Bild
Nästa artikel
Kia Rio är anonym till designen, men garantier och driftsäkerhet är starka kort.
Kia Rio är anonym till designen, men garantier och driftsäkerhet är starka kort.

Kia Rio - Iskall har blivit het

Begbil

Förr var Kia Rio en iskall begbil – nu är den en het småbil för begköparna. Vi kollar in förra modellen.

Rio kom till Sverige 2001 som en mindre kombibil. Efterföljande generationer har varit renodlade småbilar i samma storleksklass som VW Polo, Ford Fiesta och Opel Corsa. Generation två kom 2005, generation tre började säljas 2011. Det är den vi tittar närmare på här.

Modellår 2015 kom en facelift och fjärde generationen började säljas under 2017.

Två bensinmotorer och två dieslar finnas att välja mellan. Bensinmotorerna är på 1,2 liter och 85 hk eller 1,4 liter och 109 hk. Dieselalternativen är på 1,1 liter och 75 hk samt 1,4 liter och 90 hk. Motorerna har kamkedja, som inte haft några kända driftstörningar. Det finns alltså ingen kamrem som behöver bytas, vilket ger lägre servicekostnader.

Vägegenskaperna är trygga, Rio klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Däremot är Rio inte den mest körglada småbilen, flera konkurrenter är rappare i reaktionerna.

 

Förarmiljön är klanderfri, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna är sådär, bekvämligheten kunde vara bättre. För kortare turer duger de dock. Rio är rätt bullrig i hög fart, trist på långfärd.

Baksätet ger acceptabla utrymmen för två personer, men för tre vuxna blir det väl trångt. Bagageutrymmet sväljer 288 liter last, rätt normalt för storleksklassen.

Rio fick fem stjärnor i krocktest 2011, med förbättrat whip-lashskydd jämfört med tidigare modell. Autobroms finns dock inte. Sikten är inget vidare, varken snett framåt eller bakåt.


 

Rio bör vara ekonomisk att äga, med låga ägandekostnader precis som för de flesta småbilar. God driftsäkerhet är också ett argument som talar för Kia Rio.

Sju år eller 15 000 mil nybilsgaranti låter tryggt. Men tänk på att garantin inte gäller hela bilen, det finns en del undantag. För att garantin ska gälla krävs att bilen är korrekt servad. Om bilen inte är servad på auktoriserad verkstad gäller det att kunna styrka att rätt service är utförd vid rätt tidpunkt. Serviceprotokoll blir därmed extra viktiga.

 

Koppling är en punkt som sällan ingår i bilgarantier – och ett byte kan bli en dyr åtgärd. Kolla kopplingens funktion noga så att den inte slirar. I något fall har importören tagit kostnaden för kopplingsbyte på goodwill. Bilägaren skulle annars ha betalat omkring 20 000 kronor för byte på en bil som rullat cirka 3 000 mil.

Rio har två katalysatorer – om båda behöver bytas blir det hiskligt dyrt, uppåt 30 000 kr.

Tidiga exemplar återkallades för dåliga sommardäck. Omkring 3 000 bilar i Sverige var berörda. Det var efter Vi Bilägares kritik om långa bromssträckor som importören såg till att förse bilarna med andra däck.

En del Rioägare har haft kritik mot att backväxeln är svår att få i. På vissa exemplar har ESP-system och hillholder-funktionen krånglat, men det rör sig inte om särskilt vanliga problem.

 

Första Kia Rio floppade rejält och blev iskall som begagnad. Nu är det snarare tvärtom, tredje generationen Rio är en eftertraktad begbil. En viktig förklaring till detta är Kias garantier. Rio står högre i kurs som begagnad än många konkurrenter.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Halvkombi fd
Motor 1,4 l/109 hk
Dekl. förbrukning 5,11 l/100 km
Skatt 536 kr
Begpris 62 000 kr
Nypris 2012 152 900 kr
Bilprovningen Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  Rio 1,4 Eco 2012 Rio 1,4 CRDi 2012
Längd/bredd, cm 404/172 404/172
Tjänstevikt/maxlast, kg 1141/459 1239/451
Max släpvikt, kg 1050 1100
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 396 4/1 396
Effekt, KW/hk 80/109 66/90
Toppfart, km/tim 183 172
0-100 km/tim, s 11,5 14,2
Bränsle, liter per 100 km 5,1 3,8
CO2, g/km 119 100

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

 

4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B - 60 400 56 100 52 000 47 500
2012 70 700 66 700 62 000 57 400 53 100
2013 78 900 73 700 68 600 63 600 58 800
2014 84 100 79 700 73 900 69 700 64 300
2015A 88 100 82 200 77 400 71 700 66 400

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej komfort 11B-15A - 2 000
1,2 85 hk ECO 11B-15A - 6 000
1,4 109 hk 11B-15A +-0
1,1 3 cylindrar 75 hk CRDi ECO 11B-15A - 2000
1,4 90 hk CRDi ECO 11B-15A +10 000
Aut 11B-15A +6 000
Komfort Plus pkt, ACC 11B-15A +6 000
Fifa Edition, ACC 11B-15A +4 000
Edition 11B-15A +-0
1,4 109 hk Aut 15-16 +12 000
Action 15-16 +5 000
Special Edition, ACC, GPS 15-16 +8 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Rio generation tre likvärdig med medelbilen på besiktningen. Felinställda eller trasiga strålkastare samt slitna bromsskivor och -belägg är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

 Kaross helt i stålplåt. Invändig behandling finns i huv, dörrar och baklucka. Men den är tveksamt utförd och har dålig spridning. Tunt slitskydd och bristfällig behandling inuti balkarna under bilen ger minus. Underredet har flera otätade skarvar. Bränsletank i plåt, visserligen noga behandlad. Risk finns för blästringsskador längst ner i framkant på bakdörrarna. Plus blir det för bra tätning av huv, dörrar och baklucka samt de mest utsatta skarvarna under bilen. Skärmkanterna är också bra och innerskärm i plast finns både fram och bak. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  Rio 1,4 Eco 2012 RIo 1,4 CRDi
Pris 62 000 kr 72 000 kr
Värdeminskning 4 000 kr 4 000 kr
Skatt, besiktning 900kr 1 500 kr
Försäkring 5 020 kr 5 384 kr
Bränsle 10 700 kr 7 800 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 27 000 kr 27 000 kr
Totalt per mil 18 kr 18 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rlr 5 190 kr
Katalysator/främre rör 14 351 kr
Främre katalys./ grenrör 15 739 kr
Hjullager 3 432 kr
Motorstyrdon 9 305 kr
Koppling 8 154 lr
Stötdämpare 5 369 kr
12 000-milaservice 5 286 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 11/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd ala platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskada 2011

Konkurrenterna

Ford Fiesta 1,25 82 hk Trend

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 52 400 kr
Nypris 2012: 133 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 207 1,6 VTI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 020 kr
Begpris: 58 200 kr
Nypris 2012: 164 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Honda JAZZ 1,4 i-VTEC

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 690 kr
Begpris: 65 300 kr
Nypris 2012: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Fabia 1,2 TSI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 53 600 kr
Nypris 2012: 133 700 kr
Bilprov.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Hyundai i20 1,2 e-Sense

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/78 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 47 400 kr
Nypris 2012: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Yaris 1,33 Dual VvT-i 5d Active

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,3 l/99 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 67 200 kr
Nypris 2012: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Nissan Micra

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/80 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 448 kr
Begpris: 41 400 kr
Nypris 2012: 128 990 kr
Bilprovn.: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel
AutoIndex: Sämre än medel


Volkswagen Polo 1,2 TSI Masters

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2012: 142 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Kia Rio

Rio kom till Sverige 2001 som en mindre kombibil. Efterföljande generationer har varit renodlade småbilar i samma storleksklass som VW Polo, Ford Fiesta och Opel Corsa. Generation två kom 2005, generation tre började säljas 2011. Det är den vi tittar närmare på här.

Modellår 2015 kom en facelift och fjärde generationen började säljas under 2017.

Två bensinmotorer och två dieslar finnas att välja mellan. Bensinmotorerna är på 1,2 liter och 85 hk eller 1,4 liter och 109 hk. Dieselalternativen är på 1,1 liter och 75 hk samt 1,4 liter och 90 hk. Motorerna har kamkedja, som inte haft några kända driftstörningar. Det finns alltså ingen kamrem som behöver bytas, vilket ger lägre servicekostnader.

Vägegenskaperna är trygga, Rio klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Däremot är Rio inte den mest körglada småbilen, flera konkurrenter är rappare i reaktionerna.

 

Förarmiljön är klanderfri, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna är sådär, bekvämligheten kunde vara bättre. För kortare turer duger de dock. Rio är rätt bullrig i hög fart, trist på långfärd.

Baksät

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.