Bild
Nästa artikel
Peugeot 2008 är en crossovermodell byggd på teknik från småbilen 208.
Peugeot 2008 är en crossovermodell byggd på teknik från småbilen 208.

Begagnat: Peugeot 2008 (2013-2019)

Begbil

Peugeot 2008 är i stort sett en 208 i crossoverutförande – en småbil som vuxit. Vi granskar den begagnad.

Istället för att bygga en kombimodell på småbilen 208, som Peugeot gjort med 206 och 207, gjorde man en trendigare crossover baserad på 208. Jämfört med denna är 2008 förlängd 19 cm. Bilen kom 2013 och fick en facelift 2016. En ny generation kom modellår 2020. Här tittar vi närmare på modellåren 2013-2019. 

Den vanligaste motorn är en trecylindrig bensinmotor på 82 hk. Den är besvärande slö, bullrig och har dessutom haft en del krångel. Undvik! Bensinmotorer finns också på 110, 120 och 130 hk. Dieselmotorerna har 92, 100, 114 eller 120 hk. Den manuella växellådan är rätt kärv i umgänget, den halvautomatiska robotlådan är ryckig. En vanlig automatlåda med momentomvandlare finns också. 

Vägegenskaperna är bra, 2008 klarar en undanmanöver i cirka 75 km/tim – mycket tack vare en exakt och reaktionssnabb styrning. Fjädringen är rätt hård, 2008 har inte samma fjädringskomfort som brukar prägla Peugeot. Smidig att köra i stadsmiljö är den i alla fall, med god sikt och kompakt format. 2008 finns endast med framhjulsdrift. På vissa exemplar kan det finnas ett ställbart antispinnsystem kallat Grip Control, för körning på sämre underlag. Parkeringsassistans kan också finnas på vissa exemplar. Vårt test visade dock att systemet är bristfälligt. 

Plus: Styrning, smidig att köra, in- och ursteg.

Minus: Rostskydd, buller, kvalitetsfel.

Förarmiljön är speciell – instrumenten är högt placerade ovanför ratten – precis som i 208. Framstolarna är en vattendelare, en del tycker om att de smiter åt en del, andra kallar stolarna rent usla. Sittdynan är kort. Enkelt in- och ursteg är däremot en fördel, sitthöjden är 10 cm högre än i 208. Baksätet rymmer tre, men två sitter bäst. Panoramaglastak ger luftig känsla men sämre takhöjd och är ömtåligare än plåttak. Takhöjden överlag är bättre än för 208. Bagageutrymmet är kort och rätt fyrkantigt utformat. Med baksätet i normalläge ryms tio läskbackar, två fler än i 208. Om baksätet fälls ryms 32 stycken, jämfört med 24 i 208. 

Listan på felkällor i Peugeot 2008 är lång; vanligt är kärvande bromsok och bromsar som slits snabbt. Löst avgassystem är inte heller ovanligt, liksom slitna stötdämpare, länkarmar och olika typer av fel på elektroniken. Det kan gälla fel på blåtandsuppkoppling, radio, elspeglar, elfönsterhissar och start/stop-system. Växellådan får kritik från ägarna, ibland kan växlar hoppa ur och backväxeln kan vara svår att få i. Skakningar från ratten vid kallstart är ett annat klagomål. 

Partikelfiltret på dieselmotorerna kan sota igen om bilen inte regelbundet körs längre sträckor. Om filtret måste bytas kan det ofta bli rejält dyrt. Partikelfilterfel kan också leda till kontaminering mellan olja och bränsle, vilket märks på hög oljeförbrukning. I förlängningen kan det leda till motorfel. Fel på kamkedjan kan bli dyrt – kolla nivån på motoroljan ofta. Peugeots bensinmotor på 82 hk har haft fel på vevaxeln och druckit mycket olja. Ändrad motorstyrning har varit en åtgärd, men motorer har också bytts under garantitiden. 1,6-liters motorn på 120 hk har också haft en del driftstörningar.

En del återkallelser har också gjorts. Exemplar tillverkade 2016 återkallades 2017 för brandrisk på grund av fel på relä till startmotorn. Samma år återkallades 2008 för fel på växellådan som kunde förhindra att rätt växel lades i. Även dessa bilar var tillverkade 2016. Ett fel på ventiler till ABS/ESP-enheten kunde orsaka hjullåsning, därför återkallades bilar tillverkade våren 2016. Exemplar tillverkade juli 2015 återkallades för att fästskruvarna till säkerhetsbältet möjligen kunde vara fel åtdragna. Oljeläckage från turbon kunde leda till motorbrand och därför återkallades bilar tillverkade januari och februari 2016. Ett möjligt fel på en ventil i bensintanken kunde leda till brandrisk för exemplar tillverkade 2015 som återkallades 2016. Under 2015 återkallades 2008 för fel på handbromsen och 2014 återkallades bilar för möjligt fel på upphängningsbultar. 

Andrahandsvärdet är varken i topp eller uselt, utan rätt medelmåttligt. Peugeot 2008 har sålt hyggligt i Sverige så det finns ett ganska bra utbud av exemplar att välja mellan.

Köpguiden

 

Reg.år/mil 2014/10 000
Kaross Kombi/5d
Motor 1,2 l/82 hk
Dekl. förbrukning 4,9 l/100 km
Skatt 426 kr
Begpris 69 000 kr
Nypris -14 159 900 kr
Bilprovningen Medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

 

Tekniska data

 

  1,2 bensin 82 hk 1,6 diesel 114 hk
Längd/bredd, cm 415,9/173,9 415,9/173,9
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 210/372 1 335/373
Max släpvikt, kg 1 100 1 300
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/1 199 4/1 560
Effekt, hk 82 114
Toppfart, km/tim 169 188
0-100 km/tim, s 14,5 10,4
Bränsle, liter per 100 km 4,9 4,0
CO2, g/km 114 105

 

Priser begagnat

 Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr)

2008 1,2 82 hk Active

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 87 300 78 800 74 000 69 000 64 400
2015 90 000 85 400 80 000 75 000 69 800
2016 97 000 92 600 86 900 81 300 75 700
2017 107 000 102 000 96 000 90 000 84 000
2018 117 900 112 300 105 800 99 000 92 600

 

Övriga utföranden

 

Utförande År Prisskillnad
Allure 2014-2018 +3 000
Access 2014-2018 -2 000
1,6 VTI 2014-2015 +6 000
e-HDI 92 hk 2014-2015 +7 000
e-HDI 115 AII. 2014-2015 +13 000
Blue HDI 100 2016-2018 +14 500
HDI 120 GT-L 2018 +28 000
1,2 110 2015-2018 +11 000
Automat 2014-2018 +18 000
Spring Ed. 2018 +1 000
Summer Dr. 2018 +1 000
Winter Ed. 2018 +1 000

 

Ekonomi

 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,08 kr/l. Diesel: 14,13

  1,2 bensin 82 hk 1,6 diesel 114 hk
Pris 89 000 kr 102 000 kr
Värdeminskning 9 000 kr 13 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 1 500 kr
Försäkring 6 300 kr 6 300 kr
Bränsle 10 300 kr 1 500 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 33 400 kr 38 000 kr
Totalt per mil 22 kr 25 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 9 903 kr
Katalysator 12 351 kr
Hjullager hö. fram 5 613 kr
Kamrem, 17 500 mil/10 år 7 639 kr
Elektronikbox, motor 18 639 kr
Koppling 17 533 kr
Stötdämpare fram 7 958 kr
12 000-milaservice 7 443 kr

Säkerhet

 Peugeot 2008 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Autobroms saknas på tidiga exemplar, det kom först 2016. Whiplashskyddet bedömer Folksam vara bristfälligt, men någon säker krockdata från verkliga olyckor finns ännu inte.

Bilprovningen

Peugeot 2008 får medelresul-tat på besiktningen enligt Dekra. Kärvande bromsok och löst sittande avgassystem är vanligaste anmärkningarna.

Rostskydd

Kaross i plåt, liksom avgassystem och hjulupphängningar.
Huv och baklucka saknar behandling på insidan, limtätningar i skarvar är snålt och ojämnt tilltagna. Bakluckans skarvar har partier utan tätning. Dörrarna saknar invändig behandling och har limmade skarvar som bara når ett par centimeter upp. Innerskärmar av plast runt om, stänkskydd fram. Underredets balkar saknar helt behandling. Det finns också många otätade skarvar och klent, ojämnt slitskydd på utsatta partier. Bränsletank i plast, men med plåtband. Underredet ser billigt ut. Rostangrepp på takbågarna förekommer.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Taggar: Begbil, Peugeot 2008

Istället för att bygga en kombimodell på småbilen 208, som Peugeot gjort med 206 och 207, gjorde man en trendigare crossover baserad på 208. Jämfört med denna är 2008 förlängd 19 cm. Bilen kom 2013 och fick en facelift 2016. En ny generation kom modellår 2020. Här tittar vi närmare på modellåren 2013-2019. 

Den vanligaste motorn är en trecylindrig bensinmotor på 82 hk. Den är besvärande slö, bullrig och har dessutom haft en del krångel. Undvik! Bensinmotorer finns också på 110, 120 och 130 hk. Dieselmotorerna har 92, 100, 114 eller 120 hk. Den manuella växellådan är rätt kärv i umgänget, den halvautomatiska robotlådan är ryckig. En vanlig automatl

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 14/2013

»Peugeot 2008 är kul och smidig att köra, trots kärv växellåda. Motorn får arbeta hårt och den låga utväxlingen är en öron- och förbrukningsplåga. Finishen i Peugeot är ömsom vin, ömsom vatten.«

Kommentarer

#1
2020-12-02 09:57

Det är ju inte en modell som ger någon förbättring av det franska kvalitetsryktet!
Men den har ju ändå sålt skapligt och säkert inte enbart till frankofiler.

#2
2020-12-02 10:05

Stackars ägare, rent ledsamt att se hur mycket problem de har haft, jag har alltid avrått folk att köpa franskt och den övertygelsen blir ju inte mindre efter att se sånt här

#3
2020-12-02 13:37

2008 är en trevlig bil, men jag håller med om att förarsätet är kort. Man måste hålla i minne att den är baserad på lilla 208.
Jag har alltid rekommenderat folk från att köpa japanskt, stackars bilägare som åker runt i trafikfarliga bilar.

#4
2020-12-02 14:22

Tyvärr speglar detta en inställning som inte bara Peugeot har, kvalitet är inte så viktigt. Och se bara på reservdelspriserna, elektronikbox SEK 18 639 kr. Kostar knappast mer än en tusenlapp att tillverka. Men vansinnet med reservdelspriserna är de dock inte ensamma om.

#5
2020-12-02 15:20

Det är sant. Reservdelar är ju ett sätt att göra vinst, då de inte kan ta ut så mycket avans på försäljning av nya bilar. 5-6000 för en fälg är ju bara löjligt, även om original oftast är av bättre kvalitet än eftermarknad.
Vibilägare gjorde ju en lista i somras och jämförde mellan oilka märken och modeller.
För en Dacia Duster 1,2 TCe 125 4X4 Prestige kostar delarna 15 968 kronor,
medan motsvarande delar till en Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo kostar 71 798!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.