Bild
Nästa artikel
Kia Picanto är en bil i minsta storleksklassen, här generation två.
Kia Picanto är en bil i minsta storleksklassen, här generation två.

Kia Picanto - Billig men bullrig

Begbil

Kia Picanto är en bullerlåda, men billig att köpa och äga. Som begbil är lång garanti ett extra plus.

Kia Picanto tillhör mikrobilarna, den minsta bilklass som säljs. Första generationen kom 2004 och generation två kom 2011. Det är den senare vi tittar närmare på här. En facelift kom under 2015.

Motoralternativen är antingen trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hk eller fyrcylindrig bensinmotor på 1,25 liter och 85 hk. Motorerna har kamkedja, en fördel ur underhållssynpunkt. Det finns alltså ingen kamrem som behöver bytas.

Drivlinan är antingen femväxlad manuell låda eller fyrstegad automatlåda. Den senare finns endast till den starkare motorn. Den trecylindriga motorn är rätt klen med måttliga fartresurser.

Vägegenskaperna är hyfsade, utan att direkt imponera. Picanto klarar en undanmanöver med godkänt resultat, även om bilen är aningen understyrd. Styrningen på första Picanto var rätt vag i responsen, men är förbättrad på den nyare modellen.

Bäst trivs Picanto i stadsmiljö, där den är smidig och lättkörd. I hög fart på motorväg blir bilen påtagligt bullrig och lite vindkänslig.

 

Förarmiljön är ovanligt ombonad och påkostad för en bil i minsta storleksklassen, bland annat finns rattvärme i vissa utrustningsversioner. Instrument och reglage är logiska och tydligt utformade. Förarstolen är hyggligt bekväm, men att den inte är höj- och sänkbar är en klar miss. Korta förare kan ha svårt att hitta en bra körställning. Farthållare finns inte heller.

Baksätet rymmer tre personer, vilket inte gäller för alla konkurrenter. Det går att sitta som vuxen i baksätet, men bekvämt för långfärden blir det inte.


Bagageutrymmet är litet och rymmer bara fyra läskbackar eller 200 liter i normalläge. Liten bil får inte dra tungt, här begränsat till 400 kilo.

Den första generationen Picanto fick bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Folksam har efter olycksstatistik räknat äldre Picanto som ungefär lika säker som medelbilen. Generation två av Picanto fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Däremot får inte bilen godkänt för whiplashskyddet, enligt Folksam.

 

Det verkar som om Kia har höjt kvaliteten ett snäpp på Picanto sedan den första generationen. Mängden problem och fel är inte alls lika många. Ett återkommande fel är svårigheter att få i backväxeln på vissa exemplar. Småryckig motor-gång har också förekommit på en del Picanto.

Svaga gasdämpare till bakluckan och dåliga högtalare till stereon är sådant som ägarna har klagat på, liksom högt dragläge till kopplingen. Det senare har ofta verkstäder justerat.

Kolla konditionen på kopplingen, ett byte kan bli dyrt. Picanto återkallades under 2013 för fel på handbromsen.

Låga ägandekostnader brukar gälla för småbilar och Picanto är inget undantag. Det finns få bilar i motsvarande modellår som blir lika billiga att äga.

 

Kia har sju års garanti, men vad är det man garanterar egentligen? Här gäller det att noga kolla serviceboken efter stämplar från auktoriserade verkstäder. Om bilen är servad hos annan verkstad än auktoriserad gäller det att kunna styrka att rätt service är utförd vid rätt tidpunkt. Det kan gälla till exempel vilken olja som användes. Annars kan du riskera att garantin är ogiltig. Garantierna gäller inte hela bilen, många undantag är standard i bilbranschen.

Picanto är billig att köpa som ny och begpriserna är också låga. En ny generation kommer under våren och då kan begpriserna på denna modell sjunka något.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,2 ECO 2011B/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,2 l/85 hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 50 700 kr
Nypris 2011 124 900 kr
Bilprovning Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,0 ECO EX 2011B 1,2 EX AUT 2011B
Längd/bredd, cm 360/160 360/160
Tjänstevikt/maxlast, kg 920/420 950/420
Max släpvikt, kg 400 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/998 4/1 248
Effekt, hk 69 85
Toppfart, km/tim 153 171
0-100 km/tim, s 14,4 11,4
Bränsle, liter per 100 km 4,2 5,3
CO2, g/km 99 125

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/2016 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar finner ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B 49 200 45 900 42 700 39 600 36 400
2012 51 800 48 500 45 300 42 200 39 000
2013 56 300 51 500 48 300 45 200 42 000
2014 59 900 56 100 51 400 48 300 -
2015A 64 600 59 800 56 100 - -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,2 85hk AUT 11B-15A +5 000
1,2 85hk ECO EX SPort 3d 11B-15A +6 000
1,2 85hk ECO EX Komfort 11B-15A +8 000
1,2 85hk EX Komfort AUT 11B-15A +12 000
Edition 11B-15A +-0
Special Edition 11B-15A +5 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Kia Picanto av generation två klart bättre än genomsnittet på besiktningen. Inom sin storleksklass ligger Picanto i topp. Fel på belysningen är den vanligaste anmärkningen.

ROSTSKYDD

Klart bättre rostskydd än på första modellen. Hela karossen är av stålplåt, med baklucka, huv och dörrar behandlade med rostskyddsmedel i de känsliga kanterna. Dörrarnas plåtomvikningar är bra tätade, utom i hörnen där limning saknas. Bakskärmarna är modernt konstruerade utan smutssamlande hylla, men innerskärmar saknas. Istället är hjulhusen behandlade med ett tjockt lager pvc-skydd. Balkarna under bilen är behandlade, men spridningen är inte optimalt gjord. Slitskyddet på underredet är i tunnaste laget. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast. Rostskyddsgaranti: 7 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,97 kr/l. Diesel: 13,79 kr/l.

  1,0 ECO EX 2011B 1,2 EX Komf AUT 2011B
Pris 42 700 kr 54 700 kr
Värdeminskning 2 000 kr 3 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 1 100 kr
Försäkring 5 600 kr 5 600 kr
Bränsle 8 800 kr 11 100 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 23 700 kr 27 300 kr
Totalt per mil 16 kr 18 kr

Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 3 613 kr
Katalysator 5 539 kr
Hjullager hö. fram 3 179 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 5 670 kr
Koppling 8 244kr
Stötdämpare fram 4 150 kr
12 000-milaservice 3 927 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 05/05
Trepunktsbälte alla platser 2005
Krockkudde förare/passagerare 05/05
Sidokrockkudde fram 2005
Nackskydd alla platser 2005
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Citroën C1 Komfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 37 800 kr
Nypris 2011: 99 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Hyundai i10 E-Sense

Registreringsår/mil: 2011B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,1 l/68 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 514 kr
Begpris: 43 000 kr
Nypris 2011: 114 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Fiat 500 1,2 Lounge

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 48 600 kr
Nypris 2011: 146 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Renault Twingo 1,2 Night&Day

Registreringsår/mil: 2011B/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/76 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 37 900 kr
Nypris 2011: 119 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Ka 1,2 Trend

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 35 000 kr
Nypris 2011: 106 300 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Suzuki Alto Comfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 33 300 kr
Nypris 2011: 94 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Peugeot 107 Premium Komfort-pkt

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning:  4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 39 100 kr
Nypris 2011: 104 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Toyota IQ VVT-i Q2-pkt

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 49 000 kr
Nypris 2011: 152 450 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. *Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo har samma grundkonstruktion.

Taggar: Begbil, Kia Picanto

Kia Picanto tillhör mikrobilarna, den minsta bilklass som säljs. Första generationen kom 2004 och generation två kom 2011. Det är den senare vi tittar närmare på här. En facelift kom under 2015.

Motoralternativen är antingen trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hk eller fyrcylindrig bensinmotor på 1,25 liter och 85 hk. Motorerna har kamkedja, en fördel ur underhållssynpunkt. Det finns alltså ingen kamrem som behöver bytas.

Drivlinan är antingen femväxlad manuell låda eller fyrstegad automatlåda. Den senare finns endast till den starkare motorn. Den trecylindriga motorn är rätt klen med måttliga fartresurser.

Vägegenskaperna är hyfsade, utan att direkt imponera. Picanto klarar en undanmanöver med godkänt resultat, även om bilen är aningen understyrd. Styrningen på första Picanto var rätt vag i responsen, men är förbättrad på den nyare modellen.

Bäst trivs Picanto i stadsmiljö, där den är smidig och lättkörd. I hög fart på motorväg blir bilen påtagligt bullrig och lite vindkänslig.

 

Förarmiljön är ovanligt ombonad och påkostad för en bil i minsta storleksklassen, bland annat

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.