Bild
Nästa artikel
BMW X3 är en bekväm långresevagn med fyrhjulsdrift och fina vägegenskaper.
BMW X3 är en bekväm långresevagn med fyrhjulsdrift och fina vägegenskaper.

BMW X3 - högklassig sportsuv

Begbil

BMW X3 är fyrhjulsdriven, rymlig och rolig att köra. En drömbil för många, men dyr som begagnad.

Kompaktsuven X3 fick premiär hösten 2003, som modellår 2004. Sju år senare var det dags för andra generationen att ta vid, som modellår 2011. Det är den senare vi tittat närmare på här. En facelift kom 2014.

Den vanligaste motorn är en fyrcylindrig dieselturbo på två liter som ger 184 eller 190 hk, beroende på modellår. Det finns även en bensinmotor med samma effektuttag, men den är inte så vanlig. Övriga dieselmotorer som finns har effektuttag på 258 eller 313 hk. Fler bensinmotorer finns också, fyrcylindrig turbo på 245 hk samt sexcylindriga på tre liter och 258 eller 306 hk.

 

Förarmiljön är utmärkt, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna ger mycket god komfort på långfärden och även ljudkomforten får godkänt. Utrymmesmässigt är X3 nästan lika stor invändigt som första generationens X5 var när den lanserades strax efter millennieskiftet.

Baksätet ger bra benutrymme på ytterplatserna, men den breda kardantunneln gör mittplatsen trång.

Utrymmet för bagage är väl utformat och rymmer mer än man först tror. X3 lastar faktiskt 41 drickabackar med fällt baksäte, sex fler än BMW 5-serie touring, för att ta en jämförelse. Med uppfällt baksäte sväljer X3 18 drickabackar eller 550 liter last. Den första generationen X3 var trängre, både i baksäte och för last.

 

Vägegenskaperna är högklassiga. Det här är en av de sportigaste suvarna att köra och – sett till priset – kanske den som ger mest körglädje. X3 kränger väldigt lite, styrreaktionerna är direkta och bettet mot asfalten är mycket gott. Fyrhjulsdriften X-Drive klarar sig bra i vårt test med nollfriktionsrullar. Kraftfördelningen är i grunden 40/60 procent mellan hjulaxlarna. X3 går mycket bra på snöiga eller halkiga vägar. Men någon terrängbil är det inte, X3 bör inte köras offroad.


X3 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men whip-lashskyddet får underkänt enligt Folksams säkerhetsanalys.

 

Krånglande elektronik är en sjuka som spökar hos många moderna bilar, X3 inte undantagen. Fel på elhissar har drabbat en del exemplar. Falska felmeddelanden har dykt upp på displayen. Glapp i länkarmarna är ett chassislitage som också förekommit.

De sexcylindriga bensinmotorerna har i vissa fall haft problem med vanos-systemet. Motorn har gått in i felsäkert läge och motorvarningslampan har tänds. Orsaken är att skruvarna till den variabla ventilstyrningen har lossnat. BMW har åtgärdat en del bilar genom goodwill och kampanjer.

Den fyrcylindriga tvålitersdieseln har haft problem med kamkedjan på bilar fram till 2012. Kamkedjan kan kugga över med motorhaveri som följd. Det kan bli dyrt att åtgärda om inte garanti eller försäkring täcker. Motorfelen är dock inte vanliga.

X3 är överlag dyr att reparera, vilket också ger höga försäkringspremier.

X3 har återkallats för att Isofix-fästena inte ansågs tillräckligt starka. En annan återkallelse har gällt krockkuddarna, som ska bytas ut på ett antal X3.

Rostskyddet är inte riktigt lika bra som på 3-serien och 5-serien, X3 får medelbetyget tre i vår granskning.

BMW X3 är dyr som ny och efterfrågan på begagnade exemplar är stor. Det avspeglas i höga begpriser. Se upp för privatimporterade X3 med tvivelaktig bakgrund, sådana finns tyvärr.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil Drive20d 2010B/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning 5,6 l/100 km
Skatt 3 085 kr
Begpris 179 200 kr
Nypris 2010B 378 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  Drive 20i 2010B Drive 30D AUT 2010B
Längd/bredd, cm 457/185 457/185
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 770/515 1 875/495
Max släpvikt, kg 2 000 2 4000
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 997 6/2 993
Effekt, kW/hk 184 158
Toppfart, km/tim 210 230
0-100 km/tim, s 8,3 6,2
Bränsle, liter per 100 km 7,9 6,0
CO2,g/km 184 159

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/16-17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B 207 400 197 800 188 300 179 200 170 500
2011 214 900 204 900 195 400 186 300 177 600
2012 228 800 218 300 208 400 199 000 189 500
2013 243 200 232 400 222 100 211 900 201 900
2014A 257 200 245 900 234 800 224 200 213 900

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
20i=2,0 184 hk 10B-14A -10 000
28i=2,0 245hk AUT 10B-14A +36 000
28i=3,0 6cylindrar 258hk, AUT 10B-14A +36 000
35i=3,0 6cylindrar 306hk, AUT 10B-14A +66 000
18d 143hk TDI, sDrive, 2 WD 10B-14A -25 000
30d=3,0 6 cylindrar 258hk TDI, AUT 10B-14A +48 000
35d=3,0 6cyl 313hk TDI, AUT 10B-14A +77 000
Steptronic=AUT 10B-14A +10 000
Navigation pkt 10B-14A +10 000
Skinn 10B-14A +10 000
M-sport 10B-14A +15 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar X3 besiktningen bättre än medelbilen. Glapp i länkarmarna och stenskott i vindrutan tillhör de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Kaross i stålplåt. Motorhuv och baklucka har välgjorda limskarvar och är rostskyddsbehandlade på insidan. Innerskärmar av filt bak, av filt och plast fram. Samtliga dörrar har välgjord vaxbehandling på insidan. Underredet är täckt av sköldar av plast- eller filtmaterial. Välgjorda skarvar. Under sköldarna är det dock ont om slitskydd. Längsgående balkar saknar invändig behandling. Det finns dock behandling på bakre balkar och delar av bakvagnsupphängningen. Bakre ljuddämpare är rostfri, men inte själva röret. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,27 kr/l. Diesel: 14,10.

  Drive 20i 2010B Drive 30d AUT 2010B
Pris 160 200 kr 227 200 kr
Värdeminskning 12 000 kr 16 000 kr
Skatt, besiktning 2 400 kr 4 100 kr
Försäkring 14 692 kr 8 628 kr
Bränsle 16 900 kr 12 700 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 9 000 kr
Däck 2 000 kr 4 000 kr
Totalt per år 53 992 kr 54 428 kr
Totalt per mil 36 kr 36 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 10 800 kr
Katalysator 10 500 kr
Hjullager hö. fram 4 147 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13 296 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 7 700 kr
12 000-milaservice 8 454 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2004/2004
Trepunktsbälte alla platser 2004
Krockkudde förare/passagerare 2004/2004
Sidokrockkudde fram 2004
Nackskydd alla platser  2004
Nackskydd fr. whiplashskydd 2004

Konkurrenterna

Audi Q5 TDI Proline

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,7 l/100 km
Skatt: 4 440 kr
Begpris: 163 300 kr
Nypris 2010: 356 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes GLK 220 CDi AUT

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,1 l/170 hk
Dekl. förbrukning:  6,9 l/100 km
Skatt: 4 805 kr
Begpris: 169 000 kr
Nypris 2010: 399 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 109 200 kr
Nypris 2010: 292 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Rav4 2,2 D-4D Business

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning:  6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 116 400 kr
Nypris 2010: 305 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Honda CR-V 2,2 i-CDi Elegance

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 4 232 kr
Begpris: 125 600 kr
Nypris 2010: 294 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Tiguan 2,0 TDi Sport & Style

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,9 l/100 km
Skatt: 4 023 kr
Begpris: 120 600 kr
Nypris 2010: 287 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Land Rover Freelander 2,2 TD4 HSE AUT

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/152 hk
Dekl. förbrukning: 8,5 l/100 km
Skatt: 6 995 kr
Begpris: 142 300 kr
Nypris 2010: 416 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Volvo XC60 D5 2,4 TDi Momentum AUT

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,4 l/205 hk
Dekl. förbrukning: 7,5 l/100 km
Skatt: 5 692 kr
Begpris: 172 300 kr
Nypris 2010: 395 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, BMW X3

Kompaktsuven X3 fick premiär hösten 2003, som modellår 2004. Sju år senare var det dags för andra generationen att ta vid, som modellår 2011. Det är den senare vi tittat närmare på här. En facelift kom 2014.

Den vanligaste motorn är en fyrcylindrig dieselturbo på två liter som ger 184 eller 190 hk, beroende på modellår. Det finns även en bensinmotor med samma effektuttag, men den är inte så vanlig. Övriga dieselmotorer som finns har effektuttag på 258 eller 313 hk. Fler bensinmotorer finns också, fyrcylindrig turbo på 245 hk samt sexcylindriga på tre liter och 258 eller 306 hk.

 

Förarmiljön är utmärkt, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna ger mycket god komfort på långfärden och även ljudkomforten får godkänt. Utrymmesmässigt är X3 nästan lika stor invändigt som första generationens X5 var när den lanserades strax efter millennieskiftet.

Baksätet ger bra benutrymme på ytterplatserna, men den breda kardantunneln gör mittplatsen trång.

Utrymmet för bagage är väl utformat och rymmer mer än man först tror. X3 lastar faktiskt 41 drickabackar med fällt baksäte, sex fler än BMW 5-serie

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.