
Begagnat: Kia Sorento (2015–)
Stor, rymlig och fyrhjulsdriven. Kia Sorento ser tuff ut och är populär bland svenska bilköpare, men är den bra som begagnad?
Kias stora suv, Sorento, premiärvisades i sin första modell 2002 och ersattes 2009 av generation två. Tredje generationen – som vi granskar här – kom modellår 2015 och baseras till stora delar på generation två.
En facelift kom under 2018 och då fanns också autobroms.
Att välja motor är enkelt till Sorento. Det finns helt enkelt bara en motor att tillgå, en 2,2-liters fyrcylindrig diesel – en kraftfull pjäs med bra prestanda. Sexstegad automatlåda är vanligast, men sexväxlad manuell låda finns också.
Efter facelift fick automatlådan åtta steg. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.
Bakom ratten märks en tydlig och lättöverskådlig förarplats, med stora instrument. Komforten är fin i framstolarna och även baksätet är bekvämt på ytterplats. Mittplatsen är trång. I de flesta exemplar finns sju sittplatser.
Extrastolarna fälls upp från bagageutrymmet och rymmer faktiskt vuxna, om man kan pruta lite på komforten. Insteget dit är däremot krångligt.
Bagageutrymmet är stort, med fem sittplatser ryms 22 läskbackar. Det är en mer än Volvo V70. Med fällt baksäte ryms 46 läskbackar, även det en mer än i Volvo.
Om alla sju sittplatserna utnyttjas blir utrymmet för last mindre, endast tre läskbackar får plats då.

Den första generationen hade en styrning som kändes slapp och inexakt. Styrkänslan är avsevärt förbättrad på tredje generationen. Riktningsstabiliteten är god och på fina vägar går Sorento stadigt.
På småvägar av sämre standard känns fjädringen stötig. I en undanmanöver märks en annan svaghet med fjädringen – bilen kränger hårt, tenderar att börja studsa över det yttre bakhjulet och blir svårkontrollerad redan i farter under 70 km/tim.
Sorento har gjort en resa från terrängbil till bekväm familjetransportör med äventyrskänsla i senare utföranden. Fyrhjulsdriften, utvecklad av Magna, får godkänt i vårt test och fungerar bra på att överföra kraft till olika hjul.
Normalt driver framhjulen mest, men vid hjulspinn eller kurvtagning börjar bakhjulen driva via en hydraulisk lamellkoppling. Drivningen kan låsas i 50/50-läge mellan hjulaxlarna.
Lågväxel, som fanns till första modellen, finns inte längre. Markfrigången är också sänkt och är numera måttliga 18,5 centimeter.
Sju års nybilsgaranti gäller för Kia och det är ett försäljningsargument som verkligen har gått hem hos svenskarna. På en fem år gammal bil finns det alltså två års nybilsgaranti kvar – inte illa.
Garantin gäller även om bilen är servad hos annan verkstad än de auktoriserade, men här gäller det att se upp. Förutsättningen är att serviceplanen följts och att likvärdiga produkter använts, annars gäller inte garantin. Därför är servicehistoriken extra viktig.

Elektronikfel av olika slag är vanligt på begagnade bilar, Sorento är inget undantag. Krånglande backkamera är relativt vanligt, liksom problem med den elmanövrerade bakluckan eller multimediaenheten.
Ett annat elektronikproblem rör distansfarthållaren som ibland kan göra farthållaren obrukbar. Mjukvaruuppdateringar brukar avhjälpa elektronikfel, men enheter kan också behöva bytas ut. Stängningen på det öppningsbara panoramaglastaket har ibland krånglat.
Lambdasonden till motorn har gått sönder på vissa exemplar. Drivproblem med bakaxeln har gjort att den fått bytas ut i något fall – ett ovanligt, men dyrt fel om garanti inte täcker kostnaden. Partikelfilterbyte kan bli rejält dyrt, precis som på många bilar.
På modellår 2020 har ett fel upptäckts som lett till återkallelse i Sverige. Det handlar om fel i programvaran till bromshjälpfunktionen som inte fungerar som den ska i en olyckssituation.
Sorento är inte lika lättsåld begagnad som mindre suvar, men priserna är ändå rätt höga. Noterbart är att generation två också såldes under 2015, den bör vara minst 10 000 kr billigare än generation tre.



Plus: Komfort, utrymmen, stark motor, garantier.
Minus: Rostskydd, fjädring, elektronikfel.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Kia Sorento är rymlig, stark, väl komfortutrustad och har testets bästa fyrhjulsdrift och skönaste baksäten. Men rostskyddet är klent, milkostnaden hög och älgtestegenskaperna tveksamma.«