Nästa artikel
Begtest: Saab 9-5
Begbil

Begtest: Saab 9-5

Publicerad 29 juni 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
På grund av kvalitetsmissar värderas stora, säkra Saab 9-5 lågt av marknaden.

Efter uppmärksammade kvalitetsproblem har priserna fallit. Det gör att 9-5 kan ge mycket bil för pengarna.
Saab 9-5 presenterades sommaren 1997 som fyrdörrars sedan. Drygt ett år senare kom kombin, och den blev snabbt den bäst säljande modellen i serien.

Alla 9-5-modeller har turboladdning. Vanligaste motorn är en tvåliters turbo på 150 hk. Det finns även en starkare 2,3-liters turbo, en treliters V6 på 200 hk samt sportmodellen Aero med 230 till 260 hk (beroende på årsmodell).  Dieselalternativen är en fyrcylindrig på 120 till 150 hk beroende på årsmodell samt en sexcylindrig på 176 hk.

Säkerheten är kanske det främsta skälet till att välja 9-5. Folksam klassar bilen som den krocksäkraste på marknaden. Bland annat var Saab tidiga med inbyggt whiplash-skydd i framstolarna.

Körglädjen är ett annat köpargument. Saab 9-5 är rolig på vägen, med direkt styrning och stabil väghållning. I de starkare modellerna kan det dock "dra" en del i ratten vid kraftig acceleration, typiskt för framhjulsdrivna bilar. Ett antisladdsystem finns som tillval från hösten 2001, vilket höjer körsäkerheten ytterligare. Även de mindre motorerna ger 9-5 bra prestanda för omkörningar.

På Saab-vis är förarmiljön mycket bra, med tydliga instrument och reglage. Komforten i framstolarna är mycket bra och även baksätet är rymligt och bekvämt. Trepunktsbälte finns på samtliga platser. Bagageutrymmet är stort och lättlastat, i kombin är det enkelt att fälla baksätet och lastnät på rulle är standard. Sikten är skaplig i kombin men något sämre i sedanmodellen.

Efter att ett försäkringsbolag slagit larm om att ett onormalt stort antal Saab 9-5 drabbats av allvarliga motorskador, kom det fram att motorerna är felkonstruerade.

Saab gick efter viss tvekan ut med en förlängd motorgaranti och många ägare har fått hjälp.

Vevhusventilationen är bristfällig, oljan har brutits ned i förtid och försvunnit med avgaserna. Onormalt hög oljeförbrukning är ett varningstecken, likaså rasslande kamkedja.

Till följd av oljeproblemen har turbon havererat och/eller kamkedjan slitits ut i förtid. På vissa exemplar kan kamkedjan vara sliten redan efter 6 000 mil, en reparation kostar runt 15 000 kr.

För att motorgarantin ska gälla måste bilens service vara dokumenterad, dock ej nödvändigtvis på märkesverkstad. En ny eftermonteringssats för bättre vevhusventilation är på gång.

Vågar man köpa en begagnad 9-5 efter de kända motorproblemen?

Svaret är ja, med viss reservation för att servicen bör vara väl skött och dokumenterad. Då gäller den åttaåriga motorgarantin för följder av oljeproblem.

En korrekt ifylld servicebok är extra viktigt för Saabköpare. 9-5 är extremt känslig för att rätt olja används; det ska vara helsyntetolja. Slarv med oljebyte är en förklaring till motorproblemen. Chipstrimmade bilar bör också undvikas om motorgarantin ska gälla.

Ett annat vanligt fel är trasig display till färddatorn, byte kostar cirka 2 500 kr. Om bilen är nyare än fem år och har körts mindre än 15 000 mil, kan Saab stå för halva materialkostnaden. Krockkuddelampor som lyser förekommer också, ofta ett kontaktfel.

Stötdämpare bak, främst på kombimodellen, kan slitas ut redan efter 5 000 mil. Efter 11 000 mil kan bakvagnsbussningarna vara slitna.

Fel på elektronikboxar som styr insprutningen har Saab återkallat bilar för. Det gäller även trasiga tändkassetter, främst på bilar från 2000-2002.

Kärvande växellådor kan förekomma främst på de första årsmodellerna, ett dyrt fel om lådan måste bytas.

Tidigare var 9-5, och särskilt kombin, en eftertraktad bil i andra hand. Men nu har efterfrågan och priserna sjunkit rejält till följd av motorproblemen i synnerhet och Saabs skakiga läge i allmänhet.

Det finns många exemplar ute på marknaden och du kan vara kräsen som spekulant. Saab 9-5 Sedan är oftast betydligt billigare än kombimodellen. Många 9-5 har rullat långt som tjänstebilar, en del också som hyrbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.