Bild
Nästa artikel
Ford Mondeo, här i kombiutförande, är en familjebil till vettigt pris.
Ford Mondeo, här i kombiutförande, är en familjebil till vettigt pris.

Begagnat: Ford Mondeo (2015–)

Begbil

Ford Mondeo är rymlig, bekväm och säker – men det finns också allvarliga kvalitetsbrister som du behöver ha koll på innan du slår till.

Den första Ford Mondeo kom 1993 och ersatte Sierra. Vid första modellskiftet 2001 växte Mondeo en aning. Nästa modellgeneration kom 2007 och fjärde generationen, som vi granskar här, kom som modellår 2015. Två karosser finns att välja mellan, halvkombi eller riktig kombi. 

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan. Minsta bensinmotorn är på en liter och ger 125 hk. 1,5-liters motorn ger 160 hk och tvålitersmotorer finns på 184 hk samt med turbo på 240 hk. En 2,3-liters motor på 160 hk finns också. Minsta dieselmotorn är på 1,5-liter och ger 120 hk. Den större men svagare dieseln är på 1,6-liter och 115 hk. Tvålitersdieseln har effektuttag på 150, 180 eller 210 hk. Till vissa dieselmotorer finns fyrhjulsdrift att tillgå, ett system som fungerar skapligt. 

Bra vägegenskaper har länge varit ett signum för Mondeo och det gäller även för den här generationen. Den är ett riktigt landsvägslok, kursstabil på motorväg samtidigt som chassit är spänstigt för små krokvägar. En undanmanöver går fint. Däremot är bilen lite klumpig att lotsa fram i stadstrafik. 

Plus: Vägegenskaper, komfort, utrymme, säkerhet.

Minus: Rostskydd, kvalitetsproblem, förarmiljö.

Förarmiljön är lite rörig och kräver tillvänjning. Det är många knappar och instrument att hålla reda på och allt är inte kristallklart logiskt. Framstolarna får högt betyg, bekväma även på långfärd och Mondeo rullar förhållandevis tyst. 

Baksätet är stort och bekvämt, i alla fall på ytterplats. Halvkombin rymmer 540 liter i bagageutrymmet eller 15 läskbackar med baksätet uppfällt. Med nedfällt säte ryms 29 läskbackar. Kombin är rymligare, lastar 18 läskbackar med uppfällt baksäte och 29 backar med fällt säte. 

Ford Mondeo har inte haft det bästa kvalitetsryktet och vi går direkt på det allvarligaste problemet, nämligen rosten. Flera exemplar av den här generationen har rostskador. Vår rostskyddsexpert kallade Vi Bilägares långtest-Mondeo för ”den rostigaste långtestbilen någonsin”. Därför är det tveksamt om en fem år gammal Mondeo håller ytterligare fem år. I så fall krävs att Ford åtgärdar rostangreppen på garanti. 

Det finns även andra fel att se upp med, vanligast är elektronikbuggar av olika slag. Det kan vara däcktrycksindikatorn som falsklarmar, fel på värmetrådarna i vindrutan, krånglande start/stop-system, fel på blåtandsuppkopplingen eller det nyckelfria låssystemet. Fel på den elektroniska bakluckan, autobromsen, multimediaskärmen, klimatanläggningen eller elektroniska parkeringsbromsen förekommer också. Om parkeringsbromsen inte släpper går inte bilen att köra. 

Lyssna efter skrammel från motorn. Det kan vara fel på dubbelmassesvänghjulet, något som är dyrt att åtgärda. Felet kan vara motorrelaterat eller bero på slirande koppling. Slitna drivaxlar har också förekommit, liksom oljeläckage från stötdämparna. På långmilare är slitna bromsar inte ovanligt. Fel på EGR-ventilen har också inträffat, liksom glapp i styrväxeln. På vår långtest-Mondeo råkade vi ut för att en bränsleledning vibrerade mot karossen, vilket orsakade ett skorrande ljud vid 2 000 v/min. 

En del återkallelser har också gjorts. Exemplar tillverkade 2014-2015 återkallades för att LED-strålkastarna plötsligt kunde stängas av på grund av fel i programvaran. Bilar tillverkade 2015-2016 återkallades för risk för fel på kabeln till bältessträckaren på förarplats. Exemplar tillverkade 2014-2018 har återkallats för att remskivan till luftkonditioneringens koppling kunde lossna. 

Under 2018 återkallades Mondeo tillverkade samma år. Orsaken var att delar av soltaket kunde lossna under körning. Under 2019 gjordes två återkallelser. Kopplingens tryckplatta kunde brytas av på bilar tillverkade 2016-2018. Det fanns också risk för läckage av batterisyra som kunde leda till brandrisk på bilar tillverkade 2014-2019. 

Förr sålde Mondeo i mängder, men den här generationen har inte alls varit lika populär hos nybilsköparna. Även hos begköparna tycks inte den här modellen gå hem, vilket speglar sig i rätt lågt andrahandsvärde.

Köpguiden
Reg.år/mil 2015/8 000
Kaross Kombi/5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 1 155 kr
Begpris 127 000 kr
Nypris -15 302 500 kr
Bilprov i.u
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel
Tekniska data
  2,0 TDCI 2015 1,5 Ecoboost 2015
Längd/bredd, cm 486,7/185,2 486,7/185,2
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 800/530 1 527/763
Max släpvikt, kg 1 650 1 450
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 997 4/1 498
Effekt, kW/hk 150 160
Toppfart, km/tim, s 208 209
0-100 km/tim, s 9,5 9,2
Bränsle, liter per 100 km 4,3 6,5
CO", g/km 112 152
Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr)

Ford Mondeo Kombi 2,0 TDCI 150 hk Titanium (från 2019 med aut)

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2015 142 700  135 700 127 000 120 700 113 900
2016 154 000 146 400 138 000 130 300 122 900
2017 166 800 158 500 149 400 141 000 133 000
2018 184 900 176 200 166 600 157 600 149 000
2019 215 000 204 800 193 700 183 300 173 400
Övriga utföranden
Utförande År Prisskillnad
Trend 2015-2017 -5 000
Business 2015-2018 +1 600
AWD 2015-2019 +11 500
Automat 2015-2017 +12 800
Halvkombi 2015-2018 -30 000
TDCI 180 hk 2015-2019 +9 000

 

Utförande År Prisskillnad
1,6 115 hk 2015-2019 -9 500
1,5 120 hk 2015-2019 -6 500
180 Vign. Bus. 2016-2019 +32 300
240 hk. Aut. 2015-2018 +39 800
125 hk Trend 2015-2017 -5 000
1,5 160 hk 2015-2017 +5 000
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,83 kr/l. Diesel: 14,18.

  2,0 TDCI 150 hk man. -15 1,5 Ecoboost 160 hk aut. -15
Pris 127 000 kr 144 800 kr
Värdeminskning 23 000 kr 26 000 kr
Skatt, besiktning 1 500 kr 1 700 kr
Försäkring 6 200 kr 6 300 kr
Bränsle 8 600 kr 12 600 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 48 300 kr 54 600 kr
Totalt per mil 32 kr 36 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. prisgrupper från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 10 502 kr
Katalysator 13 524 kr
Hjullager hö. fram 4 459 kr
Kamrem, 21 000 mil/10 år 6 106 kr
Elektronikbox, motor 10 086 kr
Koppling 14 665 kr
Stötdämpare fram 5 387 kr
12 000-milaservice/8 år 7 170 kr
Säkerhet

Den här generationen Mondeo fick fem stjärnor av Euro NCAP 2014 för krockskyddet. Autobroms för bilar är standard, autobroms för fotgängare finns på en del modellvarianter. Folksam har bedömt whiplashskyddet som bra och klassar bilen som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik har inte Folksam på den här Mondeo, men äldre exemplar får en fyra i krockbetyg av Folksam. Det betyder minst 20 procent högre säkerhetsnivå vid olyckor jämfört med medelbilen.

Bilprovningen

Någon statistik från den här generationen Mondeo finns inte att tillgå. Äldre Mondeo klarar sig sämre än medelbilen enligt Dekra.

Rostskydd

 Försämrat rostskydd på senare årsmodeller. På tidiga exemplar märks redan grava rostskador. Delar av hjulupphängningarna är av aluminium och bakluckan är i plast. Övriga karossen är i stålplåt. Motorhuven är dåligt tätad i hörnen och obehandlad på insidan. Dörrarna har bättre skydd, men bakdörrarna har dålig passform och blir snabbt utsatta för blästerskador. Bakre innerskärmarna är av filtmaterial, de främre av plast. I skarven mellan vindrutestolpe/dörr finns fuktsugande isoleringsmaterial. Innanför täckskivorna saknas behandling. Rostproblemen märks än så länge mest undertill, där balkar kan vara angripna.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Taggar: Begbil, Ford Mondeo

Den första Ford Mondeo kom 1993 och ersatte Sierra. Vid första modellskiftet 2001 växte Mondeo en aning. Nästa modellgeneration kom 2007 och fjärde generationen, som vi granskar här, kom som modellår 2015. Två karosser finns att välja mellan, halvkombi eller riktig kombi. 

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan. Minsta bensinmotorn är på en liter och ger 125 hk. 1,5-liters motorn ger 160 hk och tvålitersmotorer finns på 184 hk samt med turbo på 240 hk. En 2,3-liters motor på 160 hk finns också. Minsta dieselmotorn är på 1,5-liter och ger 120 hk. Den större men svagare dieseln är på 1,6-liter och 115 hk. Tvålitersdieseln har effektut

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 5/2015

»Fjärde generationens Ford Mondeo fick vänta länge på sin Europa-debut, men känns ändå frisk och fräsch. Långfärdskomfort och köregenskaper är på topp och den nya fronten ger ett tufft och elegant intryck.«

Kommentarer

#1
2020-08-26 21:42

Kunde ju vara intressant att få veta, om Ford tog rostskadorna på tidningens bil på garantin? Förövrigt verkar Mondeo av denna generation tyvärr vara rent skräp, och inget man blir sugen på att köpa.

#2
2020-08-27 10:52

Vi har haft två st i familjen, en är kvar, den från 2015 och den har gått närmare 16000 mil, inte utan fel, men bortsett från en styrväxel som pajade vid 12000 mil och togs på garanti, har det inte varit mer än normalt slitage på bromsar. Ingen synlig rost, men den kanske finns. Men det har varit en trevlig och komfortabel bil och 184 hk dieseln går att köra på halvlitern på landsväg.
Den nyare från 2018 har nyligen bytts mot en laddhybrid av annat fabrikat, men den hade efter 6000 mil varit helt felfri.

#3
2020-08-27 21:24

Ni missar att den även fanns som sedan, då som hybrid.
Ert egna reportage: https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-ford-mo...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.