Bild
Nästa artikel
Begagnattest: Nissan Leaf (2014)

Begagnattest: Nissan Leaf (2014)

Begbil

Vågar man köpa en begagnad elbil? Vi granskar världens mest sålda elbil, Nissan Leaf, som begagnad.

Nissan Leaf visades upp 2010 och ansågs så nyskapande att den belönades med utmärkelsen Årets Bil 2011. Leaf är en femsitsig halvkombi i samma storleksklass som VW Golf. Motorn sitter fram och bilen driver också framhjulen, precis som en vanlig bil i storleksklassen.

Batteriet är på 24 kWh och elmotorn ger 109 hk. De tidiga exemplaren uppgavs ha en räckvidd på drygt 17 mil, men det var betydligt mindre i verkligheten. Värme och luftkonditionering påverkar räckvidden, liksom batteriets effektivitet.

Modellår 2013 uppdaterades motorn och då skulle räckvidden vara 20 mil. För modellår 2015 kunde köparna välja mellan 24 kWh-batteri eller ett 30 kWh-batteri. De senare skulle ge en teoretisk räckvidd på 25 mil. En helt ny generation började säljas 2018.

Om du mest använder bilen korta sträckor och kan ladda ofta och länge kan Leaf vara ett alternativ till bil med förbränningsmotor. Att tanka el är väsentligt billigare än att tanka bensin eller diesel. Det ger låga milkostnader, förutom att du kör utsläppsfritt lokalt. Parkera inte för länge utan ström, då kan bilen vägra starta. Laddtiden är också en nackdel, räkna med att behöva ladda i flera timmar för full räckvidd.

Förarmiljön är lite smårörig och kräver tillvänjning.
Förarmiljön är lite smårörig och kräver tillvänjning.

Bakom ratten märks en lite annorlunda förarplats som kräver en del tillvänjning. Menysystemet är inte så lätt att använda, men instrumenten är hyfsat tydliga. Körställningen och stolarnas komfort får kritik från flera testförare.

Baksätet rymmer tre personer, utrymmet är normalstort för en Golfklassbil. Mittplatsen är rätt trång. Lågt kupébuller är en fördel. Bagageutrymmet sväljer elva läskbackar i normalläge. Om baksätet fälls går det in 28 stycken.

På vägen går Leaf mjukt, behagligt enligt vissa, svampigt enligt andra. Styrningen är vag, med begränsad vägkänsla och en del vindkänslighet noteras.

"Exakt hur många mil batteriet håller vågar nog ingen säga."

Vågar man verkligen köpa en begagnad elbil – hur länge håller batteriet? Exakt hur många mil batteriet håller vågar nog ingen säga. I Leaf finns en monitor med staplar där man kan se hur mycket laddning som finns kvar i batteriet. Maximal laddning i ett nytt batteri är tolv staplar. I begagnade exemplar kan antalet staplar vara färre. Nissan har en batterigaranti som innebär att minst nio staplar (80 procents kapacitet) ska finnas kvar i åtta år eller 16 000 mil, vilket som inträffar först. Fem år eller 10 000 mil är garantin på övriga eldriftkomponenter.

En del mekanik som vanligen kan behöva bytas finns inte i elbilar: koppling, tändstift, kamrem, avgassystem.

Begagnattest: Nissan Leaf (2014)
Begagnattest: Nissan Leaf (2014)

Än så länge har driftsäkerheten hos Leaf varit hög, med få fel. Vanligaste felet är slitna bromsar, till exempel rostiga skivbromsar bak. Utslitna hjullager har också förekommit. Sensorer har krånglat på några exemplar. Luckan för laddkontakterna, som sitter i fronten, har vintertid frusit på en del bilar. Då går inte bilen att ladda förrän laddluckan tinats upp.

Kontrollera att du får med alla sladdar som hör till bilen – och se efter så att laddningen fun-gerar som den är tänkt. Att köpa till laddkablar i efterhand kan vara dyrt.

Några återkallelser har gjorts, en gällde de elektroniska bromskraftförstärkarna. De kunde låsa och göra att föraren måste bromsa hårdare för att få bromsverkan. En annan återkallelse handlade om en klämma på rattstången som kunde vara felmonterad. Detta gällde på bilar tillverkade 2013–2014. Då fanns det risk för att styrförmågan kunde försvinna. Under 2015 återkallades exemplar tillverkade 2013–2014. Orsaken var risk för plötsligt motorstopp.

Utbudet av begagnade Leaf av första generationen är inte speciellt stort i Sverige. Andrahandsvärdet har varit måttligt, eftersom Leaf var dyr som ny. En del exemplar har också exporterats till Norge, där efterfrågan varit stor på elbilar.

Begagnattest: Nissan Leaf (2014)
Begagnattest: Nissan Leaf (2014)
Registreringsår/mil 2014/6 000
Kaross Halvkombi/5d
Batteri/motor 24 kWh/109 hk
Dekl. förbrukning 15 kWh/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 145 700 kr
Nypris-14 339 990 kr
Bilprovningen i.u.
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
AutoIndex Medel
Taggar: Begbil, Nissan Leaf

Nissan Leaf visades upp 2010 och ansågs så nyskapande att den belönades med utmärkelsen Årets Bil 2011. Leaf är en femsitsig halvkombi i samma storleksklass som VW Golf. Motorn sitter fram och bilen driver också framhjulen, precis som en vanlig bil i storleksklassen.

Batteriet är på 24 kWh och elmotorn ger 109 hk. De tidiga exemplaren uppgavs ha en räckvidd på drygt 17 mil, men det var betydligt mindre i verkligheten. Värme och luftkonditionering påverkar räckvidden, liksom batteriets effektivitet.

Modellår 2013 uppdaterades motorn och då skulle räckvidden vara 20 mil. För modellår 2015 kunde köparna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i Nummer 1/2014

»Trots att Nissan Leaf bara är tre år verkar den omodern på många sätt. Lastutrymmet är opraktiskt och inredningen håller billig kvalitet. Karossen har många rostfällor. Moderna förarhjälpmedel finns inte.«

+ Driftsekonomi, utsläppsfri, tyst.

- Räckvidd, laddtid, rostskydd.

Kommentarer

#1
2019-09-18 08:56

Hur vet man om bilen man tittar på fått alla återkallelser utförda? Bromsar och styrning är bra att ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.