Bild
Nästa artikel
Hög kvalitet, statusstämpel och komfort gör ägarna till Lexus IS nöjda.
Hög kvalitet, statusstämpel och komfort gör ägarna till Lexus IS nöjda.

Begagnat: Lexus IS (2013–2020)

Begbil

Lexus IS kan tyckas vara ett olyckligt namnval – men modellen håller hög kvalitet och har nöjda ägare. Läs vår begagnatanalys för att göra ett bra köp.

Den första Lexus IS presenterades 1998 och framstod som en japansk kopia på BMW 3-serie. Generation två kom 2006 och ersattes under 2013 av den tredje modellgenerationen, som vi granskar här.

Medan generation två var diskret i designen är tredje generationen mer kaxig i formerna med en stor ”spindelgrill”. Modellnamnet IS betyder ”intelligent sedan” och inget annat, alltså är bilen en fyradörrars sedan. En facelift kom till modellår 2017. 

Motoralternativen är två. Vanligast är IS 300h, en hybrid som kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor på 2,5-liter med en elmotor. Total systemeffekt är 223 hk, varav bensinmotorn ger 181 hk. Drivlinan är en steglös automatlåda av CVT-typ.

Det finns också en 2,5-liters bensin-V6 på 207 hk eller en tvåliters på 245 hk, men de är mer ovanliga.

Lexus IS finns endast med bakhjulsdrift. Motorerna har kamkedja, som normalt är underhållsfri. Versionen F-Sport skiljer sig från standardutförandet när det gäller design, styrning, däck och fjädring, men motoreffekten är densamma. IS med tillägget Sport är mer av en utrustningsnivå. Comfort-utförandet är vanligast.

Plus: Driftskvalitet, framstolarna, säkerhet.

Minus: Rostskydd, takhöjd baksäte, dyr service.

Lexus IS har tidigare blivit känd för körglädje och fina vägegenskaper, speciellt i den första modellen. Visst är väghållningen bra även i senare generationer, men styrningen är inte lika snabb och kommunikativ längre.Tvärtom är den lite okänslig.

Viktigare är att bilen klarar en undanmanöver i över 70 km/tim. Dessutom är riktningsstabiliteten bra och ljudnivån låg även i högre fart. IS generation tre är mer av landsvägs- och motorvägskryssare än kurvkramare. F-Sport har däremot styvare chassi och mer direkt styrning. 

Bakom ratten märks en speciell förarmiljö, med en blandning av former och material. Instrumenten är tydliga, men tidiga exemplar hade ett musliknande reglage för att styra multimediasystemet. Det var krångligt i överkant och har ersatts med andra, mer lättorienterade reglage. Framstolarna är mycket bekväma och utförandet F-sport har skinnklädsel med ventilerade stolar. 

Baksätet rymmer tre, men bäst sitter två personer. Mittplatsen är trång och takhöjden snål om man inte är kortvuxen. Benutrymmet är däremot bra.

Bagageutrymmet rymmer 450 liter i hybridmodellen, medan ytterligare 30 VDA-liter får plats i modeller utan hybriddrivlinan. En vanlig barnvagn av standardmodell går inte att lyfta in i bagageutrymmet, men en kompakt barnvagn bör få plats.

Köpguiden
Reg.år/mil 2014/10 000
Kaross Sedan/4d
Motor 2,5 l/223 hk
Dekl. förbrukning 4,4 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 188 500 kr
Nypris 2014 425 700 kr
Bilprov. i.u.
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

Lexusägarna är i regel mycket nöjda med sitt bilval, det har Vi Bilägares egen ägarundersökning AutoIndex visat. De åren som Lexus fanns representerade vann märket en totalseger.

Hög driftskvalitet i kombination med status är förklaringen till de nöjda kunderna. Märken som annars anses ha status kan ha en del problem, medan märken med hög driftsäkerhet saknar prestige. 

Felkällorna på Lexus IS 300 är få – motor, drivlina, chassi och elektronik verkar hålla bra. Det vanligaste felet handlar om slitna bromsar, belägg eller skivor – men det gäller ju i princip alla bilar.

Ett klagomål som förekom tidigare gäller dålig radiomottagning på tidiga exemplar. Med mjukvaruuppdatering har det åtgärdats. Om motorn misständer vid tomgång eller känns kraftlös kan det vara fel på luftmassemätaren, men det är ovanligt. Servicen är dock dyr till Lexus och intervallen är 1 500 mil. Långa begagnatgarantier hos märkeshandlare är en fördel. 

Tidigare Lexus IS har återkallats för felaktiga krockkuddar. Det är de ökända Takatakuddarna, som ska ersättas. Omkring 1,7 miljoner Toyota/Lexus har återkallats världen över för byte av krockkuddar. Någon återkallelse på den här generationen har inte gjorts, utan det handlar om exemplar mellan åren 2000-2013. Någon annan återkallelse på IS av tredje generationen har inte varit aktuell. 

Lexus IS står rätt högt i kurs som begagnade. Kvalitetsryktet bidrar till visst köpsug. Annars brukar efterfrågan på fyradörrars sedaner vara rätt måttlig. IS har slutat att säljas i Sverige som ny, vilket kan leda till sjunkande begpriser. 

Tekniska data
  Lexus IS 300h -14 Lexus IS 250 -14
Längd/bredd, cm 466,5/181 466,5/181
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 755/390 1 675/415
Max släpvikt, kg 750 1 500 kg
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2 494 6/ 2 500
Effekt, kW/hk 223 207
Toppfart, km/tim 200 225
0-100 km/tim, s 8,7 8,1
Bränsle, liter per 100 km 4,4 8,6
CO2, g/km 103 199
Grundutförande (miltal och pris i kr)

Lexux IS 300h Comfort

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 212 400 206 000 197 800 188 500 179 500
2015 225 800 219 000 210 000 200 800 190 800
2016 241 500 234 500 225 000 215 000 204 300
2017 259 000 251 000 241 000 230 000 218 800
2018 277 600 269 200 258 200 246 800 234 500
Övriga utföranden
Utförande År Prisskillnad
300 h 2014-2019 - 4 000
Business 2014-2019 - 25 000
Executive 2014-2019 + 15 000
F-Sport 2014-2019 + 6 000
200 (245 hk) 2014-2016 - 23 000
250 (207 hk) 2015-2016 - 20 000
Sport 2017-2019 + 1 000
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,08 kr/l. Diesel: 13,83.

  Lexus IS 300 Comfort -14 Lexus IS 250 -14
Pris 188 500 kr 168 500 kr
Värdeminskning 31 500 kr 29 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 2 700 kr
Försäkring 8 900 kr 8 900 kr
Bränsle 8 300 kr 16 600 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 5 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 59 500 kr 65 200 kr
Totalt per mil 40 kr 43 kr
Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 8 928 kr
Katalysator 17 618 kr
Hjullager hö. fram 4 594 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 655 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6 073 kr
12 000-milaservice 6 622 kr
Säkerhet

Den här generationen IS fick fem stjärnor i Euro NCAP 2013 och klassas som ett bra val ur säkerhetssynpunkt av Folksam. Whiplashskyddet får godkänt. Någon krockstatistik finns däremot inte, varken på denna modell eller tidigare. Autobroms finns i vissa modellutföranden. Även tidigare modell (2006-2012) får omdömet bra val av Folksam. Där finns dock inte autobroms för fotgängare.

Bilprovningen

Någon aktuell statistik finns inte på IS av den här generationen. Tidigare modell har klarat besiktningen bättre än medelbilen.

Rostskydd

Rostskyddet har alltid varit en svag punkt på IS, vilket märks på äldre exemplar. Motorhuven är i aluminium, snålt tätad i kanterna, men behandlad inuti. Resten av karossdetaljerna är av plåt. Vid bakdörrarna finns en genomskinlig plasttejp som ska skydda mot stensprut, men det finns ingen vaxbehandling i dörrarna. Under bilen finns täckskivor som drar åt sig fukt och smuts. Underredets skarvar är visserligen tätade, men balkarna undertill saknar invändig behandling. Vid tröskelskarven finns tätning med skumgummi som snabbt kommer att suga upp smuts och fukt. Bränsletanken är i plast, men dess fästen är i rostkänslig plåt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Taggar: Begbil, Lexus IS

Den första Lexus IS presenterades 1998 och framstod som en japansk kopia på BMW 3-serie. Generation två kom 2006 och ersattes under 2013 av den tredje modellgenerationen, som vi granskar här.

Medan generation två var diskret i designen är tredje generationen mer kaxig i formerna med en stor ”spindelgrill”. Modellnamnet IS betyder ”intelligent sedan” och inget annat, alltså är bilen en fyradörrars sedan. En facelift kom till modellår 2017. 

Motoralternativen är två. Vanligast är IS 300h, en hybrid som kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor på 2,5-liter med en elmotor. Total systemeffekt är 223 hk, varav bens

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 8/2013

»I version F-sport sitter väldigt sköna stolar. Tekniken är modern men Lexus 300h känns på andra sätt lite gammalmodig. Interiören är plottrig med säregna former, olika material och en mängd knappar.«

Kommentarer

#1
2020-10-30 16:52

Den verkar bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.