Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia, här i kombiutförande, är byggd på samma teknik som bland andra VW Golf.
Skoda Octavia, här i kombiutförande, är byggd på samma teknik som bland andra VW Golf.

Begagnat: Skoda Octavia – rymlig Golf-kusin

Begbil

Skoda Octavia har blivit lite av en folkbil i Sverige – som en VW Golf, fast rymligare och billigare.

Octavia är ett gammalt namn som Skoda började återanvända i slutet av 90-talet. Tredje generationen kom 2013 och är den vi granskar här. Två karossutföranden finns, en halvkombi och en kombi. Tekniskt sett delar Octavia bas med VW Golf, Audi A3 och Seat Leon. 

Motorutbudet är stort och valmöjligheterna många. De minsta motorerna är 1,0 bensin på 116 hk och 1,2 bensin på 105 hk. Bensinmotorer finns också med effektuttag på 110, 130, 140, 150, 180 och 190 hk. Bensinmotorn på 110 hk finns också för gasdrift. Dieselmotorer finns på 105, 110, 116, 150 eller 184 hk. RS är sportmodellen och finns som kombi eller halvkombi, med diesel på 184 hk alternativt bensin på 220 eller 245 hk. 

Octavia med tilläggsnamnet 4X4 Scout är en kombi med höjt chassi på samma sätt som syskonbilarna VW Golf Alltrack och Seat Leon X-perience. Det innebär högre markfrigång, plast runt hjulhusen och fyrhjulsdrift från Borg Warner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdriften ger bättre framkomlighet och stabilitet på dåligt underlag. Ett alternativ till suv för den som har dragbehov eller behöver köra på dåliga vägar. Octavia 4X4 finns även utan Scoutpaketet. 

Bra väghållning är utmärkande för Octavia. Spänstigt chassi och fin styrning gör bilen körsäker och smidig. Däremot är fjädringen lite stum. 

 

Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Framstolarna får blandade omdömen, en del tycker de är för hårda och tunna, andra sitter bekvämt även på långfärd. Ljudkomforten är bra för klassen. Innerutrymmena är generösa, med stort och bekvämt baksäte och rymligt bagageutrymme. I kombin får 20 läskbackar eller 610 liter plats med uppfällt baksäte. Om baksätet fälls ryms 1 740 liter eller 43 läskbackar. Halvkombin är också rymlig, lastkapaciteten uppges till 590 liter, bara 20 liter mindre än i kombin. Utrymmena gör Octavia lämplig som familjebil.

 

Octavia har tidigare haft problem med överkuggande kamkedja men dessa motorer har senare fått kamrem, som bör bytas inom intervall. Det finns motorer med kamkedja, men de är ovanliga. Om bilen du tittar på har kamkedja eller kamrem kan en auktoriserad verkstad se. Skoda har tidigare haft en hög andel skador för fel på kamkedja eller kamrem. 

Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport är Skoda överrepresenterade när det gäller fel på kyl- och värmesystem. Det handlar om fel på AC-kompressor, kondensor, vattenpump och kupéfläkt. Fel på vattenpumpen kan leda till överhettad motor. En modifierad vattenpump har tagits fram. 

 

Olika slags elektronikfel har också förekommit. Det kan gälla fel på farthållaren, navigationssystemet, parkeringssensorer, lamporna eller start/stopp-systemet. Ofta kan dessa fel åtgärdas genom mjukvaruuppdateringar. 

Dubbelkopplingslådan har på vissa exemplar haft en del ryckigheter. Det kan vara normalt, men om lådan skulle behövas bytas blir det mycket dyrt. På vår långtest-Octavia havererade kopplingen till DSG-lådan redan under första året. 

Problem med krånglade EGR-ventil kan ge ryckig gång och kan vara ganska dyrt att åtgärda. Läckage från stötdämparna är inte helt ovanligt. 

 

Tre gånger har Octavia av den här generationen återkallats i Sverige. Exemplar tillverkade 2018 har återkallats på grund av att nackstödet i baksätet kunde vara defekt. Under 2018 återkallades exemplar tillverkade 2017. Orsaken var att bakre hjullagret kunde vara felaktigt. 

Octavia tillverkade 2015 och 2016 återkallades under 2016. Det handlade om fel på barnsäkerhetslåsen, ett fel i tillverkningsprocessen. 

 

Andrahandsvärdet är högt, speciellt för RS- och Scoutmodellerna. Kombin är något dyrare än halvkombin. Jäm-
fört med VW Golf är Skoda Octavia något billigare som begagnad. 

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/8 000
Kaross Kombi/5d
Motor 1,4 l/140 hk
Dekl. förbrukning 5,3 l/100 km
Skatt 580 kr
Begpris 118 700 kr
Nypris -14 206 700 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

 

TEKNISKA DATA

  1,4 TSI 140 2,0 TDI 150
Längd, bredd cm 466/181 466/181
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 272/645 1 347/645
Max släpvagnsvikt, kg 1 500 1 600
Antal cyl/slagvolym, cm3  4/1 395 4/1 968
Effekt, hk 140 150
Toppfart, km/tim 212 216
0-100 km/tim, s 8,5 8,6
Bränsle, liter per 100 km 5,3 4,2
CO2, g/km 121 110

 

PRISER BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test

 

GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI 140/150 Ambition

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 125 200 118 900 111 800 104 600 97 500
2014 134 300 127 500 119 900 112 200 104 600
2015 144 200 137 500 128 800 120 500 112 600
2016 153 000 146 000 137 500 129 500 120 600
2017 162 400 154 600 145 800 136 800 129 000

 

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Automat 13-17 +13 000
Halvkombi 5d 13-17 -8 000
Elegancepaket 13-17 +8 000
1,2 TSI 105 Ambition 14-17 -12 300
RS 220 hk 14-17 +44 000
RS TDI 184 14-17 +36 000
2,0 TDI 150 14-17 +8 600
TDI 105 4x4 Ambition 14-17 +4 000
1,8 TSI 4x4 Ambition 14-17 +33 600
TSI 180 DSG 4x4 Scout 14-17 +49 600
TDI 150 4x4 Scout 14-17 +29 800
TDI 184 4x4 Scout 14-17 +36 800

 

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,13 kr/l. Diesel: 16,23.

 

  1,4 TSI 140 2,0 TDI 150
Pris 118 700 kr 127 300 kr
Värdeminskning 21 000 kr 23 000 kr
Skatt, besiktning 980 kr 1 500
Försäkring 7 300 kr 6 700 kr
Bränsle 12 600 kr 10 000 kr
Reparationer, service, m.m 4 000 kr 5 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 48 000 kr 48 000 kr
Totalt per mil 32 kr 32 kr

 

REPARATIONSKOSTNADER

 Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 760 kr
Katalysator 13 549 kr
Hjullager hö. fram 2 866 kr
Kamrem 8 720 kr
Koppling 4 830 kr
Stötdämpare 2 310
12 000-milaservice 5 830

 

SÄKERHET

Octavia fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013 och har också ett bra skydd mot whiplashskador. Autobroms finns i vissa utrustningsnivåer. Folksam har klassat Octavia som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Tidigare generationer Octavia får betyget fyra av Folksam efter resultat av verkliga olyckor. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Sådan statistik finns ännu inte för tredje generationen Octavia.

 

BILPROVNINGEN

nligt Dekra får Octavia medelbetyg på besiktningen. Felinställda strålkastare är en vanlig anmärkning, men otäta stötdämpare förekommer också.

 

ROSTSKYDD

Kaross av stålplåt, men överlag ett bra rostskydd. Invändig behandling i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar, men inte på motorhuvens insida. Tätningen av skarvar är väl utförd och slitskyddet under bilen är mycket bra. Under täckande plastskivor finns väl tätade skarvar. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven mellan dörr/vindrutestolpe finns isoleringsmaterial som drar åt sig fukt – här kan det bli en framtida rostfälla. Lacksläpp förekommer, främst på bakluck-an. I tröskellådans framkant kan smuts samlas, med framtida rostangrepp som följd.

 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Octavia är ett gammalt namn som Skoda började återanvända i slutet av 90-talet. Tredje generationen kom 2013 och är den vi granskar här. Två karossutföranden finns, en halvkombi och en kombi. Tekniskt sett delar Octavia bas med VW Golf, Audi A3 och Seat Leon. 

Motorutbudet är stort och valmöjligheterna många. De minsta motorerna är 1,0 bensin på 116 hk och 1,2 bensin på 105 hk. Bensinmotorer finns också med effektuttag på 110, 130, 140, 150, 180 och 190 hk. Bensinmotorn på 110 hk finns också för gasdrift. Dieselmotorer finns på 105, 110, 116, 150 eller 184 hk. RS är sportmodellen och finns som kombi eller halvkombi, med diesel på 184 hk alternativt bensin

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 7/2013

»Skoda har en närmaste komplett fullpoängare i nya Octavia. Det är en helt nonsensfri bil med tilltalande enkel och skarp form, väldigt väl tilltagna utrymmen och lockande pris både på själva bilen och all den extrautrustning man kan vilja ha.«

Kommentarer

#1
2020-04-25 10:12

En av dom vettigaste familjekombibilarna på marknaden.
Och framförallt när den kom med den lilla snåla 115hk 1,0tsi motorn tillsammans med bränslevärmare och det som hör till det paketet.
Och man väljer med fördel style paketet som innebär bättre stolar i halvskinn, ett bra LED strålkastare och adaptiv farthållare, CarPlay mm, mm.
Och dessutom får man en hyfsat tyst bil.
Det är först när man testat en stund och jämför man inser det vettiga "simply clever"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.