Bild
Nästa artikel
Lexus CT 200h är en hybridbil byggd på samma teknik som Toyota Prius, men den är mindre och sportigare.
Lexus CT 200h är en hybridbil byggd på samma teknik som Toyota Prius, men den är mindre och sportigare.

Ägarnas älskling Lexus CT 200h

Begbil

Lexus CT 200h har många nöjda ägare. Vi granskar Lexus Golfutmanare som begagnad.

Toyotas lyxmärke Lexus kom 2011 med en mindre modell i Golfklassen, baserad till viss del på Toyota Prius. Precis som Prius handlar det om en framhjulsdriven halvkombimodell, med både bensin- och elmotor. Fyra olika utrustningsutföranden finns, eco, comfort, F sport eller executive.

Bensinmotorn är på 1,8 liter och ger 99 hk. Tillsammans med elmotorn är det totala effektuttaget 136 hk. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Till skillnad från en del andra tillverkare har inte några kända driftstörningar gällande kamkedjan upptäckts. Liksom i Toyota Prius är drivlinan en steglös CVT-låda. I stadstrafik är Lexus CT både snål och tyst, eftersom den kan drivas på el i upp till två kilometer i bästa fall. På landsväg är bilen varken direkt tystlåten eller snål. Vid acceleration är CVT-lådan istället rätt ljudlig.

Förarmiljön får både beröm och kritik. Instrumenten är tydliga och lättavlästa, men mängden reglageknappar kan vara förvirrande till en början. Tre olika körprogram finns: eco, normal- och sportläge.

Framstolarna ger bra komfort för de flesta, men långa förare kan tycka att sittdynan är i kortaste laget.

Baksätet rymmer tre personer, men det är trångt både för ben och huvud. Utrymmesmässigt är Lexus CT klart trängre än sin Toyotasläkting.

Bagageutrymmet är kort och svårt att lasta på höjden. 375 liter får plats, men då är också utrymmet under det ordinarie golvet inkluderat. Om man lastar läskbackar ryms sju stycken med baksätet i normalläge, med fällt säte ryms 20 stycken.


Vägegenskaperna är bra, CT  200h är välbalanserad och stadig även vid provocerade situationer. Skillnaden mot Prius är tydlig, här finns hjulupphängningar med dubbla triangellänkar och hårdare fjädring. Styrkänslan är också bättre. Lexus CT  200h känns i mycket som en Prius i premiumutförande, lite dyrare och sportigare.

Lexus CT fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2011. Folksam klassar bilen som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns dock inte. Vissa exemplar är utrustade med autobroms, men det finns inte på alla.

 

I Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex har Lexus mycket nöjda ägare. När det gäller själva bilen är de mest nöjda i sin storleksklass, både vad det gäller årsmodellerna 2014–2017 och 2011–2013.

Vad är det då som gör ägarna så nöjda? Ja, troligen handlar det om driftskvalitet. Lexus CT krånglar sällan, det finns inga direkta typfel på modellen. Fel på motor, växellåda, chassi och elektronik är mycket ovanligt. Vibrationer i kyla drabbade vissa exemplar, då justerades bakre motorfästet. En del bilar har fått kylvätskan utbytt, eftersom den visat sig felaktig.

 

Några återkallelser har dock gjorts. Två gånger har Lexus CT återkallats för risk för olika slags bränsleläckage från tanken. Den första återkallelsen gjordes 2016 och gällde exemplar tillverkade 2011–2015. Den andra återkallelsen gjordes 2018 och gällde exemplar från 2016 och 2017.

Lexus CT har också återkallats för risk för fel på sidokrockgardinerna. Vilka exemplar som är berörda av återkallelser kan en auktoriserad verkstad kontrollera.

Rostskyddet brukar inte vara så bra på Lexus, men CT är lite bättre rostskyddad än Lexusmodellerna RX, NX och IS. Konstruktionslösningar av aluminium hjälper upp rostskyddsbetyget till en trea. Det är godkänt, men inte mer.

 

Utbudet av begagnade Lexus CT är skralt, vilket driver upp prisbilden. Eftersom Lexus-ägarna i regel är mycket nöjda, byter bilarna sällan ägare. Det gör att begagnade Lexus CT ofta återfinns inom märkeshandeln, med relativt höga begpriser som följd.
 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil CT 200h Exec.-12/10 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,8 l/100 km
Dekl. förbrukning 4,1 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 142 500 kr
Nypris -12 379 000 kr
Bilprovningen Ingen uppgift
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  CT 200h Exec. 2012
Längd, bredd, cm 432/177
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 540/305
Max släpvikt, kg 0
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 789
Effekt, hk 136
Toppfart, km/tim 180
0-100 km/tim, s 10,3
Bränsle, liter per 100 km 4,1
CO2, g/km 94

PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 138 500 132 900 125 900 118 500 111 100
2013 146 700 140 700 133 400 126 000 118 700
2014 155 700 149 400 141 600 133 900 126 200
2015 168 700 162 900 155 400 147 900 140 300
2016 184 000 177 800 169 700 161 500 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Eco 12-16 -10 000
Comfort Edition 12-16 +-0
Business 12-16 +-0
GPS 12-13 +6 000
GPS, Skinn 12-13 +15 000
Sport 2012 +10 000
F-Sport 12-13 +18 000
Executive, GPS, Skinn 12-13 +24 000
Ej Comfort 14-16 -8 000
GPS 14-16 +8 000
F-Sport 14-16 +24 000
Premium pkt/Executive 14-16 +36 000

BILPROVNINGEN
Någon statistik för Lexus CT finns inte, men märket som sådant brukar klara besiktningen minst lika bra som medelbilen.

ROSTSKYDD
Lexus CT har både motorhuv och baklucka av aluminium och dessa har också fått invändig skyddsbehandling. Även dörrarna har skyddats med invändigt vaxlager. För övrigt är rostskyddet inte så imponerande. Invändig behandling saknas helt i balkarna under bilen. Underredets slitskydd är ganska snålt och det går att hitta flera otätade skarvar. Sprutet från framhjulen riskerar att blästra framkanten på dörrarna. Skärmkanterna bak är av gammalmodigt slag där det kan samlas fukt och smuts som på sikt kan ge rostangrepp. Innerskärmarna fram och bak är av filtmaterial som kan suga åt sig fukt.

EKONOMI
Kalkylen bygger på att bilen behålls i tre år och att den årligakörsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,71 kr/l. Diesel: 16,71.

  CT 200hk Exec. 2012
Pris 142 500 kr
Värdeminskning 11 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr
Försäkring 8 300 kr
Bränsle 9 700 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr
Däck 1 500 kr
Totalt per år 37 000 kr
Totalt per mil 25 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 5 880 kr
Katalysator 24 544 kr
Hjullager hö. fram 5 515 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16 024 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6 385 kr
12 000-milaservice 5 206 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 2011/-
Trepunksbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

Audi A3 2,0 TDi proline

Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 102 300 kr
Nypris 2012: 233 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Subaru Impreza 2,0 TD

Registreringsår/mil 2011A/12 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning  5,8 l/100 km
Skatt 3 241 kr
Begpris 71 300 kr
Nypris 2011 269 900 kr
Bilprovningen Ingen uppgift
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Medel (E)
AutoIndex Bättre än medel


Toyota Auris HSD Hybrid

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/99hk/el/82 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 84 100 kr
Nypris 2012: 229 250 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 118d Sportline

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 99 500 kr
Nypris 2012: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Golf 7 1,6 TDI Masters

Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 87 000 kr
Nypris 2012:  219 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Honda Civic 1,8 Sport

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/142 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 80 500 kr
Nypris 2012: 195 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes A 180 CDI Business

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 3,6 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 103 300 kr
Nypris 2012: 237 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo V40 d3 2,0 Kinetic

Registreringsår/mil: 2012B/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 101 200 kr
Nypris 2012:  256 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Toyotas lyxmärke Lexus kom 2011 med en mindre modell i Golfklassen, baserad till viss del på Toyota Prius. Precis som Prius handlar det om en framhjulsdriven halvkombimodell, med både bensin- och elmotor. Fyra olika utrustningsutföranden finns, eco, comfort, F sport eller executive.

Bensinmotorn är på 1,8 liter och ger 99 hk. Tillsammans med elmotorn är det totala effektuttaget 136 hk. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Till skillnad från en del andra tillverkare har inte några kända driftstörningar gällande kamkedjan upptäckts. Liksom i Toyota Prius är drivlinan en steglös CVT-låda. I stadstrafik är Lexus CT både snål och tyst, eftersom den kan drivas på el i upp till två kilometer i bästa fall. På landsväg är bilen varken direkt tystlåten eller snål. Vid acceleration är CVT-lådan istället rätt ljudlig.

Förarmiljön får både beröm och kritik. Instrumenten är tydliga och lättavlästa, men mängden reglageknappar kan vara förvirrande till en början. Tre olika körprogram finns: eco, normal- och sportläge.

Framstolarna ger bra komfort för de flesta, men långa förare kan tycka att sittdynan är i kortaste laget.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.