Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat Sportscombi är en bil som passar svenskar och svenska förhållanden.
Volkswagen Passat Sportscombi är en bil som passar svenskar och svenska förhållanden.

Begagnat: Volkswagen Passat (2015-2020)

Begbil

Volkswagen Passat är en bil som presterar i topp på det mesta – utom kvalitetsmässigt. Vi går igenom vad du behöver se upp med innan du slår till på en av Sveriges vanligaste begagnatbilar.

Modellnamnet Passat har varit en riktig långkörare för Volkswagen. Första modellen började säljas 1973 och nya generationer har ersatt äldre modeller allteftersom. Här tittar vi närmare på Passat av åttonde generationen, modellår 2015-2020. Två karossversioner finns, kombi eller sedan – den senare är dock ovanlig. En facelift kom under 2019, med bättre strålkastare än tidigare. 

Det finns ett knippe av bensin- och dieselmotorer att välja mellan. Basmotorn för bensin är på 1,4-liter och ger 150 hk. Starkare motorer finns på 190, 220 och 240 hk liksom prestandamodellen GTR med 272 eller 280 hk. Laddhybriden GTE finns med 156 hk bensinmotor samt en elmotor på 115 hk, vilket ger en total systemeffekt på 218 hk. 

Dieselmotorer finns på 120, 150, 190 eller 240 hk. 

Även om Passat inte är marknadens roligaste bil är det ingen tvekan om att den är verkligt kompetent på vägen. Klippstabil på motorvägen, smidig på kurviga vägar, säker och lätthanterlig i en undanmanöver. Inställbart chassi – DCC – finns på en del exemplar. För den som söker ökad framkomlighet vintertid finns Passat med fyrhjulsdriftssystemet 4Motion, av Borg Warner-typ. Passat i Alltrack-utförande erbjuder något högre markfrigång och fyrhjulsdrift som standard. GTE-modellerna är framhjulsdrivna.  

Passat brukar ha en välutformad förarplats, så även på denna modell. Instrumenten är tydliga och reglage oftast lättbegripliga – men ett undantag är justeringen av instrumentbelysningen som är krånglig. Framstolarna ger skön komfort på långresan, men ytterbackspeglarna är lite för små.

Passat är varken direkt tystgående eller bullrig, ljudnivån håller mellannivå. Baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplats, mittplatsen är som i de flesta bilar rätt trång. Bagageutrymmet i kombin är stort och lättlastat, 21 läskbackar får plats i normalläge och fälls baksätet ryms hela 45 läskbackar, samma mängd som för Volvo V70. Det är inte alls svårt att begripa varför Passat Sportscombi blivit en storsäljare i Sverige.

Plus: Vägengenskaper, säkerhet, utrymme, komfort.

Minus: Kvalitetsproblem, mestadels gällande elektronik.

De vanligaste felen handlar om elektronikproblem. Det kan gälla mjukvarufel på blåtandsuppkoppling, radio/CD, navigation eller kopplingen mellan bilen och telefonappar. Fel på autobromssystemet har också rapporterats, då bromsar bilen omotiverat. Den adaptiva farthållaren har inte alltid fungerat som den ska och multimediaskärmen har ibland strejkat i kyla. Mystiska varningsbuggar för fel på krockkudden har florerat, liksom fel på förarstolens elektriska inställningar. Den elektriska p-bromsen har krånglat på en del exemplar, då kan inte bilen köras. 

Frusna dörrlås under vintertid har också varit ett problem, liksom vattenläckage på vänster bakdörr. Titta i golvbrunnen efter fukt. Missljud från plastpaneler är ett annat klagomål från ägarna. Andra fel som förekommit är lacksläpp, fukt i baklampor och fel på givaren till yttertempmätaren. DSG-växellådan kan vara ryckig i vissa situationer, men tillförlitligheten är bättre än tidigare. Den här modellen har våtlamellkoppling i DSG-lådan, istället för torrlamellkoppling som i äldre DSG-lådor. Kärvande bromsar är speciellt vanligt på GTE-modellen. 

Dieselmotorerna har i vissa fall haft problem med vattenpumpen, som fått bytas ut. Fel på kamkedjan som hoppat av och lett till motorhaveri har varit ett problem på 1,4-liters TSI motorer till tidigare modeller. Därför bytte Volkswagen till kamrem på motorer från 2014. 

Två återkallelser har gjorts av säkerhetsrelaterade skäl. Exemplar tillverkade under 2018 återkallades samma år på grund av att nackskyddet inte var ordentligt förankrat i sätet och kunde lossna vid en olycka. Under 2016 återkallades bilar tillverkade 2014-2015, som modellår 2015 och 2016. Orsaken var att panoramataket kunde stängas för kraftigt, vilket kunde leda till klämskador. 

Passat har varit en populär bil på begagnatmarknaden, efterfrågan är speciellt stor på GTE eller Alltrack-versionerna. Under slutet av 2014 och början av 2015 såldes Passat kombi både av den nya och den äldre modellen, den äldre kallas Variant och den nyare Sportscombi. 

Köpguiden

 

Reg.år/mil 2015/8 000
Kaross Kombi/ 5d
Motor 1,4 l/150 hk
Dekl. förbrukning 5,1/100 km
Skatt 536 kr
Begpris 150 000 kr
Nypris -09 303 000 kr
Bilprov. Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

 

Tekniska data

 

  1,4 TSI 150 GTE
Längd/bredd, cm 476,7/183,2 476,7/183,2
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 429/571 1 813/437
Max släpvikt, kg 1 600 1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 395 4/1 395
Effekt, kW/hk 150 218
Toppfart, km/tim 218 225
0-100 km/tim, s 8,6 7,9
Bränsle, liter per 100 km 5,1 1,6
CO2, g/km 119 37

 

Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundprisutförande (Miltal och pris i kr)

Passat Sportcombi 1,4 TSI-150 hk

Utförande År Prisskillnad
4-Motion 2015-2019 + 8 000
4d sedan 2015-2019 + 2 000
DSG 2015-2019 + 21 000
GTE 2015-2019 + 49 000
190 hk GT 2016-2019 + 13 000
220 hk GT 2016-2019 + 42 000
240 hk GTS 2016-2019 + 69 000
280/272 GTR 2016-2019 + 85 500
1,6 120 hk 2015-2018 - 11 000
Alltrack 190 2015-2018 + 55 000
Alltrack 220 2015-2019 + 56 000
Alltrack 240 2016-2019 + 74 000

 

Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,08 kr

  1,4 TSI 150 GTE
Pris 150 000 kr 199 000 kr
Värdeminskning 26 000 kr 32 000 kr
Skatt, besiktning 900 kr 800 kr
Försäkring 6 600 kr 7 800 kr
Bränsle 10 700 kr 4 100 kr
Reparationer, service m.m 5 000 kr 7 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 52 200 kr 54 700 kr
Totalt per mil 35 kr 36 kr

 

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 5 075 kr
Katalysator 16 922 kr
Hjullager hö. fram 2 994 kr
Kamrem, 24 000 mil 9 885 kr
Elektronikbox, motor 14 331 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram, 2 st. 4 300 kr
12 000-milaservice 4 292 kr

 

Säkerhet

Tidigare Passat (2008-2014) får betyget fem av Folksam efter krockresultat av verkliga olyckor. Säkerheten bedöms som minst 40 procent bättre än medelbilen. Passat 2015 får fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov, men resultat från verkliga olyckor saknas. Folksam klassar ändå bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Troligen är säkerhetsnivån minst i paritet med den äldre modellen, alltså bland den bästa på marknaden. Autobroms som reagerar både på fotgängare och fordon är standard.

Bilprovningen

Enligt Dekra klarar den här generationen av Volkswagen Passat besiktningen bättre än medelbilen.

Rostskydd

Kaross, luckor och dörrar av stålplåt. Väl tätade dörrskarvar, motorhuv med rejäl ventilation. Plastinnerskärmar fram, filtmaterial bak. Bra bakre skärmkanter, utan smutssamlande hylla. Vid A-stolparna finns isoleringsmassa som suger åt sig fukt. Hybridversionens underrede täcks av plastskivor – inte filtskivor som i vanliga Passat. Längsgående balkar med föredömlig invändig vaxbehandling, slitskyddet är gott och skarvarna är väl tätade. Begynnande rost i bakvagnsvaggan som är tillverkad i svartplåt. På vår långtest-Passat från 2015 kunde efter några år läcksläpp i nederkant på höger framdörr märkas, liksom rostangrepp inne i en balk.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Modellnamnet Passat har varit en riktig långkörare för Volkswagen. Första modellen började säljas 1973 och nya generationer har ersatt äldre modeller allteftersom. Här tittar vi närmare på Passat av åttonde generationen, modellår 2015-2020. Två karossversioner finns, kombi eller sedan – den senare är dock ovanlig. En facelift kom under 2019, med bättre strålkastare än tidigare. 

Det finns ett knippe av bensin- och dieselmotorer att välja mellan. Basmotorn för bensin är på 1,4-liter och ger 150 hk. Starkare motorer finns på 190, 220 och 240 hk liksom prestandamodellen GTR med 272 eller 280 hk. Laddhybriden GTE finns med 156 hk bensinmotor samt en e

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 18/2014

»Kupéutrymmena både känns och är (ännu) bättre och i lastutrymmet kan man klämma i några liter till. I Passat fäster vi oss framför allt vid den lätta, men ändå så exakta styrningen. Bilen känns mindre att köra än den är.«

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.