Bild
Nästa artikel
Ford Kuga är smidig och säker att köra och ganska bekväm att åka i, men det finns missar.
Ford Kuga är smidig och säker att köra och ganska bekväm att åka i, men det finns missar.

Begagnat: Ford Kuga (2013–2020)

Begbil

Ford Kuga är en suv i mellanklassen med både förtjänster och brister. Vi granskar den som begagnad.

Ford Kuga kom 2008 som Fords kompaktsuv, en mindre, smidigare och billigare bil än Ford Explorer. Här tittar vi främst närmare på den andra generationen, som anlände hit som modellår 2013. En facelift kom till modellår 2017. 

Den vanligaste motorn är en tvåliters diesel med effektuttag på 140, 150, 163 eller 180 hk. En 1,6-liters bensinmotor på 150 hk finns också, liksom 1,5-liters bensinmotor på 120 hk. Båda senast nämnda finns endast i kombination med framhjulsdrift, det gäller också 1,5-liters dieselmotorn på 120 hk. Däremot finns en 1,6-liters bensinmotor på 182 hk i kombination med fyrhjulsdrift. Det gör även den starkaste motorn, en tvåliters bensinturbo på 240 hk. 

Den första generationen kändes som en högbyggd Focus att köra, med spänstigt chassi och direkt styrning. Andra generationen upplevs lite mer vuxen i väguppträdandet, men fortfarande är den både stadig och spänstig att köra. Fjädringen är varken stötig eller svampig, utan lagom i sättningen. En undanmanöver klarar Kuga med bra resultat, körsäkerheten är hög. 

Fyrhjulsdriften är snarlik mellan generationerna, men systemen är gjorda av olika underleverantörer. Till tidiga Ford Kuga fanns en Haldexkoppling av samma slag som i VW och Volvo. I generation två finns ett 4WD-system från engelska GKN, med liknande funktion som Haldexkopplingen. Fyrhjulsdriften fungerar skapligt, men tillhör inte toppskiktet. Kuga är ingen terrängbil, men klarar dåliga skogsvägar bra. Markfrigången är 19,5 cm.

Förarmiljön är en mix mellan analogt och digitalt, inte helt enkel att överblicka och kräver en del tillvänjning. Det är många knappar för reglagen och de är lite utspridda. Multimediaanläggningen är krånglig att använda. Instrumenten är dock tydliga och lättavlästa. Komforten i framstolarna är fin, det är lätt för de flesta att hitta en bra körställning. Kuga har också relativt bra ljudkomfort. 

Baksätet är godtagbart, men dynan är aningen hård och lårstödet kunde vara bättre. Sittpositionen i baksätet är upprätt. Bagageutrymmet är stort och 17 läskbackar ryms med baksätet i normalläge. Med fällt baksäte går det in 42 läskbackar.

Elektronikproblem finns på många moderna bilar och Ford Kuga är inget undantag. Dålig radiomottagning, krånglande navigation och blåtandsuppkoppling är exempel på det, liksom att bakluckan plötsligt kan öppnas. Ägarna klagar på en del gnek och knarr från inredningen. 

En del motor-och transmissionskrångel har också drabbat Kuga. Det har vanligen gällt fel på turbo eller oljepump, men havererad pump till fyrhjulsdrivningen har också förekommit. Det sistnämnda är ett dyrt fel, om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker kostnaden. ABS/ESP-systemet har haft en del sensorfel. På första generationen finns risk för fjäderbrott, det är inte helt ovanligt. 

Flera återkallelser har gjorts. Två gånger har Kuga återkallats för att kopplingstryckplattan kunde brytas av. Det här handlar om bilar tillverkade 2014–2018. Under 2017 återkallades bilar för möjligt fel på sido- och knäkrockkuddarna. Detta gällde exemplar tillverkade 2015 och 2016. En annan återkallelse har handlat om brandrisk i isoleringsmaterial vid dörrstången. Den gällde bilar tillverkade 2012–2014. Den äldre modellen har också återkallats. Tillverkaren ansåg att det fanns en brandrisk på grund av överhettade vindrutespolare. Det här rör bilar tillverkade 2010. 

Ford har sällan särskilt bra andrahandsvärde, prisnivån på begagnade Kuga ligger ofta klart under konkurrenterna. Exemplar med enbart framhjulsdrift bör vara klart billigare än dito fyrhjulsdriven.

KÖPGUIDEN
Reg.år/mil 2014/8 000
Kaross 5d suv
Motor 2,0 l/140 hk
Skatt 3 606 kr
Dekl. förbrukning 6,2/100 km
Begpris 144 500 km
Nypris -14 280 000 kr
Bilprovningen Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISKA DATA

  2,0 D 140 HK AWD 1,6 Bensin 180 hk AWD
Längd/bredd, cm 452/184 452/184
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 707/523 1 682/568
Max släpvikt, kg 2 100 1 300
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 997 4/1 596
Effekt, hk 140 180
Toppfart, km/tim 187 200
0-100 km/tim, s 11,2 9,7
Bränsle, liter per 100 km 6,2 9,7
CO2, g/km 162 197
PRISER BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test

GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)

Ford Kuga 2,0 TDCi 140/150 AWD Titanium

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 145 200 138 200 130 300 122 700 115 400
2014 160 200 152 800 144 500 136 500 128 400
2015 171 800 164 000 155 000 146 400 138 000
2016 188 300 179 900 170 300 161 000 152 000
2017 202 000 193 200 182 900 173 000 163 000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Automat 2013-2016 +11 000
Trend 2WD 2013-2016 -10 000
Trend AWD 2013-2016 -7 500
163 hk Titanium X 2013-2016 +1 500
MPS Titanium X 2013-2016 +7 500
1,5 150 hk 2013-2016 -10 000
1,6 180 hk AWD 2013-2016 +13 500
Vignale 2017-2018 +32 000
240 hk Business 2017-2018 +58 000
ST-Line 2017-2018 +22 000
TDCi 180 Business 2017-2018 +23 000
TDCI 120 2WD Trend 2017-2018 -21 000
EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,79 kr/l. Diesel: 16,69.

  Kuga 2,0 TDCi 140 AWD -14 Kuga 1,6 Ecoboost 180 hk AWD -14
Längd/bredd, cm 144 500 kr 158 000 kr
Tjänstevikt/maxlast, kg 21 000 kr 24 000 kr
Max släpvikt, kg 4 000 kr 2 300 kr
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 6 700 kr 6 900 kr
Effekt, hk 15 300 kr 19 000 kr
Toppfart, km/tim 7 000 kr 6 000 kr
0-100 km/tim, s 3 000 kr 3 000 kr
Bränsle, liter per 100 km 57 000 kr 61 500 kr
CO2, g/km 38 kr 41 kr

REPARATIONSKOSTNADER

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 13 641 kr
Katalysator 14 542 kr
Hjullager hö. fram 3 858 kr
Kamrem, 20 000 mil/10 år 6 177 kr
Elektronikbox, motor 5 551 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 9 080 kr
12 000-milaservice 11 288 kr

SÄKERHET

Ford Kuga fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Autobroms kan finnas på vissa exemplar. Whiplashskyddet får också godkänt. Det gör att Folksam rankar bilen som ett bra val sett ur krocksäkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns inte, varken på nyare eller äldre Kuga. Även gamla modellen av Kuga klarade fem stjärnor i krocktest, fast med äldre krockkrav som gällde före 2009.

BILPROVNINGEN

Kuga av den här generationen får medelbra resultat. Felaktig hjulinställning och fel på blinkers är de vanligaste anmärkningarna. Äldre modellen får resultat som är sämre än medel totalt sett. Där förekommer också fjäderbrott. 

ROSTSKYDD

Kaross av plåt. I ytterkanterna skyddas bottenplattan av plastsköldar. Slitskyddet är väl utfört, hålrum och balkar är extra behandlade inuti för svensksålda bilar. Kjolpaket av plast skyddar trösklar och skärmkanter. Bränsletank och innerskärmar i plastmaterial. Dörrarna är rostskyddade nedtill. Ljudisoleringsmaterial i framskärmens bakre kant samlar vatten, med rostrisk som följd. På bilar från 2017 och senare har Fords tilläggsbehandling för svensksålda bilar upphört. På dessa bilar sänker vi rostbetyget till två.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Taggar: Begbil, Ford Kuga

Ford Kuga kom 2008 som Fords kompaktsuv, en mindre, smidigare och billigare bil än Ford Explorer. Här tittar vi främst närmare på den andra generationen, som anlände hit som modellår 2013. En facelift kom till modellår 2017. 

Den vanligaste motorn är en tvåliters diesel med effektuttag på 140, 150, 163 eller 180 hk. En 1,6-liters bensinmotor på 150 hk finns också, liksom 1,5-liters bensinmotor på 120 hk. Båda senast nämnda finns endast i kombination med framhjulsdrift, det gäller också 1,5-liters dieselmotorn på 120 hk. Däremot finns en 1,6-liters bensinmotor på 182 hk i kombination med fyrhjulsdrift. Det gör även den starkaste motorn, en tvåliter

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så skrev vi i nummer 8/2013

»Enhälligt valdes Ford Kuga som vinnare av testlaget. Egentligen skulle man kunna säga att Kuga vinner på att den har de egenskaper som de flesta bilar i den här klassen har. Ford har bra komfort, är smidig och säker på vägen.«

Kommentarer

#1
2020-08-06 21:44

Nyare Ford har problem med rosten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.