Bild
Nästa artikel
Begagnat: Skoda Rapid

Begagnat: Skoda Rapid

Begbil

Skoda Rapid är en förlängd småbil som därmed hamnar i Golfklassen. Här synar vi Rapid som begagnad.

Namnet Rapid har Skoda använt flera gånger – bland annat på en coupémodell under 80-talet. När namnet återanvändes på 2010-talet handlade det istället om en bil i storlek mellan småbilen Fabia och mellanklassaren Octavia. Bilen kom till Sverige under 2013.

Rapid baseras tekniskt på Fabia, men är förlängd och platsar därmed i den så kallade Golfklassen. Två karossmodeller finns, båda är halvkombi. Mest såld är Rapid Spaceback, men det finns också en sedanliknande modell. Den senare är dock ovanlig. Rapid ersattes av Skoda Scala under 2019. 

Flera olika motorer finns att välja mellan, både bensin och diesel. Den minsta bensinmotorn är på 1,2 liter och 86 hk eller 90 hk. Lite starkare motorer finns med 110, 122 eller 125 hk. Dieselmotorerna är antingen på 1,4 eller 1,6 liter och har ett effektuttag på 90, 105 eller 115 hk. 

Vägegenskaperna är goda och Rapid klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Den känns stadig både med och utan last. Däremot är fjädringens stötdämpning lite hård över ojämnheter. 

Begagnat: Skoda Rapid

Förarmiljön känns igen från andra bilar inom VW-koncernen, inte minst Fabia. Den är lätt att ta till sig, enkel och tydlig utan att heller på något sätt vara överdådig. Bullernivån är inte lika besvärande hög som hos vissa konkurrenter, men någon direkt tyst bil är Rapid inte.

Baksätet är rymligt för två, speciellt knäutrymmet är ovanligt stort. Mittplatsen är som i de flesta bilar, trång. Rapid är relativt smal för Golfklassen, däremot är utrymmena bättre än flera konkurrenter. En bil som Mazda 3 är 26 cm längre, men har ändå sämre innerutrymmen än Skoda Rapid. 

Bagageutrymmet har dubbla lastgolv, med en tröskel att lasta över i sitt nedersta läge. Utrymmet för last är dock generöst för klassen, 415 VDA-liter. Om man lastar läskbackar får det plats tolv med uppfällt baksäte. Med fällt säte ryms 30 läskbackar. 

 

Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Baksätet är rymligt för storleksklassen. Bagageutrymmet är ett av de största i klassen.
Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Baksätet är rymligt för storleksklassen. Bagageutrymmet är ett av de största i klassen.

Eftersom Rapid delar teknik med andra modeller inom koncernen är det ungefär samma kvalitetsproblem som uppstått. Start/stopp-systemet har krånglat på en del bilar och en del ägare har också råkat ut för startproblem. Vattenläckage i kupén har också förekommit. Elektronik som krånglar har upptäckts på navigationssystemet. Där brukar en mjukvaru-uppdatering avhjälpa felet. 

Ett allvarligare fel gäller kamkedjan, speciellt på 1,2-liters-motorn. Den har kuggat över i några fall, med motorskador som följd. Lyssna efter rasslande eller tickande oljud från motorn, det är ett varningstecken. 

Begagnat: Skoda Rapid

På dieslarna kan partikelfiltret vara igensatt. Om bilen ofta körs kortare sträckor ökar risken för att filtret sätts igen. En första åtgärd kan vara en lägre körning i högre tempo, då kan filtret regenereras själv. Om inte detta hjälper krävs tvätt eller byte av filtret, det senare brukar vara dyrt. Felaktigt partikelfilter kan också ge motorskador med hög oljenivå som varningstecken. 

Kontrollera även kopplingen om bilen är manuellt växlad, kopplingsbyte är vanligtvis dyrt. Bilar med dubbelkopplingslådan DSG har haft både problem med ryckighet och tillförlitlighet. 

Begagnat: Skoda Rapid

Några återkallningar har också gjorts. På exemplar tillverkade våren 2017 kunde bogseröglorna gå sönder. Därför återkallades bilar under 2018. Exemplar tillverkade hösten 2016 kunde ha risk för fel på bältesspännarna. Återkallelsen för det gjordes 2017.

Under 2016 återkallades Rapid tillverkade 2015 och 2016 för risk för fel på dörrarnas barnsäkerhetslås. På andra håll har Skoda återkallat Rapid för att byta ut den Takata-tillverkade krockkudden. Men i Europa har någon sådan återkallelse inte genomförts. 

Rapid blev ingen succé i Sverige, försäljningsvolymen har varit lägre än för andra Skoda. Begpriserna är också rätt låga i jämförelse med en del konkurrenter i Golfklassen. Den sedanliknande modellen är speciellt trögsåld, något som brukar betyda låga priser och viss prutmån. Rapid Spaceback är mer lättsåld begagnad. 

Plus: vägegenskaper, utrymme

Minus: fjädring, vissa kvalitetsbrister

Taggar: Begbil, Skoda Rapid

Namnet Rapid har Skoda använt flera gånger – bland annat på en coupémodell under 80-talet. När namnet återanvändes på 2010-talet handlade det istället om en bil i storlek mellan småbilen Fabia och mellanklassaren Octavia. Bilen kom till Sverige under 2013.

Rapid baseras tekniskt på Fabia, men är förlängd och platsar därmed i den så kallade Golfklassen. Två karossmodeller finns, båda är halvkombi. Mest såld är Rapid Spaceback, men det finns också en sedanliknande modell. Den senare är dock ovanlig. Rapid ersattes av Skoda Scala under 2019. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 17/2014

»Skoda Rapid charmerade testlaget med sin genomtänka framtoning och fina körskärpa. Om den dessutom hade haft modern säkerhets- och infotainmentutrustning skulle den vara testets klara tvåa. Nu har den inte det, ens som tillval.«

I test mot Nissan Pulsar och Mazda 3.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.