Bild
Nästa artikel
Audi A1 är en läckerbit att köra, men den är också en dyr bil för sin storlek.
Audi A1 är en läckerbit att köra, men den är också en dyr bil för sin storlek.

Audi A1 - körglad men dyr

Begbil

Audi A1 är körglad, men dyr för sin storlek. Vi kollar in Audis småbil som begagnad.

Audis förra småbil, A2, blev en flopp trots avancerad byggteknik. 2010 kom istället A1, Audis utmanare i småbilsklassen. Till skillnad från högbyggda A2 är A1 mer av en traditionell halvkombi med tre- eller femdörrars kaross. Den senare kallas Sportback.

Den vanligaste motorn är en 1,2-liters bensin på 86 hk. Det finns också bensinmotorer på 1,4 liter och 122, 140 eller 185 hk. Dieselmotorer på 1,6 liter och 90 eller 105 hk samt tvåliters diesel på 143 hk finns också att tillgå. Fyrhjulsdrift, Quattro på Audispråk, finns till den sportigare S1-modellen som har 231 hk. Sexväxlad manuell låda, som är mycket exakt eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda, kallad S-tronic, är transmissionsalternativen.

 

Vägegenskaperna håller toppklass. A1 rullar stadigt på motorvägen samtidigt som den är kvick och exakt att köra på kurviga slingerbultar. En elektronisk diffbroms gör att understyrningstendenser trollas bort, eftersom kraft skickas över till det hjul som har bäst fäste mot underlaget. Resultatet är en av de mest körglada bilarna i småbilsklassen – utan att vara en GTI-bil.

Förarmiljön känns igen från Audis större och dyrare modeller. Tydliga instrument, lättskötta reglage och snygga materialval. Framstolarna ger godkänd komfort.

Högt däckbuller är en komfortmiss på A1, speciellt på exemplar med breda lågprofildäck. Välj mindre fälgar och däck för minskat buller.

Baksäte finns antingen med två eller tre sittplatser, det senare gäller för Sportback. Trångt är det i varje fall, speciellt takhöjden är begränsad. Bagageutrymmet är litet, 270 liter är volymkapaciteten. I normalläge ryms fem läskbackar, fälls baksätet ryms 18 stycken.


A1 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men enligt Folksams analys av A1 i verkliga olyckor blir resultatet sämre. Folksam ger här bara en trea i betyg, främst beroende på dåligt whiplashskydd. Modern säkerhetsutrustning som autobroms finns inte heller.

 

Enligt Dekra får A1 toppresultat på besiktningen. Men det finns en del fel att se upp med på en begagnad A1. Byggkvaliteten verkar ojämn, vissa ägare har inga problem, andra radar upp mängder av fel. Ett av de allvarligare felen gäller dubbelkopplingslådan, S-tronic, som är Audis motsvarighet till Volkswagens DSG-låda. En väl fungerande S-tronic växlar mjukt och snabbt, en krånglande kan slira och tappa växlar. Att byta ut lådan är en dyr operation, om inte försäkring, goodwill eller garanti täcker kostnaden.

Motorproblem har också förekommit, ofta orsakade av svag kamkedja eller kedjespännare, som hoppar av. Resultatet blir vanligen motorhaveri. Från modellår 2015 har motorerna kamrem istället, som bör bytas enligt intervall, de har än så länge varit driftsäkrare. Andra motorrelaterade fel som förekommit är hög oljeförbrukning och krånglande stopp/start-system. Det senare har ofta åtgärdats med byte av bränslepump. Krånglande EG-ventil har också drabbat en del A1.

Fel på styrservopumpen, signalhorn och missljud från inredningsdetaljer är andra klagomål från A1-ägare, liksom missljud från fjädringen. Slitna bromsskivor är ett vanligt fel, precis som på många begbilar.

 

A1 är dyr som ny för att tillhöra småbilsklassen och begpriserna är också relativt höga. Vissa exemplar har takbågar i en avvikande färg, exempelvis svarta takbågar på en röd kaross. Exemplar utan detta är svårare att sälja begagnade och har därför bättre prutmån.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,4 TSFI/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,4 l/122 hk
Dekl. förbrukning 5,3 l/100 km
Skatt 646 kr
Begpris 93 400 kr
Nypris 2012 178 600 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,4 TFSI 2012 1,6 TDI SB 2012
Längd/bredd, cm 395/174 395/175
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 175/375 1 240/415
Max släpvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 390 4/1 598
Effekt, kW/hk 90/122 77/105
Toppfart, km/tim 203 290
0-100 km/tim, s 8,9 10,5
Bränsle, liter per 100 km 5,3 3,8
Co2, g/km 124 99

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B - 85 700 79 700 73 800 68 700
2011 98 000 93 200 86 900 80 600 74 400
2012 104 200 98 000 93 400 97 800 81 200
2013 109 200 104 100 98 000 93 600 88 400
2014 118 300 113 200 107 200 102 300 97 600

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,2 TFSI 86 hk 10B-14 -10 000
1,4 TFSI 140 hk 10B-14 +10 000
1,4 TFSI 185 hk, AUT, sportpkt 10B-14 +30 000
1,6 TDI 90 hk 10B-14 +-0
1,6 TDI 105 hk 10B-14 +6 000
Sportback=5d 10B-13 +6 000
S-tonic=AUT 10B-14 +8 000
Sport pkt 10B-14 +6 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får A1 toppresultat på besiktningen sedan något år tillbaka. Felinställda strålkastare är den vanligaste anmärkningen.

ROSTSKYDD

 Kaross helt i stålplåt. Modernt byggd utan onödiga skarvar. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar, men är inte behandlade på insidan. Balkarna under bilen har däremot en gedigen inre behandling och alla synliga skarvar är bra tätade. Skarvarna innanför plastsköldarna som täcker stora delar av underredet är otätade. Bra skärmkanter bak är ett plus. Slitskyddet under bilen är ganska snålt och minus blir det för innerskärmarna bak i filtliknande material som kan suga åt sig fukt. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,4 TFSI 2012 1,6 TDI SB 2012
Pris 93 400 kr 105 400 kr
Värdeminskning 6 000 kr 7 000 kr
Skatt, besiktning 1 000 kr 1 500 kr
Försäkring 5 333 kr 5 345 kr
Bränsle 11 100 kr 7 900 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 30 000 kr 30 000 kr
Totalt per mil 20 kr 20 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 5 725 kr
Katalysator 11 322 kr
Hjullager hö. fram 2 613 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8 221 kr
Koppling 10 666 kr
Stötdämpare fram 6 222 kr
12 000-milaservice 4 446 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare, fr./bak 2012/-
Trepunksbälte alla platser 2010
Krockkudde förare/passagerare 2010
Sidokrockkudde fram 2010
NAckskydd alla platser 2010
Nackskydd fr. whiplashskydd 2010

Konkurrenterna

Honda Jazz 1,3 Elegance Hybrid

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,3 l/88 hk + 14 (el) hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 86 300 kr
Nypris 2012: 189 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (D)
AutoIndex: Bättre än medel


Alfa MiTo 1,4 Multiair

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,4 l/135 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 734 kr
Begpris: 73 400 kr
Nypris 2012: 187 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Citroën DS3 1,6 VTI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 910 kr
Begpris: 74 200 kr
Nypris 2012: 179 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Mini One 1,6 D

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,6 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 97 800 kr
Nypris 2012: 177 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Fiat 500 0,9 TwinAir Turbo

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 0,9 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 4,0 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 56 800 kr
Nypris 2012: 157 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Yaris 1.5 HSD Active

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/75 + 61 (el) hk
Dekl. förbrukning: 3,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 80 300 kr
Nypris 2012: 187 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Fiesta 1,6 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 /100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 69 500 kr
Nypris 2012: 161 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Polo TSI 105 GT

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 646 kr
Begpris: 80 100 kr
Nypris 2012: 182 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Audi A1

Audis förra småbil, A2, blev en flopp trots avancerad byggteknik. 2010 kom istället A1, Audis utmanare i småbilsklassen. Till skillnad från högbyggda A2 är A1 mer av en traditionell halvkombi med tre- eller femdörrars kaross. Den senare kallas Sportback.

Den vanligaste motorn är en 1,2-liters bensin på 86 hk. Det finns också bensinmotorer på 1,4 liter och 122, 140 eller 185 hk. Dieselmotorer på 1,6 liter och 90 eller 105 hk samt tvåliters diesel på 143 hk finns också att tillgå. Fyrhjulsdrift, Quattro på Audispråk, finns till den sportigare S1-modellen som har 231 hk. Sexväxlad manuell låda, som är mycket exakt eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda, kallad S-tronic, är transmissionsalternativen.

 

Vägegenskaperna håller toppklass. A1 rullar stadigt på motorvägen samtidigt som den är kvick och exakt att köra på kurviga slingerbultar. En elektronisk diffbroms gör att understyrningstendenser trollas bort, eftersom kraft skickas över till det hjul som har bäst fäste mot underlaget. Resultatet är en av de mest körglada bilarna i småbilsklassen – utan att vara en GTI-bil.

Förarmiljön känns ig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.