
Begagnat: Mini Cooper (2014–)
Körglädje i retroförpackat skal, det är vad Mini Cooper handlar om. Vi granskar den som begagnad.
Den allra första Minin kom 1959, men som retrobil kom Mini till modellår 2001. Modellår 2007 kom en ny generation och 2014 var det dags för generation tre. Det är den sistnämnda vi granskar här. Mini finns i olika karossutföranden, som tre- eller femdörrars halvkombi och som cabriolet. Kombin kallas Clubman. En crossover finns också, kallad Countryman. Tuff retrodesign är en anledning för köparna att välja Mini.
Basmotorn är på 1,5 liter och 136 hk. Cooper S har en tvålitersmotor på 192 hk, specialversionen John Cooper Works är ännu vassare med 231 hk. Mini One är svagare och finns med bensinmotorer på 75, 98 eller 102 hk. Dieselmotorer finns med 95, 116, 150 eller 170 hk. Även om du köper en Mini med mindre motor får du en bil som är rolig att köra. Allra roligast blir det givetvis i Cooper S eller John Cooper Works.
Körglädjen är det främsta köpskälet för den här bilen. Den har gokartkänsla med direkt styrning, smidiga och stadiga vägegenskaper på krokvägar. Riktigt lika busrolig som tidigare Mini Cooper är den tredje generationen inte, väguppträdandet är aningen mer vuxet. Det innebär också bra riktningsstabilitet på motorväg. Fjädringen är dock stötig och bullernivån hög.
Vid vårt GTI-test för fem år sedan kördes Mini Cooper S på bana. Då upptäckte vi att den växlar mellan under- och överstyrning vid häftiga manövrar och kräver en del av sin förare för att gå snabbt med bra kontroll.
Förarmiljön är bättre än på tidigare modeller, hastighetsmätaren har flyttats från mitten till förarens siktfält. Instrument och reglage är en blandning av digitalt och analogt. Sportstolarna med utdragbart lårstöd är hyggligt bekväma. Sikten runt om bilen är inte den bästa.
Baksätet är väldigt trångt och den som tänkt placera en bakåtvänd barnstol där får tänka om. Även i den förlängda femdörrarsmodellen är baksätet trångt. Bagageutrymmet är litet och rymmer bara 211 liter med baksätet i normalläge. Om baksätet fälls ryms last motsvarande 680 liter.
Mini har haft en del kvalitetsproblem och vi går på de allvarligaste direkt. Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport har Mini Cooper betydligt fler fel än normalt på kamkedjor. Kamkedjebrott kan ofta leda till dyra motorhaverier. Ett tickande ljud från kedjan är ett varningstecken.
Enligt samma rapport har också Mini Cooper en hel del fel på vattenpump, styrdon till klimatanläggningen, kondensator och elektronikkrångel av olika slag. Dessutom förekommer fel på styrdon till säkerhetssystem, dock inte till ABS/ESP-enheterna i så hög utsträckning.
Fjäderbrott fram har också inträffat och ägarna har en del klagomål på missljud från inredningsdetaljer. Avgasrelaterade fel i form av krånglande EGR-ventil förekommer, liksom missljud från övre lagringarna på stötdämparna.
Några återkallelser har gjorts. 2014 återkallades exemplar tillverkade december 2013 till september 2014 för att en mutter på monteringsplattan till reservhjulet kunde lossna och därmed också reservhjulet. En annan återkallelse samma år gällde bilar tillverkade augusti och september 2014. Där var det fel på justeringsmekanismen till framsätenas ryggstöd.
Förr var Mini en billig bil, Mini som retrokoncept är dyr. Det märks också på begagnatpriserna som är väsentligt högre än för de flesta andra småbilar. Även tidiga exemplar betalas det relativt höga priser för. Tredje generationen är givetvis dyrare än föregångarna och motorstarkare modeller är också dyrare än svagare.
Reg.år/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Halvkombi/3d |
Motor | 2,0 l/192 hk |
Dekl. förbrukning | 5,8 l/100 km |
Skatt | 910 kr |
Begpris | 109 500 kr |
Nypris -14 | 215 000 kr |
Bilprovningen | i.u. |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | i.u. |
TEKNISKA DATA
Mini Cooper S | Mini Cooper 1,5 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 385/173 | 385/173 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 235/405 | 1 160/405 |
Max släpvikt, kg | 0 | 0 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 1/1 998 | 4/1 499 |
Effekt, hk | 192 | 115 |
Toppfart, km/tim | 235 | 136 |
0-100 km/tim, s | 6,8 | 8,2 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,8 | 4,2 |
CO2, g/km | 136 | 105 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Mini Cooper 1,5 136 hk
Årsmodell | 4000 | 6000 | 8000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 116 400 | 114 800 | 109 500 | 104 100 | 98 600 |
2015 | 125 600 | 120 600 | 115 600 | 109 500 | 103 600 |
2016 | 132 400 | 127 600 | 122 400 | 115 600 | 109 600 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
One | 2014-2018 | -25 500 |
Cooper S | 2014-2018 | +45 000 |
Clubman | 2015-2918 | +7 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,79 kr/l. Diesel: 16,69 kr/l.
Pris | 154 500 kr | 109 500 kr |
Värdeminskning | 24 000 kr | 17 000 kr |
Skatt/besiktning | 1 200 kr | 800 kr |
Försäkring | 9 500 kr | 8 200 kr |
Bränsle | 14 100 kr | 11 700 kr |
Rep/service | 5 000 kr | 4 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 54 000 kr | 48 000 kr |
Totalt per mil | 36 kr | 32 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 8 636 kr |
Katalysator | 16 146 kr |
Hjullager hö. fram | 5044 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 23 295 kr |
Koppling | 28 639 kr |
Stötdämpare fram | 8 573 kr |
Service, stor | 10 054 kr |
SÄKERHET
Mini Cooper och Clubman fick fyra stjärnor vid Euro NCAP:s krocktest 2014/15. Countryman fick fem stjärnor 2017. Folksam klassar den senare som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Även Cooper och Clubman är förhållandevis säkra i sin storlek. Autobroms kan finnas i vissa utrustningsnivåer på Cooper, standard på Clubman och Countryman. Även tidigare generationer av Mini Cooper får bra säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Däremot får de kritik för whiplashskyddet, något som förbättrats till generation tre.
BILPROVNINGEN
Någon säker besiktningsstatistik finns inte för Mini, varken från Bilprovningen eller Dekra.
ROSTSKYDD
Nya Mini är väl skyddad mot rost och snuddar vid betyg fem. Karossens delar är av stålplåt, dörrar, huv och baklucka har vax på insidan och speciella ”öppna hörn” som vädrar ut fukt. Överlag välgjorda limskarvar, trösklarna är helsvetsade mot golvet och framskärmarna har en luftig konstruktion. Bränsletank i plastmaterial, bra behandling under täckplasten i underredet. Alla hålrum och balkar har väl utfört vaxskydd. Föregångaren (2007–2013) hade filtinnerskärm som potentiell rostfälla och inte lika påkostat rostskydd. Generation ett (2001–2006) hade faktiskt bättre rostskydd än generation två.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Läs mer om:
»Krängningen är testets lägsta och det är ingen tvekan om att Mini är kalaskul att köra. Dyr, men varken fjädring eller ljudkomfort håller någon högre klass. Cooper S är stötig och förfärligt bullrig.«
Kommentarer
Urk. Har kört nya Mini Coopers vid ett antal tillfällen. Sjukt tråkig skokartong.
Förstår inte varför någon i sitt rätta sinnestillstånd skulle vilja ha en.
Håller med, usch.. skulle aldrig köpa en...
Ger inget habegär överhuvudtaget efter provkörning. Den är också rent av ful i mina ögon.
Jag har aldrig förstått habegäret efter en sådan bil efter att ha torrsuttit.
Men visst är det mer som en tjej bil med viss frän faktor att sticka ut :)
Lite grand som en C-hr som jag känner likadant för och aldrig skulle köpa.
Inget som lockar mig alls, och att kvaliteten är dålig förvånar mig inte när BMW äger märket. För är det ett märke som går sönder i onormal utsträckning, samt är svindyrt att laga så är det BMW.
Jag körde originalet och har jämfört med andra märken från samma tid och jag kan rekommendera ett besök på en veteranträff och försöka få till en provtur, det ger en del tankar om nutida bilar.
Mini ansågs revolutionerande, men var den det?
Jo, den visade ju vägen för ett helt nytt sätt att bygga bilar och många tog efter idén och många lyckades också betydligt bättre efter några år.
Mini var ju en liten obekväm och taffligt hopsatt bil, som krävde en hel del skruvande för att bli färdig och bästa ryktet fick den ju under en tid på rallysträckorna.
Men den blev lite bättre efter några år, fast bara lite. Brittiskt bilindustri var inte så duktiga på tillverkningskvalité!
Efter att BMW tagit över har ju ändå kvalitén ökat väsentligt, men enkelheten har ju av naturliga skäl försvunnit och idag tycker jag den är frånåkt av många konkurrenter som ger mer för samma pengar.