Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf generation sju, här i kombiutförande, är en av Sveriges mest sålda bilar de senaste åren.

Klassföreståndaren

Begbil

Volkswagen Golf är en av bilvärldens klassiker. Hur bra är sjunde generationen som begagnad?

Golf skapade en hel bilklass när den första generationen kom 1974. Sent 2012 kom generation sju som vi tittar närmare på här. Till skillnad från förr är Golf numera inte en bil utan flera. Det finns tre- och femdörrars halvkombi, en riktig kombi, en mindre familjebuss (Sportsvan) och en högbyggd kombi med fyrhjulsdrift och exteriöra plastdetaljer (Alltrack).

Motorutbudet är brett, med både bensin-, diesel-, hybrid- och elmotorer. Dieselmotorerna har 105, 110, 150 eller 184 hk. De vanligaste bensinmotorerna har effektuttag på 105, 115, 122, 125 eller 150 hk. GTI-modell finns givetvis också – VW uppfann ju den trenden. I generation sju har Golf GTI 220 eller 230 hk. En extra vässad version, Golf R, har fyrhjulsdrift och 300 hk. Bensin/el-hybriden har 205 hk och e-Golf, som drivs helt på el, ger 136 hk.

Golf har vuxit rejält i omfång och är numera inte någon liten bil, utan rätt lagom för de flesta. Sjunde generationens Golf har också bättre ljudkomfort än tidigare modeller.

 

Förarmiljön är typisk för många VW: tydlig, logisk, lättskött och lättöverskådlig. Det gäller både instrument och reglage. Enda missen är att det är krångligt att reglera ljusstyrkan på instrumentbelysningen. Framsäteskomforten är också bra och baksätet är helt okej att sitta i. Sikten runt bilen är god. Golf är väl utrymmesutnyttjad och både kupé- och bagageutrymme bör räcka för de flesta. Halvkombin rymmer 380 liter i bagaget eller tolv läskbackar. Om baksätet fälls ryms 28 läskbackar. Kombin klarar mer, 605 liter eller 15 läskbackar i normalläge. Med fällt baksäte ryms 33 backar.


Vägegenskaperna håller hög klass, Golf är pålitlig och stadig på vägen även i pressade situationer. Bra styrning och fin väghållning gör bilen underhållande att köra. För den som vill ha bättre framkomlighet och stabilitet vintertid finns fyrhjulsdrift, 4-Motion kallad. Tekniken kommer från Borg Warner (tidigare Haldex).

Säkerheten bör vara hög, Golf fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och autobroms är standard. Folksam klassar den här generationen Golf som ett bra val ur säkerhetssynpunkt.

 

Tidigare Golf har haft en mängd olika kvalitetsbrister. Inte heller sjunde generationen är felfri, om man ska tro ägare och verkstäder. Elektronikproblem av olika slag är relativt vanligt. Det kan röra sig om fel på elhissar, multimediaskärm, parkeringsassistent eller parkeringssensorer, liksom den elektiska handbromsen.

Fel på start/stopp-systemet och krånglande bränslepump förekommer också, liksom fel på tändspolar i en del fall.  Klonkande ljud från fram- eller bakvagn brukar betyda slitna stötdämpare, inte helt ovanligt på exemplar som körts långt.

Rostskyddet verkar har förbättrats, men lacken är överlag ovanligt känslig för skador.

Kärvande dörrhandtag och tanklockslucka har också förekommit.

Mindre ryck från dubbelkopplingslådan DSG är inte ovanligt, men om lådan rycker mycket eller slirar kan den behöva bytas, vilket vanligen är dyrt.

 

Rasslande ljud från motorn kan betyda fel på kamrem/kedja. Om kedjan kuggar över eller remmen brister blir resultatet ofta motorhaveri. Rasslande oljud från motor kan också handla om fel på svänghjulet – ett dyrt fel om inte garanti eller försäkring täcker. Volkswagen bytte från kamkedjor tillbaka till kamrem, eftersom kedjorna inte höll tillräckligt bra kvalitet. Om bilen du tittar på har rem eller kedja kan en auktoriserad verkstad söka fram.

Andrahandsvärdet är generellt sett relativt högt på Golf. Det är en välbekant modell och lättsåld, vilket ger ganska höga begpriser.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2014/10 000
Kaross Kombi 5d
Motor 1,2/105 hk
Dekl. förbrukning 5,0 l/100 km
Skatt 492 kr
Begpris 99 400 kr
Nypris 2014 184 500 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,2 TSI 105 2014 1,6 TDI 110 2014
Längd/bredd, cm 456/180 456/180
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 297/533 1 410/530
Max släpvikt, kg 1 300 1 500
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 197 4/1 598
Effekt, kw/hk 77/105 81/110
Toppfart, km/tim 193 196
0-100 km/tim, s 5,0 3,9
Bränsle, liter per 100 km 5,0 3,9
CO2, g/km 117 102

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar kan du se på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE - VW Golf VII Sportscombi, 1,2 TSI (105) BMT, Masterspaket, ACC.
(Miltal och pris i kr)

Årsmodell 4000 6000 8000 10000 12000
2013 Sportskombi ej i produktion ännu
2014  117 600 112 300 106 000 99 400 93 000
2015 126 900 120 700 113 600 106 900 100 200
2016 132  00 126 400 119 200 112 100 -
2017 141 100 134 000 126 900 119 600 -

ÖVRIGA UTFÖRANDE

Utförande År Prisskillnad
1,4 TSI (122/125 hk) 12B-17 +12 000
1,4 TGI (Bensin/gas 110 hk) 14-17 + 7 000
1,4 TSI (140/150 hk) 12B-17 +18 000
2,0 TDI GT (150 hk) 12B-17 +27 000
2,0 TDI (184 hk) Alltrack 15-17 +36 000
R (300 hk) 14-17 +106 000
Ej Masterpaket, endast AC 12-17 -5 000
DSG automatlåda 12-17 +8 000
4-Motion (4WD) 12-17 +8 000
Pluspaket (bl.a. xenon/led) 12-17 + 10 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar sig Golf av den här generationen klart bättre på besiktningen än medelbilen. Vanligaste anmärkningen gäller stenskott på vindrutan.

ROSTSKYDD

Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stor del av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock grus- och fuktsamlande. Alla balkar under bilen är invändigt behandlade. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med slitskydd av PVC-typ. Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem i stålplåt. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Skumplasten vid främre sidostolpe/framskärm är av en fuktsugande typ. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI (konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,31 kr/l. Diesel: 16,26 kr/l).

  1,2 TSI (105) 2014 1,6 TDI (110) 2014
Pris 99 400 kr 111 400 kr
Värdeminskning 17 000 kr 19 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 1 500 kr
Försäkring 4 000 kr 4 000 kr
Bränsle  12 100 kr 9 700 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 39 400 kr 41 700 kr
Totalt per mil 26 kr 28 kr

Reparationskostnader (material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 11 320 kr
Katalysator 15 026 kr
Hjullager hö. fram 4 551 kr
Kamrem 8 900 kr
Elektronikbox, motor i.u.
Koppling 10 341 kr
Sötdämpare fram 7 242 kr
1200-milaservice 6 200 kr

Säkerhetsutrustning (standard samtliga modell­versioner och årsmodeller. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesträckare fr./bak 12/Tillval
Trepunktsbälte alla platser 12
Krockkudde förare/passagerare 12/12
Sidokrockkudde fram 12
Nackskyss alla platser 12
Nackskydd fr. whiplashskydd 12

Konkurrenterna

Ford Focus 1,0 T Ecoboost (125)

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 125 hk
Dekl. förbrukning: 5,1/100 km
Skatt: 492 kr
Begpris ca: 74 000 kr
Nypris 2013: 174 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Peugeot 308 SW e-hdi 112

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 112 hk
Dekl. förbrukning: 4,6/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: ca 72 000 kr
Nypris 2013: 189 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Honda Civic Tourer 1,8 I-VTEC

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 142 hk
Dekl. förbrukning: 6,4/100 km
Skatt: 1 196 kr.
Begpris: 97 100 kr
Nypris 2014: 195 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Renault Megane Sport Tourer 1,5 DCI

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 90 hk
Dekl. förbrukning: 4,0/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 64 600 kr
Nypris 2013: 191 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Kia Ceed SW 1,6 GDI

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 135 hk
Dekl. förbrukning: 6,5/100 km
Skatt: 1 130 kr
Begpris: ca 80 000 kr
Nypris 2013: 198 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Seat Leon ST TSI

Registreringsår/mil: 2014/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 105 hk
Dekl. förbrukning: 4,9/100 km
Skatt: 426 kr
Begpris: ca 78 000 kr
Nypris 2014: 176 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 140 hk
Dekl. förbrukning:  6,1/100 km
Skatt: 1 086 kr
Begpris: ca 82 000 kr
Nypris 2013: 192 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Toyota Auris Touring sports 1,8 HSD

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 99+82 hk
Dekl. förbrukning: 3,7/100 km
Skatt: 360 kr.
Begpris: 109 700 kr
Nypris 2013: 222 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.