Bild
Nästa artikel
BMW 3-serie, här i Touringutförande, är både körglad och bekväm.
BMW 3-serie, här i Touringutförande, är både körglad och bekväm.

BMW 3 serien - för förare med familj

Begbil

BMW 3-serien brukar kallas förarens bil, men senaste modellen är rymligare även för familjen.

Den första 3-serien kom redan 1976 och modellserien är nu inne på sin sjätte generation. Senaste generationsväxlingen skedde 2012, det är den modellen vi granskar här. Tre karossversioner finns: sedan, kombi (Touring) samt en halvkombi, kallad GT. En facelift kom till modellår 2016.

Totalt finns omkring 15 mo-toralternativ att välja mellan, fyr- eller sexcylindriga, bensin eller diesel. Dieselmotorer finns från 116 hk till 313 hk. Vanligast är 320d med effektuttag på 163, 184 eller 190 hk. Bensinmotorer finns med effektuttag från 136 hk till 326 hk. Vanligast är 320i med 170 eller 184 hk. En 3-serie hybrid med kombinerad bensinmotor och elmotor ger totalt 340 hk. Prestandamodellen M3 har en sexcylindrig trelitersmotor med dubbelturbo och ger 431 hk.

Förarmiljön är märkestypisk, tydlig både vad det gäller instrument och reglage och samtidigt elegant utförd. Förarstolen ger fin komfort även på långfärd. Förr om åren var 3-serien en rätt trång bil, både för passagerare och bagage. Så är det inte längre, nuvarande 3-serie har ett baksäte som är klart godkänt på ytterplatserna, även om mittplatsen är trång.

Bagageutrymmet i sedanen sväljer 480 liter, kombin klarar 15 liter mer. I kombin får 12 läskbackar plats, fälls baksätet ryms 29 stycken.

 

BMW 3-serien brukar kallas förarens bil och visst finns mycket att glädjas åt bakom ratten. Utmärkt styrning och fin chassibalans gör bilen underhållande att köra. Ett minus med bakhjulsdriften är att bakvagnen kan jazza till vid gaspådrag i halka. Antisladdsystemet fångar dock upp krafterna innan de hinner utvecklas till farliga slängar. Skillnaden är himmelsvid jämfört med den första 3-serien, som var påtagligt lömsk och sladdrig i halka. Många 3-serie har sålts med X-drive, alltså fyrhjulsdrift. Det ger bättre framkomlighet och ökad stabilitet på vinterväg, vilket upplevs som tryggt. Normalt fördelas drivkraften för fyrhjulsdriften i X-Drive 40 procent fram och 60 procent bak.


Säkerhetsnivån är god, med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2012. Enligt Folksam har den här generationen minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen och får därmed en fyra i betyg. Detta efter analyser av verkliga olyckor. Föregångaren, 3-serien 2005–2011, får dock fem i betyg av Folksam och räknas ha minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen.

BMW har ett gott kvalitetsrykte, men 3-serien har inte varit problemfri. Fel på EGR-ventilen är inte ovanligt, liksom problem med den automatiska öppningen och stängningen av backluckan.

Motorerna har kamkedja istället för kamrem, som ofta har bättre tillförlitlighet. Men här har faktiskt en del ägare fått bytta kamkedja och spännare. Lyssna noga efter missljud från kamkedjan. Om kedjan eller spännaren går sönder, blir resultatet ofta motorhaveri.

Fel på turboaggregat har också förekommit på vissa exemplar. Fördelningslådan till fyrhjulsdriften har fallerat på en del bilar. Dyrt om inte försäkring, goodwill eller garanti täcker.

Andra fel som drabbat den här generationen 3-serie är fel på signalhorn och lacksläpp på bakluckan. De punkteringsfria däcken har en del ägare klagat på efter spårkänslighet.

 

BMW-bilar har varit svårt drabbade av stölder av bland annat krockkuddar, navigationssystem och stolar. DNA-märkning av stöldbegärliga delar kan rekommenderas. Exemplar tillverkade åren 2011–2016 har återkallas för brandrisk och risk för att styrservon försvinner.

3-serien är en populär bil, både som ny och begagnad. Det avspeglas i rätt höga begpriser, speciellt för senaste generationen.

Kombimodellen Touring är mer eftertraktad och därmed högre prissatt än sedanen.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 320d 2012/10 000
Kaross Kombi
Motor 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning 4,8 l/100 km
Skatt 1 833 kr
Begpris 143 000 kr
Nypris 2012 324 400 kr
BIlprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  318d Touring 2012 320i Touring 2012
Längd/bredd, cm 463/181 462/181
Tjänstevikt/maxlast, kg 1550/475 1540/475
Max släpvikt, kg 1 600 1 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 995 4/1997
Effekt, hk 143 184
Toppfart, km/tim 210 233
0-100 km/tim, s 9,2 7,5
Bränsle, liter per 100 km 4,5 6,4
Co2, g/km 119 149

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 4/2017 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 153 200 147 200 140 000 133 000 126 200
2013 162 400 156 200 148 500 141 100 134 000
2014 172 600 165 900 157 900 150 000 142 000
2015 187 700 180 300 171 600 162 800 154 400

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
316i 1,6 136 hk 2012-15 -25 000
320i 2,0 184 hk 2012-15 -10 000
328i 2,0 245 hk 2012-15 +15 000
335i 3,0 6cyl 306 hk 2012-15 +60 000
316d 2,0 116 hk TDI 2012-15 -20 000
318d 2,0 143 hk TDI 2012-15 -10 000
320d 2,0 163 hk TDI EDE 2012-15 -5 000
325d 2,0 218 hk TDI 2012-15 +24 000
335d 3,0 6cyk 313 hk TDI Aut 2012-15 +71 000
xDrive=4WD 2012-15 +12 000
Steptonic=Aut 2012-15 +10 000
Touring=kombi 2012-15 +10 000

BILPROVNING

Enligt Dekra klarar den här generationen 3-serie besiktningen bättre än medelbilen. Anmärkningarna handlar främst om stenskott i vindrutan och felinställda strålkastare. Den tidigare generationen får medelbetyg på besiktningen.

ROSRSKYDD

Kaross helt av stålplåt. Motorhuv, dörrar och baklucka är vaxbehandlade inuti och har välgjorda tätningar. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost och balksystemet under bilen har en bra invändig behandling. Minus blir det för de filtliknande innerskärmarna bak och att stänkskydd saknas. Sköldarna som täcker större delen av underredet är av filtmaterial, men under sköldarna finns ett skyddande PVC-skikt. Plus blir det också för hjulupphängningar i aluminium och att avgassystemets sista del är rostfritt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  318d Touring 2012 320i Touring 2012
Pris 133 000 kr 133 000 kr
Värdeminskning 7 000 kr 7 000 kr
Skatt, besiktning 2 000 kr 1 600 kr
Försäkring 7 800 kr 7 800 kr
Bränsle 9 800 kr 13 800 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 35 000 kr 37 000 kr
Totalt per mil 23 kr 25 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7 700 kr
Katalysator 15 800 kr
Hjullager hö. fram 4 211 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11 040 kr
Koppling 14 417 kr
Stötdämpare fram 5 096 kr
12 000-milaservice 11 800 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 92/-
Trepunktsbälte alla platser 2000
Krockkudde förare/passagerare 93/98
Sidokrockkudde fram 1998
Nackskydd alla platser 2000
Nackskydd fr. whiplashskada 2012

Konkurrenterna

Peugeot 508 SW 2,0 TDI Active Aut

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 101 300 kr
Nypris 2012: 281 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Audi A4 Avant 2,0 TDI Proline

Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/177 hk
Dekl. förbrukning: 4,8 l/100 km
Skatt: 1 885 kr
Begpris: 127 000 kr
Nypris 2012: 318 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Toyota Avensis 2,2 D-4D Business Aut

Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,2 l/177 hk
Dekl. förbrukning: 5,9/100 km
Skatt: 3 502 kr
Begpris: 137 100 kr
Nypris 2012: 317 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Mondeo 2,0 TDCi Eco Titanium

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,3/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 101 500 kr
Nypris 2012: 267 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


VW Passat GT Aut 2,0 TDI

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 119 100 kr
Nypris 2012: 307 100 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Mercedes C220 CDI Avantgarde

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,1 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 4,7/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 168 900 kr
Nypris 2012: 334 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Opel Insigna Sports Tourer 2,0 CDTI

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 102 600 kr
Nypris 2012: 287 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo V60 D3 2,0 Momentum

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning:  4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 122 000 kr
Nypris 2012: 317 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, BMW 3-serie

Den första 3-serien kom redan 1976 och modellserien är nu inne på sin sjätte generation. Senaste generationsväxlingen skedde 2012, det är den modellen vi granskar här. Tre karossversioner finns: sedan, kombi (Touring) samt en halvkombi, kallad GT. En facelift kom till modellår 2016.

Totalt finns omkring 15 mo-toralternativ att välja mellan, fyr- eller sexcylindriga, bensin eller diesel. Dieselmotorer finns från 116 hk till 313 hk. Vanligast är 320d med effektuttag på 163, 184 eller 190 hk. Bensinmotorer finns med effektuttag från 136 hk till 326 hk. Vanligast är 320i med 170 eller 184 hk. En 3-serie hybrid med kombinerad bensinmotor och elmotor ger totalt 340 hk. Prestandamodellen M3 har en sexcylindrig trelitersmotor med dubbelturbo och ger 431 hk.

Förarmiljön är märkestypisk, tydlig både vad det gäller instrument och reglage och samtidigt elegant utförd. Förarstolen ger fin komfort även på långfärd. Förr om åren var 3-serien en rätt trång bil, både för passagerare och bagage. Så är det inte längre, nuvarande 3-serie har ett baksäte som är klart godkänt på ytterplatserna, även om mittplatsen är trång.

Bagageutrymmet i sedanen svälj

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.