Bild
Nästa artikel

Begtest: Hyundai Getz

Begbil

Hyundai Getz är driftsäker, men på många punkter är bilen i övrigt en medelmåtta.

Hyundai Getz kom till Sverige under andra halvan av 2002. Getz konkurrerar med en rad kända småbilar som VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris och Citroën C3. Någon modell i den klassen hade Hyundai inte tidigare, Atos är snäppet mindre.

Getz är vanligast som femdörrars halvkombi, men en tredörrars modell har också sålts. Under 2005 kom en facelift med bältespåminnare, ny grill och nya lampor.

Motoralternativen är flera, vanligast är 1,3 liter och 82 hk. Den utgick 2005 till förmån för en 1,4-liters motor på 97hk. En instegsmotor på 1,1 liter och 62 hk (senare 66 hk) samt en 1,6-liters-motor på 105 hk finns också. En 1,5-liters dieselmotor kom i höstas, dock utan partikelfilter.

Motorn på 1,4-liter och 97 hk gör Getz pigg med skaplig prestanda. Med 1,3-litersmotorn är dock Getz dock betydligt slöare. Som många småbilar är Getz bullrig i högre farter, men ljudnivån är bättre dämpad än i märkets tidigare modeller.

Getz är betydligt trevligare att köra än den vingliga Atosmodellen. Köregenskaperna i Getz är stabila under de flesta förhållanden. Men flera konkurrenter är ännu vassare på den punkten. Särskilt körglad är inte Getz. Antisladdsystemet ESP kom tyvärr inte förrän februari 2006. ESP höjer körsäkerheten rejält, speciellt på hala vintervägar.


Förarplatsen är tydlig och enkelt utförd, utan vare sig några direkta anmärkningar eller några speciella finesser. Men det märks på plasten att det här är en lågprisbil. Komforten fram är skaplig om inte förare eller passagerare är för långväxta. Baksätet är för storleksklassen ganska rymligt. Bagageutrymmet är litet, som i de flesta småbilar.

Sikten är god, utom snett bakåt. Att strålkastarspolare saknas är dock ett säkerhetsminus. Ett plus är att trepunktsbälte finns på samtliga platser, det har inte alla Hyundai. Säkerhetsmässigt fick Getz fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov, ett bra resultat med tanke på ålder och storlek.

Besiktningsresultaten talar klart för Getz. Årsmodell 2003 noterades för endast en procent underkända bilar när det gäller modellrelaterade fel. Det ger otviveaktigt ett mycket högt betyg för driftsäkerheten. De ägarrelaterade felen är också färre än för genomsnittsbilen, vilket tyder på att ägarna sköter om sina bilar väl.

Trots att Getz håller hög kvalitet har några problem upptäckts. De tidiga exemplaren hade missljud från bakbromsarna, något som åtgärdades på garantin. Bromsarna fram kan kärva ihop eller vara slitna. Läckande avgassystem har också förekommit.

En del ägare har slirat på kopplingen. Sådana exemplar bör undvikas om inte kopplingen är bytt. Ett byte av lameller kostar uppåt 6 000 kr, det är ändå billigare än många andra märken. Enligt Länsförsäkringars skaderapporter har Getz väldigt få maskinskador, alltså haveri på motor och växellåda.  Generellt sett bör Getz vara en billig bil att äga, med låga fasta kostnader.

Rostskydd brukar inte vara Hyundais starka sida, men med åren har det blivit bättre. Getz rostskydd är medelmåttligt, med plus för att karossen har få skarvar och dörrarna är bra limmade. Undertill är slitskyddet bra. Minus får dock Getz för rostkänslig plåttank, bakskärmarnas konstruktion och att balkarna inte är rostskyddsbehandlade. Vårt rostbetyg blev en trea.

Andrahandsvärdet på Hyundai brukar inte vara särskilt bra. För att höja efterfrågan har importören infört en ganska generös begagnatgaranti. Den förutsätter dock att bilen köps av en auktoriserad handlare och att den är servad enligt servicebok. Beggarantin gäller upp till 14 000 mil eller 9 år, vilket som inträffar först. En bra elektronikgaranti är också ett köpargument.

Getz har sålt hyggligt som ny och är mer populär som begagnad än exempelvis Accent och Elantra. Det gör också prutmånen kärvare, speciellt hos märkeshandlare som gärna håller priserna uppe.

Taggar: Begbil, Hyundai Getz

Kommentarer

#1
johan1
2010-09-27 21:47

en av de bästa bilarna jag haft, kör en 2007 m automat, snål pigg å stark, det bästa av allt , startar alltid......

#2
2012-06-12 18:32

Åh jag minns min Getz med glädje! Den svek aldrig. Bakre glödlampor och en slang till styrservon var det enda som byttes utöver olja/filter. Själv limmade jag fast plaststycket nedanför vindrutan då det knarrade i kallt väder, samt duttade i ett antal stenskott. Köpte den ny 2007 och i höstas voltade jag nerför en slänt så den blev skrot. Nu har jag en ny i20, hoppas hoppas att den visar sig vara lika bra...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.