
Kia Rio - Iskall har blivit het
Förr var Kia Rio en iskall begbil – nu är den en het småbil för begköparna. Vi kollar in förra modellen.
Rio kom till Sverige 2001 som en mindre kombibil. Efterföljande generationer har varit renodlade småbilar i samma storleksklass som VW Polo, Ford Fiesta och Opel Corsa. Generation två kom 2005, generation tre började säljas 2011. Det är den vi tittar närmare på här.
Modellår 2015 kom en facelift och fjärde generationen började säljas under 2017.
Två bensinmotorer och två dieslar finnas att välja mellan. Bensinmotorerna är på 1,2 liter och 85 hk eller 1,4 liter och 109 hk. Dieselalternativen är på 1,1 liter och 75 hk samt 1,4 liter och 90 hk. Motorerna har kamkedja, som inte haft några kända driftstörningar. Det finns alltså ingen kamrem som behöver bytas, vilket ger lägre servicekostnader.
Vägegenskaperna är trygga, Rio klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Däremot är Rio inte den mest körglada småbilen, flera konkurrenter är rappare i reaktionerna.
Förarmiljön är klanderfri, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna är sådär, bekvämligheten kunde vara bättre. För kortare turer duger de dock. Rio är rätt bullrig i hög fart, trist på långfärd.
Baksätet ger acceptabla utrymmen för två personer, men för tre vuxna blir det väl trångt. Bagageutrymmet sväljer 288 liter last, rätt normalt för storleksklassen.
Rio fick fem stjärnor i krocktest 2011, med förbättrat whip-lashskydd jämfört med tidigare modell. Autobroms finns dock inte. Sikten är inget vidare, varken snett framåt eller bakåt.
Rio bör vara ekonomisk att äga, med låga ägandekostnader precis som för de flesta småbilar. God driftsäkerhet är också ett argument som talar för Kia Rio.
Sju år eller 15 000 mil nybilsgaranti låter tryggt. Men tänk på att garantin inte gäller hela bilen, det finns en del undantag. För att garantin ska gälla krävs att bilen är korrekt servad. Om bilen inte är servad på auktoriserad verkstad gäller det att kunna styrka att rätt service är utförd vid rätt tidpunkt. Serviceprotokoll blir därmed extra viktiga.
Koppling är en punkt som sällan ingår i bilgarantier – och ett byte kan bli en dyr åtgärd. Kolla kopplingens funktion noga så att den inte slirar. I något fall har importören tagit kostnaden för kopplingsbyte på goodwill. Bilägaren skulle annars ha betalat omkring 20 000 kronor för byte på en bil som rullat cirka 3 000 mil.
Rio har två katalysatorer – om båda behöver bytas blir det hiskligt dyrt, uppåt 30 000 kr.
Tidiga exemplar återkallades för dåliga sommardäck. Omkring 3 000 bilar i Sverige var berörda. Det var efter Vi Bilägares kritik om långa bromssträckor som importören såg till att förse bilarna med andra däck.
En del Rioägare har haft kritik mot att backväxeln är svår att få i. På vissa exemplar har ESP-system och hillholder-funktionen krånglat, men det rör sig inte om särskilt vanliga problem.
Första Kia Rio floppade rejält och blev iskall som begagnad. Nu är det snarare tvärtom, tredje generationen Rio är en eftertraktad begbil. En viktig förklaring till detta är Kias garantier. Rio står högre i kurs som begagnad än många konkurrenter.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | 2012/8 000 |
---|---|
Kaross | Halvkombi fd |
Motor | 1,4 l/109 hk |
Dekl. förbrukning | 5,11 l/100 km |
Skatt | 536 kr |
Begpris | 62 000 kr |
Nypris 2012 | 152 900 kr |
Bilprovningen | Medel |
Rost | Medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISK DATA
Rio 1,4 Eco 2012 | Rio 1,4 CRDi 2012 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 404/172 | 404/172 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1141/459 | 1239/451 |
Max släpvikt, kg | 1050 | 1100 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 396 | 4/1 396 |
Effekt, KW/hk | 80/109 | 66/90 |
Toppfart, km/tim | 183 | 172 |
0-100 km/tim, s | 11,5 | 14,2 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,1 | 3,8 |
CO2, g/km | 119 | 100 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
GRUNDUTFÖRANDET
|
4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2011B | - | 60 400 | 56 100 | 52 000 | 47 500 |
2012 | 70 700 | 66 700 | 62 000 | 57 400 | 53 100 |
2013 | 78 900 | 73 700 | 68 600 | 63 600 | 58 800 |
2014 | 84 100 | 79 700 | 73 900 | 69 700 | 64 300 |
2015A | 88 100 | 82 200 | 77 400 | 71 700 | 66 400 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
Ej komfort | 11B-15A | - 2 000 |
1,2 85 hk ECO | 11B-15A | - 6 000 |
1,4 109 hk | 11B-15A | +-0 |
1,1 3 cylindrar 75 hk CRDi ECO | 11B-15A | - 2000 |
1,4 90 hk CRDi ECO | 11B-15A | +10 000 |
Aut | 11B-15A | +6 000 |
Komfort Plus pkt, ACC | 11B-15A | +6 000 |
Fifa Edition, ACC | 11B-15A | +4 000 |
Edition | 11B-15A | +-0 |
1,4 109 hk Aut | 15-16 | +12 000 |
Action | 15-16 | +5 000 |
Special Edition, ACC, GPS | 15-16 | +8 000 |
BILPROVNINGEN
Enligt Dekra är Rio generation tre likvärdig med medelbilen på besiktningen. Felinställda eller trasiga strålkastare samt slitna bromsskivor och -belägg är de vanligaste anmärkningarna.
ROSTSKYDD
Kaross helt i stålplåt. Invändig behandling finns i huv, dörrar och baklucka. Men den är tveksamt utförd och har dålig spridning. Tunt slitskydd och bristfällig behandling inuti balkarna under bilen ger minus. Underredet har flera otätade skarvar. Bränsletank i plåt, visserligen noga behandlad. Risk finns för blästringsskador längst ner i framkant på bakdörrarna. Plus blir det för bra tätning av huv, dörrar och baklucka samt de mest utsatta skarvarna under bilen. Skärmkanterna är också bra och innerskärm i plast finns både fram och bak. Rostskyddsgaranti: 12 år.
EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.
Rio 1,4 Eco 2012 | RIo 1,4 CRDi | |
---|---|---|
Pris | 62 000 kr | 72 000 kr |
Värdeminskning | 4 000 kr | 4 000 kr |
Skatt, besiktning | 900kr | 1 500 kr |
Försäkring | 5 020 kr | 5 384 kr |
Bränsle | 10 700 kr | 7 800 kr |
Reparationer, service m.m. | 5 000 kr | 6 000 kr |
Däck | 1 500 kr | 1 500 kr |
Totalt per år | 27 000 kr | 27 000 kr |
Totalt per mil | 18 kr | 18 kr |
Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rlr | 5 190 kr |
---|---|
Katalysator/främre rör | 14 351 kr |
Främre katalys./ grenrör | 15 739 kr |
Hjullager | 3 432 kr |
Motorstyrdon | 9 305 kr |
Koppling | 8 154 lr |
Stötdämpare | 5 369 kr |
12 000-milaservice | 5 286 kr |
Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Bältessträckare fr./bak | 11/- |
---|---|
Trepunktsbälte alla platser | 2011 |
Krockkudde förare/passagerare | 2011 |
Sidokrockkudde fram | 2011 |
Nackskydd ala platser | 2011 |
Nackskydd fr. whiplashskada | 2011 |
Konkurrenterna
Ford Fiesta 1,25 82 hk Trend
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 52 400 kr
Nypris 2012: 133 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Peugeot 207 1,6 VTI
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 020 kr
Begpris: 58 200 kr
Nypris 2012: 164 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel
Honda JAZZ 1,4 i-VTEC
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 690 kr
Begpris: 65 300 kr
Nypris 2012: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Skoda Fabia 1,2 TSI Elegance
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 53 600 kr
Nypris 2012: 133 700 kr
Bilprov.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Hyundai i20 1,2 e-Sense
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/78 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 47 400 kr
Nypris 2012: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel
Toyota Yaris 1,33 Dual VvT-i 5d Active
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,3 l/99 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 67 200 kr
Nypris 2012: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Nissan Micra
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/80 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 448 kr
Begpris: 41 400 kr
Nypris 2012: 128 990 kr
Bilprovn.: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel
AutoIndex: Sämre än medel
Volkswagen Polo 1,2 TSI Masters
Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2012: 142 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev