Bild
Nästa artikel
C4 Picasso – perfekt för storfamiljen

C4 Picasso – perfekt för storfamiljen

Begbil

Citroën C4 Picasso är en praktisk komfortkryssare för familjen – till relativt lågt pris.

Picasso är inte bara en världsberömd konstnär, utan även namnet på Citroëns högbyggda bilar. Den första generationen av Citroën Picasso kom 2000, generation två 2007 och tredje modellen fick premiär 2013 som modellår 2014. Två karossmodeller finns, femsitsiga C4 Picasso samt den förlängda och sjusitsiga C4 Grand Picasso. Citroën tröttnade på att betala familjen Picasso för rätten att använda namnet och 2018 döptes bilarna istället om till C4 Space Tourer och C4 Grand Space Tourer. Bilarna är desamma, trots namnbytet.

Dieselmotorer är vanligast, med ett effektuttag på 90, 110, 115, 120 eller 150 hk. Bensinmotorer finns med 120, 130, 156 och 160 hk.

 

Även om C4 Picasso och C4 Grand Picasso knappast är direkt körglada bilar går de mycket tryggt och stadigt på vägen. En hastig undanmanöver klaras av med gott resultat, även om bilen kränger en del. Styrkänslan är bättre än på föregångaren. C4 Picasso och C4 Grand Picasso är riktiga komfortkryssare för familjen. De är behagliga att köra, går tyst och mjukt över ojämnheter och framstolarna ger hög komfort.

Förarplatsen kräver tillvänjning, ”som ett rymdskepp eller flipperspel”, enligt en del ägare. Ett instrumentkluster sitter centralt placerat i vindrutans närhet. Reglage finns utspridda lite överallt, liksom prylfack. Att justera värme och ventilation är lite krångligt.

Baksätet består av tre stolar som kan ställas individuellt i olika lägen. Golvet i baksätet är helt platt, en fördel för mittpassageraren. Sittställningen i baksätesstolarna är upprätt, ryggstödet vinklar inte särskilt mycket.


Grand-modellen har två uppfällbara extrastolar längst bak, vilket gör bilen sjusitsig. Det är en praktisk bil för barnfamiljen med utrymmesbehov. Femsitsiga Picasso rymmer 19 läskbackar med baksätet uppfällt och 47 med fällt baksäte. Ännu mer last visade sig Grand Picasso svälja, hela 53 backar, om baksätet är fällt. Som sjusitsig rymmer den bara tre läskbackar, som femsitsig 28.

 

Den förra modellen av C4 Picasso har haft en hel del kvalitetsproblem och inte heller generation tre är förskonad från fel. Elektronikfel av olika slag förkommer, som falskvarnande servicelampa eller krånglande elektronik till soltaket. Det kan också handla om fel på sensorer, som tror att motorn överhettas vid starttillfället. En del ägare har haft återkommande problem med krånglande parkeringssensorer, regnsensorer eller sätesvärme. Den elektriska parkeringsbromsen har hängt sig på en del bilar och då kan inte bilen köras. Slitna hjullager har också förekommit.

Ett klonkande ljud från framvagnen betyder troligen utslitna fjäderben. Läckande kylare har varit ett annat fel, liksom problem med automatväxellådan. Det kan handla om mjukvaruuppdateringar om lådan slänger i växlarna, men vissa växellådor har också bytts ut. Det sistnämnda är en dyr åtgärd om inte garanti eller försäkring täcker kostnaden.

VTi-motorn på 1,6 liter och 120 hk har haft en del problem, speciellt om bilen ofta körs korta sträckor. Då bildas kondens i ventilerna, motorn går in i nödläge och oljebyte blir nödvändigt.

 

Det har också gjorts några återkallelser av C4 och Grand C4 Picasso. På tidiga exemplar kunde komponenter lossna i fjädringen. 2015 återkallades bilar för detta. Året efter återkallades Picasso tillverkade under 2015 för fel på låsmekanismen till dörrarna. En annan återkallelse gäller bilar tillverkade i början av 2016. På dessa kunde olja läcka från turbo-aggregat till varma motordelar och leda till motorbrand.

Andrahandsvärdet brukar inte vara högt på Citroën och C4 Picasso har sålts med rejäla rabatter, vilket också sänker värdet på begagnade exemplar. Efterfrågan är inte speciellt stor på begagnade Picasso. Sjusitsiga Grand Picasso är något mer lättsåld som begagnad och också högre värderad än den femsitsiga modellen.


ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil HDI 150- 14/8 000
Kaross 5d MPV
Motor 2,0 l/150 hk
Skatt 1 416 kr
Begpris 149 100 kr
Nypris 2014 279 400 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  C4 Grand Picasso
HDI 150-14
C4 Picasso
e-HDI 115
Längd/bredd, cm 460/183 443/183
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 710/570 1 555
Max släpvikt, kg 1 600 1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 997 4/1 560
Effekt, hk 150 115
Toppfart, km/tim 207 189
0-100 km/tim, s 11,5 11,8
Bränsle, liter per 100 km 4,5 4,0
CO2, g/km 117 105

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 166 000 158 700 149 100 141 300 133 000
2015 175 800 164 000 158 600 149 600 140 800
2016 186 600 178 300 168 300 158 700 149 400
2017 213 700 204 500 193 400 182 700 172 200
2018 228 200 218 300 206 500 195 000 183 000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Exklusive-pkt 14-18 +6 500
e-HDI 115 14-18 -11 000
e-HDI 110 14-18 -62 000
HDI 160 14-18 -46 000
THP 155 14-18 -18 000
VTI 120 Seduction 14-18 -27 000
VTI 120 Attraction 14-18 -66 000
HDI 110 Nordic ed. 14-18 -61 500
HDI 110 Seduction 14-18 -63 000
C4 Pic. HDI 150
AUT. Intensive
14-18 -26 500
C4 Pic. e-HDI 115 14-18 -38 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får C4 Picasso av den här generationen toppresultat på besiktningen. Inga specifika anmärkningar noteras.

ROSTSKYDD

Grand C4 Picasso har bättre rostskydd än förväntat. Motorhuv av aluminium, baklucka av plast, i övrigt är karossen av stålplåt. Alla innerskärmar är av plast, skärmkanterna bak är av en bra konstruktion, slitskyddet är bra undertill och alla skarvar under bilen är väl tätade. Luftig konstruktion vid framskärmar och motorrum. Tank och påfyllningsrör är av plast. Dörrarna har kort limning i skarvarna och saknar invändig behandling. Det gäller också samtliga hålrum under bilen. Om bilen hade haft bättre limning i dörrarna hade betyget blivit en fyra. (Rostskyddsgaranti: 12år.)

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,34 kr/l. Diesel: 16,09.

  24 Grand Picasso HDI 150-14 C4 Picasso e-HDI 115
Pris 149 100 kr 106 800 kr
Värdeminskning 26 000 kr 19 000 kr
Skatt/besiktning 1 800 kr 1 500 kr
Försäkring 4 656 kr 4 500 kr
Bränsle 10 000 kr 8 900 kr
Rep/service 6 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 42 000 kr
Totalt per mil 34 kr 28 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 784 kr
Katalysator 11 430 kr
Hjullager hö. fram 5 363 kr
Kamrem, 15 000 mil/5 år 9 304 kr
Elektronikbox, motor 6 975 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6 955 kr
12 000-milaservice 11 820 kr

Säkerhet

C4 Picasso fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013, vilket även föregångaren fick. Den tidigare modellen har dock sämre whip-lashskydd enligt Folksams analys. Skyddet är förbättrat på modellår 2014 och nyare. Autobroms saknas i de flesta utföranden och finns bara i den högsta utrustningsnivån på senare exemplar. Den första Picasso-modellen, Xsara Picasso, får betyget fyra i Folksams olycksstatistik. C4 Picasso saknas i statistiken, men bör vara minst lika säker som föregångaren.


Konkurrenterna


Ford S-Max 2,0 TDCi Titanium

Ford S-Max är klassens körglada alternativ med spänstigt chassi. Speciellt märks detta i kombination med dieselturbo på 200 hk eller bensinturbo på 220 hk, den senare är dock rätt bränsletörstig. En del elektronikfel förekommer, liksom slitna bromsar och glappa leder.

Registeringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: 5d MPV
Motor: 2,0/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 3 605 kr
Begpris: 145 900 kr
Nypris -14: 285 200 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel



Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI EcoFlex Business

Zafira utmärker sig inte direkt i klassen, men är ett bra alternativ för den som har utrymmesbehov. Vissa exemplar har adaptivt chassi, kallat Flex Ride, som justerar fjädring och dämpning. Krånglande klimatanläggning och turbohaverier förekommer, liksom slitna bromsar.

Registeringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: 5d MPV
Motor: 1,6 l/135 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 121 300 kr
Nypris -14: 287 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel



Toyota Verso 2,2 D-4D Aut. Active

Toyota Verso är något mindre än konkurrenterna här, men ändå sjusitsig vid behov. Körmässigt är Verso trygg, men inte underhållande. Bra beg-garanti noteras hos märkeshandlare. Rostskyddet är mindre bra, stötdämparna kan vara slitna och fel på signalhorn förekommer.

Registreringsår/mil 2014/8 000
Kaross 5d MPV
Motor 2,0 l/135 hk
Dekl. förbrukning 4,9 l/100 km
Skatt 2 041 kr
Begpris 146 400 kr
Nypris -14 272 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
AutoIndex Bättre än medel



Volkswagen Sharan 2,0 TDI Bluemotion

Sharan är, precis som tidigare modell, i stort sett identisk med sitt spanska koncernsyskon Seat Alhambra, som dock är billigare. Vissa utföranden finns med fyrhjulsdrift. Det finns en hel del kvalitetsproblem på Sharan, men den tycks ändå vara ganska populär i andra hand.

Registeringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: 5d MPV
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 179 100 kr
Nypris -14: 329 800 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Dekra. Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.