Bild
Nästa artikel
Ford Focus, här i kombimodell, är världens mest sålda bil de senare åren. Focus finns i en mängd olika utföranden.
Ford Focus, här i kombimodell, är världens mest sålda bil de senare åren. Focus finns i en mängd olika utföranden.

Ford Focus - den spänstig storsäljaren

Begbil

Världens mest sålda bil de senaste åren är Ford Focus – hur är den som begagnad?

Hösten 1998 kom första Focusen och 2005 var det dags för generation två. Här tittar vi på generation tre, som dök upp som modellår 2011. Kombi är det vanligaste karossutförandet, men det finns också en halvkombi. Focus säljs i 120 länder och har blivit världens mest sålda bil de senaste åren. Under 2014 kom en facelift med den Aston Martin-liknande grillen.

Ett stort utbud av olika motorer finns att välja mellan, 1,6-liters diesel är en av de vanligare. Den finns med 95 eller 115 hk. En tvåliters diesel finns med 115, 140 eller 163 hk. Ecoboost-motorn, en trecylindrig bensinmotor på en liter och 100 eller 125 hk, är vanligaste bensinalternativet.

Det finns även 1,6-liters bensinmotor på 150 eller 182 hk och med etanoldrift på 120 hk. En helt eldriven Focus med 142 hk finns också. Vassaste motorn i programmet är sportmodellen RS med 250 hk.

Spänstiga vägegenskaper har varit lite av ett signum för Focus i samtliga generationer och det gäller även den här modellen. Väghållningen är mycket bra, Focus är kvick i svängarna och följsam i en undanmanöver. Styrningen är reaktionssnabb och bilen går stadigt oavsett underlag.

 

Instrumentpanelen ger en känsla av cockpit, med rundade former. Men många förare anser också att instrument och reglage ger ett rörigt intryck. Till ansiktslyftet städades också instrumentpanelen upp och förarmiljön blev mer lättarbetad. Komforten i framstolarna får dock gott betyg.

Förra Focus var en riktig bullerburk. Även om ljudkomforten är förbättrad är Focus inte någon tyst bil. Men från faceliften kom också mer ljudisolering.


Små fönster och stora stolpar gör att sikten bakåt, speciellt i halvkombin, är dålig.

Baksätet är hyggligt rymligt och ger acceptabel komfort för de flesta. Tre personer ryms, men två trivs bäst. Bagageutrymmet sväljer drygt 360 liter i halvkombin, 490 liter i kombin. Om baksätet fälls ryms 34 respektive 41 drickabackar. Det gör Focus till en av de rymligare bilarna i sin storleksklass.

 

Focus fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2011. Av Folksam räknas bilen som ett bra val i sin storleksklass sett ur krocksäkerhetsaspekt. Autobroms finns till vissa modellvarianter och dessutom filvarningssystem kallat förar-assistans plus.

De tidigare generationerna av Focus har drabbats av en mängd olika kvalitetsproblem. Inte heller senaste generationen har varit utan fel. Rostiga eller slitna bromsskivor är ett gissel på många begbilar, så även på Focus. Krånglande elfönsterhissar är inte helt ovanligt. Överlag bör bilens elektronik inspekteras noga före köp, olika fel har uppträtt på olika exemplar.

Dörrar som är svåra att stänga eller öppna i kyla har drabbat vissa Focus. Krånglande stopp/start-system har också förekommit, liksom att startmotorn tagit stryk av att stopp/start-systemet är aktiverat.

Oljud från inredningen och fläktproblem noteras också som klagomål från ägarna. Problem med växellådan har förekommit på en del exemplar, faktiskt redan på nästan nya bilar. Men det har åtgärdats på garanti och är inte lika vanligt längre.

Ford återkallade Focus tillverkade juli–augusti 2013. Orsaken var att fel fälgar hade monterats. Hjulmuttrarna kunde lossna och hjulet falla av. I Sverige berördes 57 bilar, samtliga ska vara åtgärdade.

 

Focus är inte Golfklassens mest efterfrågade bil och andrahandsvärdet är rätt mediokert. Det gör att begpriserna är klart konkurrenskraftiga. Kombimodellen är mer eftertraktad som begagnad och står därmed något högre i kurs. Lägst efterfrågan är det på etanolmotorerna.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,6 TDCi 2011/8 000
Kaross Kombi 5d
Motor 1,6 l/115hk
Dekl. förbrukning 4,2 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 90 400 kr
Nypris 2011 200 500 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,6 TDCi 2011B 1,0 EcoBoost 2011B
Längd/bredd, cm 456/182 456/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 362/538 1 316/584
Max släpvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 560 3/998
Effekt, kW/hk 95 125
Toppfart, km/tim 180 193
0-100 km/tim, s 12,5 11,5
Bränsle, liter per 100 km 4,2 5,1
CO2, g/km 109 117

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B 89 300 83 300 78 400 72 600 68 200
2012 92 500 87 500 81 600 76 800 70 900
2013 98 300 91 800 86 900 81 100 76 200
2014 103 800 98 300 91 900 87 100 81 200
2015A 109 100 102 600 97 200 90 900 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,0T 3cylindrar 100hk Ecoboost 11B-15A -10 000
1,0T 3cylindrar 125hk EcoBoost 11B-15A -6 000
1,6T 150hk EcoBoost 11B-15A +4 000
1,6T 182hk EcoBoost 11B-15A +8 000
1,6 105hk TDCi ECOnetic 11B-15A +6 000
1,6 115hk TDCi 11B-15A +6 000
2,0 115hk TDCi AUT 11B-15A +12 000
2,0 140hk TDCi 11B-15A +10 000
2,0 163hk TDCi 11B-15A +12 000
1,6 120hk FlexiFuel, Bens./E85 11B-15A -8 000
HGV=kombi 11B-15A +6 000
AUT 11B-15A +8 000

BILPROVNINGEN

 Enligt Dekra är senaste generationen Focus klart bättre än medelbilen på besiktningen. Vanligaste felet gäller inställning och funktion av belysningen. Läckage från växellådan har också förekommit, men i mindre omfattning. Generation två av Focus noteras för medelresultat.

ROSTSKYDD

Kaross i stålplåt som är galvaniserad på de mest utsatta ställena. Baklucka och huv har tätande limning i skarvarna, dock inte i de tvära hörnen. Fram- respektive nederkant är invändigt behandlade, liksom dörrarna. Balkar är sprutade med vax inuti. Behandling saknas dock under innerskärmar och i fjäderholkar. Plastinnerskärm fram. Bra bakre skärmkonstruktion, men med mjuk innerskärm. Bättre skydd mot blästring än tidigare generation på sidornas nedre del. Bränsletank i plast. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentsverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år samt att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,47 kr/l. DIesel: 13,03 kr/l.

  1,6 TDCi/95 2011B 1,0T EcoBoost 2011B
Pris 84 400 kr 78 400 kr
Värdeminskning 5 000 kr 4 000 kr
Skatt, besiktning 1 500 kr 900 kr
Försäkring 6 000 kr 5 900 kr
Bränsle 8 200 kr 10 300 kr 
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 28 200 kr 27 600 kr
Totalt per mil 19 kr 18 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 460 kr
Katalysator 8 841 kr
Hjullager hö. fram 3 681 kr
Kamrem, 18 000 mil/10 år 5 086 kr
Elektronikbox, motor 10 431 kr
Koppling 10 305 kr
Stötdämpare fram, 2 st 6 395 kr
12 000-milaservice 6 959 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner från och med angivet år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännanre fram/bak 1999/-
Trepunksbälte alla platser 1999
Krockkudde förare/passagerare 1999/2005
Sidokrockkudde fram 1999
Nackskydd alla platser 1999
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Hyundai i30 1,6 CRDi E-Sense

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 73 000 kr
Nypris 2011: 199 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Renault Mégane 1,5 DCi Expression

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 74 000 kr
Nypris 2011: 197 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Kia Cee´d 1,6 crdi sw Eco

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 77 300 kr
Nypris 2011: 186 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Skoda Octavia 1,6 TDi Greenline

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,2 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 87 000 kr
Nypris 2011: 194 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Opel Astra 1,6 CDTI EcoFlex Enjoy

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/125 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 87 600 kr
Nypris 2011: 205 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Golf Variant 1,6 TDi Bluemotion

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,2 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 95 400 kr
Nypris 2011: 220 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Peugeot 308 1,6 HDi SW Premium

Registreringsår/mil: 2011A/8 000
Kaross: Komb 5d
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 2 094 kr
Begpris: 74 600 kr
Nypris 2011: 193 990 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Volvo V50 1,6 TDi Driv-e


Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 97 300 kr
Nypris 2011: 222 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Hösten 1998 kom första Focusen och 2005 var det dags för generation två. Här tittar vi på generation tre, som dök upp som modellår 2011. Kombi är det vanligaste karossutförandet, men det finns också en halvkombi. Focus säljs i 120 länder och har blivit världens mest sålda bil de senaste åren. Under 2014 kom en facelift med den Aston Martin-liknande grillen.

Ett stort utbud av olika motorer finns att välja mellan, 1,6-liters diesel är en av de vanligare. Den finns med 95 eller 115 hk. En tvåliters diesel finns med 115, 140 eller 163 hk. Ecoboost-motorn, en trecylindrig bensinmotor på en liter och 100 eller 125 hk, är vanligaste bensinalternativet.

Det finns även 1,6-liters bensinmotor på 150 eller 182 hk och med etanoldrift på 120 hk. En helt eldriven Focus med 142 hk finns också. Vassaste motorn i programmet är sportmodellen RS med 250 hk.

Spänstiga vägegenskaper har varit lite av ett signum för Focus i samtliga generationer och det gäller även den här modellen. Väghållningen är mycket bra, Focus är kvick i svängarna och följsam i en undanmanöver. Styrningen är reaktionssnabb och bilen går stadigt oavsett underlag.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.