Bild
Nästa artikel
Förra generationen av Honda Civic, 2012–2016, är en körglad kompaktbil med bra kvalitet.
Förra generationen av Honda Civic, 2012–2016, är en körglad kompaktbil med bra kvalitet.

Honda Civic - driftsäker uddabil

Begbil

Honda Civic är körglad och drift-säker, men ändå ingen succé. Vi
kollar hur den är som begagnad.

Civic kom till Sverige på 1970-talet och var till en början en småbil. Med åren har den vuxit med generationsväxlingar och numera hör Civic hemma i Golfklassen. Här tittar vi närmare på Honda Civic 2012–2016. Karossutförandena i Sverige är två, halvkombi och kombi, den förra är vanligast. En ny generation Civic kom under våren 2017.

Motoralternativen är två bensinare och två dieslar. Bensinmotorerna är på 1,4 liter och 100 hk eller 1,8 liter och 142 hk. Dieselmotorerna är på 2,2 liter och 150 hk eller till senare modellår 1,6 liter och 120 hk. Type R-modellen, som kom 2015, har tvåliters bensinturbo som ger hela 310 hk. Motorerna har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas.

Vägegenskaperna är både roliga och stadiga. Civic klarar en undanmanöver bra och är rolig att köra på kurviga småvägar. Samtidigt är den också riktningsstabil på motorvägen. En varvglad motor, bra stegad växellåda och rappa styrreaktioner ger den här bilen ett högt körglädjebetyg från förarna.

 

Åkkomforten är inte lika bra, med hård fjädring och relativt hög bullernivå. Bakåtsikten är inte heller den bästa.

Instrumenteringen är speciell med en analog varvräknare i kombination med digital hastighetsmätare. Överlag fungerar den bra, men hanteringen av färddatorn är onödigt krånglig.

Framstolarna får både beröm och kritik. Förare av medellängd eller kortare sitter bra. De över medellängd är inte helt nöjda med körställningen och vill gärna sitta lägre eller ha en längre sits för att få stöd för benen.


Baksätet är hyggligt bekvämt på ytterplatserna, men insteget är sämre. En praktisk detalj är att sittdynan i baksätet kan fällas upp som på en biostol. Då kan man få plats med skrymmande last på höjden i baksätet.

 

Bagageutrymmet i halvkombin rymmer 467 liter i normalläge. Om baksätet fälls ryms 1 200 liter eller 29 läskbackar. Men lastkanten är ganska hög. Kombin rymmer 624 liter last i normalläge. Fälls baksätet ryms 1 668 liter eller 44 läskbackar. Det är mest i storleksklassen.

Krocksäkerheten bör vara hög, Civic fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

 

Honda har ett rykte om att göra driftsäkra bilar och det stämmer också på Civic. Överlag är felfriheten hög, få ägare har klagomål. Större och dyrbara fel har varit ovanligt. Några ägare har noterat problem med multimediasystemets elektronik och uppkoppling av telefon.

 

Motorproblem brukar vara sällsynt på Civic, men här har faktiskt en återkallelse gjorts. Det gäller kontroll av bränsle-insprutningen som krånglat på 1,6-liters dieselmotorn. Även lambdasensorn har bytts på 1,6-liters dieseln. En auktoriserad verkstad kan kolla om återkallelserna är utförda på ”din” bil.

Rostskyddet är inte det bästa på Civic och lacken är också känslig för stenskott. Syna bilen undertill och kolla också speciellt motorhuven efter lackskador.

 

Honda Civic tillhör inte storsäljarna i Golfklassen och efterfrågan på begmarknaden tillhör medelskiktet. Med tanke på driftsäkerheten borde Civic egentligen vara mer eftertraktad i andra hand. Kanske är det den annorlunda designen som skrämmer bort köparna?


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,8 l/142
Dekl. förbrukning 5,8 l/100 km
Skatt 1 108 kr
Begpris 92 800 kr
Nypris 2012 188 900 kr
Bilprovningen  Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,8 VTEC 2012 2,2 i-DTEC 2012
Längd/bredd, cm 430/177 430/177
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 378/372 1498/412
Max släpvikt, kg 1 400 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1798 4/2 199
Effekt, kW/hk 104/142 110/150
Toppfart, km/tim 215 217
0-100 km/tim, s 9,1 8,5
Bränsle, liter per 100 km 5,8 4,2
CO2, g/km 137 110

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 2/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 - 97 900 92 800 87 600 82 400
2013 109 200 105 100 99 800 94 300 88 700
2014 117 100 112 700 107 200 101 600 95 700
2015 132 600 127 900 121 900 115 800 109 700
2016 142 700 137 500 130 900 124 200 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,4 100 hk 12-15A -10 000
1,6 120 hk iDTEC 12-15A +10 000
2,2 150 hk iDTEC 12-15A +15 000
Aut 12-15A +8 000
Tourer (kombi) 12-15A +10 000
Comfort/ECO COmfort 12-15A -5 000
Executive skinn 12-15A +18 000
1,6 120 hk iDTEC 12-16 +12 000
Type R 2,0 310 hk 12-16 +54 000
Comfort 12-16 -6 000
Elegance 12-16 -3 000
Lifestyle 12-16 +10 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Civic 2012 och nyare besiktningen bättre än medelbilen. Felinställda strålkastare är den vanligaste anmärkningen. Äldre Civic får medelresultat hos Dekra med slitna bromsar, fel på lampor och läckande stötdämpare.

ROSTSKYDD

Motorhuv och dörrar har tätade skarvar. Bakluckans nederkant har ytskikt av plast som täcker plåtkonstruktionen. Dörrarnas nederdel är skyddade med vax endast i fram- och bakkant. Bra konstruktion av bakskärm. Framtill innerskärmar av plast. Undertill finns plastsköldar. Under dessa är vissa skarvar skyddade, men inte alla. Bränsletank i plast, men med plåtrör. De senare kan vara en rostfälla på sikt. Hjulhusen är delvis skyddade, men inte fjäderhusen. Hålrum och balkar är inte skyddade med synligt rostskyddsmedel. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,8 VTEC 2012 2,2 iDTEC 2012
Pris 92 800 kr 107 800 kr
Värdeminskning 6 000 kr 7 000 kr
Skatt, besiktning 1 300 kr 1 700 kr
Försäkring 4 975 kr 5 328 kr
Bränsle 12 200 kr 9 100 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 2 000 kr
Totalt per år 32 000 kr 32 000 kr
Totalt per mil 21 kr 21 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 6 392 kr
Katalysator 7 801 kr
Hjullager hö. fram 4 096 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 010 kr
Koppling 7 645 kr
Stötdämpare fram 5 205 kr
12 000-milaservice 9 030 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).


Konkurrenterna

Citroën c4 1.6 Vti

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 1 064 kr
Begpris: 65 700 kr
Nypris 2012: 176 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Astra 1.6 Ecotec

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning:  6,3 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 66 900 kr
Nypris 2012: 178 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (D)
AutoIndex: Medel


Ford Focus 1.0 T ecoBoost

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 4,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 60 400 kr
Nypris 2012: 171 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (D)
AutoIndex: Medel


Peugeot 308 1.6 VTi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 1 152 kr
Begpris: 58 800 kr
Nypris 2012: 176 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Hyundai i30 1.6

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/135 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 78 700 kr
Nypris 2012: 169 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Auris 1.6 VVT-i

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/132 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 1 284 kr
Begpris: 77 200 kr
Nypris 2012: 170 350 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Mazda 3 1.6

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning:  6,4 l/100 km
Skatt: 1 152 kr
Begpris: 78 000 kr
Nypris 2012: 169 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volkswagen Golf VI 1.4 TSi 122 hk

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/122 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 1 086 kr
Begpris: 76 100 kr
Nypris 2012: 184 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Honda Civic

Civic kom till Sverige på 1970-talet och var till en början en småbil. Med åren har den vuxit med generationsväxlingar och numera hör Civic hemma i Golfklassen. Här tittar vi närmare på Honda Civic 2012–2016. Karossutförandena i Sverige är två, halvkombi och kombi, den förra är vanligast. En ny generation Civic kom under våren 2017.

Motoralternativen är två bensinare och två dieslar. Bensinmotorerna är på 1,4 liter och 100 hk eller 1,8 liter och 142 hk. Dieselmotorerna är på 2,2 liter och 150 hk eller till senare modellår 1,6 liter och 120 hk. Type R-modellen, som kom 2015, har tvåliters bensinturbo som ger hela 310 hk. Motorerna har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas.

Vägegenskaperna är både roliga och stadiga. Civic klarar en undanmanöver bra och är rolig att köra på kurviga småvägar. Samtidigt är den också riktningsstabil på motorvägen. En varvglad motor, bra stegad växellåda och rappa styrreaktioner ger den här bilen ett högt körglädjebetyg från förarna.

 

Åkkomforten är inte lika bra, med hård fjädring och relativt hög bullernivå. Bakåtsikten är inte heller den bästa.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.