Bild
Nästa artikel
Tredje generationen av Hyundai Santa Fe är större och dyrare än tidigare, men inte lika populär.
Tredje generationen av Hyundai Santa Fe är större och dyrare än tidigare, men inte lika populär.

Begagnat: Hyundai Santa Fe (2013-2018)

Begbil

Hyundai Santa Fe var tidigare en populär suv, men efterfrågan har dalat. Dags för begfynd kanske?

Den första Santa Fe anlände till Sverige som modell 2001 och blev en stor framgång – ett tag var det faktiskt Sveriges mest sålda suv. Generation två kom 2006 och tredje generationen – som vi granskar här – kom som modellår 2013. Under 2014 kom också en större modell, kallad Grand Santa Fe. En större uppdatering gjordes 2016. Fjärde generationen av Santa Fe började säljas 2019. 

Motorn delas med koncernsyskonet Kia Sorento. Det är en diesel med kamkedja. Volymen är 2,2 liter och effekten 197 hk för de första årsmodellerna. Från 2016 uppges effekten till 200 hk. En råstark maskin, men ganska bränsletörstig. I vårt test från 2013 drog bilen över litern per mil, visserligen under vinterkörning. Det är långt över de officiella bränslesiffrorna.

Vägegenskaperna är trygga och stadiga, men inte särskilt inspirerande. Styrningen är ”amerikanskt” lättgående och ger inte särskilt mycket känsla. Riktningsstabiliteten är däremot god.

Så länge du inte tänker köra terräng fungerar fyrhjulsdriften bra, utan att vara klassbäst. Underlag som snödrivor, ishala backar eller besvärliga grusvägar forceras utan större problem. Fyrhjulsdriften styrs elektroniskt av en lamellkoppling, vanligen driver framhjulen mest. Vid hjulspinn skjuts kraft över till bakhjulen. Drivningen går att låsa mellan hjulaxlarna, då driver bilen lika mycket med framhjulen som bakhjulen. Dessutom finns en automatisk broms för branta nedförslut. 

Förarmiljön är tydlig och funktionell överlag. Karossen ger dålig bakåtsikt, men backspeglarna är bra. Framstolarna är rejält stoppade, elektriskt ställbara och ger bra komfort. Baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplats, trängre i mitten. Sjusitsmöjlighet finns både på Santa Fe och Grand Santa Fe, den senare finns även med sex sittplatser, då separata stolar istället för traditionellt baksäte.

Begagnatpris Hyundai Santa Fe

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr) Hyundai Santa Fe 4WD 2,2 Business

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 170 600 162 300 153 000 144 000 135 800
2014 190 500 181 300 170 800 161 000 151 700
2015 205 500 195 500 185 800 173 800 165 000
2016 230 400 220 000 208 000 196 900 186 200
2017 250 000 238 800 226 000 213 700 202 000

Bagageutrymmet sväljer 582 liter eller 18 läskbackar i normalläge. Med fällt baksäte ryms 1 680 liter eller 41 läskbackar. Grand Santa Fe är ännu rymligare, med 634 liter med uppfällt säte och 1 842 liter med fällda baksäten.

Om sju sittplatser används blir bagageutrymmet däremot knapert. Lastgolvet är högt, men under golvet finns ett praktiskt stuvfack för småprylar. 

Hos märkeshandlarna erbjuds upp till tre års garanti på begagnat, vilket ger ökad köptrygghet för konsumenten. Att backkameran krånglar är ett känt fenomen som förekommit i olika Hyundai, även i Santa Fe. Glapp i krängningshämmarstagen är också ett relativt vanligt fel.

På en del exemplar fungerar navigationens röststyrning dåligt och multimediaanläggningens ljudknappar kan det också vara fel på. Glastak ger en luftig känsla i kupén, men är också en källa till problem. Det har hänt att glastaket exploderat med glassplitter i kupén som följd. Fälgar som haft rostskador eller lacksläpp har också förekommit. 

Två återkallelser har gjorts för svenska marknaden. Under 2018 återkallades exemplar tillverkade juni 2017 fram till och med januari 2018. Orsaken var att rattenheten kunde gå sönder och lossna från rattstången. Den andra återkallelsen gjordes hösten 2017 och gällde bilar tillverkade under juli 2016. Motorhuvens stängning och låsning var problemet, vilket kunde leda till att motorhuven plötsligt öppnades under körning.

Teknisk data

Hyundai Santa Fe 2015 4WD 2,2 Business

Längd/bredd, cm 469/188 Reg.år/mil 2015/8 000
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 882/628 Kaross Suv/5d
Max släpvikt, kg 2 000 Motor 2,2/197 hk
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2 199 Dekl. förbrukning 6,8 l/100 km
Effekt, kW/hk 197 Skatt 4 596 kr
Toppfart, km/tim 190 Begpris 185 800 kr
0–100 km/tim, s 9,4 Nypris 2015 379 900 kr
Bränsle, liter per 100 km 6,8 Bilprovningen i.u.
CO2, g/km 178 Rost Medel
    Säkerhet Bättre än medel
    Autoindex Medel

Även om suvar är trendigt så är inte Santa Fe längre det populäraste alternativet. Begagnatpriserna ligger under flera andra konkurrenter. Om du inte är så sugen på fyrhjulsdrift kan du spara en slant, tvåhjulsdrivna Santa Fe bör vara omkring 24 000 kr billigare. Orsaken är att suvköpare ofta vill ha fyrhjulsdrift och därför ratar tvåhjulsdrivna suvar. Följden blir lägre begpriser för just dessa. Med Grand Santa Fe är det tvärtom, den är omkring 30 000 kr dyrare än vanliga Santa Fe.

Övriga utföranden
Utförande År Prisskillnad Utförande År Prisskillnad
7-sitsig 2013–2018 +1 800 Premium 2013–2018 +1 800
2WD 2013–2018 -23 000 Premium Plus 2013–2018 +10 000
Comfort 2013–2018 −500 Grand 6 sits 2014–2018 +28 200
Comfort Plus 2013–2018 -1 200 Grand 7 sits 2014–2018 +31 000
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Diesel: 14,58

Hyundai Santa Fe 4WD 2,2 Aut. 2015

Pris 185 800 kr
Värdeminskning 29 000 kr
Skatt, besiktning 3 200 kr
Försäkring 7 700 kr
Bränsle 13 900 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr
Däck 3 000 kr
Totalt per år 63 800 kr
Totalt per mil 43kr

Rostskydd

Kaross helt i plåt. Detaljarbete och rostskydd är totalt sett väsentligt bättre än på tidigare modeller. Motorhuv, dörrar och baklucka har bra skydd även på insidan och är väl tätade och dränerade. Lite sämre tätning i dörrarnas hörn. Väl ventilerade skärmfästen fram, innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Underrede med många skarvar. Väldigt tunt slitskydd på exponerade ytor, efter 300 mil hade testbilen redan blästerskador i en balk. Balkarna har sämre vaxskydd invändigt än dörrar och huv. Bärramen fram är ordentligt behandlade invändigt, mittbalken längre bak har ingen behandling alls.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5


Säkerhet

Den här generationen Santa Fe fick fem stjärnor av Euro NCAP 2012. Whiplashskyddet får också godkänt enligt Folksams analys. Autobroms saknas dock. Någon krockstatistik har inte Folksam på den här modellen ännu. De två äldre generationerna får dock betyget fyra av Folksam för sin krocksäkerhet i verkliga olyckor. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen.

Reparationskostander

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem, exl. främre rör 6 612 kr
Katalysator i.u.
Hjullager hö. fram 1 629 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9 517 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 4 409 kr
12 000-milaservice 6 014 kr

Den första Santa Fe anlände till Sverige som modell 2001 och blev en stor framgång – ett tag var det faktiskt Sveriges mest sålda suv. Generation två kom 2006 och tredje generationen – som vi granskar här – kom som modellår 2013. Under 2014 kom också en större modell, kallad Grand Santa Fe. En större uppdatering gjordes 2016. Fjärde generationen av Santa Fe började säljas 2019. 

Motorn delas med koncernsyskonet Kia Sorento. Det är en diesel med kamkedja. Volymen är 2,2 liter och effekten 197 hk för de första årsmodellerna. Från 2016 uppges effekten till 200 hk. En råstark maskin, men ganska bränsletörstig. I vårt test från 2013 drog bilen över lit

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.