Bild
Nästa artikel
Audi A3 är en av Golfklassens bästa bilar körmässigt, men den är också relativt dyr.

Golf med guldkant

Begbil

Audi A3 är en Golf i premium-utförande, läckrare och dyrare – men det finns fel att se upp med.

Första generationen A3 presenterades 1996, generation två kom 2003. Här tittar vi närmare på tredje generationen, som kom hösten 2012 som modellår 2013. Bilen är Audis första som är baserad på VW-koncernens MQB-plattform. Det innebär att A3 delar teknik med bland andra Skoda Octavia samt VW Golf och Passat. A3 Sportback är femdörrars A3 och förlängd med åtta cm. De allra flesta köparna valde just den modellen, tredörrars A3 är relativt sällsynt. A3 finns också som sedan eller cabriolet, men dessa är ovanliga. En facelift kom under 2017.

En mängd olika motoralter-nativ finns, bensin, diesel, gas-drift (g-tron) eller som laddhybrid (e-tron). Dieselmotorer finns med effektuttag 105–184 hk, vanligast är 150 hk. Bensinmotorer finns med effektuttag på 110–204 hk, vanligast är 140 eller 150 hk. Minsta instegsmotorn är en trecylindrig enliters bensinmotor på 116 hk. Sportmodellerna S3 har 265 eller 300 hk och RS3 har 367 eller 400 hk.

 

Vägegenskaperna håller toppklass, A3 är klippstadig på motorvägen och smidig i kurvor. Exakt styrning gör att en undanmanöver går galant. Fyrhjulsdrivning, Quattro, finns på vissa exemplar, för den som söker ökad framkomlighet på hala underlag. Tekniken kommer från Borg Warner.

Förarmiljön är, som ofta i Audi, både tydlig och prydlig. Instrument och reglage sitter där man förväntar sig och är enkla att använda. Överlag känns A3 precis vad den är, en påkostad Golf. Framstolarna ger skön komfort även på längre körpass. Däremot kan det vara lite knepigt att kliva ur bilen. Baksätet fungerar för två personer, men blir väl trångt för tre. Bagageutrymmet rymmer sju läskbackar i normalläge eller 24 med baksätet fällt. Det är en rätt normal lastkapacitet för bilstorleken.


 

Krånglande elektronik finns på många bilar, även A3, som bland annat haft fel på elservon. Då blir den tung och hackig i reaktionen. Multime-diaanläggning och sensorer har det också varit problem med som ofta krävt mjukvaruuppdatering. S-tronic-växellådan har krånglat i vissa fall, ofta räcker det med mjukvaruuppdatering. Om växellådan behöver bytas kan det dock bli rejält dyrt.

Det allvarligaste felet på A3 gäller på 1,4-liters bensinmotor. Kamkedjan har kuggat över på en del motorer, ventiler och kolvar har krockat och resultatet blir en havererad motor. Motorbyte kan bli dyrt, i värsta fall uppåt 100 000 kr. Felaktig olja/oljefilter samt överskridet serviceintervall kan vara orsaker till problemen.

Tekniskt har tillverkaren förbättrat bland annat kamkedja, sträckare och vevhusventilation. Det här är ett välkänt fel och har tagits på goodwill i många fall. Hur länge kamkedjan håller är omöjligt att säga, säkrast är att undvika just den motorn eller i alla fall exemplar som inte är helt korrekt servade. Audi har också bytt till kamrem på nyare motorer, som ska hålla bättre. Kolla med en auktoriserad verkstad om ditt exemplar har kedja eller rem. Remmen bör bytas senast vid 21 000 mil.

 

A3 med tvåliters dieselmotor har återkallats i avgasskandalen ”dieselgate” och fått ändrad mjukvara. Två andra återkallelser har gjorts, båda gällande bilar tillverkade i augusti 2017. Det handlar om ett möjligt fel på bakaxeln samt att limmet som fäster vindrutan inte är tillräckligt säkert. Det kan ge ett följdfel att passagerarkrockkudden inte fungerar som det är tänkt.


I de flesta utföranden är A3 lättsåld som begagnad och priserna är i högre delen av skalan för storleksklassen. Syskonbilarna som görs på samma plattform, VW Golf, Skoda Octavia och Seat Leon är klart billigare i inköp. Premiumstämpeln på A3 gör den dyrare även i begagnathallen.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0TDI 2013/10 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0/150hk
Dekl. förbrukning 4,2 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 125 600 kr
Nypris 2013 247 700 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  2,0 TDI 150hk 1,4 TFSI 140 hk
Längd/bredd, cm 431/179 431/179
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 385/485 1 310/485
Max släpvikt, kg 1 600 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 984 4/1 385
Effekt, hk 150 140
Toppfart, km/tim 216 213
0-100 km/tim, s 8,7 8,4
Bränsle, liter per 100 km 4,2 4,7
CO2, g/km 108 110

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 143 500 138 500 132 000 125 600 119 300
2014 153 700 148 300 141 400 134 500 127 800
2015 164 900 159 100 151 700 144 300 137 000
2016 185 000 179 100 171 400 163 600 155 900
2017 199 200 192 900 184 500 176 200 167 900

ÖVRIGA UTFÖRANDET

Quattro 12-16 +13 500
S-Tronic 12-16 +22 000
3d 12-16 +1 000
Sedan 4d 12-16 +5 000
Cabriolet 12-16 +13 000
TSFI 140 hk 12-16 -24 000
TFSI 105 hk 12-16 -30 000
TDI 110 hk Ultra 12-16 -17 000
TFSI 122 hk 12-16 -23 000
TFSI 150 hk Ultra 12-16 -6 000
TDI 184 HK Quattro 12-16 +44 000
S3 Quattro 12-16 +133 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får A3 av den här generationen toppbetyg på besiktningen. Fåtal anmärkningar finns på slitna bromsskivor, stenskott på vindrutan och felaktig hjulinställning.

ROSTSKYDDSGARANTI

Motorhuv och framskärmar av aluminium. Skarvar i dörrar och baklucka är väl tätade och skärmkanterna bak är av en icke rostfrämjande konstruktion. Delar av framvagnen är av aluminium och de rejäla innerskärmarna fram är av plast. Alla hålrum är mycket väl vaxbehandlade. Det finns ett rejält skydd av PVC-slitskydd under bilen – men inte på de ställen som täcks av plastsköldar. Ljuddämparen är rostfri, men övrigt system är i vanlig stålplåt. Filtmaterial i innerskärmarna bak noteras på minussidan, liksom att stänklappar saknas. Någon särskild behandling av bakluckan finns inte heller. (Rostskyddsgaranti: 12 år).

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris 14,69 kr/l, diesel 15,54 kr/l.

  2,0 TDI 150 hk 2013 1,4 TFSI 140 hk 2013
Pris 125 600 kr 101 600 kr
Värdeminskning 22 000 kr 16 000 kr
Skatt, besiktning 2 300 kr 1 200 kr
Försäkring 4 700 kr 4 700 kr
Bränsle 11 000 kr 10 000 kr
Reparationer, service 7 000 kr 4 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 48 000 kr 42 000 kr
Totalt per mil 33 kr 26 kr

Reparationskostnader

 Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 850 kr
Katalysator 15 960 kr
Hjullager hö. fram 4 890 kr
Kamrem 8 445 kr
Elektronikbox, motor 10 750 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6 500 kr
12 000-milaservice 9 000 kr

Säkerhet

A3 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2012 och bedöms av Folksam som ett säkert val i storleksklassen. Någon krockstatistik finns dock ännu inte. Whiplashskyddet bedöms som godkänt och autobroms kan också finnas på vissa exemplar. Föregångaren, tillverkad åren 2003–2012, har medelgod krocksäkerhet enligt Folksams statistik. Överlag är tredje generationen A3 välförsedd med säkerhetsutrustning.


Konkurrenterna

BMW 118d

BMW 1-serien är ensam om bakhjulsdrift i bilklassen och är också det kanske mest körglada alternativet. Styrning, växellåda, förarplats och vägegenskaper är i topp. Däremot är 1-serien trång och relativt dyr för sin storlek. Försäkringen är också dyr till BMW.

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 105 600 kr
Nypris 2013: 247 000 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


LEXUS CT 200h COMFORT

Lexus CT bygger på samma teknik som Toyota Prius, men är lyxigare och sportigare, en Prius i premiumkostym om man så vill. Körkänslan är bättre än i Toyota, men utrymmen för passagerare och bagage är inte prioriterat. Ägarna är som regel mycket nöjda, bilen krånglar sällan.

Registeringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/136 hk
Dekl.förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 140 900 kr
Nypris 2013: 288 700 kr
Bilprovningen: i.u.
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


MERCEDES A180 BUSINESS

Tredje generationen A-klass är en helt annorlunda bil jämfört med de högbyggda föregångarna. Kvaliteten är också bättre än tidigare och förarplatsen är fint utförd. Däremot är A-klass oväntat bullrig och vägegenskaperna i pressade situationer imponerar inte.

Registeringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d.
Motor: 1,5 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 3,6 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 124 600 kr
Nypris 2013: 242 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


VOLVO V40 D3 KINETIC

 Volvo V40 är sedan 2012 en halvkombi och kom att ersätta tidigare C30. V40 har sålt bra och utbudet av begagnade exemplar är stort. Komforten är bra, men insteget är lågt och bilen är ganska trång. Vägegenskaper, värme, förarkomfort och säkerhetsnivå håller dock hög klass.

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 117 900 kr
Nypris 2013: 258 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Dekra. Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.