Nästa artikel
Begtest: Toyota Corolla
Begbil

Begtest: Toyota Corolla

Publicerad 17 augusti 2005 (uppdaterad 27 september 2010)
Corolla är bekymmersfri att äga. Men väghållning och rostskydd kunde vara bättre.

Kvalitet säljer och det är Toyota Corolla bevis för. Bilen som sådan är en tämligen medioker historia, varken framåtblickande eller exceptionell i någon bemärkelse. Men ända sedan introduktionen av den första Corolla 1966 har ägarna var extremt nöjda med driftsäkerheten och därför har många återvänt till märket och modellen år efter år.

Att rostskyddet aldrig varit särskilt bra - på vissa modeller rent uselt - har inte avskräckt i någon större utsträckning. Det är ju sällan första ägaren behåller bilen så länge att rosten blir synlig.

Toyota Corolla har gjort sig känd som en japansk Golf och den finns i flera olika karossutförande och med olika motorer. Det finns tre- och femdörrars halvkombi, en fyrdörrars sedan, en femdörrars combicoupé samt en femdörrars kombi, som kallas för Wagon eller Touring.


Det är få bilar som kan visa upp så goda resultat från Bilprovningen och teststationer som Corolla. Det är helt enkelt en ovanligt problemfri bil att äga. Enligt Bilprovningens statistik över besiktade bilar håller Corolla hög kvalitet. Inte på en enda punkt har bilen klarat sig sämre än genomsnittet. Att Corolla är populär märks också på begagnatpriserna. De står sig bra.

Den generation Corolla som vi tittat närmare på är årsmodellerna 1998-2001. När den generationen Corolla lanserades hösten 1997 var det utseendet som gjorde många förvånade. De runda lyktorna i fronten gav bilen ett säreget utseende som skiljde sig från konkurrenterna.

Uppenbarligen var det många köpare som inte uppskattade Corollas design. Redan efter två år gjordes fronten om med dubbla strålkastare.
Över 90 procent av ägarna av årsmodellerna 1993-1999 skulle välja Toyota igen om de skulle byta bil. Ägarna är speciellt nöjda med driftsäkerheten och bränsleförbrukningen. Däremot är ägarna missnöjda med baksätesutrymmet och komforten. Corolla blir lätt bullrig i högre farter.

Kör man snällt upplevs Corolla som lättkörd och smidig. Styrning och växelföring är extremt lättgående och alla reglage enkla att handha. Är man där­emot lite tuffare vid ratten så kränger den hårt i kurvor och känns inte riktigt stabil när man kör rakt fram.

Kupén är trängre än i många konkurrentbilar, i baksätet är benutrymmet dåligt och lastutrymmet i tre- och femdörrarsmodellerna är inget vidare. Fram sitter man bättre men det är tydligt att det är en ganska liten bil man hamnat i, Corolla känns inte lika vuxen som jämnåriga Golf eller Ford Focus.

Trots att Corolla håller hög kvalitet finns det några punkter att se upp med som begagnatköpare. Kontrollera så att kopplingen inte slirar, ett kopplingsbyte kostar drygt 9 000 kronor.  
Stötdämparna kan vara slitna på Corolla som körts långt, ett byte som kostar nästan 4 000 kronor.

På tidigare generationer Corolla behövdes avgassystemet bytas uppseendeväckande ofta. Det är inte lika vanligt längre, enligt de verkstäder vi har talat med.

Att byta kamrem vid rätt miltal är viktigt för motorns livslängd. Corolla med VVTi-motor, som kom under 2000, har dock kamkedja som är praktiskt taget underhållsfri.

Rostiga skivbromsar fram, till följd av att bilarna körts för sällan eller att förarna inte bromsat tillräckligt hårt, är ett av de få felen på Corolla. Andra, inte särskilt vanliga fel är spruckna drivaxeldamasker och glapp i styrleder.  
Den största missen på Corolla är Toyotas dåliga rostskydd.

Korrosionsinstitutets rapport visar att rosten snabbt kan få fäste.
Av 18 undersökta bilmodeller av 1994 och 1995 års modeller var Corolla den modell som hade näst flest rostangrepp. På årsmodellerna 1996 och 1997 var Corolla tredje sämsta bil i en liknande undersökning.

I Vi Bilägares rosttest har Corolla som bäst fått betyget tre, det gäller under de år som Toyota Sverige extrabehandlade bilar som såldes nya här, mellan 1999 och 2001. På senare modeller har betyget sänkts till en tvåa.
Det kan vara lämpligt att testa bilen på en rostskyddsfirma om man är orolig för dolda rostskador.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.