Bild
Nästa artikel
Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)

Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)

Begbil

Hyundai i10 är en av de billigaste bilarna att äga – men det finns fel att se upp med.

När Hyundai Atos kom i slutet av 90-talet blev den en oväntad framgång i Sverige. Atos var billig och enkel, byggd som en låda och hade blygsam komfort och säkerhetsnivå. Ändå gick den hem bland svenskarna.

Efter två generationer Atos ersattes bilen av i10 under 2008. Som modellår 2014 kom en ny generation i10, det är den som vi granskar här. 

Motoralternativen är få, vanligast är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 66 hk eller en fyrcylindrig bensinare på 1,2 eller 1,25 liter och 87 hk. En 1,1-liters bensinmotor på 68 hk finns också.

De mindre motorerna är inte särskilt kvicka i responsen och ger måttliga prestanda. Fördelen är att de är snåla på bränsledropparna. Motorerna har kamkedja, som normalt inte behöver bytas. Det är en fördel ur underhållssynpunkt. 

Atos var vinglig och saknade antisladdsystem, förra i10 hade studsig bakvagn och diffus styrkänsla. Visst, i10 är inte körglad, styrningen är lite oprecis i mittläget och den mjuka fjädringen gör att bilen kränger en del. Men viktigare är att vägegenskaperna numera är bra, en undanmanöver klaras av med godkänt resultat. Hemmaplan är dock stadstrafik, där är i10 verkligt smidig att köra. 

Bakom ratten får man en känsla av minibuss i miniformat, man sitter ganska högt med bra sikt runt om karossen. Instrument och reglage är vad man kan förvänta, tydligt och lättskött utan konstigheter. Hal ratt anmärkte vi på i test. Körställningen för korta personer fick också en del kritik.

Om förarstolen skjuts fram flyttas samtidigt sittpositionen upp – då blir det svårt att nå pedalerna. Framstolarna i sig är ganska stora och längre förare hade inga problem med sittställningen. Bullernivån är förhållandevis låg, men någon utpräglat tyst bil är det ändå inte. 

Det är inte alla bilar i den här klassen som rymmer tre passagerare i baksätet, men det går faktiskt i i10. Utrymmena är ovanligt stora, men bekvämt sitter man inte. För kortare färder kan det duga ändå, även om takhöjden är ganska knaper. 

I bagageutrymmet får sex läskbackar plats eller 252 VDA-liter i normalläge. Normalstora resväskor kan vara svårt att få in om baksätet ska användas samtidigt. Med fällt baksäte ryms 23 läskbackar. 

Överlag är i10 en av de billigaste bilarna på marknaden att äga. Ekonomikalkylen ser gynnsam ut på flera punkter, men felfri har i10 inte varit. Tre års komponentgaranti finns på begagnade bilar hos märkeshandlarna. Garantin gäller upp till nio år eller 14 000 mil.

Några återkallelser har inte gjorts, men däremot några servicekampanjer. Det har handlat om justering av dörrlist, omprogrammering av motor och automatlåda samt ny mutter till en drivaxel. 

Oljeläckage från motor och växellåda är förekommer, liksom fel på däcktrycksindikatorn. Slitna hjullager har tidigare varit ett problem för Hyundai, men verkar inte vara lika vanligt längre. Lyssna ändå efter oljud från hjulen. Varken hjullager eller koppling brukar ingå i garantin, utan räknas som slitagedelar, liksom exempelvis bromsbelägg.

Kopplingen har en del ägare haft problem med, så kontrollera funktionen noga. Kärvande växellåda har varit ett annat klagomål från ägarna, som tycker att speciellt backväxeln är svår att lägga i. Det gällde även på förra i10. 

Krånglande startspärr eller fel på start/stopp-systemet har inträffat på en del exemplar. Automatlådan har haft problem på vissa bilar, antingen att den slirar eller vägrar att växla upp. Vanligen handlar det om mjukvaruuppdatering, men om lådan behöver bytas blir det dyrt. 

Småbilar är i regel lättsålda som begagnade, men betala inga överpriser. Exemplar som använts som hyrbilar, budbilar, körskolebilar och liknande bör vara väsentligt billigare än i prislistan. Mest intressant för begköparna är i10 med automatlåda, men de är mer sällsynta. Automatlåda driver också upp priset en del.

Plus: Billig att köpa och äga, smidig att köra.

Minus: Prestanda (1,0), hal ratt, körställning för korta.

Taggar: Begbil, Hyundai i10

När Hyundai Atos kom i slutet av 90-talet blev den en oväntad framgång i Sverige. Atos var billig och enkel, byggd som en låda och hade blygsam komfort och säkerhetsnivå. Ändå gick den hem bland svenskarna.

Efter två generationer Atos ersattes bilen av i10 under 2008. Som modellår 2014 kom en ny generation i10, det är den som vi granskar här. 

Motoralternativen är få, vanligast är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 66 hk eller en fyrcylindrig bensinare på 1,2 eller 1,25 liter och 87 hk. En 1,1-liters bensinmotor på 68 hk finns också.

De mindre motorerna är inte särskilt kvicka i responsen och ger måttlig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

VAD VI SKREV I NUMMER 12/2014

»Nya Hyundai i10 är ett markant lyft jämfört med föregångaren, för att inte tala om ursprungsmodellen Atos. Det är en fullvuxen, välkonstruerad minibil som i mycket kan konkurrera med bilar också i klassen strax ovanför.«

Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)
Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)
Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)
Begagnat: Hyundai i10 (2014–2019)

Kommentarer

#1
2020-03-10 15:16

En perfekt andrabil med andra ord om man klarar sig med utrymmena som erbjuds.

#2
2020-03-11 14:53

Bra och billig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.