Bild
Nästa artikel
Audi A5, här i Sportback-utförande, är egentligen en A4 med elegantare karosslinjer och hårdare chassisättning.
Audi A5, här i Sportback-utförande, är egentligen en A4 med elegantare karosslinjer och hårdare chassisättning.

Audi A4 i sportkostym

Begbil

Audi A5 är sportig och elegant utmanare i mellanklassen. Men dyr, även som begagnad.

Egentligen är A5 samma bil rent tekniskt som Audi A4, men den har andra karossformer. Först ut var en tvådörrars coupé som kom 2007. Tre år senare kom A5 i halvkombiutförande, kallad Sportback. Det är just den som sålt bäst av A5-modellerna. En tvådörrars cabriolet finns också, men den är mer ovanlig. En mindre facelift kom sent 2011.

Motoralternativen är många, minsta bensinmotorn är på 1,8 liter och 170 hk. Sportmodellen S5 finns med V6:a på 330 hk eller V8 på 354 hk. Vassast är RS5 med 4,2-liters V8 på 450 hk. Dieselmotorer finns också, från 136 hk till 241 hk. A5 finns både med dubbelkopplingslåda och manuell, sexväxlad låda. Den senare är ovanligt exakt och lättskött, den förra snabb i responsen.

Vägegenskaperna är mycket goda, A5 är stadig på motorvägen och svängglad på krokiga småvägar. Fjädringen kan upplevas som lite stötig. För ökad framkomlighet vintertid och bättre stabilitet i halka finns permanent fyrhjulsdrift, kallad Quattro på Audi-språk. Kraftfördelningen är normalt 40 procent fram och 60 procent bak.

 

Förarmiljön är snyggt utformad, med tydliga instrument och de flesta reglage är lättskötta. Om multimediasystemet råder delade meningar. Hur komforten är i framstolarna beror på om bilen är utrus-tad med sportstolar eller inte. Standardstolarna är bekvämare. Baksätet finns i två olika utföranden, dels tvåsitsigt, dels traditionellt tresitsigt. Bak sitter man trångt, men sätet i sig är bekvämt. Insteget är också lite krångligt. Sportbackmodellen har en halvkombilucka baktill. Det gör bilen rymligare och mer praktisk att lasta. A5 Sportback sväljer 480 liter bagage, A5 Coupé 455 liter.


Det är främst den eleganta designen över bakpartiet som får köparna att välja A5, men designen gör också att bakåtsikten blir lidande. Låg sittställning och rejäla yttermått gör tillsammans med de svepande linjerna att A5 upplevs som lite otymplig vid parkeringsmanövrar.

Säkerheten bör vara hög. A5 är visserligen inte krocktestad av Euro NCAP, men bygger i allt väsentligt på A4 som fått fem stjärnor.

 

Utslitna bromsar är det vanligaste felet på många begbilar, Audi A5 är inget undantag. Främst handlar det om slitna belägg eller skivor som behöver bytas. Strulande elektronik förekommer också, främst är det elfönsterhissarna som krånglar. Speciellt vanligt är problemet vintertid då det kan vara svårt att få dörrar och fönster att stänga ordentligt. Även klimatanläggningen har krånglat på en del exemplar, liksom stopp/start-systemet.

Hög oljeförbrukning är ett vanligt klagomål från ägarna, speciellt på TFSI-motorerna. Nytt vevhus och kolvbyte har varit åtgärder för att få ner oljeförbrukningen. Dyrt att fixa om garanti eller goodwill inte täcker.

2014 återkallades A5 för läckage i bromsservot och då kunde servofunktionen upphöra. Omkring 1 400 bilar i Sverige återkallades för detta. Audi har haft problem med den elektromekaniska styrningen på en del A5. Detta har gällt bilar tillverkade från sommaren 2012. Problemet har varit elektro-magnetiska störningar, som har åtgärdats med ny programvara.

Dubbelkopplingslådan S-tronic har krånglat på en del bilar, med ryck eller slir i drivlinan. En felfri låda ska växla nästan omärkbart. Även här kan ny programvara behövas. Om växellådan måste bytas blir det dyrt.

 

A5 är en dyr bil att köpa, även som begagnad. Det är svårt att skilja en ny A5 från en begagnad, vilket påverkat andrahandsvärdet positivt. När en ny A5 lanseras lär begpriserna på nuvarande generation också sjunka.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 TFSI 2010/10 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0 l/180 hk
Dekl. förbrukning 6,5 l/100 km
Skatt 1 262 kr
Begpris 140 900 kr
Nypris 2010 305 700 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0 TDI/170 2010 2,0 TFSI/211 2010
Längd/bred, cm 471(185 471/185
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 678/382 1 658/377
Max släpvikt, kg 1 600  1 700
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 968 4/1 984
Effekt, hk 170 211
Toppfart, km/tim 228 245
0-100 km/tim, s 8,7 7,1
Bränsle, liter per 100 km 5,2 6,5
CO2, g/km 137 152

PRIS BEGAGNAT

Autovista Intern-Globals prislista 4/2015-16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15-20 procent lägre än försäljsningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar finner ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2008 - - 120 200 113 800 108 100
2009 - 141 400 134 000 126 800 119 500
2010 159 400 151 400 143 500 135 900 128 600
2011 169 600 161 000 153 100 145 400 137 700
2012A 176 200 167 300 158 900 151 100 143 200

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,8T 160/170 hk FSI 09-12A -5 000
2,0T 180 hk FSI 2008 +5 000
2,0T 211 hk FSI 08-12A +12 000
3,2 V6 265 hk FSI 08-12A +24 000
2,0 143 hk TDI 08-12A +8 000
2,0 170 hk TDI 08-12A +12 000
2,7 V6 190 hk TDI  08-12A +18 000
3,0 V6 240 hk TDI 08-12A +36 000
Sportsback=5d 08-12A +5 000
Tip-, Multi- S.tronic=AUT 08-12A +8 000
Quattro=4WD 08-12A +8 000
Proline & SPorts pkt 08-12A + 8 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Audi A5 besiktningen klart bättre än medelbilen. Bland de fåtaliga anmärkningarna finns stenskott på vindrutan och felinställt ljus.

ROSTSKYDD

Kaross, dörrar och motorhuv av galvaniserad stålplåt, men fram skärmar i aluminium. Innerskärm av filtmaterial. Huven har ingen behandling inuti, men tätad i fogen. Bakluckans skarv är tätad men innerbehandling saknas. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast. Dörrarna är behandlade inuti och har bra limning. Viss risk för blästring finns av dörrens bakre och nedre svängda hörn. Avgassystem och bakre ljuddlämpare är av rostfritt stål. Bra behandling av inre balkar. Plastsköldar ska skydda underredet, men kan också bli en rostfälla. Där saknas behandling. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,32 kr/l. Diesel: 11,93.

  2,0 TDI/170 2010 2,0 TFSI/211 2010
Pris 152 900 kr 152 900 kr
Värdeminskning 9 000 kr 9 000 kr
Skatt, besiktning 2 400 kr 1 400 kr
Försäkring 9 300 kr 9 300 kr
Bränsle 9 300 kr 12 000 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 6 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 39 000 kr 40 000 kr
Totalt per mil 26 kr 27 kr

Reparationsostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 12 928 kr
Katalysator 10 005 kr
Hjullager hö. fram 6 954 kr
Kamrem, 21 000 mil 8 718 kr
Elektronikbox, motor 13 659 kr
Koppling 22 472 kr
Stötdämpare fram 7 243 kr
12 000-milaservice 4 536 kr

Säkerhetsutrusning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fram/bak 2007/-
Trepunksbälte alla platser 2007
Krockkudde förare/passagerare 2007
Sidokrockkudde fram 2007
Nackskydd alla platser 2007
Nackskydd fr. whiplashskydd 2007

Konkurrenterna

Mercedes C 200 1,8k Business AUT

Registreringsår/mil 2010/10 000
Kaross Sedan 4d
Motor 1,8 l/184 hk
Dekl. förbrukning  7,8 l/100 km
Skatt 1 966 kr
Begpris 123 000 kr
Nypris -10 319 900 kr
Bilprovn. Bättre än medel (D)
Rost Bättre än medel
Säkerhet  Bättre än medel  (E)
AutoIndex Bättre än medel


Audi A4T 1,8 FSI Proline

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 7,1 l/100 km
Skatt: 1 526 kr
Begpris: 96 800 kr
Nypris 2010: 268 700 kr
Bilprovn: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Saab 9-3 Sportsedan 1,8t Biopower

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/150/175 hk
Dekl. förbrukn.: 7,4 (9,6) l/100 km
Skatt: 990 kr
Begpris: 72 300 kr
Nypris 2010: 246 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


BMW 320i comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 1 174 kr
Begpris: 100 300 kr
Nypris 2010: 280 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,0 l/156 hk
Dekl. förbrukning: 7,5 l/100 km
Skatt: 1 702 kr
Begpris: 91 500 kr
Nypris 2010: 247 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat 1,8 TSI Trendline DSG

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Coupé 4d
Motor: 1,8 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 7,3 l/100 km
Skatt: 1 702 kr
Begpris: 115 200 kr
Nypris 2010: 294 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Lexus IS 250 V6 AUT

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: V6/2,5 l/208 hk
Dekl. förbrukning: 9,1 l/100 km
Skatt: 2 626 kr
Begpris: 134 900 kr
Nypris 2010: 303 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo S60 T4 1,6T Momentum

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,6 l/180 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 1 262 kr
Begpris: 105 500 kr
Nypris 2010: 272 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Audi A5

Egentligen är A5 samma bil rent tekniskt som Audi A4, men den har andra karossformer. Först ut var en tvådörrars coupé som kom 2007. Tre år senare kom A5 i halvkombiutförande, kallad Sportback. Det är just den som sålt bäst av A5-modellerna. En tvådörrars cabriolet finns också, men den är mer ovanlig. En mindre facelift kom sent 2011.

Motoralternativen är många, minsta bensinmotorn är på 1,8 liter och 170 hk. Sportmodellen S5 finns med V6:a på 330 hk eller V8 på 354 hk. Vassast är RS5 med 4,2-liters V8 på 450 hk. Dieselmotorer finns också, från 136 hk till 241 hk. A5 finns både med dubbelkopplingslåda och manuell, sexväxlad låda. Den senare är ovanligt exakt och lättskött, den förra snabb i responsen.

Vägegenskaperna är mycket goda, A5 är stadig på motorvägen och svängglad på krokiga småvägar. Fjädringen kan upplevas som lite stötig. För ökad framkomlighet vintertid och bättre stabilitet i halka finns permanent fyrhjulsdrift, kallad Quattro på Audi-språk. Kraftfördelningen är normalt 40 procent fram och 60 procent bak.

 

Förarmiljön är snyggt utformad, med tydliga instrument och de fl

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.