Bild
Nästa artikel
Fyrhjulsdrift, tuff design och lågt pris har gjort Dacia Duster populär. Men säkerhet och komfort är svaga punkter.
Fyrhjulsdrift, tuff design och lågt pris har gjort Dacia Duster populär. Men säkerhet och komfort är svaga punkter.

Dacias råbarkade folkjeep

Begbil

Dacia Duster är billig och fyrhjuls-driven – en rumänsk folkjeep, som gått hem även i Sverige. Vi granskar den som begagnad.

Rumänska suven Dacia Duster kom till Sverige sommaren 2010. Bottenplattan bygger på teknik från Renault Kangoo och Clio av tidigare generation. Fyrhjulsdriften kommer från förra upplagan av Nissan X-Trail. Till modellår 2014 kom en facelift.

Den vanligaste motorn är 1,5-liters diesel på 109 hk. Bensinmotorer på 1,6 liter och 114 hk eller 1,2 liter med turbo och 125 hk finns också att välja mellan.

Vägegenskaperna är sådär. Duster kränger och lutar betänkligt i en undanmanöver, även om bilen klarar provet. Antisladdsystemet ESP fanns inte till en början på alla versioner. Först i januari 2014 blev ESP standard på samtliga svensksålda Duster. Undvik exemplar som saknar detta viktiga säkerhetssystem.

I högre farter är bilen inte särskilt riktningsstabil. Vid parkeringsmanövrar är styrningen lite trög. I vanlig trafik är växellådans utväxling märklig – starta på tvåan, använd trean runt gathörn. Det tar lite tid att vänja sig vid ett annorlunda körsätt.

 

Istället för riktig lågväxel är ettans växel extra låg för terrängkörning. Det är just på dåliga grusvägar och i terräng som Duster trivs som allra bäst. Dugligt fungerande fyrhjulsdrift, som kan låsas i 50/50-läge mellan hjulaxlarna, samt 21 cm markfrigång, gör att Duster klättrar oväntat väl i skog och mark. Goda frigångsvinklar är också en fördel.

 

Förarmiljön är enkel med tydliga instrument och de flesta är lättbegripliga. Vissa reglage, som torkare/spolare, är dock aningen krångliga att använda. Komforten i framstolarna är en svag sida. Körställningen är knepig för de flesta, stolarna är svampiga i sittdynan. Sikten är god runt bilen.


De första årsmodellerna är rätt bullriga, ljudkomforten blev något bättre efter ansiktslyftningen. Insteget är däremot bra, det är lätt att kliva i och ur bilen.

Utrymmena är rätt goda för storleksklassen, både i baksätet och för bagaget. Med nedfällt baksäte fick vi in 38 läskbackar. Med baksätet uppfällt ryms 443 liter bagage (475 med 2WD). Baksätet är acceptabelt för två personer, men trångt för tre.

 

Dusters verkliga akilleshäl är krocksäkerheten. Bilen fick bara tre stjärnor i Euro NCAP när den krocktestades 2011. Ett svagt resultat, jämförbart med suvar för 15 år sedan. Whiplash-skyddet får också underkänt i Folksams analys.

De vanligaste felen handlar om slitna bromsar, ofta belägg eller skivor. Styrleder har också fått bytas på en del exemplar, främst på långmilare. Oljud från inredning och stötig fjädring på vissa exemplar tillhör klagomålen från ägarna. Fel på startmotor eller vattenläckage från luftkonditioneringen är andra inrapporterade fel.

På vissa 1,5-litersdieslar har motorproblem förekommit, även om det inte är vanligt. Det har handlat om ojämn gång, fel på insprutare, turbo, bränslepump eller motorelektronik.

På vår långtestbil strejkade bränslemätaren, vilket ledde till att vägmätaren fick nollställas. Ett annat fel gällde en ABS-givare på ett framhjul som fick bytas ut. Delar fanns inte i lager utan fick beställas från Frankrike och bilen blev stående i flera veckor på verkstad.

En återkallelse 2012 gällde byte av bromsrören. Det fanns risk för sprickor med minskad bromsverkan som följd.

 

Duster är billig som ny och begpriserna är också låga. Bilen har sålts även som framhjulsdriven, sådana exemplar är ännu billigare, men då försvinner bilens kanske största fördel. Utan fyrhjulsdrivningen finns det gott om andra bilar att välja mellan som är bättre.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,5 dCi 2010/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 1,5 l/107hk
Dekl förbrukning 5,6 l/100 km
Skatt 2 980 kr
Begpris 69 300 kr
Nypris 168 900 kr
Bilprovningen Sämre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Sämre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,5 DCi 2010 1,6 2010
Längd/bredd, cm 432/182 432/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 255/500 1 330/470
Max släpvikt, kg 1 200 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 461 4/1 598
Effekt, hk 107 105
Toppfart, km/tim 171 160
0-100 km/tim, s 11,8 12,8
Bränsle, liter per 100 km 5,6 8,0
CO2, g/km 145 185

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/2016 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010 84 500 79 500 73 600 69 300 64 900
2011 89 700 83 700 78 800 73 000 68 600
2012 93 700 88 700 82 800 78 000 72 100
2013A 99 500 93 000 88 100 82 300 77 400
2013B 106 200 100 700 94 300 89 500 83 600

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 105hk, 2WD 10-13 -18 000
1,6 105hk 10-13 -12 000
1,5 107hk DCi, 2WD 10-13 -12 000
1,6 105hk Flex Fuel 2WD 10-13 -24 000
1,2 TCe 125hk 13B -4 000
1,6 114hk 13B -8 000
Ej AC 10-13 -8 000
Sport pkt 10-13 +5 000
Design pkt/STCC edition 13-13B +5 000
Ambiance 13B -2 000
2WD 13B -12 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Duster besiktningen något sämre än medelbilen. Feljusterat halvljus, ojämn eller otillräcklig bromsverkan är de vanligaste anmärkningarna. Fel på signalhorn förekommer också, liksom fel på avgassystemet. Då kan kontrollampan för avgasrelaterade fel lysa.

ROSTSKYDD

Kaross helt i stålplåt. Baklucka, huv och dörrar är invändigt behandlade och väl tätade genom limning, även på känsliga ställen som hörnkanter. Bra skärmkonstruktion bak, som också är väl behandlad, även om innerskärm saknas. Ovanligt välskyddad undertill med rostskydd ända ut till bakvagnen. Balkar och hålrum är behandlade. Bränsletank och påfyllningsrör i plast. Stänklappar saknas dock. Risk för blästringssprut på karossidorna. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i minst tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,94 kr/l. Diesel: 12,49 kr/l.

  1,5 DCi 2010 1,6 2010
Pris 69 300 kr 57 300 kr
Värdeminskning 4 000 kr 3 000 kr
Skatt, besiktning 3 400 kr 2 400 kr
Försäkring 7 000 kr 7 000 kr
Bränsle 10 500 kr 15 500 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 33 400 kr 25 400 kr
Totalt per mil 22 kr 24 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifterna hämtade från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 5 116 kr
Katalysator 14 067 kr
Hjullager hö. fram 3 980 kr
Kamrem, 12 000 mil/6 år 5 646 kr
Elektronikbox, motor 11 932 kr
Koppling 15 330 kr
Stötdämpare fra, 2 st 4 261 kr
12 000-milaservice 11 301 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 2010/-
Trepunksbälte alla platser 2010
Krockkudde förare/passagerare 2010
Sidokrockkudde fram 2010
Nackskydd alla platser 2010
Nackskydd fr. whiplashskydd 2010

Konkurrenterna

Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 113 500 kr
Nypris 2010: 292 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Kia Sportage 2,0 CRDi Komfort

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 116 000 kr
Nypris 2010: 247 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Honda CR-v 2,2 CDTI Elegance

Registreringsår/mil: 2010A/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 4 232 kr
Begpris: 110 400 kr
Nypris 2010: 293 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Nissan Gashqai 2,0 DCi Accenta 4x4 AUT

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning:  7,0 l/100 km
Skatt: 4 909 kr
Begpris: 114 000 kr
Nypris 2010: 255 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Hyundai ix35 2,0 CRDi-R Sport

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 554 kr
Begpris: 121 100 kr
Nypris 2010: 279 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Yeti 2,0 tdi 4x4 Experience

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 502 kr
Begpris: 107 700 kr
Nypris 2010: 283 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Mitsubishi ASX DI-D Komfort 4wd

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 1,8 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 104 600 kr
Nypris 2010: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Rav4 2,2 D-4d Business

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 121 700 kr
Nypris 2010: 305 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Dacia Duster

Rumänska suven Dacia Duster kom till Sverige sommaren 2010. Bottenplattan bygger på teknik från Renault Kangoo och Clio av tidigare generation. Fyrhjulsdriften kommer från förra upplagan av Nissan X-Trail. Till modellår 2014 kom en facelift.

Den vanligaste motorn är 1,5-liters diesel på 109 hk. Bensinmotorer på 1,6 liter och 114 hk eller 1,2 liter med turbo och 125 hk finns också att välja mellan.

Vägegenskaperna är sådär. Duster kränger och lutar betänkligt i en undanmanöver, även om bilen klarar provet. Antisladdsystemet ESP fanns inte till en början på alla versioner. Först i januari 2014 blev ESP standard på samtliga svensksålda Duster. Undvik exemplar som saknar detta viktiga säkerhetssystem.

I högre farter är bilen inte särskilt riktningsstabil. Vid parkeringsmanövrar är styrningen lite trög. I vanlig trafik är växellådans utväxling märklig – starta på tvåan, använd trean runt gathörn. Det tar lite tid att vänja sig vid ett annorlunda körsätt.

 

Istället för riktig lågväxel är ettans växel extra låg för terrängkörning. Det är just på dåliga grusvägar och i terräng som

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.