
Begagnat: Skoda Octavia – rymlig Golf-kusin
Skoda Octavia har blivit lite av en folkbil i Sverige – som en VW Golf, fast rymligare och billigare.
Octavia är ett gammalt namn som Skoda började återanvända i slutet av 90-talet. Tredje generationen kom 2013 och är den vi granskar här. Två karossutföranden finns, en halvkombi och en kombi. Tekniskt sett delar Octavia bas med VW Golf, Audi A3 och Seat Leon.
Motorutbudet är stort och valmöjligheterna många. De minsta motorerna är 1,0 bensin på 116 hk och 1,2 bensin på 105 hk. Bensinmotorer finns också med effektuttag på 110, 130, 140, 150, 180 och 190 hk. Bensinmotorn på 110 hk finns också för gasdrift. Dieselmotorer finns på 105, 110, 116, 150 eller 184 hk. RS är sportmodellen och finns som kombi eller halvkombi, med diesel på 184 hk alternativt bensin på 220 eller 245 hk.
Octavia med tilläggsnamnet 4X4 Scout är en kombi med höjt chassi på samma sätt som syskonbilarna VW Golf Alltrack och Seat Leon X-perience. Det innebär högre markfrigång, plast runt hjulhusen och fyrhjulsdrift från Borg Warner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdriften ger bättre framkomlighet och stabilitet på dåligt underlag. Ett alternativ till suv för den som har dragbehov eller behöver köra på dåliga vägar. Octavia 4X4 finns även utan Scoutpaketet.
Bra väghållning är utmärkande för Octavia. Spänstigt chassi och fin styrning gör bilen körsäker och smidig. Däremot är fjädringen lite stum.
Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Framstolarna får blandade omdömen, en del tycker de är för hårda och tunna, andra sitter bekvämt även på långfärd. Ljudkomforten är bra för klassen. Innerutrymmena är generösa, med stort och bekvämt baksäte och rymligt bagageutrymme. I kombin får 20 läskbackar eller 610 liter plats med uppfällt baksäte. Om baksätet fälls ryms 1 740 liter eller 43 läskbackar. Halvkombin är också rymlig, lastkapaciteten uppges till 590 liter, bara 20 liter mindre än i kombin. Utrymmena gör Octavia lämplig som familjebil.
Octavia har tidigare haft problem med överkuggande kamkedja men dessa motorer har senare fått kamrem, som bör bytas inom intervall. Det finns motorer med kamkedja, men de är ovanliga. Om bilen du tittar på har kamkedja eller kamrem kan en auktoriserad verkstad se. Skoda har tidigare haft en hög andel skador för fel på kamkedja eller kamrem.
Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport är Skoda överrepresenterade när det gäller fel på kyl- och värmesystem. Det handlar om fel på AC-kompressor, kondensor, vattenpump och kupéfläkt. Fel på vattenpumpen kan leda till överhettad motor. En modifierad vattenpump har tagits fram.
Olika slags elektronikfel har också förekommit. Det kan gälla fel på farthållaren, navigationssystemet, parkeringssensorer, lamporna eller start/stopp-systemet. Ofta kan dessa fel åtgärdas genom mjukvaruuppdateringar.
Dubbelkopplingslådan har på vissa exemplar haft en del ryckigheter. Det kan vara normalt, men om lådan skulle behövas bytas blir det mycket dyrt. På vår långtest-Octavia havererade kopplingen till DSG-lådan redan under första året.
Problem med krånglade EGR-ventil kan ge ryckig gång och kan vara ganska dyrt att åtgärda. Läckage från stötdämparna är inte helt ovanligt.
Tre gånger har Octavia av den här generationen återkallats i Sverige. Exemplar tillverkade 2018 har återkallats på grund av att nackstödet i baksätet kunde vara defekt. Under 2018 återkallades exemplar tillverkade 2017. Orsaken var att bakre hjullagret kunde vara felaktigt.
Octavia tillverkade 2015 och 2016 återkallades under 2016. Det handlade om fel på barnsäkerhetslåsen, ett fel i tillverkningsprocessen.
Andrahandsvärdet är högt, speciellt för RS- och Scoutmodellerna. Kombin är något dyrare än halvkombin. Jäm-
fört med VW Golf är Skoda Octavia något billigare som begagnad.
Registreringsår/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Kombi/5d |
Motor | 1,4 l/140 hk |
Dekl. förbrukning | 5,3 l/100 km |
Skatt | 580 kr |
Begpris | 118 700 kr |
Nypris -14 | 206 700 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISKA DATA
1,4 TSI 140 | 2,0 TDI 150 | |
Längd, bredd cm | 466/181 | 466/181 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 272/645 | 1 347/645 |
Max släpvagnsvikt, kg | 1 500 | 1 600 |
Antal cyl/slagvolym, cm3 | 4/1 395 | 4/1 968 |
Effekt, hk | 140 | 150 |
Toppfart, km/tim | 212 | 216 |
0-100 km/tim, s | 8,5 | 8,6 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,3 | 4,2 |
CO2, g/km | 121 | 110 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI 140/150 Ambition
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2013 | 125 200 | 118 900 | 111 800 | 104 600 | 97 500 |
2014 | 134 300 | 127 500 | 119 900 | 112 200 | 104 600 |
2015 | 144 200 | 137 500 | 128 800 | 120 500 | 112 600 |
2016 | 153 000 | 146 000 | 137 500 | 129 500 | 120 600 |
2017 | 162 400 | 154 600 | 145 800 | 136 800 | 129 000 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
Automat | 13-17 | +13 000 |
Halvkombi 5d | 13-17 | -8 000 |
Elegancepaket | 13-17 | +8 000 |
1,2 TSI 105 Ambition | 14-17 | -12 300 |
RS 220 hk | 14-17 | +44 000 |
RS TDI 184 | 14-17 | +36 000 |
2,0 TDI 150 | 14-17 | +8 600 |
TDI 105 4x4 Ambition | 14-17 | +4 000 |
1,8 TSI 4x4 Ambition | 14-17 | +33 600 |
TSI 180 DSG 4x4 Scout | 14-17 | +49 600 |
TDI 150 4x4 Scout | 14-17 | +29 800 |
TDI 184 4x4 Scout | 14-17 | +36 800 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,13 kr/l. Diesel: 16,23.
1,4 TSI 140 | 2,0 TDI 150 | |
Pris | 118 700 kr | 127 300 kr |
Värdeminskning | 21 000 kr | 23 000 kr |
Skatt, besiktning | 980 kr | 1 500 |
Försäkring | 7 300 kr | 6 700 kr |
Bränsle | 12 600 kr | 10 000 kr |
Reparationer, service, m.m | 4 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 48 000 kr | 48 000 kr |
Totalt per mil | 32 kr | 32 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 760 kr |
Katalysator | 13 549 kr |
Hjullager hö. fram | 2 866 kr |
Kamrem | 8 720 kr |
Koppling | 4 830 kr |
Stötdämpare | 2 310 |
12 000-milaservice | 5 830 |
SÄKERHET
Octavia fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013 och har också ett bra skydd mot whiplashskador. Autobroms finns i vissa utrustningsnivåer. Folksam har klassat Octavia som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Tidigare generationer Octavia får betyget fyra av Folksam efter resultat av verkliga olyckor. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Sådan statistik finns ännu inte för tredje generationen Octavia.
BILPROVNINGEN
nligt Dekra får Octavia medelbetyg på besiktningen. Felinställda strålkastare är en vanlig anmärkning, men otäta stötdämpare förekommer också.
ROSTSKYDD
Kaross av stålplåt, men överlag ett bra rostskydd. Invändig behandling i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar, men inte på motorhuvens insida. Tätningen av skarvar är väl utförd och slitskyddet under bilen är mycket bra. Under täckande plastskivor finns väl tätade skarvar. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven mellan dörr/vindrutestolpe finns isoleringsmaterial som drar åt sig fukt – här kan det bli en framtida rostfälla. Lacksläpp förekommer, främst på bakluck-an. I tröskellådans framkant kan smuts samlas, med framtida rostangrepp som följd.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Skoda har en närmaste komplett fullpoängare i nya Octavia. Det är en helt nonsensfri bil med tilltalande enkel och skarp form, väldigt väl tilltagna utrymmen och lockande pris både på själva bilen och all den extrautrustning man kan vilja ha.«
Kommentarer
En av dom vettigaste familjekombibilarna på marknaden.
Och framförallt när den kom med den lilla snåla 115hk 1,0tsi motorn tillsammans med bränslevärmare och det som hör till det paketet.
Och man väljer med fördel style paketet som innebär bättre stolar i halvskinn, ett bra LED strålkastare och adaptiv farthållare, CarPlay mm, mm.
Och dessutom får man en hyfsat tyst bil.
Det är först när man testat en stund och jämför man inser det vettiga "simply clever"