Bild
Nästa artikel

Begtest: Ford Fiesta

Begbil

Ford Fiesta är billig att äga och köra, 1,25-liters­motorn en pärla, men rostrisken är stor.

Trots att småbilen Fiesta funnits sedan 1976 har Ford hittills bara hunnit med tre generationer. Den första blev en dundersuccé och avlöstes först efter 13 år när Fiesta II dök upp. Den blev i sin tur också en långkörare, nästa modellbyte skedde 2002. Men den utvecklades kontinuerligt under hela sin levnad och sista modellen bar inte många likheter med den första.

Fiesta II var både större och bekvämare än föregångaren. Dessvärre höll inte 1,4-litersmotorn med så kallad centralinsprutning förväntad klass. Till en början prickades många bilar för bristande avgasrening.

Hos Ford-verkstäderna har givarna för bränsleblandningen bytts på många bilar, men ryckig gång är fortfarande en varningssignal för att allt inte står rätt till.

Före 1996 är det bättre att satsa på den gamla 1,3-litersmotorn med stötstänger och rötter i 1960-talet. Komfortmässigt är den inte världens roligaste motor med sina 60 hk, men den är i alla fall betydligt mer pålitlig än 1,4-litersmotorn.

Från årsmodell 1996 är Ford Fiesta mycket mer intressant. Utseendet förändrades med bland annat ny front och ändrat bakparti. Även inredningen blev smakligare men viktigast var att det tekniska blev mycket modernare.  Uppgraderingen av Fiesta II innebar även ett nytt och spännande motoralternativ med Zetec-SE, en liten 1,25-litersmaskin som Ford utvecklat tillsammans med mc-tillverkaren Yamaha.


Den trevliga 1,25-litersmotoren på hela 75 hästkrafter är det främsta skälet till att kika på Fiesta II som begagnad. Andra positiva egenskaper är bra fjädringskomfort och stadig väghållning.

Till 1999 ändrades utseendet igen, den lite ledsna uppsynen som infördes 1996 ersattes av ett gladare och tuffare ansikte.

Krocksäkerheten var för sin tid förhållandevis bra, men med dagens mått är Fiesta II klart efter. Hos Euro NCAP fick modellen aldrig mer än tre stjärnor trots omtest 2000, efterträdaren har fyra stjärnor.

Fiesta är en bil som är enkel att äga. Enkel uppbyggnad ger låga service- och reparationskostnader. Ford ligger ofta mycket bra till i undersökningar gällande reservdelspriser och Fiesta är på det hela taget billig att äga.

Bekymmer saknas dock inte. Ford har genom åren dragits med stora rostproblem och Fiesta är en av de bilar som drabbats hårdast, även sena exemplar. Konstruktionen med inåtvikta skärmkanter och plåttank är inte gynnsam.

Konstruktionen med att ha reservhjulet hängande under bilen är praktisk så länge man inte får punktering. Reservhjulsupphängningen under bilen utsätts ständigt för smuts och här rostar ofta gängan fast, inte så roligt vid ett akut hjulbyte.

På äldre årgångar är det inte ovanligt att oljetråget har rostat sönder. Fiestaägare med bilar som fortfarande rullar från sent 1980-tal och tidigt 1990-tal har i allmänhet bytt oljetråg. En kontroll av en begagnad Fiesta måste som vanligt också innebära ett test av hjullager, stötdämpare och drivknutar. Ford Fiesta är i grundutförande ganska snålt utrustad. Inte ens de senaste årgångarna har servostyrning eller centrallås som standard.

Ford Fiestas halvljus är bra Men om ljuset lägger av måste halva fronten demonteras för att byta en simpel glödlampa.

Läs mer om:

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.