Bild
Nästa artikel
Mazda 6 i kombiutförande ger både utrymme, körkänsla och trygghet.

Biltest: Begagnad Mazda 6

Begbil

Mazda 6 är körglad, snygg och trygg – ett vettigt val om man letar familjekombi.

Året var 2002 när Mazda  6 dök upp som efterträdare till modell 626. Sexan visade sig vara en körglad familjebil, fjärran från tråkmånsen 626. Generation två kom 2008 och 2013 var det dags för den tredje generationen, som är den vi granskar här. Två karossformer erbjuds, kombi eller sedan. Tidigare modeller fanns också som halvkombi. Två facelifts har gjorts, 2015 och 2018.

Minsta motoralternativet är en tvåliters bensinmotor på 145 hk eller 165 hk. En större bensinmotor på 2,5 liter och 192 eller 194 hk finns också. Dieselmotorer finns på 2,2 liter och med ett effektuttag på 150, 175 eller 184 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.

"En ovanligt körglad bil i den här storleksklassen."

Goda vägegenskaper har varit ett kännetecken för Mazda  6 och det gäller även generation tre. Väguppträdandet är stadigt samtidigt som styrreaktionerna är kvicka. Det gör Mazda 6 till en ovanligt körglad bil i den här storleksklassen. En plötslig undanmanöver klaras av utan problem.

Kombimodellerna med dieselmotor finns också med fyrhjulsdrivning, kallad AWD. Det ger bättre framkomlighet och stabilitet på hala underlag.

Förarmiljön är snyggt utförd och logiskt uppbyggd, med tydliga instrument och reglage. Framstolarna ger skön komfort på långfärden. Effektiv värme har vi också konstaterat i test.

Baksätet är bekvämt på ytterplats, men mittplatsen är trång och ogästvänlig. Egendomligt nog har sedanmodellen något större baksäte än kombin. Orsaken är att kunderna i Kina och USA gärna vill ha en sedan med limousinkaraktär.

Bagageutrymmet i kombin rymmer 1 648 liter. Det är stort, men inte störst i klassen. Med uppfällt baksäte får 17 läskbackar plats, med fällt baksäte ryms 35 stycken. Baksätet fälls lätt genom ett knapptryck.

Den elegant formade karossen har en märkbar nackdel i form av dålig sikt. Framåt märks breda A-stolpar, bakåt de små fönsterrutorna. En annan minuspost är relativt högt däckbuller som stör långfärdskomforten. Detta är vår allvarligaste anmärkning mot Mazda 6.

Förarmiljön är tydlig och snyggt uppbyggd.

Långa garantier – 10 år eller 15 000 mil – kommer även begköparen till gagn. Garantin, en förlängd komponentgaranti, är inte heltäckande, men inkluderar exempelvis drivlinan.

Mazda har rykte om att tillverka driftsäkra bilar som sällan krånglar och de flesta Mazda  6 har inte heller några större problem.

Några fel att uppmärksamma finns dock. Partikelfilter som sotat igen om bilen ofta körs korta sträckor kan bli dyrt att åtgärda – över 20 000 kr om filtret måste bytas. Slitna bromsar förekommer precis som på många begagnade bilar. Chipset till elvärmen på passagerarstolen har fått bytas på vissa bilar, liksom ett kretskort till radion.

På vår långtest-Mazda 2013 gav GPS-signalen felaktiga kartor. På vissa bilar har varningslampan för lågt lufttryck varnat felaktigt. Oljud från växellådan har varit ett klagomål från några ägare, men har än så länge inte visat sig vara någon allvarlig brist. Rostskyddet har varit en svaghet på äldre generationer, men är förbättrat.

Motorerna har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas.

2018 återkallades bilar tillverkade juli 2012–november 2013. Inträngande vatten kunde påverka parkeringsbromsen och ge reducerad funktion. Exemplar byggda 2012 och tidigt 2013 har också återkallats på grund av en felaktig omvandlare till kondensatorn, som kunde bli överhettad. Drygt 500 bilar återkallades i Sverige för detta fel, som i värsta fall kunde leda till bilbrand.

De långa garantierna gör att Mazda 6 blir ett tryggt val för begköparen. Andrahandsvärdet har visat sig högt för kombi- modellen, speciellt i dieselversion tillsammans med AWD.

Sedanen är ovanlig, prisskillnaden mot kombin är relativt liten. 

Året var 2002 när Mazda  6 dök upp som efterträdare till modell 626. Sexan visade sig vara en körglad familjebil, fjärran från tråkmånsen 626. Generation två kom 2008 och 2013 var det dags för den tredje generationen, som är den vi granskar här. Två karossformer erbjuds, kombi eller sedan. Tidigare modeller fanns också som halvkombi. Två facelifts har gjorts, 2015 och 2018.

Minsta motoralternativet är en tvåliters bensinmotor på 145 hk eller 165 hk. En större bensinmotor på 2,5 liter och 192 eller 194 hk finns också. Dieselmotorer finns på 2,2 liter och med ett effektuttag på 150, 175 eller 184 hk. Motorerna har kamkedja, som

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vägegenskaper, drift-säkerhet, garantier.

- Sikt, buller.
 

VAD VI SKREV I NUMMER 4/2013

»Nya Mazda 6 är verkligen en helt ny bil med många nya tekniska lösningar. Kör man på snöiga och isiga vägar så känner man starkt förtroende för Mazdas vägegenskaper. Mazda var snabbast och gick som tåget mellan konerna.«

I test mot Hyundai i40 och Toyota Avensis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.