
Begagnat: Ford Kuga (2013–2020)
Ford Kuga är en suv i mellanklassen med både förtjänster och brister. Vi granskar den som begagnad.
Ford Kuga kom 2008 som Fords kompaktsuv, en mindre, smidigare och billigare bil än Ford Explorer. Här tittar vi främst närmare på den andra generationen, som anlände hit som modellår 2013. En facelift kom till modellår 2017.
Den vanligaste motorn är en tvåliters diesel med effektuttag på 140, 150, 163 eller 180 hk. En 1,6-liters bensinmotor på 150 hk finns också, liksom 1,5-liters bensinmotor på 120 hk. Båda senast nämnda finns endast i kombination med framhjulsdrift, det gäller också 1,5-liters dieselmotorn på 120 hk. Däremot finns en 1,6-liters bensinmotor på 182 hk i kombination med fyrhjulsdrift. Det gör även den starkaste motorn, en tvåliters bensinturbo på 240 hk.
Den första generationen kändes som en högbyggd Focus att köra, med spänstigt chassi och direkt styrning. Andra generationen upplevs lite mer vuxen i väguppträdandet, men fortfarande är den både stadig och spänstig att köra. Fjädringen är varken stötig eller svampig, utan lagom i sättningen. En undanmanöver klarar Kuga med bra resultat, körsäkerheten är hög.
Fyrhjulsdriften är snarlik mellan generationerna, men systemen är gjorda av olika underleverantörer. Till tidiga Ford Kuga fanns en Haldexkoppling av samma slag som i VW och Volvo. I generation två finns ett 4WD-system från engelska GKN, med liknande funktion som Haldexkopplingen. Fyrhjulsdriften fungerar skapligt, men tillhör inte toppskiktet. Kuga är ingen terrängbil, men klarar dåliga skogsvägar bra. Markfrigången är 19,5 cm.
Förarmiljön är en mix mellan analogt och digitalt, inte helt enkel att överblicka och kräver en del tillvänjning. Det är många knappar för reglagen och de är lite utspridda. Multimediaanläggningen är krånglig att använda. Instrumenten är dock tydliga och lättavlästa. Komforten i framstolarna är fin, det är lätt för de flesta att hitta en bra körställning. Kuga har också relativt bra ljudkomfort.
Baksätet är godtagbart, men dynan är aningen hård och lårstödet kunde vara bättre. Sittpositionen i baksätet är upprätt. Bagageutrymmet är stort och 17 läskbackar ryms med baksätet i normalläge. Med fällt baksäte går det in 42 läskbackar.
Elektronikproblem finns på många moderna bilar och Ford Kuga är inget undantag. Dålig radiomottagning, krånglande navigation och blåtandsuppkoppling är exempel på det, liksom att bakluckan plötsligt kan öppnas. Ägarna klagar på en del gnek och knarr från inredningen.
En del motor-och transmissionskrångel har också drabbat Kuga. Det har vanligen gällt fel på turbo eller oljepump, men havererad pump till fyrhjulsdrivningen har också förekommit. Det sistnämnda är ett dyrt fel, om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker kostnaden. ABS/ESP-systemet har haft en del sensorfel. På första generationen finns risk för fjäderbrott, det är inte helt ovanligt.
Flera återkallelser har gjorts. Två gånger har Kuga återkallats för att kopplingstryckplattan kunde brytas av. Det här handlar om bilar tillverkade 2014–2018. Under 2017 återkallades bilar för möjligt fel på sido- och knäkrockkuddarna. Detta gällde exemplar tillverkade 2015 och 2016. En annan återkallelse har handlat om brandrisk i isoleringsmaterial vid dörrstången. Den gällde bilar tillverkade 2012–2014. Den äldre modellen har också återkallats. Tillverkaren ansåg att det fanns en brandrisk på grund av överhettade vindrutespolare. Det här rör bilar tillverkade 2010.
Ford har sällan särskilt bra andrahandsvärde, prisnivån på begagnade Kuga ligger ofta klart under konkurrenterna. Exemplar med enbart framhjulsdrift bör vara klart billigare än dito fyrhjulsdriven.
Reg.år/mil | 2014/8 000 |
Kaross | 5d suv |
Motor | 2,0 l/140 hk |
Skatt | 3 606 kr |
Dekl. förbrukning | 6,2/100 km |
Begpris | 144 500 km |
Nypris -14 | 280 000 kr |
Bilprovningen | Medel |
Rost | Medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISKA DATA
2,0 D 140 HK AWD | 1,6 Bensin 180 hk AWD | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 452/184 | 452/184 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 707/523 | 1 682/568 |
Max släpvikt, kg | 2 100 | 1 300 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 997 | 4/1 596 |
Effekt, hk | 140 | 180 |
Toppfart, km/tim | 187 | 200 |
0-100 km/tim, s | 11,2 | 9,7 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,2 | 9,7 |
CO2, g/km | 162 | 197 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Ford Kuga 2,0 TDCi 140/150 AWD Titanium
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2013 | 145 200 | 138 200 | 130 300 | 122 700 | 115 400 |
2014 | 160 200 | 152 800 | 144 500 | 136 500 | 128 400 |
2015 | 171 800 | 164 000 | 155 000 | 146 400 | 138 000 |
2016 | 188 300 | 179 900 | 170 300 | 161 000 | 152 000 |
2017 | 202 000 | 193 200 | 182 900 | 173 000 | 163 000 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
Automat | 2013-2016 | +11 000 |
Trend 2WD | 2013-2016 | -10 000 |
Trend AWD | 2013-2016 | -7 500 |
163 hk Titanium X | 2013-2016 | +1 500 |
MPS Titanium X | 2013-2016 | +7 500 |
1,5 150 hk | 2013-2016 | -10 000 |
1,6 180 hk AWD | 2013-2016 | +13 500 |
Vignale | 2017-2018 | +32 000 |
240 hk Business | 2017-2018 | +58 000 |
ST-Line | 2017-2018 | +22 000 |
TDCi 180 Business | 2017-2018 | +23 000 |
TDCI 120 2WD Trend | 2017-2018 | -21 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,79 kr/l. Diesel: 16,69.
Kuga 2,0 TDCi 140 AWD -14 | Kuga 1,6 Ecoboost 180 hk AWD -14 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 144 500 kr | 158 000 kr |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 21 000 kr | 24 000 kr |
Max släpvikt, kg | 4 000 kr | 2 300 kr |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 6 700 kr | 6 900 kr |
Effekt, hk | 15 300 kr | 19 000 kr |
Toppfart, km/tim | 7 000 kr | 6 000 kr |
0-100 km/tim, s | 3 000 kr | 3 000 kr |
Bränsle, liter per 100 km | 57 000 kr | 61 500 kr |
CO2, g/km | 38 kr | 41 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 13 641 kr |
Katalysator | 14 542 kr |
Hjullager hö. fram | 3 858 kr |
Kamrem, 20 000 mil/10 år | 6 177 kr |
Elektronikbox, motor | 5 551 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare | 9 080 kr |
12 000-milaservice | 11 288 kr |
SÄKERHET
Ford Kuga fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Autobroms kan finnas på vissa exemplar. Whiplashskyddet får också godkänt. Det gör att Folksam rankar bilen som ett bra val sett ur krocksäkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns inte, varken på nyare eller äldre Kuga. Även gamla modellen av Kuga klarade fem stjärnor i krocktest, fast med äldre krockkrav som gällde före 2009.
BILPROVNINGEN
Kuga av den här generationen får medelbra resultat. Felaktig hjulinställning och fel på blinkers är de vanligaste anmärkningarna. Äldre modellen får resultat som är sämre än medel totalt sett. Där förekommer också fjäderbrott.
ROSTSKYDD
Kaross av plåt. I ytterkanterna skyddas bottenplattan av plastsköldar. Slitskyddet är väl utfört, hålrum och balkar är extra behandlade inuti för svensksålda bilar. Kjolpaket av plast skyddar trösklar och skärmkanter. Bränsletank och innerskärmar i plastmaterial. Dörrarna är rostskyddade nedtill. Ljudisoleringsmaterial i framskärmens bakre kant samlar vatten, med rostrisk som följd. På bilar från 2017 och senare har Fords tilläggsbehandling för svensksålda bilar upphört. På dessa bilar sänker vi rostbetyget till två.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
»Enhälligt valdes Ford Kuga som vinnare av testlaget. Egentligen skulle man kunna säga att Kuga vinner på att den har de egenskaper som de flesta bilar i den här klassen har. Ford har bra komfort, är smidig och säker på vägen.«
Kommentarer
Nyare Ford har problem med rosten.