
Begagnat: Peugeot 2008 (2013-2019)
Peugeot 2008 är i stort sett en 208 i crossoverutförande – en småbil som vuxit. Vi granskar den begagnad.
Istället för att bygga en kombimodell på småbilen 208, som Peugeot gjort med 206 och 207, gjorde man en trendigare crossover baserad på 208. Jämfört med denna är 2008 förlängd 19 cm. Bilen kom 2013 och fick en facelift 2016. En ny generation kom modellår 2020. Här tittar vi närmare på modellåren 2013-2019.
Den vanligaste motorn är en trecylindrig bensinmotor på 82 hk. Den är besvärande slö, bullrig och har dessutom haft en del krångel. Undvik! Bensinmotorer finns också på 110, 120 och 130 hk. Dieselmotorerna har 92, 100, 114 eller 120 hk. Den manuella växellådan är rätt kärv i umgänget, den halvautomatiska robotlådan är ryckig. En vanlig automatlåda med momentomvandlare finns också.
Vägegenskaperna är bra, 2008 klarar en undanmanöver i cirka 75 km/tim – mycket tack vare en exakt och reaktionssnabb styrning. Fjädringen är rätt hård, 2008 har inte samma fjädringskomfort som brukar prägla Peugeot. Smidig att köra i stadsmiljö är den i alla fall, med god sikt och kompakt format. 2008 finns endast med framhjulsdrift. På vissa exemplar kan det finnas ett ställbart antispinnsystem kallat Grip Control, för körning på sämre underlag. Parkeringsassistans kan också finnas på vissa exemplar. Vårt test visade dock att systemet är bristfälligt.
Plus: Styrning, smidig att köra, in- och ursteg.
Minus: Rostskydd, buller, kvalitetsfel.
Förarmiljön är speciell – instrumenten är högt placerade ovanför ratten – precis som i 208. Framstolarna är en vattendelare, en del tycker om att de smiter åt en del, andra kallar stolarna rent usla. Sittdynan är kort. Enkelt in- och ursteg är däremot en fördel, sitthöjden är 10 cm högre än i 208. Baksätet rymmer tre, men två sitter bäst. Panoramaglastak ger luftig känsla men sämre takhöjd och är ömtåligare än plåttak. Takhöjden överlag är bättre än för 208. Bagageutrymmet är kort och rätt fyrkantigt utformat. Med baksätet i normalläge ryms tio läskbackar, två fler än i 208. Om baksätet fälls ryms 32 stycken, jämfört med 24 i 208.
Listan på felkällor i Peugeot 2008 är lång; vanligt är kärvande bromsok och bromsar som slits snabbt. Löst avgassystem är inte heller ovanligt, liksom slitna stötdämpare, länkarmar och olika typer av fel på elektroniken. Det kan gälla fel på blåtandsuppkoppling, radio, elspeglar, elfönsterhissar och start/stop-system. Växellådan får kritik från ägarna, ibland kan växlar hoppa ur och backväxeln kan vara svår att få i. Skakningar från ratten vid kallstart är ett annat klagomål.
Partikelfiltret på dieselmotorerna kan sota igen om bilen inte regelbundet körs längre sträckor. Om filtret måste bytas kan det ofta bli rejält dyrt. Partikelfilterfel kan också leda till kontaminering mellan olja och bränsle, vilket märks på hög oljeförbrukning. I förlängningen kan det leda till motorfel. Fel på kamkedjan kan bli dyrt – kolla nivån på motoroljan ofta. Peugeots bensinmotor på 82 hk har haft fel på vevaxeln och druckit mycket olja. Ändrad motorstyrning har varit en åtgärd, men motorer har också bytts under garantitiden. 1,6-liters motorn på 120 hk har också haft en del driftstörningar.
En del återkallelser har också gjorts. Exemplar tillverkade 2016 återkallades 2017 för brandrisk på grund av fel på relä till startmotorn. Samma år återkallades 2008 för fel på växellådan som kunde förhindra att rätt växel lades i. Även dessa bilar var tillverkade 2016. Ett fel på ventiler till ABS/ESP-enheten kunde orsaka hjullåsning, därför återkallades bilar tillverkade våren 2016. Exemplar tillverkade juli 2015 återkallades för att fästskruvarna till säkerhetsbältet möjligen kunde vara fel åtdragna. Oljeläckage från turbon kunde leda till motorbrand och därför återkallades bilar tillverkade januari och februari 2016. Ett möjligt fel på en ventil i bensintanken kunde leda till brandrisk för exemplar tillverkade 2015 som återkallades 2016. Under 2015 återkallades 2008 för fel på handbromsen och 2014 återkallades bilar för möjligt fel på upphängningsbultar.
Andrahandsvärdet är varken i topp eller uselt, utan rätt medelmåttligt. Peugeot 2008 har sålt hyggligt i Sverige så det finns ett ganska bra utbud av exemplar att välja mellan.
Reg.år/mil | 2014/10 000 |
Kaross | Kombi/5d |
Motor | 1,2 l/82 hk |
Dekl. förbrukning | 4,9 l/100 km |
Skatt | 426 kr |
Begpris | 69 000 kr |
Nypris -14 | 159 900 kr |
Bilprovningen | Medel |
Rost | Sämre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
1,2 bensin 82 hk | 1,6 diesel 114 hk | |
Längd/bredd, cm | 415,9/173,9 | 415,9/173,9 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 210/372 | 1 335/373 |
Max släpvikt, kg | 1 100 | 1 300 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 3/1 199 | 4/1 560 |
Effekt, hk | 82 | 114 |
Toppfart, km/tim | 169 | 188 |
0-100 km/tim, s | 14,5 | 10,4 |
Bränsle, liter per 100 km | 4,9 | 4,0 |
CO2, g/km | 114 | 105 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
2008 1,2 82 hk Active
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 87 300 | 78 800 | 74 000 | 69 000 | 64 400 |
2015 | 90 000 | 85 400 | 80 000 | 75 000 | 69 800 |
2016 | 97 000 | 92 600 | 86 900 | 81 300 | 75 700 |
2017 | 107 000 | 102 000 | 96 000 | 90 000 | 84 000 |
2018 | 117 900 | 112 300 | 105 800 | 99 000 | 92 600 |
Utförande | År | Prisskillnad |
Allure | 2014-2018 | +3 000 |
Access | 2014-2018 | -2 000 |
1,6 VTI | 2014-2015 | +6 000 |
e-HDI 92 hk | 2014-2015 | +7 000 |
e-HDI 115 AII. | 2014-2015 | +13 000 |
Blue HDI 100 | 2016-2018 | +14 500 |
HDI 120 GT-L | 2018 | +28 000 |
1,2 110 | 2015-2018 | +11 000 |
Automat | 2014-2018 | +18 000 |
Spring Ed. | 2018 | +1 000 |
Summer Dr. | 2018 | +1 000 |
Winter Ed. | 2018 | +1 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,08 kr/l. Diesel: 14,13
1,2 bensin 82 hk | 1,6 diesel 114 hk | |
Pris | 89 000 kr | 102 000 kr |
Värdeminskning | 9 000 kr | 13 000 kr |
Skatt, besiktning | 800 kr | 1 500 kr |
Försäkring | 6 300 kr | 6 300 kr |
Bränsle | 10 300 kr | 1 500 kr |
Reparationer, service m.m. | 4 000 kr | 6 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 33 400 kr | 38 000 kr |
Totalt per mil | 22 kr | 25 kr |
Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 9 903 kr |
Katalysator | 12 351 kr |
Hjullager hö. fram | 5 613 kr |
Kamrem, 17 500 mil/10 år | 7 639 kr |
Elektronikbox, motor | 18 639 kr |
Koppling | 17 533 kr |
Stötdämpare fram | 7 958 kr |
12 000-milaservice | 7 443 kr |
Säkerhet
Peugeot 2008 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Autobroms saknas på tidiga exemplar, det kom först 2016. Whiplashskyddet bedömer Folksam vara bristfälligt, men någon säker krockdata från verkliga olyckor finns ännu inte.
Peugeot 2008 får medelresul-tat på besiktningen enligt Dekra. Kärvande bromsok och löst sittande avgassystem är vanligaste anmärkningarna.
Kaross i plåt, liksom avgassystem och hjulupphängningar.
Huv och baklucka saknar behandling på insidan, limtätningar i skarvar är snålt och ojämnt tilltagna. Bakluckans skarvar har partier utan tätning. Dörrarna saknar invändig behandling och har limmade skarvar som bara når ett par centimeter upp. Innerskärmar av plast runt om, stänkskydd fram. Underredets balkar saknar helt behandling. Det finns också många otätade skarvar och klent, ojämnt slitskydd på utsatta partier. Bränsletank i plast, men med plåtband. Underredet ser billigt ut. Rostangrepp på takbågarna förekommer.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Peugeot 2008 är kul och smidig att köra, trots kärv växellåda. Motorn får arbeta hårt och den låga utväxlingen är en öron- och förbrukningsplåga. Finishen i Peugeot är ömsom vin, ömsom vatten.«
Kommentarer
Det är ju inte en modell som ger någon förbättring av det franska kvalitetsryktet!
Men den har ju ändå sålt skapligt och säkert inte enbart till frankofiler.
Stackars ägare, rent ledsamt att se hur mycket problem de har haft, jag har alltid avrått folk att köpa franskt och den övertygelsen blir ju inte mindre efter att se sånt här
2008 är en trevlig bil, men jag håller med om att förarsätet är kort. Man måste hålla i minne att den är baserad på lilla 208.
Jag har alltid rekommenderat folk från att köpa japanskt, stackars bilägare som åker runt i trafikfarliga bilar.
Tyvärr speglar detta en inställning som inte bara Peugeot har, kvalitet är inte så viktigt. Och se bara på reservdelspriserna, elektronikbox SEK 18 639 kr. Kostar knappast mer än en tusenlapp att tillverka. Men vansinnet med reservdelspriserna är de dock inte ensamma om.
Det är sant. Reservdelar är ju ett sätt att göra vinst, då de inte kan ta ut så mycket avans på försäljning av nya bilar. 5-6000 för en fälg är ju bara löjligt, även om original oftast är av bättre kvalitet än eftermarknad.
Vibilägare gjorde ju en lista i somras och jämförde mellan oilka märken och modeller.
För en Dacia Duster 1,2 TCe 125 4X4 Prestige kostar delarna 15 968 kronor,
medan motsvarande delar till en Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo kostar 71 798!!