Nästa artikel
Begtest: Mercedes A-klass
Begbil

Begtest: Mercedes A-klass

Publicerad 10 maj 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Mercedes A-klass gjorde ingen succé vid introduktionen. Vi tittar närmare på hur bilen står i dagsläget.

Introduktionen av Mercedes A-klass hösten 1997 går till historien. De tyska ingenjörerna fick krypa till korset sedan nordiska journalister visat att bilen kunde välta vid undanmanöver­prov.

Produktionen stoppades och bilarna byggdes om. Bak- och framvagn modifierades, tyngdpunkten sänktes, fjädrarna blev hårdare och däcken lägre och bredare. Utöver detta utrustades A-klass med ESP, ett avancerat elektroniskt sladdhämmande system, som Mercedes tidigare bara använt som tillval i större och lyxigare modeller.

De första modellerna hette A140 och A160 och hade nyutvecklade 1,4- och 1,6-litersmotorer på 82 respektive 102 hk. Två år senare kom A190 med 125 hk och 2001 lanserades A210 med 140 hk. Flera dieselmodeller finns också, med mycket blygsam förbrukning.

År 2001 reviderades modellen rejält och en 17 centimeter längre version kompletterade programmet. Bättre komfort och benutrymme bak. Till 2005 kom en helt ny A-klass, betydligt större och bekvämare.  

Alla Mercedes sålda efter 23 oktober 1998 omfattas av Mobilo-life, ett garantipaket som ska gälla i hela 30 år. Men det har inget med den vanliga nybilsgarantin att göra. Mobilo-life ska tas för vad det är - en assistansförsäkring där Mercedes vid akuta problem ställer upp med diverse servicetjänster, typ hotellrum och ersättningsbil. Men motkraven på bilägarna är höga, livslång trohet med service på Mercedes verkstäder.

En rostskyddsgaranti på 30 år känns inte seriös, men som vanligt gömmer sig tillverkaren bakom formuleringar om genomrostning av karossen, "inifrån kommande rost och ut". Självfallet kommer A-klass att rosta inom 30 år, men med tanke på motprestationerna lär det finnas få bilar som har gällande garantier kvar när problemen väl kommer.

En kompletterande rostskyddsbehandling kostar mer än för en vanlig bil eftersom demonteringen av plastsköldarna under bottenplattan är tidskrävande.
 
Missljud från både fram- och bakvagn har varit vanligt förekommande. Länkarmsbussningar bak har bytts ut liksom stötdämparnas övre lagring fram. Stötdämparfästet har varit dåligt skyddat för vägsprut. Fjäderbrotten är överrepresenterade och här är det materialfel eller fel dimensioner som är orsaker till problemen.  

ESP-elektroniken tycks inte vara skörare än ett vanligt ABS-system, men visst har komponenter bytts ut. Det vanligaste elektriska felet är byte av bromsljuskontakt, en åtgärd för cirka 1 500 kronor och det dyraste felet är byte av styrvinkelsensor, drygt 3 000 kronor.

En tidig barnsjukdom var att tankmätaren visade fel. Tidiga -98:or har till och från också varit svårstartade. Här fick verkstäderna i förekommande fall byta tändspolar.

A-klass har inget exakt intervall för service, men motordatorn upplyser om när service ska ske. Beroende på körsätt inträffar detta i intervallet 1 500-2 200 mil. Vid kortare körsträckor ska bilen ändå in på service en gång om året. Mercedes A-klass har underhållsfri kamkedja.

Rejält dyrt blir det dock om elektronikbox eller koppling ska bytas, drygt 20 000 kr per åtgärd.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-22 21:44
Stephan735i

Det kan inte vara möjligt att koppling kostar 20000kr. För hos autoexperten kostar ett komplett kopplingskit 3275kr med urtrampningslager (utan rabatt). Garanterat hälften eller däromkiring på tyska ebay. Skulle det alltså kosta 16-17tkr för bytet?? A-klass känns som det vettigaste valet i 20-30tkr klassen i och med att ESP alltid är standard. Köpa en småbil utan ens ABS finns inte på kartan.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-01 19:19
Pekka E R

Kopplingsbyte blev det för mig i sommar, själva delarna knappt 4000 kr, för jobbet fick jag pröjsa 2500. Kan tillägga att det inte var märkesverkstad, för det hade nog inte räckt med mindre än det dubbla, är min erfarenhet i alla fall. Det är det slut med, nu när bilen är över 10 år gammal. Känns som onödig lyx, eftersom det i de flesta fall känns som att man tar betalt för märket utöver själva jobbet. ESP o ABS är otroligt nyttiga hjälpmedel, måste jag säga, flera olyckor har undvikits pga dessa utmärkta assistenter. Har kört A-klass 5 år idag, o lär nog behålla den ett tag till...

#3 • Uppdaterat: 2012-12-05 21:21
Hachatt

Pekka var fick du kopplingen bytt så billigt?? Har kollat runt överallt och billigaste är mellan 5-6000 kr hos icke märkesverkstad givetvis! 20 000 kr stämmer om man gör bytet hos Mercedes! Helt sjukt men den idiotiska sandwishkonstruktionen gör att motorn måste ur vid kopplingsbyte vilket gör att den beräknade arbetstiden är 8 tim på detta jobb!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-22 20:05
Pekka E R

Synd att det inte finns avisering, råkade se detta av en slump när jag googlade uppgifter om mått o spec på A-modellen.
Frågan var jag fick jobbet gjort för 6500 inkl delarna. Det var en exjugoslavisk kille som har en verkstad i Småland, strax utanför Jönköping. Har inte varit där fler gånger, men kopplingen funkar perfekt fortfarande. Det konstiga var att det var andra kopplingsbytet på bilen, som ändå bara gått ca 10-11 tusen då när jag fick fixa det för tre år sen. Nu har den gått ca 14, kanske lite mindre, var tvungen att byta mätare pga man inte såg körsträckan längre o vissa andra funktioner la av i instrumentet...

#5 • Uppdaterat: 2015-12-22 20:08
Pekka E R

Ytterligare info: När jag köpte bilen -07 så hade den gått knappt 6.100 o koppling var bytt, så den höll bara knappt 5.000 mil, fem år. Det är inte ok, tycker jag, men annars är väl A140 som vilken annan bil som helst. Hyfsad kvalitet o inte alltför dyr i drift. Värdeminskningen är det inte mkt med numera, den är inte värd många tusenlappar nu...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.