Bild
Nästa artikel
Peugeot 308, här i kombiutförandet SW, blev Årets Bil 2014. Vi granskar den som begagnad.
Peugeot 308, här i kombiutförandet SW, blev Årets Bil 2014. Vi granskar den som begagnad.

Begagnat: Peugeot 308 (2013–)

Begbil

Peugeot 308 är en fransk utmanare i Golfklassen. Billigare än Golf, men är den lika bra? Läs vårt begagnattest.

Den andra generationen av 308 kom hösten 2013 och utsågs till Årets Bil 2014. Två karossutföranden finns, halvkombi eller kombi. Den senare kallas också SW eller Sportswagon. En facelift kom modellår 2018. 

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan, här följer en snabbguide: De minsta bensinmotorerna är på 1,2-liter och ger 82,110 eller 130 hk. En äldre 1,6-liters motor finns också på 125 hk, liksom 156 hk.

De starkare motorerna är på 1,6-liter med turbo och ger 205 eller 225 hk. Toppmodellen GTI Turbo har 270 hk. Den minsta dieselmotorn är på 1,5-liter och ger 130 hk. Den svagaste dieseln är på 1,6-liter och 92 hk. Starkast är tvålitersmotorer på 150 eller 180 hk. Det finns också dieselmotorer på 100, 116 eller 120 hk. 

Vägegenskaperna är bra, bilen klarar en hastig undanmanöver med last i farter runt 75 km/tim. Styrningen är reaktionssnabb och fjädringen fint avstämd. 

Förarmiljön har en del brister, den stora pekskärmen är krånglig när man pillar i menyerna. Mätartavlorna sitter också långt ifrån varandra, vilket gör dem svåra att överblicka. Placeringen av instrumenthuset ovanför ratten trivs inte alla med. 

Plus: Komfort, vägegenskaper, bagageutrymme.

Minus: Förarmiljö, kvalitetsproblem.

Framstolarna är däremot bekväma. Baksätet i halvkombimodellen är ganska trångt för vuxna. Om du behöver baksätesutrymme rekommenderas kombin istället. Där är hjulbasen förlängd 11 centimeter, något som kommit baksätet till godo.

Utrymmet för last är bra för klassen. Med baksätet i normalläge rymmer halvkombin 14 läskbackar. Om sätet fälls ryms 30. I kombin SW får det plats 15 läskbackar i normalläge och 36 med nedfällt säte. 

Listan på felkällor på begagnade 308 är lång. Hjullager som slits ut tidigt är rätt vanligt, det felet hade vi även på vår långtestbil. Stötdämparna fram kan ofta vara slitna. Problem med multimediaenheten är inte ovanligt och Peugeot har haft en servicekampanj, med uppdatering av programvara.

En servicekampanj har också gällt byte av baklucka, eftersom limningen var dålig och gasdämpningen behövde förbättras. Läckande AC-anläggning har förekommit på vissa bilar. 

Felkod från motorn har lett till att den går in i nödläge och bara kan köras sakta. Igensatt partikelfilter kan bli dyrt att byta, om så krävs. Ägare har klagat på att vissa växlar kan vara svåra att få i. En del exemplar av 1,6-liters bensinmotor har drabbats av överkuggad kamkedja, vilket ofta ger motorhaveri.  

Ett flertal återkallelser har gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning. Ett liknande fel där motorn också kunde stanna under körning ledde till återkallelse av 308 tillverkade 2013-2015.

Elfel på ett relä kunde leda till brand eller startproblem på grund av överhettning. Exemplar tillverkade 2016 har återkallats för detta.

En felaktig svetsning till motorns bränslespridare kunde leda till risk för motorhaverier på exemplar tillverkade 2014.

Risk för oljeläckage från turbo till motor och brandrisk gjorde att bilar från 2016 återkallades. 

En felaktig montering av hjulventil kunde leda till minskat däcktryck och 308 tillverkade 2015 återkallades därför. Bärarmarnas bultar kunde lossna, en återkallelse gjordes på bilar tillverkade 2014-2015.

Risk för fel på krockkuddar ledde till en återkallelse av bilar tillverkade 2017. Dörrar kunde låsas upp under körning på exemplar tillverkade 2015. Bakspoilern kunde lossna och exemplar tillverkade 2015 återkallades.

En annan återkallelse gällde delar i hjulupphängningen som kunde gå sönder under körning. Bakre låsringen på växelspaken kunde också gå sönder. Då kopplades ettans växel i istället för backen. Även i detta fall återkallades 308. 

Peugeot brukar inte ha speciellt högt andrahandsvärde och 308 tillhör inte klassens mest efterfrågade bilar. Begpriserna är därmed relativt låga. 

Köpguiden
Registreringsår/mil 2014/10 000
Kaross Kombi/5d
Motor 1,3 l/130 hk
Dekl. förbrukning 4,7 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 93 400kr
Nypris 2014 224 900 kr
Bilprov. Bättre änmedel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel
Tekniska data
  308 SW 1,2 bensin 308 SW 2,0 diesel
Längd/bredd, cm 458,5/180,4 458/180,4
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 420/420 1 580/420
Max släpvikt, kg 1 200 1 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/1199 4/1997
Effekt, kW/hk 130 150
Toppfart, km/tim 205 213
0-100 km/tim, s 10,0 9,2
Bränsle, liter per 100 km 4,7 4,1
CO2, g/km 109 108
Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr), Peugeot 308 SW 1,2 130 hk Allure

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 111 000 105 600 99 500 93 400 87 300
2015 118 000 112 300 105 800 99 300 92 900
2016 126 000 119 700 112 900 105 900 99 900
2017 134 500 128 000 120 700 113 300 106 000
2018 142 000 134 900 127 000 119 300 111 600

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
Automatlåda 2014-2018 +13 000
5d halvkombi 2014-2018 -9 000
82 hk acess 5d 2014-2016 -26 500
Sky Ed. Aut. 120 2014-2016 -19 000
156 hk 5d 2014 -4 500
GT 205 hk 2015-2018 +16 500

 

Utförande År Prisskillnad
GTI 270 hk 2015-2018 +39 000
1,2 110 hk 2014-2018 -12 000
1,6 HDI 100 hk 2014-2018 -11 000
1,6 HDI 120 hk 2014-2018 -4 500
1,6 HDI 92 Acess 2014-2018 -32 500
2,0 150 hk 2014-2018 +3 000
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,43 kr/l. Diesel: 13,73.

  308 SW 1,2/ 130 hk -14 308 SW 2,0 HDI/ 150 hk -14
Pris 93 400 kr 96 400 kr
Värdeminskning 17 000 kr 17 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 1 500 kr
Försäkring 6 700 kr 6 700 kr
Bränsle 11 200 kr 9 800 kr
Rep./service 4 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 42 700 kr 44 000 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 16 011 kr
Katalysator 10 141 kr
Hjullager hö. bak 4 247 kr
Kamrem, 17 500 mil/5 år 5 557 kr
Elektronikbox, motor 5 785 kr
Koppling 16 658 kr
Stötdämpare fram 8 993 kr
12 000-milaservice 8 263 kr

Säkerhet

308 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013 och räknas av Folksam som ett bra val ur krocksäkerhetssynpunkt. Autobroms är dock inte tillgängligt i alla utrustningsnivåer. Någon krockstatistik finns inte att tillgå, varken på den här 308-modellen eller den äldre. Tidigare 307-modellen klarar sig bra i verkliga olyckor, enligt Folksam är den 20 procent bättre än medelbilen. Inget tyder på att nyare 308 skulle vara sämre, snarare tvärtom.

Bilprovningen

Enligt Dekra klarar 308 av den här generationen besiktningen klart bättre än medelbilen. Modellen får faktiskt toppresultat, med bara ett fåtal anmärkningar gällande felinställda strålkastare.

Rostskydd

Motorhuv och framskärmar i aluminium, baklucka av plast. Innerskärmar fram och bak av plast och den bakre skärmkantskonstruktionen är av icke smutssamlande typ. Dörrarna är behandlade med rostskyddsmedel, men limningen i plåtskarvarna är smal och kort. Mellan främre dörrstolpe och framskärm finns skumplast av en typ som inte drar åt sig fukt. Stänkskydd fram saknas och vid hjulhuskanterna fram ligger plåten öppen för hjulsprut. Balkar och hålrum under bilen saknar behandling, men skarvarna är väl tätade. Reservhjulsbaljan är av plast, avgassystemet i stålplåt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Läs mer om:

Taggar: Begbil, Peugeot 308

Den andra generationen av 308 kom hösten 2013 och utsågs till Årets Bil 2014. Två karossutföranden finns, halvkombi eller kombi. Den senare kallas också SW eller Sportswagon. En facelift kom modellår 2018. 

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan, här följer en snabbguide: De minsta bensinmotorerna är på 1,2-liter och ger 82,110 eller 130 hk. En äldre 1,6-liters motor finns också på 125 hk, liksom 156 hk.

De starkare motorerna är på 1,6-liter med turbo och ger 205 eller 225 hk. Toppmodellen GTI Turbo har 270 hk. Den minsta dieselmotorn är på 1,5-liter och ger 130 hk. Den svagaste dieseln är på 1,6-liter och 92

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 14/2014

»Nya Peugeot 308 SW är i klassens toppskikt när det gäller åkkomfort, utrymmen och körupplevelse. Den nya, lilla motorn är ett fynd, priset också. Tyvärr är den allmänna finishen i Peugeots lastrum sämre än konkurrenternas.«

Kommentarer

#1
2020-06-21 13:09

Många fel blir det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.