
Begagnat: Volvo V60 (2010–2017)
Volvo V60 är säker, bekväm och med skaplig kvalitet. Men som kombi har den en klar nackdel.
V60 introducerades sent 2010, som modellår 2011 och delvis som modernare ersättare till V50-modellen. En facelift kom 2014, med ny front, nya motorer och ändrad instrumentpanel.
Volvos motorutbud är svårorienterat, men här kommer en snabbguide.
Vanligaste motorn är dieseln på 163 hk, kallad D3 eller D4 på vissa årsmodeller. Men det finns också en svagare D3 på 136 hk samt en D4 på 180 hk. D5 är starkast och ger 205 eller 215 hk. Minsta dieseln kallas D2 och ger 115 hk.
Minsta bensinmotorn T3 är på 1,6-liter och 150 hk. T4 är vässad och ger 180 hk från samma motor. T5 däremot är en tvålitersmaskin på 240 hk. T6 är en rak sexcylindrig motor på 304 hk, i vässat Polestar-utförande ger den hela 350 hk.
Laddhybriden twin engine har både en dieselmotor på 163 hk som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. Bilen kan därmed vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, beroende på inställningar. Totaleffekten är som mest 231 hk.
Precis som S60 finns V60 med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Det senare är kallat AWD och tillverkas av Borg Warner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdrift ger bättre framkomlighet och stabilitet vintertid. Två olika chassisättningar finns att välja mellan, sportchassi är vanligast. Inställbart chassi, kallat Four C, har varit tillval. Styrningen kan ställas i tre olika lägen.
Vägegenskaperna är spänstiga, men ändå stadiga. Volvo V60 klarar en undanmanöver fint och är underhållande och bekväm att köra, oavsett om det handlar om kurviga småvägar eller raka motorvägar.
Förarmiljön är snyggt utformad och tydlig, både vad det gäller instrument och reglage. Komforten i framstolarna håller högsta klass.
Ljudkomforten är god. Sikten snett bakåt är inget vidare.
Baksätet är bekvämt, men utrymmet där är knappast klassledande. Bagageutrymmet är trångt för att vara en kombi, 430 liter eller 13 läskbackar är vad som ryms med baksätet uppfällt. Laddhybriden är ännu snålare för bagaget, den rymmer bara 305 liter. Lastutrymmena är bilens svagaste punkt.
Volvo S/V60 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Enligt Folksams analys är V60 minst 40 procent säkrare än medelbilen och får även där betyget fem. Autobroms är standard. Folksam klassar V60 som ett bra val ur säkerhetssynpunkt.
Vi noterar också bra strål-kastare som ger ett rejält ljusutbyte.
V60 verkar hålla bättre driftkvalitet än V70 och V50, som haft en mängd olika problem. Vissa exemplar av V60 har haft fel på display eller ett batteri som tömts på ström. Felen har annars varit av varierande slag, som trasigt svänghjul till kopplingen eller fel på startmotor. På vår långtestbil, en tidig V60, började krockvarningslamporna plötsligt lysa inne i en tunnel. Troligen en bugg i bilens datorsystem som spökade.
En del återkallelser har gjorts, främst på modellår 2011. Risk för läckande styrservo ledde till återkallelse första året. Fel på elstolar och risk för att spärren till motorhuven kunde öppnas under körning ledde också till återkallelser.
Risk för bränsleläckage har gjort att exemplar med femcylindrig dieselmotor återkallades. 2012 och 2013 återkallades exemplar för risk för fel på krockkuddarna. Under 2012 återkallades S60 också för risk för bränsleläckage.
En auktoriserad verkstad kan se om ”din” bil har varit föremål för återkallelse och om den är årgärdad.
Det finns ett stort utbud av begagnade V60 och därför ökar chansen att hitta ett bra exemplar till vettigt pris. Sedanen S60 är cirka 10 000 kronor billigare som begagnad.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | D3-11/8 000 |
---|---|
Kaross | Kombi 5d |
Motor | 2,0 l/163 hk |
Dekl förbrukning | 5,5 l/100 km |
Skatt | 2 823 kr |
Begpris | 136 200 kr |
Nypris 2011 | 282 000 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Bättre än medel |
TEKNISK DATA
D3 2011 | T3 2011 | |
---|---|---|
Läng/bredd, cm | 463/187 | 463/187 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 614/566 | 1 533/567 |
Max släpvikt, kg | 1 600 | 1 600 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 5/1 984 | 4/1 595 |
Effekt, kW/hk | 120/163 | 110/150 |
Toppfart, km/tim | 220 | 205 |
0-100 km/tim, s | 9,4 | 9,7 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,5 | 6,7 |
Co2, g/km | 144 | 156 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.
GRUNDUTFÖRANDET
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
10B | - | 135 500 | 128 600 | 121 800 | 115 200 |
11 | 151 600 | 143 800 | 136 800 | 129 300 | 123 400 |
12 | 164 600 | 156 500 | 148 300 | 140 900 | 133 300 |
13 | 178 200 | 169 700 | 161 600 | 153 800 | 146 300 |
13B | 185 200 | 178 200 | 169 800 | 161 500 | 153 500 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
T3 1,6 150hk | 10B-13 | -20 000 |
T4 1,6T 180hk | 10B-13 | -15 000 |
2,0T 203hk | 10B-13 | -8 000 |
T5 2,0T 240hk | 10B-13 | +-0 |
T6 3,0T 6cylindrar 304hk AUT AWD | 10B-13 | +36 000 |
D2 Driv-e 115hk | 10B-13 | -12 000 |
D3 2,0 136hk | 10B-13 | -6 000 |
D4 2,4 163hk AWD | 10B-13 | +10 000 |
D5 2,4 205/215hk | 10B-13 | +15 000 |
AUT | 10B-13 | +8 000 |
Ej Kinetic | 10B-13 | -20 000 |
Summum, Skinn | 10B-13 | +15 000 |
BILPROVNINGEN
Toppresultat i besiktningen hos Dekra. Anmärkningar är sällsynt på Volvo S/V60, även på exemplar med långa körsträckor. Volvo är bäst i klassen enligt Dekra.
ROSTSKYDD
Kaross, dörrar och baklucka är av galvaniserad stålplåt, motorhuven är av aluminium. Dörrarna är invändigt noga behandlade och tätade med limning. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt. På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattade. Men det finns också ett par skarvar som saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts. I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsam behandling. Det finns viss risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Överlag ändå gott rostskydd. Rostskyddsgaranti: 12 år.
EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.
D3 2011 | T3 2011 | |
---|---|---|
Pris | 136 200 kr | 116 200 kr |
Värdeminskning | 8 000 kr | 5 000 kr |
Skatt, besiktning | 3 200 kr | 1 700 kr |
Försäkring | 6 228 kr | 6 455 kr |
Bränsle | 11 400 kr | 14 000 kr |
Reparationer, service m.m. | 6 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 37 000 kr | 43 000 kr |
Totalt per år | 37 000 kr | 34 000 kr |
Totalt per mil | 25 kr | 23 kr |
Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rör | 7 468 kr |
---|---|
Katalysator | 10 457 kr |
Hjullager hö. fram | 4 732 kr |
Kamrem, 24 000-mil/10 år | 7 188 kr |
Elektronikbox, motor | 11 093 kr |
Koppling | 18 150 kr |
Stötdämpare fram | 6 675 kr |
12 000-milaservice | 6 074 kr |
Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Bältessträckare fr./bak | 10/10 |
---|---|
Trepunksbälte alla platser | 2010 |
Krockkudde förare/passagerare | 2010 |
Sidokrockkudde fram | 2010 |
Nackskydd alla platser | 2010 |
Nackskydd fr. whiplashskydd | 2010 |
Konkurrenterna
Citroën C5 Tourer 2,0 HDi Comfort
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 99 700 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Peugeot 508 1,6e-HDI Active SW
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 364 kr
Begpris: 97 700 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Ford Mondeo 1,6 TDCi Econetic Titanium
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/116 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 92 500 kr
Nypris 2011: 256 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Skoda Superb Combi 2,0 TDI Elegance
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 876 kr
Begpris: 114 100 kr
Nypris 2011: 270 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel
Hyundai i40 1,7 CRDi Business
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 106 500 kr
Nypris 2011: 259 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel
Toyota Avensis 2,2 D-4D Business
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 113 800 kr
Nypris 2011: 278 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel
Opel Insignia 2,0 CDTi Edition Komfort
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 106 200 kr
Nypris 2011: 273 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel
Volkswagen Passat 2,0 TDI Masters
Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 116 800 kr
Nypris 2011: 269 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
Vänder mig starkt mot beskrivningen underhållande att köra? Den är stadig och relativt bekväm, men det är också allt. Vill man ha en vardagsbil som är underhållande är Ford Focus eller Mazda 3 ett bättre alternativ.
Nej den är trist. Understyrd som tusan och tung i chassit. Min Golf är ljusår bättre.
Denna generation av V60 är trång i baksätet och bagageutrymmet-en bil som passar bäst för 2 personer. Fel av Vib med flera att klassa den i samma storlek som de andra i denna artikel, den är inte i närheten gällande utrymme. Den ska jämföras med bilar i golfklassen, där flera även där nog har bättre utrymme.