
Begagnat: Volvo XC90 (2015–)
Volvo XC90 är en riktig lyxsuv – dyr och bekväm. Men det finns gott om punkter du måste kolla innan ett begagnatköp. Vi granskar andra generationen som begagnad.
Första generationen Volvo XC90 kom 2002 och såldes fram till 2014. Som modellår 2015 blev det premiär för andra generationen, det är den vi granskar här. En facelift kom under 2019.
Numera har Volvo bara fyrcylindriga motorer i XC90. Svagast är dieselmotorerna, 190 hk i D4 och 224/235 hk i D5/B5. Starkast är laddhybriden T8 Twin Engine med 407 eller 390 hk. Bensinmotorer finns också på 254/250 hk eller 310/320 hk, beroende på modellår.
På vägen är XC90 mycket stadig, med en god styrkänsla. I en undanmanöver kränger bilen en del, men klarar konbanan i cirka 75 km/tim, mycket tack vare snabb styrning.
Även om XC90 inte är någon riktig terrängbil klarar den en del körning på tuffare underlag. Markfrigången med stålfjädring är 23 cm och med luftfjädring 23–27 cm. Fyrhjulsdriften kommer från Borg Warner och får godkänt i vårt test på lågfriktionsrullar, som ska simulera isfläckar. Men Volvon kräver en del gaspådrag för att kraften ska flyttas mellan hjulen.
Förarmiljön ger en lyxkänsla som andra Volvo inte varit i närheten av tidigare. Instrumenten är tydliga, men det råder delade meningar om multimediasystemet. Där finns många funktioner som kräver inlärning. Förarplatsen är inte lika intuitiv som tidigare i Volvo.
Plus: Säkerhet, sittkomfort, utrymme, finns sjusitsig.
Minus: Dyr, kvalitetsbrister av olika slag.
Sittkomforten i framstolarna är superskön och av högsta klass. Baksätet är individuellt skjutbart 12 cm i längsled. Även här är sittkomforten god. För de som sitter i tredje sätesraden räcker utrymmet till om man inte är över 170 cm lång.
Bagageutrymmet är ett av marknadens större. Med fem sittplatser får bagage motsvarande 27 läskbackar plats. Med sju sittplatser ryms sju läskbackar, motsvarande bagageutrymmet för en småbil. Om sätena fälls kan XC90 svälja hela 51 läskbackar.
XC90 har haft en hel del kvalitetsproblem som stör bilden av lyxbil. Speciellt tidiga exemplar har drabbats av många fel.
Vanligt är elektronikbuggar i multimediasystemet som gör att funktionerna hänger sig. Displayer som återställer sig själva är också ett vanligt elektronikspöke. Dålig passform har också varit ett klagomål, liksom missljud från bland annat soltaket, fel på dörrhandtag och problem med AC-anläggningens kylning.
Problem med låssystemet kan bero på lister som inte stänger dörrarna ordentligt eller fel på låsmekanismen. Läckande panoramatak och krånglande parkeringssensorer har drabbat en del exemplar, liksom att de elvärmda sätena slår av funktionen.
Fel på batteriet har gällt på en del XC90, speciellt T8. Andra källor till elektronikkrångel har varit fel på parkeringsbroms, head up-display samt Volvos
On call-system.
Mekaniska fel har också funnits, som oljeläckage från motorn, fel på turboaggregat, vattenpump, avgasrening och motorkylning. Missljud från slitna hjullager och kardanaxel förekommer och det sistnämnda kan bli dyrt att åtgärda.
Ett annat fel gäller problem med luftfjädringen, som krånglat på en del bilar. Vi har också rapporterat om husvagnsägare som haft problem, eftersom XC90 haft dragkroken för högt monterad.
XC90 har också varit föremål för en del återkallelser. En av dem gällde fel på programvaran till autobromsen, som inte aktiverades. Under 2019 återkallades bilar för att insugsgrenröret i plast kunde smälta och orsaka motorbrand. En defekt ventilationsslang som kunde orsaka kylvätskeläckage med brandrisk som följd ledde också till återkallelse, liksom mjukvarufel i nödsamtalssystemet.
En återkallelse gällde fel på krockkuddarna, då metalldelar från kudde kunde spridas i bilen med skaderisk som följd. Fel på bultarna till krockgardinerna ledde också till återkallelse. Fel på säkerhetsbältesspännare som kunde lossna från låset vid en olycka gjorde också att bilar återkallades, liksom fel på bältessträckaren i tredje sätesraden.
Andrahandsvärdet har varit högt och XC90 är fortfarande dyr även som begagnad. Ett mindre antal har sålts med enbart framhjulsdrift och fem sittplatser. Dessa står cirka 30 000 kr lägre i pris. Laddhybriden har sjunkit mer i värde än övriga modeller.
Köpguiden
Reg.år/mil | 2015/ 8 000 |
Kaross | Suv/5d |
Motor | 2,0/224 hk |
Dekl. förbrukning | 5,7/100 km |
Skatt | 3 240 |
Begpris | 389 000 kr |
Nypris 2015 | 598 000 kr |
Bilprovningen | i.u. |
Rost | Medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Bättre än medel |
Tekniska data
D5 -15 | T6 -15 | |
Längd/bredd, cm | 495/195,8 | 495/195,8 |
Tjänstevikt, maxlast, kg | 2 131/399 | 2 166/584 |
Max släpvikt, kg | 2 700 | 2 700 |
Antal cyllindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 969 | 4/1 969 |
Effekt, kW/hk | 165/224 | 235/320 |
Toppfart, km/tim | 220 | 230 |
0-100 km/tim, s | 8,8 | 6,5 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,8 | 8,0 |
CO2, g/km | 152 | 186 |
Priser begagnat
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Grundutförande (miltal och pris i kr), Volvo XC90 D5 Inscription Aut. 7-sits
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2015 | 422 700 | 406 700 | 398 000 | 367 000 | 347 300 |
2016 | 434 000 | 419 000 | 401 000 | 382 200 | 363 300 |
2017 | 462 500 | 447 000 | 427 000 | 406 900 | 286 800 |
2018 | 492 000 | 475 600 | 454 400 | 433 000 | 411 500 |
2019 | 523 400 | 505 900 | 483 300 | 460 500 | 437 600 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
First Edition | 2015 | + 94 500 |
Momentum | 2015-2018 | - 9 000 |
R-design | 2015-2019 | +11 500 |
T6 | 2015-2019 | +30 000 |
T8 | 2015-2019 | + 95 500 |
D4 190 hk Fwd | 2016-2018 | - 19 000 |
5 sits | 2016-2018 | -10 000 |
Mom. Ad. Plus | 2018-2019 | - 5 000 |
Mom. Pro Ed. | 2018-2019 | - 5 000 |
Ekonomi
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,28 kr/l. Diesel: 14,13
D5 -16 | T6 -16 | |
Pris | 401 000 kr | 431 000 kr |
Värdeminskning | 45 000 kr | 49 000 kr |
Skatt, besiktning | 3 700 kr | 2 800 kr |
Förtsäkring | 9 100 kr | 12 000 kr |
Bränsle | 11 900 kr | 16 800 kr |
Reparationer, service m.m. | 8 000 kr | 7 000 kr |
Däck | 4 000 kr | 4 000 kr |
Totalt per år | 81 700 kr | 91 600 kr |
Totalt per mil | 54 kr | 61 kr |
Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 664 kr |
Katalysator | 30 276 kr |
Hjullager hö. fram | 4 543 kr |
Kamrem, 24 000 mil/10 år | 9 344 kr |
Elektronikbox, motor | 14 393 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram, 2 st | 8 992 kr |
12 000-milaservice | 7 535 kr |
Säkerhet
XC90 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Autobroms finns för både bilar och fotgängare, liksom en vänstersvängbroms. Om föraren försöker svänga vänster trots möte, slår bilen själv till bromsarna för att undvika en olycka. Stolar som ska skydda mot ryggskador finns också. Folksam klassar bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Tidigare modellen får fem i betyg av Folksam efter resultat av verkliga olyckor. Det innebär minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen.
Bilprovningen
Statistik saknas för denna generation. Tidigare modell får medelresultat hos Dekra.
Rostskydd
Sämre rostskydd än tidigare modell. Framskärmar, motorhuv samt delar av framvagnsförankringarna är av aluminium. Dörrar och baklucka är av plåt och dörrsidorna är behandlade. Väl tätade skarvar. Bakluckan saknar invändig behandling. Plastinnerskärmar bak, filtinnerskärmar fram. Smala täckskivor av plast under bilen, bra slitskydd. Dörrtrösklarna är obehandlade och detaljer baktill på bilen saknar invändig behandling. Det finns ingen behandling i främre tvär-och längsbalkar. På XC90 har vi sett rostiga delar i bakvagn samt fästpunkter vid hjulhusets innerskärmar som är rostangripna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Volvo har blivit lyx rakt in i ansiktet, här kommer det en som det gått bra för. Men XC90 är mer än så, den vilar tryggt i märkets klassiska familjevärden, med säkerhet, genomtänka och omtänksamma detaljer.«
Kommentarer
"En av dem gällde fel på programvaran till autobromsen, som inte aktiverades", oja..härligt. Man ser en del kommer i sina nya SUV's och kör alldeles för nära för att det skall vara bra, de litar nog på att tekniken fixar alla problem om sådana uppstår. Ganska snopet om kollisionen sedan är ett faktum och systemet inte funkar som det är tänkt.
Volvo XC90 med dålig driftsäkerhet.
Kan inte Volvo bygga bilar med bättre kvalitet än så här 2020?
Lite komiskt att ett varumärke som skryter så dant med sina säkra bilar har så mycket fel på just säkerhetssystemen...
Peter Karlsson 2, det rör sig om begagnade bilar från 2015 till 2019. Läste du ens artikeln?
Fråga är lika berättigad om man byter ut 2020 till 2015.
Vorwärts, klart jag gjort i tidningen som prenumerant. Frågan kvarstår, är de inte bättre än så här 2020? Annars får vi vänta på svaret till 2025. Så här har det sett ut i många år vad jag läst ingen skillnad där.
Peter Karlsson 2, du får nog faktiskt vänta till 2025 när modellår 2020 hunnit få några år på nacken innan du får ett definitivt svar på den frågan, det är så testerna på begagnade bilar fungerar..