
Begagnat: Subaru Outback (2015–)
Subaru Outback är en fyrhjulsdriven kombi som klarar skogsvägar bra och som är populär bland svenska bilköpare. Vi granskar den som begagnad.
Subaru Outback kom i mitten av 1990-talet som en specialversion av mellanklassmodellen Legacy. Jämfört med denna har kännetecknet för Outback alltid varit viss ”vildmarksbetoning” med högre markfrigång och exteriöra plastdetaljer.
Femte generationen kom som modellår 2015 och är den vi tittar närmare på här. En facelift kom 2019.
Motoralternativen är två, antingen tvåliters dieselmotor på 150 hk eller 2,5-liters bensinmotor på 175 hk. Växellådan är en steglös automat av CVT-typ som kallas Lineartronic. Motorn har kamkedja, som inte behöver bytas.
Vägegenskaperna är trygga, men knappast särskilt roliga. Styrningen ger lite ”amerikansk” körkänsla och fjädringen har en märklig blandning av svampighet och stötighet i sig. Fjädringskomforten på dålig asfaltväg är inget vidare. Mer körglädje och spänstigare chassi fanns i förrförra modellgenerationen (2003–2009).
Subarus system för fyrhjulsdriften är permanent med en hydraulisk lamellkoppling som fördelar kraft mellan hjulen. I normalläge är fördelningen 60 procent på framhjulen och 40 procent på bakhjulen.
Vid stigningar skickas mer kraft till bakhjulen. Ett kompetent system har det visat sig i våra tester. Körläget X-Mode ändrar bland annat gasrespons och mellandifferentialens spänning. Hill Descent Control (broms för branta nedförslut) ingår.
Subaru Outback gör skäl för namnet. Bilen är duktig på att klättra fram i lättare terräng och fungerar utmärkt på dåliga skogsvägar och markfrigången är 20 centimeter.
Plus: 4WD-system, säkerhet, baksäte.
Minus: Rostskydd, fjädring.
Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig både gällande instrument och reglage. Komforten i framstolarna är en tvistefråga, en del tycker stolarna känns väl platta i utformningen medan andra sitter skönt. Bra ytterbackspeglar, konstaterade vi i test.
Baksätet är bekvämt och rymligt på ytterplats. Bagageutrymmet är stort, men inte klassledande. Det ryms 559 VDA-liter eller 19 läskbackar. Med fällt säte ryms istället 37 läskbackar.
Subaru har länge varit kända för hög driftsäkerhet och nöjda ägare. Märket har flera gånger toppat Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex och 2020 gör Subaru det igen.
Men allt är inte frid och fröjd. På dieselmotorn har glödstiften fått bytas ut på en del exemplar. Krånglande elektronik är vanligt på många bilar och på Outback är det multimediaanläggningen Starlink vars uppkoppling vållat en del bekymmer. Det handlar om multimediafunktioner, radiokontroll, backkamera, klimatanläggning och satellitnavigering som plötsligt inte fungerar som det är tänkt. Oftast krävs mjukvaruuppdatering.
Den elektroniska parkeringsbromsen har kärvat i vissa fall, vilket kan leda till att bilen inte går att köra iväg. Det är inget unikt för Subaru, utan gäller för alla märken med liknande konstruktionslösning.
Ägarklagomål har förekommit gällande missljud från bakre hjulupphängningen, ofta på grund av slitna bussningar. I USA har CVT-lådan fått en hel del kritik för ryckningar i olika situationer. Det börjar ofta märkas när bilen är cirka fem år gammal. I USA har Subaru förlängt garantin för just CVT-lådan, men detta gäller inte i Europa och här verkar inte problemen heller vara särskilt vanliga.
Återkallelser av säkerhetsrelaterade fel är ofta rätt frekventa på de flesta märken. Här utmärker sig Subaru Outback positivt, då den inte har en enda säkerhetsrelaterad återkallelse i Sverige. Det aktiva säkerhetssystemet Eyesight har haft en del problem på vissa marknader, där det bland annat varit fel på strömbrytaren till bromsljusen. Någon återkallelse har inte varit aktuell i Sverige.
Outback brukar vara en eftertraktad modell, speciellt i glesbygdslän. Den tidigare modellgenerationen (2010–2015) såldes även som ny under 2015, men bör vara markant billigare som begagnad. Prisskillnaden kan vara så hög som drygt 33 000 kr.
Reg. år/mil | 2015/ 8000 |
Kaross | Kombi/5d |
Motor | 2,0 l/150 hk |
Dekl. förbrukning | 6,1 l/100 km |
Skatt | 3 605 kr |
Begpris | 174 600 kr |
Nypris - 15 | 345 700 kr |
Bilprov. | i.u. |
Rost | Sämre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Bättre än medel |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Grundutförande (Miltal och pris i kr)
Subaru Outback 2,0 D Lineartronic Base
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2015 | 204 000 | 184 700 | 174 500 | 164 900 | 155 900 |
2016 | 206 500 | 196 600 | 185 800 | 175 600 | 165 900 |
2017 | 220 500 | 221 000 | 198 500 | 187 600 | 177 000 |
2018 | 236 400 | 225 000 | 212 800 | 201 000 | 190 000 |
Utförande | År | Prisskillnad |
2,0 Ridge | 2015-2019 | + 7 000 |
2,0 D Summit | 2015-2018 | + 16 300 |
2,5 Base | 2015-2018 | - 9 600 |
Utförande | År | Prisskillnad |
2,5 Ridge | 2015-2019 | + 16 400 |
2,5 Summit | 2015-2019 | + 32 300 |
2,5 Active | 2018-2019 | - 6 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,63 kr/l. Diesel: 14,13
Subaru Outback 2,0 D 2015 | Subaru Outback 2,5 2015 | |
Pris | 174 500 kr | 164 900 kr |
Värdeminskning | 30 000 kr | 29 000 kr |
Skatt, besiktning | 2 800 kr | 1 900 kr |
Försäkring | 8 400 kr | 8 200 kr |
Bränsle | 12 200 kr | 13 500 kr |
Reparationer, service, m.m. | 7 000 kr | 6 900 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 63 400 kr | 62 500 kr |
Totalt per mil | 42 kr | 42 kr |
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 9 850 kr |
Katalysator | 6 900 kr |
Hjullager hö. fram | 4 800 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 12 419 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram | 5 400 kr |
12 000-milservice | 6 600 kr |
Outback fick fem stjärnor vid Euro NCAP:s krocktest 2014 och Folksam klassar också bilen bra. Subarus eyesight, ett kamerabaserat övervakningssystem med adaptiv farthållare och autobroms, var bäst i test. En bakåtvänd barnstol får inte placeras fram, då kan krockkudden automatiskt aktiveras. Barnstolar får bara placeras i baksätet, krockkudden kan inte stängas av. Krockstatistik finns inte på den här generationen. Äldre modeller (2003-2014) får medelbetyg av Folksam.
Någon statistik för Subaru Outback av den här generationen finns inte tillgänglig.
Kaross av stålplåt, utom motorhuven som är i aluminium som inte rostar. Det är en nyhet i denna generation. Bra limskarvar och luftig skärmkonstruktion. Bakluckans insida och dörrarna har viss rostskyddsbehandling och innerskärmarna är av plast både fram och bak. Bakskärmarnas kanter har en smutssamlande hylla, bränsletanken är av plåt och balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Slitskydd saknas undertill och på flera öppna ytor har endast grundfärg använts. Täckkåporna under bilen har suttit monterade när visst rostskyddsmedel sprutats på – under kåporna finns bara grundfärg. Många öppna skarvar under bilen.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Subaru har lyft Outback åtskilligt i interiörfinish och säkerhetsutrustning. En redig bil med bra passagerarutrymme. Subaru är mer avspänd än rolig. Rostskyddet har stora brister, chassit ger skral komfort på dålig väg.«
Kommentarer
Dåligt rostskydd !!!