Bild
Nästa artikel
Opel Astra, här som kombi, har inte sålt lika bra som tidigare. Ändå borde den passa många svenskar.
Opel Astra, här som kombi, har inte sålt lika bra som tidigare. Ändå borde den passa många svenskar.

Begagnat: Opel Astra (2016-2021)

Begbil

Förr var Opel Astra en storsäljare, men stjärnan har dalat. Det kan innebära fyndchans för dig som begagnatspekulant. Detta måste du se upp med.

Opel Astra började säljas 1991, här tittar vi närmare på generation fem, modellår 2016-2021. Två karossformer finns, femdörrars halvkombi eller femdörrars kombi. En facelift kom till hösten 2019. 

Basmotorn är på en liter och 105 hk. 1,4-liters motor finns på 110, 125 eller 150 hk, den förstnämnda kan även tankas på gas. 1,6-liters motorn ger 200 hk, prestandamodellen OPC har en tvålitersmotor på 280 hk. Dieselmotorn är på 1,6-liter och finns med tre olika effektuttag, 110, 136 eller 160 hk. 

Vägegenskaperna håller hög klass. Astra går mycket stadigt på vinterväg och rinner smidigt igenom en undanmanöver i höga 80 km/tim. Det är sportbilsnivå. Krängningen är låg och styrningen snabb och exakt. 

Förarmiljön är överlag tydlig, men mätartavlorna är ganska små. Rattreglagen är enkla att manövrera, liksom multimediaskärmen. Framstolarna ger bra komfort, vissa exemplar kan till och med ha kylning i stolarna. Den rätt höga bullernivån är ett klart komfortminus.

Baksätet är bekvämt och rymligt på ytterplats. Halvkombin rymmer 370 liter eller 12 läskbackar med baksätet i uppfällt läge, normalt för klassen. Med fällt baksäte ryms 25 läskbackar. Kombin, kallad Sports Tourer, är givetvis rymligare. Med baksätet i normalläge får 18 läskbackar plats, med fällt säte 36 stycken, det är rymligast i klassen. 

”Köregenskaperna håller hög klass”

Krånglande elektronik är det vanligaste felet, på vår långtest-Astra från 2016 krånglade multimediasystemet en del. Knakade kopplingspedal, oljud från klimatanläggning och felvisande bränslemätare var andra problem som vi råkade ut för. Det sistnämnda var vanligt speciellt på tidiga exemplar, liksom fel på mobiluppkopplingen. 

Två olika ljusrelaterade fel har inträffat, dels instrumentpanelens belysning som slocknar för att ibland åter tändas. Ingen känd lösning finns och att byta hela instrumentpanelen är dyrt. Det andra ljusfelet handlar om ljussensorer som ska avgöra om bilens lampor ska slås av eller på i strålkastarens autoläge. Sensorerna har visat sig vara överkänsliga. Kontrollera funktionen med autoläget både i dagsljus och i mörker. Ljuset ska slå av eller på utan någon fördröjning.  

Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport är Opel överrepresenterad när det gäller byte av manuella växellådor samt skador på drev och synkringar i drivlinan. Sliten koppling kan vara dyrt att åtgärda, bör kontrolleras före köp. Bromsslitage förekommer här precis som på andra begbilar. 

Vad vi skrev i nummer 17/2015

Nya Opel Astra kan vara ljuset i mörkret för problemtyngda Opel. Köregenskaper, utrymmen, inre och yttre design, kvalitetskänslan och nivån på säkerhetsutrustningen hör till det som vässats rejält i samband med modellskiftet. 

Att byta ABS/ESP-enhet kan vara mycket dyrt om inte garanti eller försäkring täcker kostnaden. Överlag är reservdelarna dyra för en bil i den här klassen. Fel på kolvringar på tidiga exemplar av bensinmotorerna har förekommit liksom missljud från främre hjulupphängningen. Om inte rätt blandning av spolarvätska används kan elektriska komponenter skadas under instrumentbrädan och leda till att vatten samlas på kupégolvet. 

Två återkallelser har gjorts gällande krockkuddarna. På Astra tillverkade 2016 och 2017 fanns risk att krockkuddarna inte löste ut korrekt. Exemplar från 2016 återkallades på grund av fel i blandningen av antändningskemikalierna i krockkudden, vilken kan leda till att krockkudden inte löser ut.  Astra har också återkallats för risk för läckage på huvudbromscylindern, vilket kan leda till minskad bromskraft. Återkallelsen gäller bilar med 1,6-liters dieselmotor och manuell växellåda, tillverkade mellan åren 2016-2018. Exemplar tillverkade i juli och augusti 2019 har återkallats för att tvärstaget i framsätet inte svetsats tillräckligt, med ökad skaderisk som följd. Under 2021 återkallades Astra tillverkade 2019 och 2020 för att hjulskruvarna inte var rätt åtdragna med risk för att hjulen kunde lossna. 

Astra har inte varit en särskilt populär bil på marknaden de senaste åren och andrahandsvärdet är därefter. Som ny har Astra sålts med kraftiga nybilsrabatter, vilket leder till värdefall för begagnade exemplar. Kombimodellen är något dyrare än halvkombin. 

Plus: Vägegenskaper, sittkomfort, rymlig kombi.

Minus: Bullrig, kvalitetsproblem.

Förarplatsen är överlag tydlig, reglagen bättre än förut.
Förarplatsen är överlag tydlig, reglagen bättre än förut.
Framstolarna ger fin komfort, men Astra är tyvärr bullrig.
Framstolarna ger fin komfort, men Astra är tyvärr bullrig.
Baksätet är bekvämt på ytterplats, mittplatsen är trång.
Baksätet är bekvämt på ytterplats, mittplatsen är trång.
Bagagerummet i Astra Sports Tourer är störst i klassen.
Bagagerummet i Astra Sports Tourer är störst i klassen.
Vissa exemplar har Matrixstrålkastare, med långt ljussken.
Vissa exemplar har Matrixstrålkastare, med långt ljussken.
Begagnat: Opel Astra (2016-2021)
Begagnat: Opel Astra (2016-2021)
Begagnat: Opel Astra (2016-2021)
Taggar: Begbil, Opel Astra

Opel Astra började säljas 1991, här tittar vi närmare på generation fem, modellår 2016-2021. Två karossformer finns, femdörrars halvkombi eller femdörrars kombi. En facelift kom till hösten 2019. 

Basmotorn är på en liter och 105 hk. 1,4-liters motor finns på 110, 125 eller 150 hk, den förstnämnda kan även tankas på gas. 1,6-liters motorn ger 200 hk, prestandamodellen OPC har en tvålitersmotor på 280 hk. Dieselmotorn är på 1,6-liter och finns med tre olika effektuttag, 110, 136 eller 160 hk. 

Vägegenskaperna håller hög klass. Astra går mycket stadigt på vinterväg och rinner smidigt igenom en undanmanöver i h

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.