Bild
Nästa artikel
Volvos flaggskepp XC90 är större och ger mer lyxkänsla än tidigare modell.
Volvos flaggskepp XC90 är större och ger mer lyxkänsla än tidigare modell.

Begagnat: Volvo XC90 (2015–)

Begbil

Volvo XC90 är en riktig lyxsuv – dyr och bekväm. Men det finns gott om punkter du måste kolla innan ett begagnatköp. Vi granskar andra generationen som begagnad.

Första generationen Volvo XC90 kom 2002 och såldes fram till 2014. Som modellår 2015 blev det premiär för andra generationen, det är den vi granskar här. En facelift kom under 2019.

Numera har Volvo bara fyrcylindriga motorer i XC90. Svagast är dieselmotorerna, 190 hk i D4 och 224/235 hk i D5/B5. Starkast är laddhybriden T8 Twin Engine med 407 eller 390 hk. Bensinmotorer finns också på 254/250 hk eller 310/320 hk, beroende på modellår. 

På vägen är XC90 mycket stadig, med en god styrkänsla. I en undanmanöver kränger bilen en del, men klarar konbanan i cirka 75 km/tim, mycket tack vare snabb styrning.

Även om XC90 inte är någon riktig terrängbil klarar den en del körning på tuffare underlag. Markfrigången med stålfjädring är 23 cm och med luftfjädring 23–27 cm. Fyrhjulsdriften kommer från Borg Warner och får godkänt i vårt test på lågfriktionsrullar, som ska simulera isfläckar. Men Volvon kräver en del gaspådrag för att kraften ska flyttas mellan hjulen. 

Förarmiljön ger en lyxkänsla som andra Volvo inte varit i närheten av tidigare. Instrumenten är tydliga, men det råder delade meningar om multimediasystemet. Där finns många funktioner som kräver inlärning. Förarplatsen är inte lika intuitiv som tidigare i Volvo. 

Plus: Säkerhet, sittkomfort, utrymme, finns sjusitsig.

Minus: Dyr, kvalitetsbrister av olika slag.

Sittkomforten i framstolarna är superskön och av högsta klass. Baksätet är individuellt skjutbart 12 cm i längsled. Även här är sittkomforten god. För de som sitter i tredje sätesraden räcker utrymmet till om man inte är över 170 cm lång.

Bagageutrymmet är ett av marknadens större. Med fem sittplatser får bagage motsvarande 27 läskbackar plats. Med sju sittplatser ryms sju läskbackar, motsvarande bagageutrymmet för en småbil. Om sätena fälls kan XC90 svälja hela 51 läskbackar. 

XC90 har haft en hel del kvalitetsproblem som stör bilden av lyxbil. Speciellt tidiga exemplar har drabbats av många fel.

Vanligt är elektronikbuggar i multimediasystemet som gör att funktionerna hänger sig. Displayer som återställer sig själva är också ett vanligt elektronikspöke. Dålig passform har också varit ett klagomål, liksom missljud från bland annat soltaket, fel på dörrhandtag och problem med AC-anläggningens kylning.

Problem med låssystemet kan bero på lister som inte stänger dörrarna ordentligt eller fel på låsmekanismen. Läckande panoramatak och krånglande parkeringssensorer har drabbat en del exemplar, liksom att de elvärmda sätena slår av funktionen.

Fel på batteriet har gällt på en del XC90, speciellt T8. Andra källor till elektronikkrångel har varit fel på parkeringsbroms, head up-display samt Volvos
On call-system.

Mekaniska fel har också funnits, som oljeläckage från motorn, fel på turboaggregat, vattenpump, avgasrening och motorkylning. Missljud från slitna hjullager och kardanaxel förekommer och det sistnämnda kan bli dyrt att åtgärda.

Ett annat fel gäller problem med luftfjädringen, som krånglat på en del bilar. Vi har också rapporterat om husvagnsägare som haft problem, eftersom XC90 haft dragkroken för högt monterad. 

XC90 har också varit föremål för en del återkallelser. En av dem gällde fel på programvaran till autobromsen, som inte aktiverades. Under 2019 återkallades bilar för att insugsgrenröret i plast kunde smälta och orsaka motorbrand. En defekt ventilationsslang som kunde orsaka kylvätskeläckage med brandrisk som följd ledde också till återkallelse, liksom mjukvarufel i nödsamtalssystemet.

En återkallelse gällde fel på krockkuddarna, då metalldelar från kudde kunde spridas i bilen med skaderisk som följd. Fel på bultarna till krockgardinerna ledde också till återkallelse. Fel på säkerhetsbältesspännare som kunde lossna från låset vid en olycka gjorde också att bilar återkallades, liksom fel på bältessträckaren i tredje sätesraden. 

Andrahandsvärdet har varit högt och XC90 är fortfarande dyr även som begagnad. Ett mindre antal har sålts med enbart framhjulsdrift och fem sittplatser. Dessa står cirka 30 000 kr lägre i pris. Laddhybriden har sjunkit mer i värde än övriga modeller.

Köpguiden

Reg.år/mil 2015/ 8 000
Kaross Suv/5d
Motor 2,0/224 hk
Dekl. förbrukning 5,7/100 km
Skatt 3 240
Begpris 389 000 kr
Nypris 2015 598 000 kr
Bilprovningen i.u.
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

Tekniska data

  D5 -15 T6 -15
Längd/bredd, cm 495/195,8 495/195,8
Tjänstevikt, maxlast, kg 2 131/399 2 166/584
Max släpvikt, kg 2 700 2 700
Antal cyllindrar/slagvolym, cm3 4/1 969 4/1 969
Effekt, kW/hk 165/224 235/320
Toppfart, km/tim 220 230
0-100 km/tim, s 8,8 6,5
Bränsle, liter per 100 km 5,8 8,0
CO2, g/km 152 186

Priser begagnat

 Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (miltal och pris i kr), Volvo XC90 D5 Inscription Aut. 7-sits

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2015 422 700 406 700 398 000 367 000 347 300
2016 434 000 419 000 401 000 382 200 363 300
2017 462 500 447 000 427 000 406 900 286 800
2018 492 000 475 600 454 400 433 000 411 500
2019 523 400 505 900 483 300 460 500 437 600

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
First Edition 2015 + 94 500
Momentum 2015-2018 - 9 000
R-design 2015-2019 +11 500
T6 2015-2019 +30 000
T8 2015-2019 + 95 500
D4 190 hk Fwd 2016-2018 - 19 000
5 sits 2016-2018 -10 000
Mom. Ad. Plus 2018-2019 - 5 000
Mom. Pro Ed. 2018-2019 - 5 000

Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,28 kr/l. Diesel: 14,13

  D5 -16 T6 -16
Pris 401 000 kr 431 000 kr
Värdeminskning 45 000 kr 49 000 kr
Skatt, besiktning 3 700 kr 2 800 kr
Förtsäkring 9 100 kr 12 000 kr
Bränsle 11 900 kr 16 800 kr
Reparationer, service m.m. 8 000 kr 7 000 kr
Däck 4 000 kr 4 000 kr
Totalt per år 81 700 kr 91 600 kr
Totalt per mil 54 kr 61 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 664 kr
Katalysator 30 276 kr
Hjullager hö. fram 4 543 kr
Kamrem, 24 000 mil/10 år 9 344 kr
Elektronikbox, motor 14 393 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram, 2 st 8 992 kr
12 000-milaservice 7 535 kr

Säkerhet

XC90 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Autobroms finns för både bilar och fotgängare, liksom en vänstersvängbroms. Om föraren försöker svänga vänster trots möte, slår bilen själv till bromsarna för att undvika en olycka. Stolar som ska skydda mot ryggskador finns också. Folksam klassar bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Tidigare modellen får fem i betyg av Folksam efter resultat av verkliga olyckor. Det innebär minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen.

Bilprovningen

 Statistik saknas för denna generation. Tidigare modell får medelresultat hos Dekra.

Rostskydd

 Sämre rostskydd än tidigare modell. Framskärmar, motorhuv samt delar av framvagnsförankringarna är av aluminium. Dörrar och baklucka är av plåt och dörrsidorna är behandlade. Väl tätade skarvar. Bakluckan saknar invändig behandling. Plastinnerskärmar bak, filtinnerskärmar fram. Smala täckskivor av plast under bilen, bra slitskydd. Dörrtrösklarna är obehandlade och detaljer baktill på bilen saknar invändig behandling. Det finns ingen behandling i främre tvär-och längsbalkar. På XC90 har vi sett rostiga delar i bakvagn samt fästpunkter vid hjulhusets innerskärmar som är rostangripna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Taggar: Begbil, Volvo XC90

Första generationen Volvo XC90 kom 2002 och såldes fram till 2014. Som modellår 2015 blev det premiär för andra generationen, det är den vi granskar här. En facelift kom under 2019.

Numera har Volvo bara fyrcylindriga motorer i XC90. Svagast är dieselmotorerna, 190 hk i D4 och 224/235 hk i D5/B5. Starkast är laddhybriden T8 Twin Engine med 407 eller 390 hk. Bensinmotorer finns också på 254/250 hk eller 310/320 hk, beroende på modellår. 

På vägen är XC90 mycket stadig, med en god styrkänsla. I en undanmanöver kränger bilen en del, men klarar konbanan i cirka 75 km/tim, mycket tack vare snabb styrning.

Även om XC90 int

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 8/2015

»Volvo har blivit lyx rakt in i ansiktet, här kommer det en som det gått bra för. Men XC90 är mer än så, den vilar tryggt i märkets klassiska familjevärden, med säkerhet, genomtänka och omtänksamma detaljer.«

Kommentarer

#1
2020-11-23 16:15

"En av dem gällde fel på programvaran till autobromsen, som inte aktiverades", oja..härligt. Man ser en del kommer i sina nya SUV's och kör alldeles för nära för att det skall vara bra, de litar nog på att tekniken fixar alla problem om sådana uppstår. Ganska snopet om kollisionen sedan är ett faktum och systemet inte funkar som det är tänkt.

#2
2020-11-23 18:19

Volvo XC90 med dålig driftsäkerhet.

#3
2020-11-23 20:04

Kan inte Volvo bygga bilar med bättre kvalitet än så här 2020?

#4
2020-11-23 21:34

Lite komiskt att ett varumärke som skryter så dant med sina säkra bilar har så mycket fel på just säkerhetssystemen...

#5
2020-11-24 11:35

Peter Karlsson 2, det rör sig om begagnade bilar från 2015 till 2019. Läste du ens artikeln?

#6
2020-11-24 14:07

Fråga är lika berättigad om man byter ut 2020 till 2015.

#7
2020-11-24 21:47

Vorwärts, klart jag gjort i tidningen som prenumerant. Frågan kvarstår, är de inte bättre än så här 2020? Annars får vi vänta på svaret till 2025. Så här har det sett ut i många år vad jag läst ingen skillnad där.

#8
2020-11-24 23:41

Peter Karlsson 2, du får nog faktiskt vänta till 2025 när modellår 2020 hunnit få några år på nacken innan du får ett definitivt svar på den frågan, det är så testerna på begagnade bilar fungerar..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.