Bild
Nästa artikel
Mazda 3 är populär som begagnad tack vare bra kvalitet och långa garantier.
Mazda 3 är populär som begagnad tack vare bra kvalitet och långa garantier.

Begagnat: Mazda 3 (2013–2019)

Begbil

Mazda 3 är en japansk utmanare i Golfklassen med bra kvalitet och fina vägegenskaper.

Den första generationen Mazda 3 kom 2003 och tog över rollen från 323:an som en japansk Golf-utmanare. Tredje generationen kom hösten 2013 och är den som vi tittar närmare på här. Fjärde generationen började säljas våren 2019. Två karossutföranden finns, fyradörrars sedan och femdörrars halvkombi, den förra är dock ovanlig. En facelift kom under 2016. 

Den vanligaste motorn är bensinmotor på två liter och 120 hk. En mindre motor finns på 1,5 liter och 100 hk samt en starkare på två liter och 165 hk. Dieselmotor finns på 2,2 liter och 150 hk samt från 2016 också en diesel på 1,5 liter och 105 hk. Motorerna har kamkedja, en fördel ur servicesynpunkt.

Vägegenskaperna håller hög klass, bilen är både stadig på vägen och rolig att köra. En undanmanöver klaras av galant. Styrning och växellåda ger en fin och direkt kommunikation med föraren. Mazda 3 ger lite en känsla av att köra sportbilen Mazda Miata, fast i en mer familjeanpassad version.

Förarmiljön är tydlig, både instrument och reglage är logiskt placerade. Multimediaskärmen är ovanligt lättanvänd. Framstolarna är relativt smala och storväxta förare kan tycka att ryggstödet känns klent.

Riktigt lika bekväm som vissa konkurrenter är inte Mazdan. Bullernivån på grov asfalt är en annan komfortmiss, bilens sämsta egenskap. 

Mazda 3 är inte särskilt väl utrymmesutnyttjad trots sin förhållandevis långa kaross. Innerutrymmena är högst medelmåttliga för klassen. Baksätet är dugligt för de flesta på ytterplats, medan mittplatsen är trång.

Det känns också lite instängt i baksätet, mycket beroende på de låga sidorutorna vars fönsterlinje smalnar av bakåt. Bagageutrymmet rymmer 364 liter i normalläge eller tio läskbackar. Om baksätet fälls ryms 25 läskbackar. Det är något mindre än hos flera konkurrenter. 

Mazda har tio års komponentgaranti som täcker sådant som kan vara dyrt att laga, motor, växellåda, drivning. Det är en klar fördel för begagnatköparen. Däremot är garantin inte heltäckande och mindre problem är det inte alls säkert att garantin gäller för. Kontrollera så att garantins villkor uppfylls genom att bilen är korrekt servad. 

Mazda har rykte om sig som problemfria bilar och just driftsäkerheten är en av den här modellens främsta förtjänster. Fel på motor, växellåda och elektronik är mycket sällsynt. 

• Dieselmotorerna har partikelfilter som kan ge problem om bilens ofta körs kortare sträckor. Då kan partikelfiltret sättas igen och behöva rensas eller bytas. Det sistnämnda är vanligen dyrt.

• Ett resultat av igensatt partikelfilter kan bli förhöjd oljenivå som i sin tur kan ge motorskador. Det är som tur är ett mycket ovanligt fel. Om man regelbundet kör långa sträckor fungerar partikelfiltret bättre. Ryckig motorgång är ett varningstecken, liksom sotiga avgaser. Om du sällan kör längre sträckor, välj en bensinmotor istället för dieseln. 

• Några återkallelser har gjorts, bland annat på grund av fel på bränslepumpen. En mjukvaruuppdatering åtgärdade felet.

• På dieselmotorerna har bilar återkallats på grund av möjligt fel på vakumpumpen till bromssystemet.

• Under 2017 återkallades Mazda 3 tillverkade 2015 vid två tillfällen på grund av risk för bränsleläckage. En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilka exemplar som är återkallade och om de är åtgärdade. 

Andrahandsvärdet är högt, Mazda 3 har blivit populär bland begagnatköparna. En viktig orsak till det är de långa garantierna. Värdetappet för en tre år gammal Mazda 3 med 4 500 mil på mätaren är under 40 procent, klart bättre än flera konkurrenter. Det innebär också relativt höga begpriser. I det här fallet har andrahandsvärdet inte påverkats så mycket av att bilen ersatts av en nyare generation.

Mazda 3 som begagnad

Plus: Vägegenskaper, driftsäkerhet, garantier. 

Minus: Buller, begpriser.

Köpguiden
Reg.år/mil 2014/8 000
Kaross 5d halvkombi
Motor 2,0 l/120 hk
Dekl. förbrukning 5,1 l/ 100 km
Skatt 536 kr
Begpris 114 700 kr
Nypris -14 1 851 kr
Bilprov Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel
Tekniska data
  2,0 120 hk -14 2,2 D 150 hk -14
Längd, bredd, cm 446/176 446/176
Tjänstevikt, maxlast, kg 1315/520 1405/525
Max släpvagnsvikt, kg 1 300 1 500
Antal cylindrar/slagvolym cm3  1/1998 4/2184
Effekt, hk 120 150
Toppfart, km/tim 194 201
0-100 km/tim, s 10,4 9,7
Bränsle, liter per 100 km 5,1 4,8
CO2, g/km 129 127
Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar finns här.

Grundutförande (Miltal och pris i kr) för Mazda 3 2,0 120 hk Vision

Årsmodell 4000 6000 8000 10 000 12 000
2014 125 000 120 000 114 000 108 700 102 600
2015 133 000 128 000 122 000 115 800 109 300
2016 142 000 136 000 130 000 123 500 116 500
2017 148 000 142 000 136 300 129 400 122 300
2018 157 800 152 000 145 100 137 800 130 300

 

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
Automat 14-16 + 10 500
Core 14-16 - 4 500
4d sedan   14-16 + 700
165 hk Optimum 14-16 + 17 000
165 hk Vision 14-16 + 9 000
2,2 D 150 Vision 14-18 + 3 200
1,5 D 105 hk 16-18 - 5 000
165 hk Vision plus 16-18 + 12 500
165 hk Optimum 16-18 + 24 000
1,5 Core 16-18 - 16 500
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,78 kr/l. Diesel: 16,33.

  2,0 120 hk -14 2,2 D 150 hk -14
Pris 114 700 kr 117 900 kr
Värdeminskning 19 000 kr 20 000 kr
Skatt/besiktning 1 200 kr 2 300 kr
Försäkring 9 700 kr 9 700 kr
Bränsle 13 300 kr 11 400 kr
Rep/service 4 000 kr 6 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 54 000 kr
Totalt per mil 36 kr 36 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 193 kr
Katalysator 6 762 kr
Hjullager hö. fram 3 555 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14 168 kr
Koppling 10 328 kr
Stötdämpare fram, 2 st 3882 kr
12 000-milaservice 3670 kr

Säkerhet

Tredje generationen Mazda 3 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Tillsammans med autobroms som standard och godkänt whiplashskydd gör det att Folksam räknar bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Den första Mazda 3, 2003-2008, får betyget fyra av Folksam efter krockresultat i verkliga olyckor. Det innebär minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Nyare Mazda 3 lär inte vara sämre.

Bilprovningen

Mazda 3 av den här generationen klarar besiktningen klart bättre än medelbilen. Den vanligaste anmärkningen är fel på lampor och slitna bromsar.

Rostskydd

Kaross, dörrar, motorhuv och baklucka är av stålplåt, liksom avgassystem och hjulupphängning. Hyven och baklucka har sparsamt limning i hörn, men bra behandling på insidan. Bakre skärmkanter med smutssamlande hylla som kan ge rost på sikt. Bakre innerskärmarna är av filtmaterial. Jämna karosskarvar, låg blästringsrisk, extra skydd och hålrum under bilen är behandlade. Tröskelkanter med nedåtvänd skarv och bra behandling. Skarvarna undertill är väl tätade, slitskyddet måttligt. Gummilisterna runt karossen kan bli en rostfälla på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Taggar: Begbil, Mazda 3

Den första generationen Mazda 3 kom 2003 och tog över rollen från 323:an som en japansk Golf-utmanare. Tredje generationen kom hösten 2013 och är den som vi tittar närmare på här. Fjärde generationen började säljas våren 2019. Två karossutföranden finns, fyradörrars sedan och femdörrars halvkombi, den förra är dock ovanlig. En facelift kom under 2016. 

Den vanligaste motorn är bensinmotor på två liter och 120 hk. En mindre motor finns på 1,5 liter och 100 hk samt en starkare på två liter och 165 hk. Dieselmotor finns på 2,2 liter och 150 hk samt från 2016 också en diesel på 1,5 liter och 105 hk. Motorerna har kamkedja, en fördel ur servicesynpunkt

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i Nummer 16/2013

»Vore Mazda 3 tystare i kupén skulle den utmana Golf på allvar. Den nya generationen har härliga köregenskaper, en mycket tilltalande motorkaraktär och exakt växellåda – en kul typ helt enkelt. Utrymmena är inte mer än halvdana.«

Kommentarer

#1
2020-03-21 17:27

Den ser bra ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.