Bild
Nästa artikel
Tredje generationen Mercedes A-klass är lägre och har sportigare design än föregångarna.
Tredje generationen Mercedes A-klass är lägre och har sportigare design än föregångarna.

En klass upp - Mercedes lilla A-klass

Begbil

Mercedes lilla A-klass har helt annan design än sina föregångare. Som helhet är bilen också bättre.

A-klass kom för drygt 20 år sedan som Mercedes minsta bil. De två första generationerna var högbyggda småbilar. Generation tre kom hösten 2012 och är mer av en kompaktbil i samma storlek som VW Golf. En fjärde generation började säljas under våren 2018.

Motorutbudet är stort och det finns både bensin- och dieseldrivna modeller. Minsta bensinmotorn ger 122 hk, den starkaste i A45 AMG har hela 360 hk eller 381 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 109–170 hk, de vanligaste har 109 eller 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.

Drivlinan med 109 hk diesel och dubbelkopplingslåda fick beröm i test för att både vara snål och kvick. Manuell växellåda eller dubbelkopplingslåda finns att välja mellan. De flesta A-klass är framhjulsdrivna, men vissa exemplar har sålts med fyrhjulsdrift, kallad 4-Ma-tic. Dessa är i regel något dyrare.

Förarmiljön är snyggt utförd och överlag mycket tydlig, men värmereglagen sitter aningen lågt. Tredje generationen präglas av lägre sitthöjd än tidigare och mer ”sportig” körställning. Framstolarna är bekväma, men lite hårda.

Baksätet är ogästvänligt trångt, men rymmer tre personer. Sikten bakåt är dålig, liksom ljudkomforten. A-klass är oväntat bullrig.

Bagageutrymmet är inte heller så stort, 341 liter eller fyra läskbackar ryms med baksätet uppfällt.

 

Den första A-klass blev ökänd världen över när den välte i undanmanöver på ett flygfält. Bilen hade katastrofalt dåliga vägegenskaper. Mercedes fick då bygga om bilen, bland annat med antisladdsystem som standard.


Sedan dess har A-klass ut-vecklats men vägegenskaperna i en pressad situation tillhör ändå inte toppen. A-klass generation tre är påtagligt framtung och har svårt med greppet i en undanmanöver. Bilen kan både under- och överstyra, trots hårt arbetade antisladdsystem. Inte speciellt imponerade, tyckte vi i test. Vid lugnare körning går bilen bättre.

Trots att första A-klass är 20 år gammal får den högt säkerhetsbetyg, en fyra, av Folksam. A-klass av generation tre klarar högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest. Whiplashskyddet är kraftigt förbättrat i tredje generationen, från att ha varit dålig i de två tidigare modellerna.

 

Även kvalitetsmässigt verkar A-klass ha förbättrats. Dekra ger modellen toppbetyg på besiktningen. Helt felfri är den dock inte. Knarrande oljud från inredningen är ett rätt vanligt klagomål från ägarna, liksom pipande oljud från kopplingen. Ryckig växellåda har förekommit en del, det handlar om programvaran i dubbelkopplingslådan. På dieselmotorerna har O-ringen till kamkedjespännaren varit felaktig och fått bytas ut, eftersom motorerna kunde läcka olja.

Några återkallelser har gjorts: 2013 återkallades bilar tillverkade under 2012 för risk för fel på passagerarkrockkudden fram. Exemplar tillverkade 2014 återkallades 2015 för risk för fel på säkringar. A-klass tillverkade hösten 2015 återkallades 2016 för risk för bränsleläckage.

Under 2017 återkallades A-klass tre gånger. Ett fel gällde att rattstången inte var tillräckligt jordad, vilket kunde leda till att krockkudden på förarplats utlöstes av misstag.

De två andra återkallelserna gällde också krockkuddar, men även att olika stödsystem kunde fallera.

En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilket exemplar som varit återkallat.

 

Nyare A-klass är mer eftertraktad som begagnad än de tidigare generationerna. Andrahandsvärdet har varit bättre än syskonbilen B-klass, trots att B-klass är rymligare och på flera sätt en bättre bil. Lägre och sportigare design är ett skäl till att A-klass blivit mer populär än sina föregångare.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg.år/mil 200 CDI 2013/10 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,8 l/136 hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 123 500 kr
Nypris 2010 257 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  180 1,5 CDI 2013 180 1,6 2013
Längd/bredd, cm 429/178 429/178
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 395/565 1 360/565
Max släpvikt/maxlast, kg 1 960 1 200
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 461 4/1 595
Effekt, hk 109 122
Toppfart, km/tim 190 190
0-100 km/tim, s 11,3 9,8
Bränsle, liter per 100 km 3,8 5,2
CO2, g/km 98 120

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Se fler begagnade bilar på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE - A 180 1,5 109 hk CDI BlueEfficiency, Business, ACC, 5d

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012B 121 000 115 700 109 600 103 600 97 500
2013 130 100 124 400 117 900 111 500 105 400
2014 140 100 134 100 127 000 120 200 112 700
2015 150 700 144 600 137 400 130 500 123 800

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
180 1,6 122 hk 12B-15 -4 000
200 1,6 156 hk 12B-15 + 10 000
220 184 hk 12B-15 +23 000
250 2,0 211 hk 12B-15 +27 000
250 2,0 211 hk Sport 12B-15 +36 000
160 1,5 90 hk VDI 12B-15 -6 000
180 1,8 109 hk CDI 12B-15 +-0
200 1,8 136 hk CDI 12B-15 +10 000
200 1,8 136 hk CDI 12B-15 +12 000
AUT 12B-15 +10 000

BILPROVNINGEN

 Enligt Dekra får A-klass generation tre toppbetyg, bilen är klart bättre än medelbilen ur besiktningssynpunkt. A-klass är en av de bästa i sin klass och har nästan inga anmärkningar alls.

ROSTSKYDD

Motorhuv och framskärmar i aluminium, resten av karossen är av plåt. Skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar är ordentligt limmade. Även vaxbehandling i dörrar, baklucka och i balkarna är välgjord. Rejäla främre innerskärmar av plast och bakre skärmkanter av en konstruktion som inte gynnar rost. Länkarmar i aluminium både fram och bak. Alla skarvar i bottenplattan är väl tätade. På minussidan är innerskärmarna bak av filtmaterial, som kan suga åt sikt fukt. Inga stänklappar heller och bakdörrarna var illa inpassade med blästringsrisk. Rostskyddsgaranti: 30 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  180, 1,5, CDI 2013 180, 1,6 3013
Pris 111 500 kr 107 500 kr
Värdeminskning 10 000 kr 10 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 1 200 kr
Försäkring 5 800 kr 5 800 kr
Bränsle 10 000 kr 13 200 kr
Reparationer, service m.m 6 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 34 900 kr 35 700 kr
Totalt per mil 23 kr 24 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 11 093 kr
Katalysator 16 334 kr
Hjullager hö. fram 4 980 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 815 kr
Koppling 21 100
Stötdämpare fram 8 021 kr
12 000-milaservice 5 300 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 98/98
Trepunktsbälten alla platser 2 000
Krockkudde förare/passagerare 98/98
Sidokrockkudde fram 2004
Nackskydd alla platser 1998
Nackskydd fr. whiplashskydd 2004

Konkurrenterna

Audi a3 2,0 tdi Proline

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 112 300 kr
Nypris 2013: 233 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Lexus CT 200h HSD Comfort

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 128 000 kr
Nypris 2013: 288 700 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 118d Sportline

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 109 700 kr
Nypris 2013: 253 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Toyota Auris 1,8 HSD Active

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 109 100 kr
Nypris 2013: 214 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Focus 1,0T Ecoboost Trend

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/3 cyl/125 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 426 kr
Begpris: 66 400 kr
Nypris 2013: 174 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Golf VII 1,6 tdi Masters

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 94 700 kr
Nypris 2013: 219 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Honda Civic 1,8 Sport

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/142 hk
Dekl. förbrukning:  6,1 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 89 000 kr
Nypris 2013: 196 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo v40 2,0 D3 Kinetic

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 112 500 kr
Nypris: 2013 256 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

A-klass kom för drygt 20 år sedan som Mercedes minsta bil. De två första generationerna var högbyggda småbilar. Generation tre kom hösten 2012 och är mer av en kompaktbil i samma storlek som VW Golf. En fjärde generation började säljas under våren 2018.

Motorutbudet är stort och det finns både bensin- och dieseldrivna modeller. Minsta bensinmotorn ger 122 hk, den starkaste i A45 AMG har hela 360 hk eller 381 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 109–170 hk, de vanligaste har 109 eller 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.

Drivlinan med 109 hk diesel och dubbelkopplingslåda fick beröm i test för att både vara snål och kvick. Manuell växellåda eller dubbelkopplingslåda finns att välja mellan. De flesta A-klass är framhjulsdrivna, men vissa exemplar har sålts med fyrhjulsdrift, kallad 4-Ma-tic. Dessa är i regel något dyrare.

Förarmiljön är snyggt utförd och överlag mycket tydlig, men värmereglagen sitter aningen lågt. Tredje generationen präglas av lägre sitthöjd än tidigare och mer ”sportig” körställning. Framstolarna är bekväma, men lite hårda.

Baksätet är ogästvänligt tr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.