Bild
Nästa artikel
Vore det inte för den höga markfrigången skulle Subaru XV se ut som en typisk bil i Golfklassen.

Högt betyg för Subarus 4WD

Begbil

Subaru XV är en crossover, en blandning av personbil och suv. Vi kollar in den som begagnad.

Subaru har tillverkat fyrhjulsdrivna bilar sedan 1972 och introducerades tio år senare i Sverige. 2012 kom crossovern XV, som egentligen är en höjd och lite mer terränganpassad variant av kompaktbilen Impreza. Interiöra uppdateringar med mer ljudisolering och nytt infotainmentsystem kom 2015, en exteriör facelift 2016.

Subarus motorer, både bensin och diesel, är av boxertyp, med motstående cylindrar. Tre olika motoralternativ finns att välja mellan, tvåliters diesel på 147 hk, tvåliters bensin på 150 hk samt 1,6-liters bensin på 114 hk. Den sistnämnda har även lågväxel. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Två växellådor erbjuds, sexväxlad manuell låda eller steglös CVT-låda. Den sistnämnda reagerar snabbt på gaspådrag.

Vägegenskaperna är hyfsade, trots att XV är markant understyrd. En undanmanöver klarar den med godkänt resultat.

 

Fyrhjulsdrift är standard till skillnad från en del konkurrenter som har det som tillval. Det permanenta 4WD-systemet är mycket effektivt i funktionen och ger god framkomlighet på löst eller halt underlag. När vi testade 4WD-system fick Subaru beröm och betyget slutade på en fyra av fem. Manuellt växlade XV har kraftfördelningen 50/50 mellan hjulaxlarna, på bilar med CVT-låda driver framhjulen till 60 procent och bakhjulen till 40 procent i normalkörning. Lättare terrängkörning klarar också XV, markfrigången är 22 cm.

 

Förarmiljön är funktionell, både vad det gäller instrument och reglage. Framstolarna ger bra komfort. Bekvämt insteg och god sikt framåt är fördelar med biltypen, som också gäller för XV. Baksätet är hyggligt bekvämt på ytterplatserna, men mittplatsen är trång. Relativt högt buller är ett trist komfortminus, främst gäller detta de första modellåren.


Bagageutrymmet är inte stort för bilklassen. Det rymmer 380 liter eller elva läskbackar i normalläge. Flera konkurrenter sväljer mer.

XV klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men saknar autobroms. Whiplashskyddet får godkänt i Folksams säkerhetsanalys. Barnstol får dock inte placeras i passagerarstolen fram – en miss ur barnfamiljssynpunkt.

Subaru har ett gott rykte om att göra driftsäkra bilar, men några problem har ändå dykt upp på XV. Felaktig hjulinställning tycks drabba flera bilar. Det är relativt enkelt och billigt åtgärdat för omkring 1 000– 1 500 kr på en verkstad. Slitna bromsar förekommer, både skivor och belägg, precis som på de flesta begbilar.

Havererad koppling är ett dyrt problem som några ägare har drabbats av. Undersök så att kopplingen inte slirar. En koppling täcks i regel inte av bilens garanti. Fel på motor, växellåda och elektronik verkar vara sällsynt. Kontrollera även bilen undertill och titta på eventuella skador efter terrängkörning.

2016 återkallades XV modellåren 2012–2014 för risk för kortslutning i rattstångsenheten. Följdfel kan bli motorstopp, fel på vindrutetorkare, tuta och strålkastare. En auktoriserad verkstad kan se om den bil du är spekulant på varit föremål för återkallelse och om den i så fall är utförd.

 

Crossover-bilar är inne för tillfället, men XV har inte riktigt blivit den framgång som Subaru väntat sig i Sverige. Den är ändå hyggligt lättsåld som begagnad. När en ny generation väntas år 2018 lär begpriserna på nuvarande modell sjunka. 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 150 hk - 12/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning 6,9 l/100 km
Skatt 1 438 kr
Begpris 128 900 kr
Nypris 2012 234 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rosr Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0i 150hk 2012 2,0D 147hk 2012
Längd/bredd, cm 455/178 455/178
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 445/495 1 510/250
Max släpvikt, kg 1 600 1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 995 4/ 1998
Effekt, kW/hk 110/150 108/147
Toppfart, km/tim 187 198
0-100 km/tim, s 10,5 9,3
Bränsle, liter per 100 km 6,9 5,6
Co2, g/km 160 146

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 143 300 136 700 128 900 121 200 113 500
2013 151 500 144 600 136 400 128 300 120 200
2014 160 000 152 800 144 200 135 700 127 200
2015 169 100 161 400 152 400 143 600 135 200
2016 178 500 170 500 161 000 151 700 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej sport, ej Xenon 12-16 -15 000
1,6i 114hk 12-16 -15 000
2,0D 147 hk 12-16 +15 000
AUT 12-16 +10 000
Business Sport, skinn 12-16 +15 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Subaru XV besiktningen bättre än medelbilen totalt, men utslitna bromsskivor/bromsbelägg och tröga bromsok ger anmärkningar.

ROSTSKYDD

 Kaross helt av stålplåt, motorhuven är inte behandlad. Plåtskarv är tätad, men inte i hörnen. Bakluckan är bra tätad, men inte behandlad inuti. Dörrarna är bra tätade och behandlade inuti. Både fram- och bakskärmar skyddas av plastinnerskärmar. Bakskärmskonstruktionen är bra. Plastlister skyddar skärmkanter och trösklar, men kan också samla fukt och smuts. Undertill skyddar plastsköldar och ett särskilt skydd under bränsletanken. De flesta skarvar undertill är tätade och det finns ett visst slitskydd, men också felvända skarvar och oskyddade ytor. Garantin kräver inspektioner för att gälla. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  2,0i 150hk 2012 2,0D 147hk 2012
Pris 128 900 kr 143 900 kr
Värdeminskning 7 000 kr 8 000 kr
Skatt, besiktning 1 800 kr 3 300 kr
Försäkring 7 875 kr 7 851 kr
Bränsle 14 500 kr 11 600 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 8 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 40 000 kr 41 000 kr
Totalt per mil 26 kr 27 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 4 200 kr
Katalysator 15 480 kr
Hjullager hö. fram 3 273 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 900 kr
Koppling 13 081 kr
Stötdämpare fram 8 755 kr
12 000-milaservice 7 423 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 12/-
Trepunktsbälte alla platser 2012
Krockkudde förare/passagerare 2012
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
Nakcskydd fr. whiplashskador 2012

Konkurrenterna

BMW X1 xDrive 20d 184 hk Sportline

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0/184 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 771 kr
Begpris: 175 800 kr
Nypris 2012: 335 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mitsubishi ASX 1,8Di-D Komfort 4wd

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/116 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 109 600 kr
Nypris 2012: 247 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Kuga 2,0 TDCI Titanium

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 3 605 kr
Begpris: 130 300 kr
Nypris 2012: 279 000 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Nissan Qashqai 2,0 DCI Accenta 4X4

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 7,0 /100 km
Skatt: 4 909 kr
Begpris: 115 700 kr
Nypris 2012: 272 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Honda CR-V 2,2 CDTI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,2 l/149 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 4 231 kr
Begpris: 124 200 kr
Nypris 2012: 284 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4 Experience

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 114 600 kr
Nypris 2012: 261 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Hyundai ix35 2,0 CRDI-R 4wd Sport

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 553 kr
Begpris: 130 900 kr
Nypris 2012: 279 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


VW Tiguan 2,0 TDI Sport&Style

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,9 l/100 km
Skatt: 3 136 kr
Begpris: 156 500 kr
Nypris 2012: 306 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Subaru har tillverkat fyrhjulsdrivna bilar sedan 1972 och introducerades tio år senare i Sverige. 2012 kom crossovern XV, som egentligen är en höjd och lite mer terränganpassad variant av kompaktbilen Impreza. Interiöra uppdateringar med mer ljudisolering och nytt infotainmentsystem kom 2015, en exteriör facelift 2016.

Subarus motorer, både bensin och diesel, är av boxertyp, med motstående cylindrar. Tre olika motoralternativ finns att välja mellan, tvåliters diesel på 147 hk, tvåliters bensin på 150 hk samt 1,6-liters bensin på 114 hk. Den sistnämnda har även lågväxel. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Två växellådor erbjuds, sexväxlad manuell låda eller steglös CVT-låda. Den sistnämnda reagerar snabbt på gaspådrag.

Vägegenskaperna är hyfsade, trots att XV är markant understyrd. En undanmanöver klarar den med godkänt resultat.

 

Fyrhjulsdrift är standard till skillnad från en del konkurrenter som har det som tillval. Det permanenta 4WD-systemet är mycket effektivt i funktionen och ger god framkomlighet på löst eller halt underlag. När vi testade 4WD-system fick Subaru beröm

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.