
Ägarnas älskling Lexus CT 200h
Lexus CT 200h har många nöjda ägare. Vi granskar Lexus Golfutmanare som begagnad.
Toyotas lyxmärke Lexus kom 2011 med en mindre modell i Golfklassen, baserad till viss del på Toyota Prius. Precis som Prius handlar det om en framhjulsdriven halvkombimodell, med både bensin- och elmotor. Fyra olika utrustningsutföranden finns, eco, comfort, F sport eller executive.
Bensinmotorn är på 1,8 liter och ger 99 hk. Tillsammans med elmotorn är det totala effektuttaget 136 hk. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Till skillnad från en del andra tillverkare har inte några kända driftstörningar gällande kamkedjan upptäckts. Liksom i Toyota Prius är drivlinan en steglös CVT-låda. I stadstrafik är Lexus CT både snål och tyst, eftersom den kan drivas på el i upp till två kilometer i bästa fall. På landsväg är bilen varken direkt tystlåten eller snål. Vid acceleration är CVT-lådan istället rätt ljudlig.
Förarmiljön får både beröm och kritik. Instrumenten är tydliga och lättavlästa, men mängden reglageknappar kan vara förvirrande till en början. Tre olika körprogram finns: eco, normal- och sportläge.
Framstolarna ger bra komfort för de flesta, men långa förare kan tycka att sittdynan är i kortaste laget.
Baksätet rymmer tre personer, men det är trångt både för ben och huvud. Utrymmesmässigt är Lexus CT klart trängre än sin Toyotasläkting.
Bagageutrymmet är kort och svårt att lasta på höjden. 375 liter får plats, men då är också utrymmet under det ordinarie golvet inkluderat. Om man lastar läskbackar ryms sju stycken med baksätet i normalläge, med fällt säte ryms 20 stycken.
Vägegenskaperna är bra, CT 200h är välbalanserad och stadig även vid provocerade situationer. Skillnaden mot Prius är tydlig, här finns hjulupphängningar med dubbla triangellänkar och hårdare fjädring. Styrkänslan är också bättre. Lexus CT 200h känns i mycket som en Prius i premiumutförande, lite dyrare och sportigare.
Lexus CT fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2011. Folksam klassar bilen som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns dock inte. Vissa exemplar är utrustade med autobroms, men det finns inte på alla.
I Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex har Lexus mycket nöjda ägare. När det gäller själva bilen är de mest nöjda i sin storleksklass, både vad det gäller årsmodellerna 2014–2017 och 2011–2013.
Vad är det då som gör ägarna så nöjda? Ja, troligen handlar det om driftskvalitet. Lexus CT krånglar sällan, det finns inga direkta typfel på modellen. Fel på motor, växellåda, chassi och elektronik är mycket ovanligt. Vibrationer i kyla drabbade vissa exemplar, då justerades bakre motorfästet. En del bilar har fått kylvätskan utbytt, eftersom den visat sig felaktig.
Några återkallelser har dock gjorts. Två gånger har Lexus CT återkallats för risk för olika slags bränsleläckage från tanken. Den första återkallelsen gjordes 2016 och gällde exemplar tillverkade 2011–2015. Den andra återkallelsen gjordes 2018 och gällde exemplar från 2016 och 2017.
Lexus CT har också återkallats för risk för fel på sidokrockgardinerna. Vilka exemplar som är berörda av återkallelser kan en auktoriserad verkstad kontrollera.
Rostskyddet brukar inte vara så bra på Lexus, men CT är lite bättre rostskyddad än Lexusmodellerna RX, NX och IS. Konstruktionslösningar av aluminium hjälper upp rostskyddsbetyget till en trea. Det är godkänt, men inte mer.
Utbudet av begagnade Lexus CT är skralt, vilket driver upp prisbilden. Eftersom Lexus-ägarna i regel är mycket nöjda, byter bilarna sällan ägare. Det gör att begagnade Lexus CT ofta återfinns inom märkeshandeln, med relativt höga begpriser som följd.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | CT 200h Exec.-12/10 000 |
---|---|
Kaross | Halvkombi 5d |
Motor | 1,8 l/100 km |
Dekl. förbrukning | 4,1 l/100 km |
Skatt | 360 kr |
Begpris | 142 500 kr |
Nypris -12 | 379 000 kr |
Bilprovningen | Ingen uppgift |
Rost | Medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Bättre än medel |
TEKNISK DATA
CT 200h Exec. 2012 | |
---|---|
Längd, bredd, cm | 432/177 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 540/305 |
Max släpvikt, kg | 0 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 789 |
Effekt, hk | 136 |
Toppfart, km/tim | 180 |
0-100 km/tim, s | 10,3 |
Bränsle, liter per 100 km | 4,1 |
CO2, g/km | 94 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
GRUNDUTFÖRANDE
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2012 | 138 500 | 132 900 | 125 900 | 118 500 | 111 100 |
2013 | 146 700 | 140 700 | 133 400 | 126 000 | 118 700 |
2014 | 155 700 | 149 400 | 141 600 | 133 900 | 126 200 |
2015 | 168 700 | 162 900 | 155 400 | 147 900 | 140 300 |
2016 | 184 000 | 177 800 | 169 700 | 161 500 | - |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
Eco | 12-16 | -10 000 |
Comfort Edition | 12-16 | +-0 |
Business | 12-16 | +-0 |
GPS | 12-13 | +6 000 |
GPS, Skinn | 12-13 | +15 000 |
Sport | 2012 | +10 000 |
F-Sport | 12-13 | +18 000 |
Executive, GPS, Skinn | 12-13 | +24 000 |
Ej Comfort | 14-16 | -8 000 |
GPS | 14-16 | +8 000 |
F-Sport | 14-16 | +24 000 |
Premium pkt/Executive | 14-16 | +36 000 |
BILPROVNINGEN
Någon statistik för Lexus CT finns inte, men märket som sådant brukar klara besiktningen minst lika bra som medelbilen.
ROSTSKYDD
Lexus CT har både motorhuv och baklucka av aluminium och dessa har också fått invändig skyddsbehandling. Även dörrarna har skyddats med invändigt vaxlager. För övrigt är rostskyddet inte så imponerande. Invändig behandling saknas helt i balkarna under bilen. Underredets slitskydd är ganska snålt och det går att hitta flera otätade skarvar. Sprutet från framhjulen riskerar att blästra framkanten på dörrarna. Skärmkanterna bak är av gammalmodigt slag där det kan samlas fukt och smuts som på sikt kan ge rostangrepp. Innerskärmarna fram och bak är av filtmaterial som kan suga åt sig fukt.
EKONOMI
Kalkylen bygger på att bilen behålls i tre år och att den årligakörsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,71 kr/l. Diesel: 16,71.
CT 200hk Exec. 2012 | |
---|---|
Pris | 142 500 kr |
Värdeminskning | 11 000 kr |
Skatt, besiktning | 800 kr |
Försäkring | 8 300 kr |
Bränsle | 9 700 kr |
Reparationer, service m.m. | 6 000 kr |
Däck | 1 500 kr |
Totalt per år | 37 000 kr |
Totalt per mil | 25 kr |
Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 5 880 kr |
---|---|
Katalysator | 24 544 kr |
Hjullager hö. fram | 5 515 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 16 024 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram | 6 385 kr |
12 000-milaservice | 5 206 kr |
Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.
Bältessträckare fr./bak | 2011/- |
---|---|
Trepunksbälte alla platser | 2011 |
Krockkudde förare/passagerare | 2011 |
Sidokrockkudde fram | 2011 |
Nackskydd alla platser | 2011 |
Nackskydd fr. whiplashskydd | 2011 |
Konkurrenterna
Audi A3 2,0 TDi proline
Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 102 300 kr
Nypris 2012: 233 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Subaru Impreza 2,0 TD
Registreringsår/mil 2011A/12 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning 5,8 l/100 km
Skatt 3 241 kr
Begpris 71 300 kr
Nypris 2011 269 900 kr
Bilprovningen Ingen uppgift
Rost Sämre än medel
Säkerhet Medel (E)
AutoIndex Bättre än medel
Toyota Auris HSD Hybrid
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/99hk/el/82 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 84 100 kr
Nypris 2012: 229 250 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
BMW 118d Sportline
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 99 500 kr
Nypris 2012: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
VW Golf 7 1,6 TDI Masters
Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 87 000 kr
Nypris 2012: 219 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Honda Civic 1,8 Sport
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/142 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 80 500 kr
Nypris 2012: 195 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Mercedes A 180 CDI Business
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 3,6 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 103 300 kr
Nypris 2012: 237 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Volvo V40 d3 2,0 Kinetic
Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 101 200 kr
Nypris 2012: 256 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs merFler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.