Bild
Nästa artikel
Subarus mellanstora suv Forester har sålts i drygt 20 år i Sverige. Här är fjärde generationen.
Subarus mellanstora suv Forester har sålts i drygt 20 år i Sverige. Här är fjärde generationen.

Finfin framkomlighet

Begbil

Subaru Forester är ingen typisk stadsjeep utan trivs bäst i skogs-
miljö, precis som namnet antyder.

Forester, Subarus mellanklass-suv, kom 1997 till Sverige i sin första generation. Generation två dök upp 2002, följd av nummer tre 2008 och fyra 2013. Det är den senare vi granskar här. En facelift kom 2016.

Den vanligaste motorn är en tvåliters boxerdiesel på 147 hk. Från 2015 finns den också i kombination med automatlåda, av steglös CVT-typ. Boxermotor gäller även för bensinalternativen, tvåliters motor på 150 hk eller turbomotor på 240 hk. CVT-lådan kan rycka vid start och blir bullrig vid acceleration. Uppe i fart växlar den mjukt.

 

På den tidigare modellen från 2008 anmärkte vi att fjädringen var för mjuk vid undanmanöver. Så är inte fallet på Forester av nyare modell. Där är fjädringen styvare, vilket gett stabilare och tryggare vägegenskaper, speciellt i en undanmanöver.

Fyrhjulsdriften fördelar i normalfallet lika mycket drivkraft till framhjul som till bakhjul på manuellt växlade Forester. På automatväxlade exemplar är fördelningen 60 procent på framhjulen och 40 procent på bakhjulen. Ett effektivt system har det visat sig. Subaru Forester har bättre framkomlighet på hala och lösa underlag än flertalet konkurrenter.

Markfrigången är hela 22 cm, vilket också borgar för en viss terrängkapacitet. Ett automatiskt terrängkörningsläge med automatisk medlutsbroms finns som kallas X-mode. Detta finns dock endast i kombination med automatlåda.

Självklart kan du köra fast även i en Subaru Forester. Om du behöver bättre terrängförmåga än så här får du leta bland renodlade och väsentligt dyrare terrängbilar.


Förarmiljön är enkel och lätt att ta till sig med tydliga instrument och reglage. Framstolarna ger bra komfort för de flesta, även om vissa förare kan tycka att sitsarna är lite för plana. Sikten runt om bilen är god, med raka hörn, smala stolpar och relativt stora backspeglar. Baksätet är dugligt på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång.

Bagageutrymmet är hyggligt stort och sväljer 505 liter eller 17 läskbackar i normalläge. Om baksätet fälls ryms 1 577 liter eller 37 läskbackar.

Forester fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Krockstatistik från Folksam saknas dock. På äldre exemplar finns inte Subarus autobromssystem Eye Sight, det kom först på modellår 2018.

 

Subaru har många nöjda ägare, vilket inte minst vår undersökning AutoIndex visar. Där får Subaru som märke toppresultat. Ett av skälen är hög driftsäkerhet, med få kvalitetsproblem.

Några punkter att se upp med finns det dock. Om tidigare ägare har använt bilen som släpdragare kan koppling, stötdämpare och fjädring tagit stryk. Därför är det en god idé att undersöka detta före köp.

Batterikapaciteten har några ägare klagat på. Enligt Länsförsäkringar har Subaru som märke fler fall av fel på styrelektronik till bränslesystemet än medelbilen. Detta kan möjligen gälla även på Forester.

 

Två återkallelser har gjorts, 2014 återkallades exemplar tillverkade 2013 och 2014. Orsaken var risk för motorfel som kan leda till oväntat motorstopp.

En annan återkallelse gjordes 2016, för bilar tillverkade 2013 och 2014. Då gällde det risk för kortslutning om elektronik kom i kontakt med rattstången, med möjliga fel på strålkastare, signalhorn och vindrutetorkare. En auktoriserad verkstad kan se om exemplaret du tittar på är återkallat och åtgärdat.

Forester är eftertraktade som begagnade, vilket ger högt andrahandsvärde och rätt höga begpriser. Även äldre generationer står relativt högt i pris. 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 XS 2013/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning 6,9 l/100 km
Skatt 1 438 kr
Begpris 136 500 kr
Nypris 2009 303 900 kr
Bilprovningen Ingen uppgift
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0 XS 2013 2,0 TDI XS 2013
Längd/bredd, cm 460/180 460/180
Tjänstevikt/ maxlast, kg 1635/445 1615/465
Max släpvikt, kg 2 000 2 000
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1998 4/1998
Effekt, hk 150 147
Toppfart, km/tim 190 190
0-100 km/tim, s 10,6 9,9
Bränsle, liter per 100 km 6,9 5,7
CO2, g/km 160 148

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 1/2018 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Se fler begagnade bilar på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4000 6000 8000 10000 12000
2013 161 900 154 200 145 300 136 500 127 900
2014 173 400 165 300 155 800 146 400 137 200
2015 186 300 177 600 167 400 157 400 147 200
2017 200 500 190 800 178 400 168 300 157 300
2018 216 500 206 400 194 700 182 100 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
2,0T 2440 hk, XT, AUT, skinn, takl. 13-17 +48 000
2,0 147 hk, TDI 13-17 +6 000
AUT 13-17 +10 000
X, ACC 13-17 -12 000
XE, ACC, skinn, taklucka 13-17 +18 000

BILPROVNING

 Statistik saknas för den här generationen. Tidigare modell får medelresultat hos Dekra, med anmärkningar på strålkastare samt slitna bussningar i krängningshämmare och länkarmar.

ROSTSKYDD

Huv av aluminium, resten av karossen är av stålplåt. Bakluckan har bra tätade hörn, men ingen behandling inuti. Dörrarna har visst vaxskydd, men inte tätade hörn. Plastinnerskärmar skyddar både fram och bak. Luftig och bra konstruktion av framskärm. Bakskärmen har en smutssamlande hylla, men med en plåtskarv tätad genom limning. Dörren utgör en del av bakskärmen, mindre lyckat ur rostsynpunkt. Bränsletank och rör i plåt är en rostfälla på sikt. Undertill är vissa skarvar tätade och det finns ett visst slitskydd på de mest utsatta partierna. Hålrumsbehandling saknas dock. (Rostskyddsgaranti: 12 år).

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  2,0 XS 2013 2,0 TDI XS 2013
Pris 136 500 kr 142 500 kr
Värdeminskning 15 000 kr 15 000 kr
Skatt och besiktning 1 900 kr 3 500 kr
Försäkring 7 300 kr 7 300 kr
Bränsle 16 700 kr 13 700 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 7 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 48 900 kr 48 500 kr
Totalt per mil 33 kr 32 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl främre rör 6 855 kr
Katalysator 8 025 kr
Hjullager hö. fram 2 755 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 318 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 4 807 kr
12 000-milaservice 7 681 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare, fr./bak 98/-
Trepunktsbälte alla platser 2000
Krockkudde förare/passagerare 1998
Sidokrockkudde fram 2000
Nackskydd alla platser 2000
Nackskydd fr. whiplashskydd 2003

Konkurrenterna

Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil 2013/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning 5,9 l/100 km
Skatt 3 345 kr
Begpris 122 200 kr
Nypris 2013 278 000 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Medel
Säkerhet  Bättre än medel (E)
AutoIndex Medel


Nissan X-Trail 2,0 Dci SE

Registreringsår/mil: 2013/13 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 075 kr
Begpris: 115 700 kr
Nypris 2013: 309 500 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost Sämre: än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Honda CR-V 2,0 i-VTEC Elegance

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/155 hk
Dekl. förbrukning: 7,4 l/100 km
Skatt: 1 724 kr
Begpris: 130 800 kr
Nypris 2013: 261 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Toyota RAV4 2,0 Active

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/151 hk
Dekl. förbrukning: 7,2 l/100 km
Skatt: 1 592 kr
Begpris: 144 800 kr
Nypris 2013: 260 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Sportage 2,0 CRDi Komfort

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 116 400 kr
Nypris 2013: 247 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Tiguan 2,0 TDI BlueM komfort

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 134 900 kr
Nypris 2013: 309 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Mazda CX-5 2,0 Advance 4wd

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/165 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 1 328 kr
Begpris: 143 200 kr
Nypris 2013: 256 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo xc60 D4 2,4 TDI Momentum

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,4 l/181 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 178 000 kr
Nypris 2013: 396 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Forester, Subarus mellanklass-suv, kom 1997 till Sverige i sin första generation. Generation två dök upp 2002, följd av nummer tre 2008 och fyra 2013. Det är den senare vi granskar här. En facelift kom 2016.

Den vanligaste motorn är en tvåliters boxerdiesel på 147 hk. Från 2015 finns den också i kombination med automatlåda, av steglös CVT-typ. Boxermotor gäller även för bensinalternativen, tvåliters motor på 150 hk eller turbomotor på 240 hk. CVT-lådan kan rycka vid start och blir bullrig vid acceleration. Uppe i fart växlar den mjukt.

 

På den tidigare modellen från 2008 anmärkte vi att fjädringen var för mjuk vid undanmanöver. Så är inte fallet på Forester av nyare modell. Där är fjädringen styvare, vilket gett stabilare och tryggare vägegenskaper, speciellt i en undanmanöver.

Fyrhjulsdriften fördelar i normalfallet lika mycket drivkraft till framhjul som till bakhjul på manuellt växlade Forester. På automatväxlade exemplar är fördelningen 60 procent på framhjulen och 40 procent på bakhjulen. Ett effektivt system har det visat sig. Subaru Forester har bättre framkomlighet på hala och lösa underlag ä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.