Bild
Nästa artikel
BMW 1-serien är den enda bakhjulsdrivna bilen i Golfklassen. Nästa generation 1-serien väntas få framhjulsdrift.
BMW 1-serien är den enda bakhjulsdrivna bilen i Golfklassen. Nästa generation 1-serien väntas få framhjulsdrift.

Kärnvärdena består i BMW:s 1-serie

Begbil

BMW 1-serie är körglad, men också trång och dyr. Vi tittar på BMW:s kompaktbil som begagnad.

Den första 1-serien kom hösten 2004 och hösten 2011 var det dags för en ny generation. Det är den senare som vi tittar närmare på här. Tre- eller femdörrars halvkombi är karossalternativen. Som coupé eller cabriolet heter bilarna 2-serien, trots att det handlar om samma basteknik. En facelift kom under 2015 och då gjordes också uppdateringar av motorerna.

Motorprogrammet är omfattande, här kommer en snabbguide: Minst bland dieslarna är 114d på 95 hk, sedan kommer 116d på 116 hk. 118d är mest såld, effekten 143 eller 150 hk, beroende på modellår. 120d har 184 eller 190 hk, 125d 218 eller 224 hk. Minst bland bensinmotorerna är 114i med 102 hk. Snäppet upp är 116i på 109 eller 136 hk, beroende på modellår. Något starkare är 118i med 136 eller 170 hk samt 120i på 177 eller 184 hk. Mer prestanda ger 125i med 218 eller 224 hk samt toppversionerna M135i på 320 eller 326 hk och M140i på 340 hk.

Körglädje brukar vara ett av BMW:s kärnvärden och 1-serien är inget undantag. Väghållning, chassibalans och styrreaktioner är på toppnivå. Motorerna är starka och växellådan exakt i funktionen. Vissa exemplar har adaptivt chassi med reglerbara stötdämpare.

 

BMW är ensam om att ha en bakhjulsdriven bil i den här storleksklassen. Styrreaktionerna är fina, men bakhjulsdrift ger också nackdelar vintertid. Antisladdsystem är givetvis standard, men ändå är BMW:n lite halfotad på vinterväg. Vissa exemplar har fyrhjulsdrift, kallat X-drive. Det ger bättre stabilitet och framkomlighet vintertid. X-drive ger normalt 60 procent av drivkraften till bakhjulen och 40 procent till framhjulen.


 

Förarmiljön är typisk BMW, tydliga instrument och reglage aningen vinklade mot föraren. Logiskt, lättskött och snyggt. Framstolarna ger skön komfort på långfärd, men det kan vara besvärligt att kliva i eller ur bilen, oavsett om det är till fram- eller baksäte. Insteget är lågt och krångligt. Bakåtsikten är begränsad. 1-serien är dåligt utrymmesutnyttjad, med relativt trångt baksäte. Bagageutrymmet sväljer 360 liter, godkänt för klassen.

1-serien fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men whiplashskyddet får underkänt av Folksam.

 

Både nyare och äldre 1-serien har haft problem med kamkedja- och kamkedjesträckare, som kan haverera. Svagt rasslande ljud från kamkedjan är varningstecken. Låg oljenivå och många mil mellan servicetillfällena ökar risken för haveri. Kamkedjetrubbel är vanligast på tvåliters diesel, men har också inträffat på andra motorer. Ett dyrt fel om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker.

Andra förekommande fel har varit krånglande parkeringssensorer och svåröppnad motorhuv. Det senare åtgärdas med byte av låsmekanismen. En del elektronikbuggar av varierande slag har förekommit. På vår långtestbil från 2012 var det då och då fel på däcktrycksövervakningen. På vissa exemplar har fönsterhissarna krånglat i funktionen. Huggande koppling och spårkänsliga punkteringsfria däck är andra klagomål från ägarna. BMW har varit drabbade av en del inredningsstölder, detta gäller även 1-serien. Stölderna påverkar försäkringspremierna negativt.

 

Två olika återkallelser har gjorts, 2013 återkallades bilar på grund av fel i kretskort till bränslesystemet som kunde leda till brandrisk. 2017 har bilar tillverkade 2011 återkallats för fel på drivaxel. En auktoriserad verkstad kan se vilka bilar som är berörda och åtgärdade.

Vissa BMW-modeller brukar vara eftertraktade som begagnade och 1-serien är ett bra exempel på det. Begagnatpriserna är relativt höga, 1-serien tillhör de dyrare i sin storleksklass.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 118d - 12/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning 4,5l/100 km
Skatt 1 468 kr
Begpris 1 26 800 kr
Nypris 241 000 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  116i 136 hk 2012 120d 184 hk 2012
Längd/bredd, cm 432/177 432/177
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 365/455 1 420/455
Max släpvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 598 4/1 995
Effekt, kW/hk 100/136 135/184
Toppfart, km/tim 210 228
0-100 km/tim, s 8,5 7,2
Bränsle, liter per 100 km 5,7 4,5
CO2, g/km 132 119

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B   123 800 117 900 112 100 106 400
2012 138 200 133 100 126 800 120 600 114 600
2013 148 400 143 000 136 300 129 700 123 200
2014 159 400 153 500 146 400 139 400 135 200
2015 171 100 164 800 157 300 149 800 142 600

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej Sport Line pkt 11B-15 -8 000 kr
F21 = 3d 11B-15 -8 000 kr
114i 1,6 102 hk 11B-15 -18 000 kr
116i 1,6 136 hk 11B-15 -12 000 kr
118i 1,6 170 hk 11B-15 +5 000 kr
125i 2,0 218 hk 11B-15 +18 000 kr
M145i 3,0 320 hk 11B-15 +77 000 kr
114d 1,6 95 hk 11B-15 -12 000 kr
116d 1,6 95 hk 11B-15 -8 000
120d 2,0 184 hk 11B-15 +15 000
Steptronic = AUT 11B-15 +10 000
xDrive = 4WD 11B-15 +12 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar sig 1-serien klart bättre än medelbilen. Trasiga dimljus och stenskott på vindrutan är de vanligaste anmärkningarna. Förra generationen klarar besiktningen som medelbilen. Anmärkningarna gäller främst fel på dimljus, bromsslangar och läckande stötdämpare.

ROSTSKYDD

Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar och invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är behandlade på insidan och hjulupphängningarna fram är av aluminium. Dessutom har underredet ett bra slitskydd och väl tätade skarvar. På minussidan noteras att hela karossen är gjord i stålplåt, att stänkskydd saknas och att innerskärmarna har ett filtliknande material som kan samla fukt. Bättre bakskärmar än tidigare modell noteras dock. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  118d 143 hk 2012 116i 136 hk 2012
Pris 126 800 kr 114 800 kr
Värdeminskning 8 000 kr 8 000 kr
Skatt, besiktning 1 900 kr 1 100 kr
Försäkring 5 534 kr 5 652 kr
Bränsle 9 300 kr 11 500 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 34 000 kr 33 000 kr
Totalt per mil 23 kr 22 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7 019 kr
Katalysator ingen uppgift
Hjullager hö. fram i.u.
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13 296 kr
Koppling 7 599 kr
Stötdämpare fram 4 700 kr
Stor service 6 838 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 11B/-
Trepunksbälte alla platser 11B
Krockkudde förare/passagerare 11B
Sidokrockkudde fram 11B
Nackskydd alla platser 11B
Nackskydd fr. whiplashskydd 11B

 


 

Konkurrenterna

Audi A3 Sportback 2,0 TDI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 311 kr
Begpris: 104 300 kr
Nypris 2012: 226 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Mini Countryman Cooper SD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 676 kr
Begpris: 132 800 kr
Nypris 2012: 249 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Honda Civic 2,2 i-DTEC

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,2 l/100 km
Skatt: 1 311 kr
Begpris: 110 800 kr
Nypris 2012: 229 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Golf 2,0 TDI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,8l/100 km
Skatt: 1 259 kr
Begpris: 93 500 kr
Nypris 2012: 232 000 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Astra 2,0 CDTi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,8/100 km
Skatt: 2 093 kr
Begpris: 82 300 kr
Nypris 2012: 229 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Lexus CT 200h HSD 1,8 Comfort

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l hybrid/136 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 133 300 kr
Nypris 2012: 272 700 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes A200 CDI

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning:  4,3 l/100 km
Skatt: 1 259 kr
Begpris: 137 600 kr
Nypris 2012: 249 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo V40 D3

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 259 kr
Begpris: 125 200 kr
Nypris 2012: 240 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, BMW 1-serie

Den första 1-serien kom hösten 2004 och hösten 2011 var det dags för en ny generation. Det är den senare som vi tittar närmare på här. Tre- eller femdörrars halvkombi är karossalternativen. Som coupé eller cabriolet heter bilarna 2-serien, trots att det handlar om samma basteknik. En facelift kom under 2015 och då gjordes också uppdateringar av motorerna.

Motorprogrammet är omfattande, här kommer en snabbguide: Minst bland dieslarna är 114d på 95 hk, sedan kommer 116d på 116 hk. 118d är mest såld, effekten 143 eller 150 hk, beroende på modellår. 120d har 184 eller 190 hk, 125d 218 eller 224 hk. Minst bland bensinmotorerna är 114i med 102 hk. Snäppet upp är 116i på 109 eller 136 hk, beroende på modellår. Något starkare är 118i med 136 eller 170 hk samt 120i på 177 eller 184 hk. Mer prestanda ger 125i med 218 eller 224 hk samt toppversionerna M135i på 320 eller 326 hk och M140i på 340 hk.

Körglädje brukar vara ett av BMW:s kärnvärden och 1-serien är inget undantag. Väghållning, chassibalans och styrreaktioner är på toppnivå. Motorerna är starka och växellådan exakt i funktionen. Vissa exemplar har adaptivt chassi med reglerbara stötdämpare.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.