Bild
Nästa artikel
Kia Ceed generation två har abonnerat på försäljningslistans topp tio sedan lanseringen 2012. Kombiversionen SW har stått för cirka 85 procent av försäljningen. Ceed har Kias så kallade ”Tigernos grill”. Designelementet fyllde i dagarna elva år. Enligt designchef Peter Schreyer kommer det att ”leva för evigt”.
Kia Ceed generation två har abonnerat på försäljningslistans topp tio sedan lanseringen 2012. Kombiversionen SW har stått för cirka 85 procent av försäljningen. Ceed har Kias så kallade ”Tigernos grill”. Designelementet fyllde i dagarna elva år. Enligt designchef Peter Schreyer kommer det att ”leva för evigt”.

Kia Ceed - En villkorad trygghet

Begbil

Kia Ceed har blivit en storsäljare med bland annat lång garanti som lockbete. Vi tittar på andra generationen som begbil.

Det var med Golfklass-modellen Ceed som Kia slog igenom på allvar i Sverige 2007. Tidigare var Kia ett uddamärke, numera är det ett av Sveriges mest sålda bilmärken.

Generation två av Ceed kom hösten 2012 och det är den vi granskar här. Tre karossmodeller finns, femdörrars halvkombi, tredörrars halvkombi (kallad ProCeed) samt kombin SW. Den senare är den mest sålda varianten i Sverige.

Det vanligaste motoralternativet är en diesel på 1,6 liter och 128 eller 136 hästkrafter. Dieselmotorer på 90 eller 110 hk finns också, men är inte lika vanliga.

Bensinalternativen är främst 1,6 liter på 135 hk eller 1,4 liter på 100 hk. En GT-modell med 1,6-liters bensinturbo på 204 hk finns också i modellprogrammet. Samtliga motorer har kamkedja, vanligen en fördel ur underhållssynpunkt, då remmar behöver bytas med särskilda intervall. Kedjan brukar hålla bra, men lyssna efter onormalt rassel från motorn.

 

Generation ett hade hård fjädring, men stadiga vägegenskaper. Till generation två blev fjädringen mjukare och köregenskaperna sämre. Det märks exempelvis i en undanmanöver då Ceed är yvig och svajig när den är fullastad. Beteendet fick Kia Sverige att erbjuda ägarna fritt däckbyte från lättrullande däck till vanliga, mindre förbrukningsoptimerade, däck. Även vintertid har Ceed svårt med greppet och känns halfotad och lite opålitlig i halkan. Antisladdsystem finns givetvis och tur är väl det. Utan det blir Ceed mycket sladdgirig när riktningen skall ändras snabbt.

 

Förarmiljön är tydlig, med lättmanövrerade reglage och snygg instrumentgrafik. Framstolarna får en del kritik för bristande komfort på långfärder, vilket även gällde förra modellen av Ceed. Rattvärme är en skön finess kyliga höst- eller vinterdagar. Högt däckbuller är ett klart minus.

Baksätet är hyfsat rymligt, men panoramasoltak som finns på vissa exemplar, gör att huvudutrymmet för baksätespassagerarna försämras avsevärt.

Kombin SW klarar av en hel del last, 510 liter eller 14 drickabackar i normalläge. Med fällt baksäte ryms 38 backar. Halvkombin rymmer 378 liter i normalläge eller elva backar.

Ceed generation två har fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. En förbättring mellan generationerna märks också gällande whiplashskyddet.

 

Kias garantipaket med sju års garanti är lockande, men tänk på att kolla så att det verkligen gäller. Om bilen inte är servad enligt intervall och med rätt olja gäller inte garantin. Det finns också en del undantag. Se till att få garantivillkoren med bilköpet. Om bilen inte är korrekt servad, pruta rejält eller titta på ett annat exemplar.

 

Kvaliteten har varit rätt ojämn, precis som på tidigare generation. Ett vanligt klagomål från ägarna är dåligt ljus samt klen vindrutespolning.

Fel på LED-ljusen, trilskande radio liksom krånglande stolsvärme har varit relativt vanliga fel. Fukt i bakljusen har också drabbat vissa exemplar.

På vår långtestbil från 2013 hade vi startproblem och olika elektronikfel, som krångel med det låsfria nyckelsystemet, fel på parkeringssensorer och strulande klimatanläggning. Igensatt bränslefilter har också förekommit.

 

Förr hade Kia uselt andrahandsvärde. Numera är det lika bra som för flera europeiska märken. Kombin SW är mer eftertraktad och därmed något dyrare än halvkombimodellen. De svagare dieselmotorerna är lägre prissatta än motorerna med 128/136 hk.

Eftersom Kia Ceed varit en storsäljare i Sverige de senaste åren är utbudet av begagnade exemplar relativt stort.


KÖPGUIDE

ALLMÄN INFORMATION

Reg.år/mil 2013/8 000 mil
Kaross Kombi 5d
Motor 1,6 l/128 hk
Dekl. förbrukning 4,5 l/100 km
Skatt 1 461 kr
Begpris 90 000 kr
Nypris -13 199 900
Bilprov (D) Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet (E) Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  Ceed SW 1,6 CRDi 2013 Ceed SW 1,6 GDI 2013
Läng/bredd, cm 451/178 451/178
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 420/500 1 316/504
Max släpvikt, kg 1 500 1 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 582 2/1 591
Effekt, kW/hk 94/128 88/135
Toppfart, km/tim 193 192
0-100 km/hm, s 11.2 10.2
Bränsle, liter per 100 km 4,5 6,5
CO2, g/km 117 146

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE (MILTAL OCH PRIS I KR)
(Kia Ceed (ej kombi) 1,6 CRDi EX)

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 85 000 80 000 75 000 70 000 66 000
2013 93 000 88 000 82 000 76 000 72 000
2014 102 000 96 000 90 000 84 000 78 000
2015 112 000 106 000 100 000 92 000 86 000
2016 119 000 114 000 107 000 100 000 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ceed 1,4 GDI 100hk (bensin) Samtliga -8 000
Ceed 1,6 GDI 135 hk (bensin) Samtliga -4 000
Ceed 1,6 T 204 hk (bensin) Samtliga +12 000
ProCeed Samtliga +10 000
Ceed 1,4 CRDi 90 hk (diesel) Samtliga -15 000
Ceed 1,6 CRDi 100 hk (diesel) Samtliga 0
SW (kombi) Samtliga +8 000
Automatlåda Samtliga +8 000
Businesspaket/läder Samtloga +10 000
Executivepaket Samtliga +15 000
GPS Samtliga +4 000
GT Edition, GPS, Xenon Samtliga +18 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får Ceed medel-resultat på besiktningen. Anmärkningarna gäller främst fel på strålkastarnas inställning och funktion.

ROSTSKYDD

Gamla Ceed blästrades vid bakdörrarna av sprut från hjulen. Den nya modellen har annorlunda form som ger mindre blästringsrisk. Små stänkskydd stoppar också smutskaskader från drivhjulen. I tröskellådor samt i dörrar, huv och baklucka finns ett kladdigt rostskyddsmedel som samlar sig i klumpar. Underredet skyddas av plastsköldar. Balksystemet under sköldarna saknar invändig behandling. De flesta plåtskarvar är dock väl tätade. (Rostskyddsgaranti: 12 år).

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,6 CRDi (128 hk) EX 2013 1,6 (135 hk) EX 2013
Pris  90 000 kr 86 000 kr
Värdeminskning 14 000 kr 14 000 kr
Skatt, Besiktning 3 200 kr 1 300 kr
Försäkring 6 000 kr 6 000 kr
Bränsle 13 400 kr 14 800kr 
Reparationer, Service, m.m 5 800 kr 4 000 kr 
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 43 900 kr 41 6000 kr
Totalt per mil 29 kr 28 kr

Reparationsskador. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl främre rör 11 179 kr
Katalysator 20 822 kr
Hjullager hö. fram 2 577 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14 473
Koppling 9 559 kr
Stötdämpare fram 5 760 kr
12 000-milaservice 5 396 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fram/bak 2012/-
Trepunktsbälte alla platser 2012
Krockkudde förare/passagerare 12/12
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
Nackskydd fr. whiplashskydd 2012

Konkurrenterna

Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 114 hk
Dekl. förbrukning:  4,2 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 76 000 kr
Nypris 2013: 194 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Hyundai i30 1,6 CRDi

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 110 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 83 000 kr
Nypris 2013: 189 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Medel
Säkerhet:  Bättre än medel
AutoIndex: Medel


VW Golf Sportscombi 1,6 TDI Bluemotion

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 105 hk
Dekl. förbrukning: 3,9 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 110 000 kr
Nypris 2013:  214 500 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 99+82 hk
Dekl. förbrukning: 3,7 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 122 000 kr
Nypris 2013: 222 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Honda Civic 1,6 i-DTEC Tourer

Registreringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 120 hk
Dekl. förbrukning: 3,9 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 114 000 kr
Nypris: 2014 213 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Seat Leon ST

Registreringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 105 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 95 000 kr
Nypris 2014: 196 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Opel Astra 1,7 CDTI ecoFlex Sports Tourer

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 110 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 92 000 kr
Nypris 2013: 229 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Skoda Octavia Combi 1,6 TDI

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 105 hk
Dekl. förbrukning:  3,8 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 94 000 kr
Nypris 2013: 211 700 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


(Bilprovningsresultat från Tyskland. Säkerhetsanalysen kommer från Euro NCAP. AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.)

Det var med Golfklass-modellen Ceed som Kia slog igenom på allvar i Sverige 2007. Tidigare var Kia ett uddamärke, numera är det ett av Sveriges mest sålda bilmärken.

Generation två av Ceed kom hösten 2012 och det är den vi granskar här. Tre karossmodeller finns, femdörrars halvkombi, tredörrars halvkombi (kallad ProCeed) samt kombin SW. Den senare är den mest sålda varianten i Sverige.

Det vanligaste motoralternativet är en diesel på 1,6 liter och 128 eller 136 hästkrafter. Dieselmotorer på 90 eller 110 hk finns också, men är inte lika vanliga.

Bensinalternativen är främst 1,6 liter på 135 hk eller 1,4 liter på 100 hk. En GT-modell m

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.