Bild
Nästa artikel
En ovanlig profil för att vara en BMW – Active Tourer är hög och kort.
En ovanlig profil för att vara en BMW – Active Tourer är hög och kort.

Begagnat: BMW 2-serie Active Tourer

Begbil

En familjebuss brukar inte vara körglad, men det är BMW 2-serie Active Tourer. Vi synar den som begagnad.

Vore det inte för framgångarna med kompakta mpv-bilen Mercedes B-klass skulle troligen inte den här BMW-modellen finnas. BMW 2-serie Active Tourer togs fram som ett motdrag och började säljas 2014.

Året efter fick den förlängda modellen, kallad Gran Tourer, premiär. Bilarna delar plattform med Mini och är alltså framhjulsdrivna, BMW:s första med drivning enbart på framhjulen. 2-serien finns även som coupé, men då är det en bakhjulsdriven bil med teknik från 1-serien. 

Den vanligaste motorn är en diesel på 150 hk som sitter i 218d. Övriga dieselalternativ är 216d med 115 hk eller 220d med 190 hk samt 214d på 95 hk. Vid lanseringen fanns tre bensinmotorer att välja mellan, 218i med 134 hk, 220i med 190 hk samt 225i med 230 hk.

Senare tillkom också 216i med 100 hk samt laddhybriden 225xe. Den har en trecylindrig bensinmotor på 1,5-liter som driver framhjulen och en 88 hk stark elmotor som driver bakhjulen. Total systemeffekt blir 224 hk. Räckvidden på el är teoretiskt sett upp till 53 kilometer, i praktiken betydligt kortare. Fartresurserna är det inget fel på, hybriden ger kvicka prestanda.

Köpguiden
Registreringsår/mil  2014/8 000
Kaross MPV/5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning 4,1 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 137 900 kr
Nypris -14 278 500 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel
Tekniska data
  218d 222xe
Längd, bredd, cm 234,2/180 434,2/180
Tjänstevikt, maxlast, kg 1 535/420 1 800/380
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 995 3/1499
Effekt, hk 150 224
Toppfart, hk/tim 210 202
0-100 km/tim, s 8,9 6,7
Bränsle, loter per 100 km 4,1 l 0,2
CO2, g/km 109 46

Vägegenskaperna håller hög klass med spänstig chassibalans, fint avvägt antisladdsystem och snabb och exakt styrning. En undanmanöver klaras av kvickt och galant. Fjädringen är däremot rätt hårt satt, vilket gör bilen stötig över ojämnheter. 

För den som önskar bättre framkomlighet vintertid finns två olika system för fyrhjulsdrivning, som BMW kallar xDrive. I hybriden är det elmotorn på bakaxeln som gör bilen fyrhjulsdriven, medan bensinmotorn driver framhjulen.

Kraftigt gaspådrag gör att elmotorn går in tydligare. I övriga modeller är fyrhjulsdrivningen av Borg Warner typ (tidigare Haldex), där bakhjulen börjar driva mer när framhjulen spinner eller riskerar att göra det. 

Förarmiljön är märkestypisk, snygg att titta på och tydlig vad det gäller instrument och reglage. Framstolarna är bekväma även på långfärd, men kan upplevas som något smala i ryggstödet. Sittställningen är upprätt, vilket även gäller baksätet. Där är utrymmet för ben och huvud jämförbart med den större 5-seriens. Två vuxna sitter bra på ytterplatserna.

Bagageutrymmet sväljer 468 VDA-liter eller tolv läskbackar i normalläge. Om baksätet fälls ryms istället 35 läskbackar. Förlängda Gran Tourer har uppfällbara extrastolar som gör bilen sjusitsig. Den lastar också fler läskbackar, 19 i normalfall och 45 om baksätet är fällt.

Sikten runt om bilen får en del kritik. Dels är midjelinjen hög med relativt små fönster, vilket ger dålig sikt åt sidorna och bakåt. Men värst är den grova A-stolpen som skymmer sikten snett framåt.

Motorerna har kamkedja, som normalt inte behöver bytas. Men lyssna ändå efter onormalt rassel, speciellt om motorn är kall. Några speciella typfel verkar inte förekommit, utan olika fel har drabbat olika exemplar. Ett sådant gäller elektronikkrångel med den så kallade iDrive-enheten, BMW:s multimediasystem för bland annat radio, navigation och backkamera. På en del bilar har den slutat att fungera, med mjukvaruuppdatering eller utbyte som lösning. 

Elektroniken till bakluckan har kärvat på en del bilar. Den elektroniska parkeringsbromsen har i några fall låst sig, med resultat att bilen inte går att köra. Det är inte något unikt för BMW, utan gäller många bilar med liknande konstruktionslösning.

BMW har återkallat många bilar för brandrisk, men 2-serie Active Tourer/Gran Tourer finns än så länge inte med på den listan. Inga andra återkallelser har heller gjorts. Däremot har en så kallad servicekampanj utförts för att kontrollera fällningsmekanismen i baksätet. 

BMW:s bilar brukar hålla rätt högt andrahandsvärde så länge de är i nyproduktion. När en modell ersätts brukar värdetappet vara desto större.

Begagnatpriser

 Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr, 218d 150 hk)

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 149 000 144 000 137 900 131 900 125 600
2015 156 000 150 900 150 900 144 300 131 500
2016 163 600 158 000 158 000 151 000 137 800
2017 171 400 165 700 165 700 158 500 144 400
2018 179 600 173 600 173 600 166 000 153 300
Övriga utföranden
Utförande År Prisskillnad
216d 2014-2018 - 14 000
Automat 2014-2018 + 18 000
xDrive 2014-2018 + 23 000
M Sport 2014-2018 + 14 000
Luxury 2014-2018 + 10 000
220d 2014-2018 + 13 500

 

Utförande År Prisskillnad
218i 2014-2018 - 3 500
220i 2014-2018 + 22 000
225i Aut. 2014-2018 + 61 000
214d 2015-2018 - 22 000
Gran Tourer 2015-2018 + 4 500
225xe 2015-2018 + 57 000
Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,83 kr/l. Diesel: 16,48.

  118d 2014 225e 2015
Pris 137 900 kr 201 300 kr
Värdeminskning 23 000 kr 32 000 kr
Skatt/besiktning 1 500 kr 800 kr
Försäkring 9 400 kr 10 600 kr
Bränsle 9 800 kr 5 700 kr
Rep/service 6 000 kr 8 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 60 000 kr
Totalt per mil 36 kr 40 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 739 kr
Katalysator 16 252 kr
Hjullager hö. fram 4 455 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 18 215 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 2 284 kr
12 000-milaservice 8 350 kr

Säkerhet

BMW 2-serie Active Tourer fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014. Någon krockstatistik finns inte från Folksam, men de klassar ändå bilen som bra val ur säkerhetssynpunkt, med godkänt whiplashskydd. Autobroms finns i vissa modellvarianter, men är inte standard på alla. Modellen fick fyra i betyg när vi undersökte säkerheten för barn i bil. Säkerheten bör vara densamma i Gran Tourer.

Bilprovningen

Enligt tyska besiktningsorganet Dekra klarar 2-serie Active Tourer besiktningen bättre än medelbilen. Av de undersökta bilarna var nästan 97 procent utan väsentliga fel.

Rostskydd

Motorhuv av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Limningar i huv och baklucka är välgjorda, men dörrarna har en ny konstruktion utan synlig tätning. Hur den konstruktionen håller i längden är osäkert. Dörrar och baklucka är invändigt behandlade, vilket också gäller balkar och hålrum under bilen. Underredet har dessutom vältäckande slitskydd och alla skarvar är omsorgsfullt tätade. Bakre ljuddämparen är rostfri, men inte resten av systemet. Minus blir det för innerskärmarna bak som har en filtliknande konstruktion som drar åt sig fukt, en möjlig rostfälla på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsbetyg: 4/5

Plus: Vägegenskaper, förarplats, utrymme.
Minus: Dålig sikt, hård fjädring.

Taggar: Begbil, BMW 2-serie

Vore det inte för framgångarna med kompakta mpv-bilen Mercedes B-klass skulle troligen inte den här BMW-modellen finnas. BMW 2-serie Active Tourer togs fram som ett motdrag och började säljas 2014.

Året efter fick den förlängda modellen, kallad Gran Tourer, premiär. Bilarna delar plattform med Mini och är alltså framhjulsdrivna, BMW:s första med drivning enbart på framhjulen. 2-serien finns även som coupé, men då är det en bakhjulsdriven bil med teknik från 1-serien. 

Den vanligaste motorn är en diesel på 150 hk som sitter i 218d. Övriga dieselalternativ är 216d med 115 hk eller 220d med 190 hk samt 214d på 95 hk. Vid lanse

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så skrev vi i nummer 2/2014

»När BMW byter sida är det såklart en både spännande och omvälvande händelse i bilvärlden. BMW-puritanerna behöver inte vara särskilt oroliga när det gäller köregenskaperna. BMW:s kraftiga A-stolpar fick hård kritik av testlaget.«

Kommentarer

#1
2020-05-14 08:19

Dyr, trång och tråkig.

#2
2020-05-14 12:59

Bromsarna är inte speciellt imponerande, i varje fall i högre hastigheter med maxlast.
Med en last på 523 kilo behöver den en bromssträcka på 76 meter från 130 km/t medan Opel Astra med last på 549 kilo stannar på 62 meter från 130 km/t.
Enligt AutoBild.

#3
2020-05-14 19:16

Testades dom med likadana däck?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.