Bild
Nästa artikel
Nissan Pulsar är en praktisk men udda bil i Golfklassen.
Nissan Pulsar är en praktisk men udda bil i Golfklassen.

Begagnat: Nissan Pulsar (2014–2019)

Begbil

Nissan Pulsar höjer inte pulsen men är den lika bra som konkurrenterna i Golfklassen? Den kan vara ett smart val som begagnad, visar vår analys.

Med modeller som Sunny och Almera skapade sig Nissan ett namn i Golfklassen. Almera slutade dock att säljas 2006 och under några år stod Nissan utan en bil i klassen för Europamarknaden.

Det dröjde till 2014 innan Nissan gjorde comeback med modellen Pulsar. Det är en femdörrars halvkombi av samma snitt som konkurrenterna i segmentet. 

Tre olika motorer finns att välja mellan, 1,2-liters bensinmotor på 115 hk eller 1,5-liters dieselmotor på 110 hk samt en mer ovanlig 1,6-liters bensin på 190 hk. Manuell växellåda är vanligast, men en automatlåda av CVT-typ finns också. 

Pulsar är verkligen inte någon pulshöjare att köra, snarare rätt oinspirerande. Styrningen har inte särskilt mycket skärpa och bilen kan också kännas lite svampig vid hård kurvtagning.

Viktigare är bilens uppträdande i en undanmanöver. Här slår ett effektivt antisladdsystem till och bromsar in bilen – ett tryggt beteende. Fjädringen är också behagligt mjuk, bättre än hos många konkurrenter.

»Pulsar är helt klart klassens laståsna.«

Förarmiljön är tydlig och enkel att förstå sig på. Framstolarna är acceptabla för de flesta, utan att imponera komfortmässigt. Bra ljudkomfort är däremot en fördel, Pulsar rullar tystare över asfalten än många andra bilar.

Den kan också ståta med rymligast baksäte i klassen. Framför allt imponerar benutrymmet, nästan Skoda Superb-klass. Hemligheten bakom innerutrymmena är långt axelavstånd, 270 cm, även om bilen bara är knappt 440 cm lång. 

Bagageutrymmet rymmer 12 läskbackar med baksätet i normalläge. Med fällt baksäte ryms hela 41 läskbackar, det är nästan lika mycket som den betydligt större Skoda Superb i kombiutförande. Nissan Pulsar är helt klart klassens laståsna. Tyvärr blir inte lastgolvet plant om baksätet fälls. 

Japanska bilar har rykte om hög driftsäkerhet och få problem. På senare år har kvalitetsstämpeln bleknat en del, även dessa har visat sig ha kvalitetsbrister. Nissan Pulsar har haft en del elektronikproblem, främst fel på däcktrycksövervakningen, som krånglat. Även klimatanläggningen tillhör felkällorna, så kontrollera funktionen noga så att den kyler som den ska. 

Ett annat kylrelaterat problem har också inträffat. Det handlar om fukt i laddluftkylaren som kan leda till isproppar i kyla. Då kan motorn få driftstörningar eller stanna helt, något som en del ägare råkat ut för. Som åtgärd har Nissan tagit fram ett täckskydd till fronten som bör användas vid temperaturer lägre än fem plusgrader. 

CVT-växellådan har haft en del problem med vibrationer och drivlinan har också uppvisat problem med fördröjning i lådan vid accelerationer. Klonkande missljud har också förekommit. Vanligast är att dessa fel upptäcks efter 10 000 mil. I vissa fall kan växellådan behöva bytas ut, vilket är dyrt om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker kostnaden. Säkrast ur driftsynpunkt är att undvika CVT-lådan helt och köpa ett manuellt växlat exemplar. Men glöm inte att kolla kopplingens kondition, kopplingsbyte är också dyrt.

Plus: Innerutrymmen, fjädring, ljudkomfort.

Minus: Rostskydd, whiplashskydd, en del kvalitetsbrister.

Tre återkallelser har gjorts som berör svenska marknaden. Under 2017 återkallades bilar tillverkade augusti-oktober 2016 för möjligt fel på krutladdningen för gasgeneratorn till huvudkrockgardinen. Pulsar tillverkade 2014-2015 återkallades 2016. Orsaken var risk för bländning av mötande fordon. Den automatiska strålkastarinställningen fungerade nämligen inte som tänkt.

Exemplar tillverkade 2014-2016 återkallades 2016 för ett miljörelaterat fel på bakre syresensorn som inte varnade för felaktiga avgasvärden. 

Pulsar har inte varit någon framgång i Sverige och efterfrågan på begagnade exemplar är måttlig. Modellens låga attraktionskraft bland köparna ger i sin tur relativt låga begpriser. Pulsar slutade säljas som ny 2018. 

Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr) Nissan Pulsar 1,5 dci 110 accenta

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 88 300 84 800 80 700 76 600 72 600
2015 96 400 92 700 88 000 83 700 79 300
2016 105 500 101 300 96 400 91 500 86 700
2017 115 500 111 500 105 500 102 200 95 000
2018 126 600 121 600 115 700 109 800 104 000
Köpguiden
Reg.år/mil 2014/8 000
Kaross Halvkombi/5d
Motor 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning 3,6 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 80 700 kr
Nypris -14 200 900 kr
Bilprov. Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
AutoIndex Sämre än medel

Läs mer om:

Med modeller som Sunny och Almera skapade sig Nissan ett namn i Golfklassen. Almera slutade dock att säljas 2006 och under några år stod Nissan utan en bil i klassen för Europamarknaden.

Det dröjde till 2014 innan Nissan gjorde comeback med modellen Pulsar. Det är en femdörrars halvkombi av samma snitt som konkurrenterna i segmentet. 

Tre olika motorer finns att välja mellan, 1,2-liters bensinmotor på 115 hk eller 1,5-liters dieselmotor på 110 hk samt en mer ovanlig 1,6-liters bensin på 190 hk. Manuell växellåda är vanligast, men en automatlåda av CVT-typ finns också. 

Pulsar är verkligen inte någon pulshöjare att kö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-07 17:18

Japanska bilar brukar inte vara bra rostskyddade.

#2
2020-10-07 17:52

41 läskbackar !
Hur är det möjligt ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.