Bild
Nästa artikel
Nej, någon terrängbil är inte Toyota RAV4, utan mer av en högbyggnad och säker bil.
Nej, någon terrängbil är inte Toyota RAV4, utan mer av en högbyggnad och säker bil.

Begagnat: Toyota RAV4 (2013–2018)

Begbil

Toyota RAV4 är ett säkert begagnatköp både vad gäller krocksäkerhet och kvalitet. Läs vår begagnatanalys för att se vad du behöver kolla.

Första generationen Toyota RAV4 dök upp i mitten av 90-talet och var en korsning av personbil och terrängbil. Här tittar vi närmare på fjärde generationen RAV4 från 2013–2018. En facelift kom modellår 2016 och en ny RAV4 kom 2019. 

Motoralternativen är bensin, diesel eller hybrid el/bensin. Bensinmotorn är på två liter och ger 150 eller 152 hk beroende på modellår. Dieselmotorerna är antingen på 2,2 liter med 150 hk eller 2,0 liter och 124 hk. Hybridmodellen är på 2,5 liter med ett totalt effektuttag på 197 hk, när bensin- och elmotorerna arbetar tillsammans. Samtliga motorer har kamkedja, som normalt är underhållsfri.

RAV4 är stadig på vägen och klarar en undanmanöver med fint resultat. Bilen går kursstabilt också på vinterväg. Fjädringen är lite stum och flera konkurrenter är roligare att köra. 

Fyrhjulsdrift finns i två olika utföranden. Till vanliga RAV4 finns en elektronisk styrd koppling som i bästa fall kan ge upp till hälften av drivkraften till bakhjulen. För hybriden kopplas bakhjulens elektriska drivning in via en kabel.

Ingreppet märks inte, RAV4 hybrid spinner hejdlöst med framhjulen utan att bakhjulen kopplas in. RAV4 driver sällan med alla hjulen samtidigt – men kan teoretiskt sett göra det.

Systemet för 4WD är undermåligt ur framkomlighetssynpunkt, det här är långt ifrån någon terrängbil. Markfrigången är 17,7 cm för hybriden, övriga versioner går en centimeter högre. 

Förarmiljön är överlag tydlig, men en del knappar är placerade långt ner på panelen. Körställningen för långa personer fick en del kritik i vårt test. Medellånga eller kortare förare hade inga problem med körställningen.

Exemplar med hybriddrivlinan upplevs som tystare jämfört med konventionell bensinmotor. Ovanligt bra strålkastarljus noteras också, men märkligt nog blev helljuset sämre efter faceliften. 

Baksätet är relativt rymligt och bakre ryggstödet kan vinklas i olika steg. Den här generationen har blivit hela 21 cm längre, vilket betyder klart bättre innerutrymmen, både för folk och bagage. Med baksätet i normalläge ryms 18 läskbackar eller 547 liter, räknat i VDA-klossar.

Om baksätet fälls får 41 läskbackar plats, 32 i hybriden. Den senare har mindre lastutrymme. En skillnad jämfört med tidigare är att bagageluckan öppnas uppåt som på vilken kombi som helst.

Toyota har ett bra kvalitetsrykte och märkesåterförsäljarna ger en bra begagnatgaranti upp till tio år eller 20 000 mil. Några fel kan trots allt uppträda. Krånglande däcktrycksindiktator har inträffat på en del bilar, ett irriterande, men sällan särskilt dyrt fel. Läckande vattenpump har förekommit, kolla efter vätskeläckage. 

På dieselmotorerna har enstaka fall rapporterats med fel på dubbelmassesvänghjulet. På bensinmotorn har det i några fall varit fel på lambdasensorn, med högre förbrukning och ryckig motorgång som följd. Dessbättre än felet ovanligt.

RAV4 är populär som dragbil och stötdämparna bak kan ha tagit stryk om bilen ofta dragit tunga lass. Om bilen är manuellt växlad bör kopplingens kondition också undersökas, ett byte är vanligen dyrt.

Ett par återkallelser har gjorts som gäller bilar sålda i Sverige. Exemplar tillverkade januari 2015–november 2018 har återkallats för risk för fel på förarkrockkudden. RAV4 med dieselmotor tillverkade under 2016 har återkallats för risk för avgasläckage från turboaggregatet. En auktoriserad verkstad kan se vilka exemplar som berörs. 

Toyotaägarna är i regel mycket nöjda med sina bilar, det visar inte minst Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex. Suvar av den här storleken är populära på begagnatmarknaden. Som alltid när det gäller suvar bör framhjulsdrivna exemplar vara klart billigare som begagnade eftersom efterfrågan på dessa exemplar är låg.

KÖPGUIDEN
Reg.år/mil 2014/8 000
Kaross 5d/suv
Motor 2,0 l/150 hk
Sekl. förbrukning 7,3 l/100 km
Skatt 1 636 kr
Begpris 162 300 kr
Nypris -14 263 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel
TEKNISKA DATA
  Bensin 150 hk Diesel 150 hk
Längd/bredd, cm 457/185 457/185
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 645/455 1 785/455
Max släpvagnsvikt, kg 2 000 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 987 4/1 998
Effekt, hk 150 hk 150
Toppfart, km/tim 185 190
0-100 km/tim, s 9,9 10,0
Bränsle, liter per 100 km 7,3 5,3
CO2, g/km 169 137
 
PRISER BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Toyota RAV 2,0 manuell 4WD 150/152hk bensin

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 157 000 152 000 145 600 138 500 131 000
2014 174 800 169 000 162 300 154 800 146 000
2015 183 200 177 000 170 000 162 300 154 000
2016 202 500 189 000 189 500 181 500 172 700
2017 211 000 197 000 197 000 188 900 179 000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Edition feel 2015 +2 200
Active Style 2013-2018 +7 500
2,2 D 2013-2018 -9 500
Automat 2013-2018 +18 000
2,0 Executive 2013-2018 +15 000
2,5 HSD 2016-2018 +41 000
2,5 HSD Executive 2016-2018 +57 000
2,0 Life 2016-2018 -7 000
2,5 HSD Active Plus 2016-2018 +48 000
EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,88 kr/l. Diesel: 16,63

  Bensin 150 hk Diesel 150 hk
Pris 169 200 kr 159 700 kr
Värdeminskning 25 000 kr 23 000 kr
Skatt/besiktning 2 000 kr 4 700 kr
Försäkring 7 100 kr 7 200 kr
Bränsle 17 100 kr 15 700 kr
Rep/service 5 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 300 kr
Totalt per år 60 000 kr 60 000 kr
Totalr per mil 40 kr 40 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 16 586 kr
Katalysator 11 568 kr
Hjullager hö. fram 5 002 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13 795 kr
Koppling 19 451 kr
Stötdämpare fram 6 086 kr
12 000-milaservice 5 165 kr
SÄKERHET

Säkerhetsmässigt håller RAV4 mycket hög standard. I Euro NCAP:s krocktest 2013 fick bilen fem stjärnor. Enligt Folksam klassar bilen som 52,4 procent bättre än medelbilen vid en krock. Det är till och med bättre än Volvo XC90 och Mercedes E-klass. Autobroms kan finnas i vissa modeller, dock inte autobroms som reagerar för fotgängare. Avstängningsbar krockkudde på passagerarsidan fram.


BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar sig RAV4 av den här generationen bättre än medelbilen på besiktningen.


ROSTSKYDD

Kaross helt av stålplåt. Huv, baklucka och dörrar har tunn tätning, men i nederkant av dessa finns en vaxbehandling. Skärmar och dörrar har nederkanter täckta av plastlinser, där smuts och fukt kan samlas. Det kan vara en rostkälla på sikt. Framskärm av bra konstruktion som skyddas av innerskärm i hårdplast. Bakskärm med smutssamlande kant, men skyddad av innerskärm av filtliknande material. Bränsletank och bränslerör av plåt. Slitskydd och hålrumsbehandling saknas. De mest utsatta skarvarna är tätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Vad vi skrev

»Nya Toyota RAV4 är en bil som man snabbt vänjer sig vid och gillar. Den är rymlig, känns lite stum på vägen, men är stabil och säker. Körställningen är inte perfekt. Har otroligt bra xenonljus, men svagt rostskydd.«

Taggar: Begbil, Toyota RAV4

Första generationen Toyota RAV4 dök upp i mitten av 90-talet och var en korsning av personbil och terrängbil. Här tittar vi närmare på fjärde generationen RAV4 från 2013–2018. En facelift kom modellår 2016 och en ny RAV4 kom 2019. 

Motoralternativen är bensin, diesel eller hybrid el/bensin. Bensinmotorn är på två liter och ger 150 eller 152 hk beroende på modellår. Dieselmotorerna är antingen på 2,2 liter med 150 hk eller 2,0 liter och 124 hk. Hybridmodellen är på 2,5 liter med ett totalt effektuttag på 197 hk, när bensin- och elmotorerna arbetar tillsammans. Samtliga motorer har kamkedja, som normalt är underhållsfri.

RAV4 är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-04-02 21:31

Kort och gott en riktigt bra familjebil.

#2
2020-04-04 09:03

Nja shogun säger bra familjebil när man pratar familjebil om rav4 men faktum är nog att väljer man en begangnad octavia 2013-20 så är den en betydligt bättre familjebil både för familjen och ekonomin.
Snålare, komfortablare, mer att lasta i, osv.

#3
2020-04-04 13:10

Octavia, gapskratt! Skulle aldrig sätta mig i en sådan, räcker med en provsittning, så nej tack! Hög förbrukning sett till vad man får, en Rav 4 hybrid som jag har drar lika lite. Så sitter jag högt och bekvämt så som jag vill sitta numera, trött på att sitta nere på backen. Så vill jag ha kvalitet i långa loppet, det ger inte Octavia har sett hur bilarna ser ut efter ett antal år, rost över hela karossen på min svärdotters bil, precis som min sons Audi A6 Avant som nu är bortbytt mot en Mercedes. Rav4 är en utmärkt familjebil, krocksäker, ekonomisk, pålitlig, bekväm att baxa in ungarna i barnstolar pga höjden på bilen. Omoderna familjebilar är de som är byggda lågt, helt felkonstruerade för ändamålet, dit tillhör Octavia som jag ser det. En MPV är ett betydligt bättre val än kombi, körde själv Toyota Previa under en tid som familjefar utmärkt bil i 26000 problemfria mil som jag berättat om tidigare för länge sedan.

#4
2020-04-04 16:29

Shogun. Eftersom vi pratar beg rav4 från 2013-18 vilket såklart är en bra bil.
Men grannen har en 2014 och det är ju en skrammelburk tycker både han och jag jämförelsevis och konstaterar utan utvärdering att hans färdator står som regel på bra exakt två dl mer än min octavia 1,0tsi dom gånger vi sammanstrålat.
Så min rekommendation när man pratar begangnad familjebil så prova fler än dessa två bilar när man ändå är ute och provar.

#5
2020-04-04 17:18

mso1000.

Tur jag har den nya då som är förbättrad på alla de punkterna ni kritiserar samt flera andra. Bla lägre förbrukning 0,55 l/mil sommarkörning. Så nej, lågbyggda bilar som Octavia går bort lätt, tittar inte ens åt sådana bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.