Bild
Nästa artikel
Renault Zoe är en liten och billig elbil som passar bäst för kortare turer.
Renault Zoe är en liten och billig elbil som passar bäst för kortare turer.

Begagnat: Renault Zoe (2014–)

Begbil

Hur bra är en begagnad elbil? Renault Zoe kan erbjuda riktigt billiga mil med en kostnad på bara 18 kronor milen i vår kalkyl. Men det finns saker du måste se upp med. Vi granskar Europas mest sålda elbil, Renault Zoe.

Renault Zoe kom till Sverige 2014 och förvaltade en tradition av småbilar med eldrift som Renault haft sedan tidigare. En facelift presenterades under 2019 som modellår 2020.

Drivlinan i de första Zoe är ett litiumjonbatteri på 22 kWh och en elmotor som ger 88 hk. Ett större batteri kom till modellår 2017 med motor på 92 hk och till modellår 2018 ökade effekten till 108 hk. Det dök även upp ett större batteri på 40 kWh som ger längre räckvidd.

Bäst passar Zoe för kortare sprinter i tätortsmiljö, där är den smidig både att köra och parkera. Ute på landsvägen rullar den stadigt i de flesta situationer, men Zoe är varken fartfantom eller långfärdslok.

Toppfarten är måttliga 135 km/tim och räckvidden var knappt 14 mil vid test 2015. Ett aber är att Zoe inte kan snabbladdas, det infördes på modellår 2020. Tiden att ladda är annars lång.

Baksätet rymmer tre, men är trångt för vuxna.  || Den digitala förarmiljön är lättöverskådlig och tydlig. || Ladda el görs via ett uttag i fronten.
Baksätet rymmer tre, men är trångt för vuxna. || Den digitala förarmiljön är lättöverskådlig och tydlig. || Ladda el görs via ett uttag i fronten.

Instrumenten är digitala och förarmiljön är överlag enkel och tydlig. De flesta reglage är lättöverskådliga. Framstolarna kan inte höjdjusteras, vilket kan försvåra körställningen för en del. Stolarna saknar dessutom värme.

Ändå är sittkomforten inte så tokig, sittpositionen är hög och stolen oväntat bekväm. Zoe går relativt tyst upp till cirka 100 km/tim. Baksätet rymmer tre personer, men är i trängsta laget för vuxna.

En nackdel är att baksätet inte är delbart, opraktiskt ur lastsynpunkt. Om sätet fälls blir lastytan inte heller plan. Bagageutrymmet håller normal småbilsstandard, rymmer tio läskbackar med uppfällt baksäte och 22 stycken med fällt säte.

För den som inte kör så långt och kan ladda ofta och länge kan Zoe vara ett bra alternativ. Flera ekonomiska fördelar finns, inte minst driftsekonomin. Att tanka el är mycket billigare än att tanka bensin.

Det ger låga milkostnader, förutom att du kör utsläppsfritt lokalt. Skatten är också låg. Parkera inte för länge utan ström, då kan bilen vägra starta. Servicen borde vara billigare än för en bensinbil, men det stämmer inte. Zoe kan vara dyrare att serva än Renault Clio.

Se till att du får med Flexcharge-sladden som laddar 220 volt med i köpet. Den kostar annars cirka 4500 kr att köpa.

Bagageutrymmet håller normal småbilsstandard. || Elmotorn kräver mindre underhåll än en bensin- eller dieselmotor.
Bagageutrymmet håller normal småbilsstandard. || Elmotorn kräver mindre underhåll än en bensin- eller dieselmotor.

Zoe har inte drabbats av några speciella barnsjukdomar, olika fel har uppträtt på olika exemplar. Det har handlat om enstaka problem med navigation/multimedia-skärm och krånglande värmesystem.

Nybilsgarantin har varit fem år, så än så länge har få ägare fått betala ur egen plånbok för kvalitetsbrister. Livslängden på batteriet är svårt att veta något säkert om, men detsamma gäller för en konventionell motor. En Renaultverkstad kan göra en batterikontroll för att avläsa konditionen på batteriet.

Vid två tillfällen har Renault återkallat Zoe för fel på växellådan som gör att automatlådans parkeringsläge inte fungerar. Den första återkallelsen gjordes 2017 och 2018 gjordes en andra återkallelse för samma fel.

En annan återkallelse gällde risk för slitage på bromsslangar som kan ge sämre bromsverkan. Den återkallelsen gjordes 2016. En auktoriserad verkstad kan se vilka exemplar som återkallelserna gällt för och om bilarna är åtgärdade.

Begagnat: Renault Zoe (2014–)
Begagnat: Renault Zoe (2014–)

Utbudet av begagnade Zoe är rätt begränsat, vilket också gäller elbilar överlag. Begagnatpriserna är lite knepiga att förhålla sig till och här gäller det att se upp. Priserna här intill gäller för ett snittpris på marknaden.

Bilar där batteriet ingår i köpet är dyrare i inköp än där batteriet ingår i en månadshyra. Det senare kan bli dyrt i längden. Jämfört med snittpriserna bör du kunna pruta en del på själva bilen om du också ska betala en månadshyra för batteriet.

Den kostnaden är 699–1 199 kr, beroende på hur många mil man kör per år.

Men det finns också en fördel med att hyra batteriet. Tillverkaren garanterat minst 75 procent laddkapacitet och vägassistans under hela bilens livslängd ingår också. Värdeminskningen för batteriet står då importören för.

Om du köper en Zoe där batteriet ingår ska vägassistans ingå i åtta år eller 16 000 mil och tillverkaren garanterar 66 procent laddkapacitet. Värdeminskningen får du som köpare stå för själv precis som på en vanlig bil.

Begagnat: Renault Zoe (2014–)

Plus: Smidig i stadstrafik, utsläppsfri, rostskydd.

Minus: Utrymme, räckvidd (med lilla batteriet), laddtid.

Taggar: Begbil, Renault Zoe

Renault Zoe kom till Sverige 2014 och förvaltade en tradition av småbilar med eldrift som Renault haft sedan tidigare. En facelift presenterades under 2019 som modellår 2020.

Drivlinan i de första Zoe är ett litiumjonbatteri på 22 kWh och en elmotor som ger 88 hk. Ett större batteri kom till modellår 2017 med motor på 92 hk och till modellår 2018 ökade effekten till 108 hk. Det dök även upp ett större batteri på 40 kWh som ger längre räckvidd.

Bäst passar Zoe för kortare sprinter i tätortsmiljö, där är den smidig både att köra och parkera. Ute på landsvägen rullar den stadigt i de flesta situationer, men Zoe är varken fartf

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 1/2015

”Den är lättkörd och rask som en radiobil på Gröna Lund och riktigt tyst upp till motorvägsfart. Marknadens just nu mest folkliga elbil. Jämfört med en fossilsmåbil av motsvarande snitt har Renault Zoe flera brister.”

Kommentarer

#1
2020-05-04 17:07

!4 mil, det var inte så långt !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.