Bild
Nästa artikel
Begagnat: Renault Clio (2013–2020)

Begagnat: Renault Clio (2013–2020)

Begbil

Renault Clio är en liten bil som främst utmärker sig för sitt rostskydd. Hur är den som begagnad?

Renault Clio kom i sin första tappning som årsmodell 1991 och belönades med titeln Årets Bil samma år. Även generation tre (2006–2013) utnämndes till Årets Bil. Här tittar vi närmare på fjärde generationen Clio som kom modellår 2013.

Observera att både generation tre och fyra finns som modellår 2013, men med skillnad i prisbild. Två karossversioner finns, halvkombi eller kombi. Den senare är förlängd 20 cm och kallas Sports Tourer, trots att bilen inte är sportig alls. 

Den svagaste motorn är 1,2-liters bensin på 75 hk. Bensinmotorer finns också med effektuttaget 90 eller 120 hk och en dieselmotor finns med 90 hk. Starkaste motorerna är en 1,6-liters turbo på 200 hk i RS eller 220 hk i RS Trophy. 1,2-litersmotorn har kamrem som bör bytas vid 15 000 mil, övriga motorer har kamkedja, som normalt håller bilens livslängd. 

Vägegenskaperna är goda och en undanmanöver klaras av med fint resultat. Clio är körsäker, men styrningen är för lättgående och växellådan för seg för att bilen ska bli körglad. Fjädringen är en bra avvägning mellan komfort och kontroll. Om det är körglädje som prioriteras är det RS-modellen som gäller. Den bilen vann vårt GTI-test 2014.

På förarplatsen är instrumenten lättöverskådliga och de flesta reglage enkla att använda. Reglaget för farthållaren aktiveras dock mellan stolarna.

Framstolarna är hyfsat bekväma, men bilen är rätt bullrig på grov asfalt. Baksätet rymmer tre i nödfall, men två sitter godkänt om de inte är alltför långa. Takhöjden i baksätet är dålig för medellånga. Småbarn kan ha svårt att se ut från baksätet, den uppdragna linjen i bakkant skymmer sikten. Bakåtsikten för föraren är heller inget vidare.

Bagageutrymmet rymmer i normalläge 300 liter eller åtta läskbackar. Om baksätet fälls ryms 25 läskbackar. Kombin sväljer ännu mer last, 13 backar med baksätet uppfällt och 26 med baksätet nedfällt.

Renaults kvalitetsrykte är inte det bästa, men Clio i den här generationen klarar besiktningen föredömligt. Däremot finns det andra fel att se upp med.

Precis som på många bilar kan elektroniken krångla. På Clio har det handlat om fel på elektriska fönsterhissarna, signalhorn, torkare, blåtandsuppkoppling och däcktrycksindikator. Startproblem där det varit fel på tändningen har också förekommit, liksom slitna bromsar. 

Kopplingsbyte på Renault brukar vara dyrt, så kontrollera kopplingens funktion noga så att den inte slirar. Rostskyddet behöver man däremot inte oroa sig så mycket för, Clio tillhör marknadens bästa på den punkten.

Ett större antal återkallelser har gjorts. Vid tre olika tillfällen har bilen återkallats för risk för bromsvätskeläckage. Detta gällde på exemplar tillverkade 2012–2015. Vid tre tillfällen har Clio återkallats för risk för att hjulen lossnar. Orsaken har varit antingen sprickor i hjulnav, fel på en skruv eller att hjulbultarna var fel åtdragna.

Clio återkallades 2016 för att det fanns risk att bakspoilern kunde lossa under körning. Det handlade om exemplar tillverkade 2012–2015. 

Clio återkallades 2017 för risk för fel på höger bromsok. Då gällde det bilar tillverkade 2016. Under 2018 återkallades exemplar från 2012–2017 för att baksätets ryggstöd inte var ordentligt fastsatt. Samma år återkallades också bilar för fel på strålkastarnas höjdjustering.

Under 2019 har Clio tillverkade 2018 återkallats för att katalysatorn inte var korrekt svetsad och kunde läcka avgaser i motorrummet. En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilket exemplar som återkallats och om bilen är åtgärdad. 

Clio med automatlåda är en mycket lättsåld bil på begmarknaden. Småbilar med automatlåda efterfrågas av begköparna, men utbudet är skralt. Även med manuell låda är Clio av den här generationen ganska lättsåld som begagnad, men ”snikutrustade” exemplar ratas ofta av köparna.

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/8 000
Kaross Halvkombi/5d
Motor 0,9/90 hk
Dekl. förbrukning 4,5 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 71 400 kr
Nypris 149 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel
TEKNISKA DATA

                                                                               TCe 90 hk 2014    dCi 90 hk 2014

Längd/bredd, cm 406/173 406/173
Tjänstevikt/maxlast, kg 1084/504 1146/512
Max släpvagnsvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym 3/898 4/1 461
Effekt, hk 90 90
Toppfart, km/tim 182 180
0-100 km/tim, s 12,2 12,1
Bränsle, liter per 100 km 4,5 3,2
CO2, g/km 105 83
PRISER BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test

GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)

Renault Clio Tce 90 Expression (Zen pkt 2017)

Årsmodell 4000 6000 8000 10 000 12 000
2013 74 500 71 000 67 000 63 000 58 000
2014 79 300 75 700 71 400 67 000 62 700
2015 84 700 80 800 76 300 71 600 66 900
2016 90 700 86 600 81 700 76 000 71 000
2017 100 700 96 200 90 800 85 400 79 900

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Dynamique-pkt 2013-2018 +5 000
1,2 2013-2018 -4 000
1,2 Achentique 2013-2018 -7 000
Sport Tourer 2013-2018 +4 000
Dci 90 hk 2013-2018 +6 000
120 GT Aut. 2013-2018 +27 000

 

Utförande År Prisskillnad
RS Turbo 200 hk 2013-2018 +47 000
Life-pkt 2013-2018 -2 000
Intense-pkt 2013-2018 +7 500
Lozenge-pkt 2013-2018 +9 000
RS Trophy 220 hk 2013-2018 +63 000

 

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15.79 kr/l. Diesel: 15,89.

  tCe 90 dCi 90
Pris 71 400 kr 77 400 kr
Värdeminskning 12 000 kr 12 000 kr
Skatt/besiktning 760 kr 1 500 kr
Försäkring 6 300 kr 6 300 kr
Bränsle 11 200 kr 7 900 kr
Rep/service 4 000 kr 6 200 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 36 000 kr 36 000 kr
Totalt per mil 24 kr 24 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 10 902 kr
Katalysator 11 407 kr
Hjullager hö. fram 3 329 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8 449 kr
Koppling 17 226 kr
Stötdämpare fram 5 344 kr
12 000-milaservice 5 909 kr

Säkerhet

Clio IV fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2012. Autobroms saknas dock och whiplashskyddet får kritik i Folksams analys. Märkligt nog är whiplashskyddet sämre än på tidigare modell. Tidigare Clio, från 1998 och 2006 får medelbetyget tre av Folksam efter verkliga olycksresultat.

Bilprovningen

Enligt Dekra klarar Clio IV besiktningen mycket bättre än medelbilen. Enstaka fall av felaktiga strålkastarinställningar och slitna bromsskivor eller - belägg noteras.

Rostskydd

Clio har generellt sett mycket bra rostskydd. Kaross av stålplåt, men framskärmar av plast, liksom bränsletanken. Inuti motorhuv, baklucka och dörrar finns ett väl tätade. I balkar och hålrum finns skyddande vaxbehandling med bra täclning. De breda dekorlisterna skyddar mot blästring, men i framkant finns risk föra tt grus och smuts letar sig in.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 5/5

Taggar: Begbil, Renault Clio

Renault Clio kom i sin första tappning som årsmodell 1991 och belönades med titeln Årets Bil samma år. Även generation tre (2006–2013) utnämndes till Årets Bil. Här tittar vi närmare på fjärde generationen Clio som kom modellår 2013.

Observera att både generation tre och fyra finns som modellår 2013, men med skillnad i prisbild. Två karossversioner finns, halvkombi eller kombi. Den senare är förlängd 20 cm och kallas Sports Tourer, trots att bilen inte är sportig alls. 

Den svagaste motorn är 1,2-liters bensin på 75 hk. Bensinmotorer finns också med effektuttaget 90 eller 120 hk och en dieselmotor finns med 90 hk. Starkaste

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 1 2013

»Den elegant designade karossen och den fantasifulla, färgmatchande inredningen får Renault Clio att kännas helt up to date. Men Clio har också kvaliteter som inte syns. Rostskyddsbehandlingen är en av de bästa i hela bilbranschen.«

Kommentarer

#1
2020-06-04 17:28

Clio är en bra byggd bil med bra rostskydd.

#2
2020-06-04 20:01

Ja jösses, det är ju pinsamt så dålig bil, tur att den inte rostar i alla fall :)

#3
2020-06-22 10:56

Min 90 hk diesel-Clio från 2013 bara går och går. Dammade hem från Spanien häromdagen i 150-160 och tappade varken hjul eller andra grejor. Spinner som en katt. Allt funkar. Har gått bara 60' km. Ytterom Sverige har jag inte ännu hittat grov bullerskapande asfalt. Här bullrar förmodligen alla bilar med lite variation.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.