Bild
Nästa artikel
Mercedes C-klass – här som kombi – är en av mellanklassens bekvämaste, men dyraste bilar.
Mercedes C-klass – här som kombi – är en av mellanklassens bekvämaste, men dyraste bilar.

Begagnat: Mercedes C-klass (2014–2020)

Begbil

Mercedes C-klass är en stjärna i klassen, men en dyr sådan även som begagnad. Läs vår begagnatguide för att undvika missarna.

Mercedes C-klass kom i sin första generation 1993 som efterträdare till gamla Mercedes 190. Generationsväxlingar har skett 2000, 2007 och 2014. Här tittar vi närmare på C-klass 2014–2020. Fyra karossutföranden finns: sedan, kombi, coupé samt cabriolet. I Sverige har kombimodellen sålt bäst. En facelift kom under 2018. 

Omkring 15 olika motoralternativ finns att välja mellan, både bensin och diesel. Enklaste bensinmotorn har 156 hk och sitter i C180. Övriga bensinmotorer har effektuttag på 184, 204, 245, 306, 333 eller 367 hk. Sportmodellerna AMG finns med 390, 457 eller 510 hk. Bensinhybriden C350 har 279 hk totalt, dieselhybriden C300de har 306 hk. Den minsta motorn är en diesel på 136 hk. Övriga dieselmotorer har effektuttag på 160, 170, 194, 204 eller 265 hk. Motorerna har kamkedja som normalt inte behöver bytas. Spekulanter bör däremot lyssna efter onormalt rassel från kedjan, speciellt vid kallstart. 

C-klass är en behaglig landsvägs- och motorvägstransportör, med skön fjädring och låg bullernivå. Den går stadigt även i höga farter, men fjädringen har också ett minus. Vid undanmanöver med tung last känns den för mjuk och kan börja sladda innan ESP-systemet griper in. C-klass klarar konbanan, men kräver en del av föraren. 

Bakhjulsdrift har sina begränsningar vintertid, men C-klass finns också med ett effektivt system för fyrhjulsdrift, kallat 4Matic. Det ger bättre framkomlighet på hala underlag. 

Förarplatsen är elegant utformad och ger en lyxig känsla, med snygg grafik. Viktigare är att den är tydlig och lätt att orientera sig i. Framstolarna ger mycket hög komfort på långfärd. Baksätet är acceptabelt för de flesta på ytterplats, medan mittplatsen är trång. Sedanen rymmer 480 VDA-liter i bagageutrymmet, kombin tio liter till. För kombin handlar det om att kunna lasta 13 läskbackar med uppfällt baksäte och 33 läskbackar med sätet fällt. Hybridmodellerna har något mindre bagageutrymme, det gäller både för sedanen och kombin. 

Plus: Komfort, säkerhet, förarmiljö, rostskydd.
Minus: Begpriser, elektronikfel.

Mercedes har ett rykte om sig att tillverka kvalitetsbilar, men C-klass har inte varit felfri. Vanligast är olika typer av elektronikproblem. Det kan handla om krångel med multimediasystem, navigationssystem eller blåtandsuppkoppling, den elektroniska bagageluckeöppnaren, parkeringssensorer eller handbromsen. På vissa exemplar har ljuset till dörrhandtagen slocknat. 

Elektronikfel kopplat till motorstyrningen har också förekommit, då kan bilen bara köras i låg hastighet. Fel på luftkonditionering har drabbat en del exemplar, liksom elektronikkrångel till bromsljus och problem med start/stopp-systemet har också rapporterats. Vattenläckage på C-klass kan bli riktigt dyrt att laga, om mycket elektronik har tagit skada och behöver bytas ut. Dessbättre är det ett ovanligt fel. 

Mercedes har återkallat miljoner bilar på grund av felaktiga avgasutsläpp, däribland C-klass. Ny mjukvara ska installeras i bilarna. En rad andra återkallelser har också gjorts, bland annat på grund av fel på styrkomponenterna till krockkudden. Detta gäller bilar tillverkade 2012–2018. Vid flera tillfällen har återkallelser gjorts relaterade till brandrisk, det har gällt de flesta modellåren. 

Frontspoilern kunde lossna och för det återkallades bilar tillverkade 2015–2016. Fel på elektronik till ESP-systemet gjorde att C-klass tillverkade 2017–2018 återkallades. Fel på styrkopplingen har lett till återkallelser både 2014 och 2017. 

En felaktig svetsning av ryggstödet ledde till återkallelser för bilar tillverkade 2017–2018. Rattstången var inte tillräckligt jordad, ett fel som C-klass tillverkade 2011–2017 återkallats för. Styrningen var inte rätt åtskruvad på vissa bilar och kunde lossa från rattväxeln. Exemplar tillverkade 2013-2014 återkallades för detta. En auktoriserad verkstad kan se vilket exemplar som är återkallat och om åtgärden är utförd. 

C-klass står högt i kurs som begagnad, speciellt den senaste generationen är eftertraktad. Vid generationsväxlingar faller föregående modell rätt påtagligt i värde. 

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/10 000
Kaross Kombi/5d
Motor 2,1 l/170 hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 1103 kr
Begpris 162 800 kr
Nypris -14 343 800
Bilprov. i.u.
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel
TEKNISKA DATA
  C220d C250d 4Matic
Längd/btredd, cm 470/181 470/181
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 615/575 1 840/445
Max släpvagnsvikt, kg 1 800 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2143 cm3 4/2143 cm3
Effekt, hk 170 204
Toppfart, km/tim 229 235
0-100 km/tim, s 7,6 7,9
Bränsle, liter per 100 km 4,6 5,0
CO2, g/km 118 129
PRISER BEGANGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Mercedes C220d 170 hk med automatlåda i grundutförande med olika miltal

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 185 000 178 000 170 700 162 800 154 700
2015 236 000 218 900 218 900 209 000 199 300
2016 255 500 236 800 236 800 226 000 215 600
2017 277 000 256 700 256 700 245 300 233 500
2018 299 700 279 000 279 000 276 400 255 600

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
Manuell 2014-2018 +17 500
4Matic 2014-2018 +12 000
Avantg/eleg.pkt 2014-2018 +4 500
Sedan 2014-2018 +18 000
Coupé 2014-2018 +2 000
AMG-line 2014-2018 +45 000
Utförande År Prisskillnad
C200 d/136 2014-2018 -10 000
C250 d/204 2014-2018 -16 000
C180/156 hk 2014-2018 -9 000
C200/184 hk 2014-2018 +30 000
C250/211 hk 2014-2018 +39 000
C350/306 hk 2014-2018 +81 000
EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Diesel: 16,27.

  C220d C250d 4Matic
Pris 162 800 kr 190 800 kr
Värdeminskning 29 000 kr 35 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 2 000 kr
Försäkring 7 800 kr 8 800 kr
Bränsle 10 500 kr 11 900 kr
Reparationer, service 6 000 kr 8 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 60 000 kr 66 000 kr
Totalt per mil 40 kr 44 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 22 490 kr
Katalysator 24 522 kr
Hjullager hö. fram 6 575 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16 908 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 10 792
Service, stor 10 836 kr

Säkerhet

 C-klass fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och rankas av Folksam som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns ännu inte på den här generationen C-klass, föregångaren får däremot en fyra av Folksam i krockbetyg. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Även barnsäkerheten är hög, vi gav bilen en fyra i betyg av barnsäkerhetsdetaljer. C-klass har en rad säkerhetsdetaljer och autobroms finns också i vissa modellvarianter.

BILPROVNINGEN

Statistik saknas för denna C-klass, men föregående generation får bättre resultat på besiktningen än genomsnittet enligt Dekra.

Rostskydd

Förr rostade C-klass mycket, men rostskyddet är avsevärt förbättrat. Framskärmar, motorhuv, dörrar och baklucka är av aluminium, som inte rostar. Dessutom finns invändig behandling i dörrar och baklucka. Limningarna är mycket välgjorda och täcker även hörnen i dörrar, huv och baklucka. Även skarvarna under bilen är bra tätade och innanför underredets plastsköldar finns ett skyddande lager av rostskydd. Balkarna under bilen är invändigt behandlade och plus i kanten blir det för framvagn i aluminium, ändrör och bakre ljuddämpare i rostfritt material. 

Rostskyddsgaranti: 30 år
Betyg: 5/5

Mercedes C-klass kom i sin första generation 1993 som efterträdare till gamla Mercedes 190. Generationsväxlingar har skett 2000, 2007 och 2014. Här tittar vi närmare på C-klass 2014–2020. Fyra karossutföranden finns: sedan, kombi, coupé samt cabriolet. I Sverige har kombimodellen sålt bäst. En facelift kom under 2018. 

Omkring 15 olika motoralternativ finns att välja mellan, både bensin och diesel. Enklaste bensinmotorn har 156 hk och sitter i C180. Övriga bensinmotorer har effektuttag på 184, 204, 245, 306, 333 eller 367 hk. Sportmodellerna AMG finns med 390, 457 eller 510 hk. Bensinhybriden C350 har 279 hk totalt, dieselhybriden C300de har 306 h

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 15/2014

»Nya Mercedes C-klass kombi höjer ribban i mellanklassens prestigeskikt på flera punkter, inte minst när det handlar om behaglig åkkomfort. Bilen är också ovanligt påkostat byggd och större delen av karossen är i aluminium.«

Kommentarer

#1
2020-04-16 08:41

Det saknas (minst) ett motoralternativ i uppräkningen, C300e, med bensinmotor på 155 kW plus elmotor på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.