Bild
Nästa artikel
Senaste generationen av Audi A6, här i Avantutförande, är både bekväm och rolig att köra, men dyr även som begagnad.
Senaste generationen av Audi A6, här i Avantutförande, är både bekväm och rolig att köra, men dyr även som begagnad.

Audi A6 kostar som den smakar

Begbil

Audi A6 är en körglad och bekväm familjefraktare, men dyr att köpa och äga, även som begagnad.

Audis stora modell A6 har funnits i flera generationer sedan mitten av 90-talet. Den senaste A6:an kom 2011 och det är den som vi tittar närmare på här. Två karossversioner finns, sedan och kombi, den senare kallad Avant. A6 finns med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, det senare kallad Quattro. En facelift kom modellåret 2015.

Den vanligaste motorn är en tvåliters diesel på 177, 190 eller 211 hk. Det finns även en starkare diesel på tre liter på 204, 245 eller 313 hk. Tvåliters bensin på 180 hk finns också, liksom 2,5 liter på 204 hk samt 3,0 liter på 300/310 hk. Bensinhybrid på 245 hk finns också, men den är ovanlig. S6 och RS6 har fyra liters V8 på 420 respektive 560 hk.

Chassit är spänstigt med högklassiga vägegenskaper och kvick styrning. A6 är körglad och smidig på krokvägen och samtidigt stabil på motorvägen. En undanmanöver med last klarar A6 i nästan 80 km/tim, ett mycket bra resultat. Fyrhjulsdrivningen Quattro driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Kraften kan förflyttas till maximalt 70 procent på framhjulen eller 85 procent på bakhjulen. Quattrosystemet ger bilen bättre stabilitet och framkomlighet på snö och is.

 

Förarmiljön är tydlig, både vad det gäller instrument och reglageplacering. Framstolarna ger hög komfort på långturen. Ljudkomforten är också mycket bra, A6 är välisolerad från buller. Baksätet rymmer tre, men två sitter bäst. Benutrymmet är generöst för de åkande på ytterplatserna.

Bagageutrymmet hämmas av den sluttande bakrutan, med resultatet att lastkapaciteten bara är medelbra. Med baksätet i normalläge ryms 16 läskbackar, med fällt baksäte 38.


I Euro NCAP:s krocktest fick A6 fem stjärnor i betyg. Vissa exemplar kan vara utrustade med autobroms.

 

A6 har fått toppresultat av besiktningsföretaget Dekra, men det finns ändå vissa punkter att se upp med. Krånglande elektronik av skiftande karaktär har drabbat en del A6. Det har bland annat gällt fel på elfönsterhissar och centrallås. Reglaget för navigation och multimedia, kallat MMI-systemet, har också uppvisat fel på vissa exemplar. Även krånglande klimatanläggning har förekommit.

Dubbelkopplingslådan S-tronic har haft en del problem med ryck och slirande kraftöverföring. Det kan bli dyrt om lådan måste bytas eller renoveras. En felfri låda ska växla i det närmaste ryckfritt.

En del motorfel har också upptäckts. Tvåliters TFSI-motorn kan ha problem med kolvarna vilket gör att bilen slukar mycket motorolja. Sköra kamkedjor som kan gå av finns, på den här generationen främst treliters TFSI. På äldre A6 gäller det också TFSI-motorerna på 2,4 liter och 3,2 liter. Om kamkedjan går av innebär det ofta motorbyte – som kan bli mycket dyrt om inte försäkring täcker kostnaden. Dieselmotorerna har också varit föremål för VW-koncernens återkallande gällande avgasfusk.

 

Som alla dyra bilar faller A6 mycket i värde under de första åren, men även som begagnad kostar A6 mycket. Överlag är också ägandekostnaderna höga. Avant är mer eftertraktad än sedanen och priserna är också lite högre. Framhjulsdrivna exemplar är inte lika efterfrågade som fyrhjulsdrivna och står därmed också lägre i pris.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 TDI 2012/10 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,0 l/177 hk
Dekl. förbrukning 5,0 l/100 km
Skatt 2 198 kr
Begpris 160 400 kr
Nypris 2012 356 000 kr
Bilprovning Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0 TFSI 3,0 TDI quattro
Längd/bredd, cm 493/187 493/187
Tjänstevikt/maxvikt, kg 1 680/555 1865/555
Max släpvikt, kg 1 400 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 984 6/2 967
Effekt, kW/hk 132/180 150/204
Toppfart, km/tim 224 230
0-100 km/tim, s 8,4 7,2
Bränsle, liter per 100 km 6,6 5,8
CO2, g/km 154 152

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B 169 100 160 300 152 200 144 200 136 300
2012 176 200 167 100 158 400 150 400 142 300
2013 189 200 179 700 170 800 162 200 154 100
2014 202 300 192 400 183 000 174 200 165 200
2015A 210 400 200 500 190 800 181 500 172 500

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
2,0 TFSI 180hk 11B-15A -8 000
2,8 V6 FSI 204 hk 11B-15A +12 000
3,0T V6 300/310 FSI 11B-15A +71 500
2,0 TDI Ultra 190hk 11B-15A +5 000
3,0 V6 204hk TDI 11B-15A +30 000
3,0 V6 245hk TDI AUT Quattro 11B-15A +71 500
3,0 V6 313hk TDI AUT Quattro 11B-15A +94 500
Sport pkt 11B-15A +10 000
Teknik pkt 11B-15A +10 000
Quattro=4WD 11B-15A +10 000
AUT 11B-15A +10 000
Avant 11B-15A +10 000

BILPROVNINGEN

A6 i den senaste generationen får toppresultat i besiktningen enligt Dekra. Audi A6 har minst antal fel i alla körsträcke-kategorier. Skadad vindruta efter stenskott är den vanligaste anmärkningen.

ROSTSKYDD

Påkostat rostskydd med aluminium i motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna är av aluminium, liksom en del andra chassidetaljer. Bakre ljuddämpare i rostfritt stål. Undertill är alla balkar behandlade. Huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar. Flera skarvar under bilen är dock otätade och behandling saknas innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet. På sikt kan det bli en rostfälla. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,97 kr/l. Diesel: 13,79 kr/l.

  2,0 TFSI 2012 3,0 TDI Quattro 2012
Pris 152 400 kr 200 400 kr
Värdeminskning 11 000 kr 12 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 3 600 kr
Försäkring 7 598 kr 8 925 kr
Bränsle 14 500 kr 13 200 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 8 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 41 698 kr 47 725 kr
Totalt per mil 28 kr 32 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 9 746 kr
Katalysator 10 540 kr
Hjullager hö. fram 4 191 kr
Kamrem, 21 000 mil/8 år 15 678 kr
Elektronikbox, motor 11 306
Koppling 15 450
Stötdämpare fram, 2st 6 796 kr
12 000-milaservice 5 846 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 2011/2011
Trepunksbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

BMW 520d Touring

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 4,9/100 km
Skatt :2 302 kr
Begpris: 176 600 kr
Nypris 2012: 371 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Superb 2.0 TDI KOMBI

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning:  5,9/100 km
Skatt: 3 188 kr
Begpris: 115 700 kr
Nypris 2012: 269 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Mondeo 2,0 TDCI 163

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,3/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 108 200 kr
Nypris 2012: 267 000 kr
Bilprovn.: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Subaru Outback 2,0d

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,7/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 142 300 kr
Nypris 2012: 314 900 kr
Bilprovn.: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Hyundai i40 1.7 CRDi Business

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,3/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 117 600 kr
Nypris 2012: 259 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 Variant

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,3/100 km
Skatt: 1 728 kr
Begpris: 124 000 kr
Nypris 2012: 306 000 kr
Bilprovn.: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Mercedes-benz E 200 CDI Kombi

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,1 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,3/100 km
Skatt: 2 980 kr
Begpris: 162 500 kr
Nypris 2012: 380 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo V70 D3

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,2/100 km
Skatt: 2 458 kr
Begpris: 147 000 kr
Nypris 2012: 305 000 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Audi A6

Audis stora modell A6 har funnits i flera generationer sedan mitten av 90-talet. Den senaste A6:an kom 2011 och det är den som vi tittar närmare på här. Två karossversioner finns, sedan och kombi, den senare kallad Avant. A6 finns med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, det senare kallad Quattro. En facelift kom modellåret 2015.

Den vanligaste motorn är en tvåliters diesel på 177, 190 eller 211 hk. Det finns även en starkare diesel på tre liter på 204, 245 eller 313 hk. Tvåliters bensin på 180 hk finns också, liksom 2,5 liter på 204 hk samt 3,0 liter på 300/310 hk. Bensinhybrid på 245 hk finns också, men den är ovanlig. S6 och RS6 har fyra liters V8 på 420 respektive 560 hk.

Chassit är spänstigt med högklassiga vägegenskaper och kvick styrning. A6 är körglad och smidig på krokvägen och samtidigt stabil på motorvägen. En undanmanöver med last klarar A6 i nästan 80 km/tim, ett mycket bra resultat. Fyrhjulsdrivningen Quattro driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Kraften kan förflyttas till maximalt 70 procent på framhjulen eller 85 procent på bakhjulen. Quattrosystemet ger bilen bättre stabilitet och framkomlighet på snö och is.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.