Bild
Nästa artikel
Test: 8 bilbarnstol som är bältesstol

Test: 8 bilbarnstol som är bältesstol

Barnsäkerhet

Sverige är ett av världens mest medvetna länder när det handlar om barnsäkerhet i bil. En av de viktigaste detaljerna är barnstolen som faktiskt ska användas längre än du kanske tror.

Om det är något de allra flesta bilförare kan enas om är det att barn ska färdas så säkert i bil som möjligt. Jämfört med hur vi lät barn bilåka förr, i liggvagnsdelen i baksätet, eller ännu värre, har vi kommit mycket långt.

NTF rekommenderar att ett barn ska färdas bakåtvänt upp till mellan fyra och fem års ålder, främst på grund av att nackmusklerna före dess inte kan hantera det förhållandevis stora huvudets vikt. Förr eller senare har dock barnet vuxit ur sin bakåtvända stol och det är dags att byta håll.

Vi har testat åtta framåtvända barnstolar, alla godkända enligt ECE R44.04, som är godkända för barn mellan 15 och 36 kilo samt använder bilens trepunktsbälten.

Dessa stolar kan i sin tur delas in i två undergrupper. Den ena står löst på sätet, den andra monteras i bilens Isofix-fästen. Fördelen med den förstnämnda typen är att de oftast är nättare till formatet samt har ett lägre pris. Som testet kom att visa är Isofix-varianterna både säkrare och bekvämare och är således de du bör välja om utrymme och plånbok tillåter. Alla går också att använda utan Isofix. Värt att poängtera är att samtliga Isofix-modeller, oavsett testpoäng, är så pass bra att du med gott samvete kan välja vilken du vill.

En bältesstols viktigaste funktion är att säkerställa att bältet hamnar på rätt ställe.  Midjebältet ska löpa över låren och bröstbältet ska dras över bröstbenet (mitt över bröstkorgen) nära halsen.

Ett vanligt fel är att man drar midjebältet över hornen (armstöden) på stolen där sådana finns. Då hamnar bältet över magen med stor risk för invärtes skador – bältet ska dras under hornen!

Enligt svensk lag ska barn kortare än 135 centimeter använda en ”särskild skyddsanordning”. Däremot specificeras inte i detalj vad denna ska bestå i mer än att den ska vara typgodkänd. Med andra ord kan det ur lagens hänseende också räcka med enbart en bälteskudde, vissa av de testade stolarna är också delbara och kan således användas som både stol och kudde. Tänk också på att justera stol och bälte för en så tajt passform som möjligt.

2me Daytona

 2me Daytona är en enklare stol. Med undantag för sittdynan är stoppningen ganska tunn och tyget har en utpräglat syntetisk känsla. Sidokrockskydden för överkroppen är relativt små men själva konstruktionen mycket styv. Huvudet omfamnas väl av skyddet men höjdjusteringen är väldigt vek och huvudets skydd, och därmed också bröstbältets styrning, är påtagligt sladdrig. Ryggstödet går att dela från sittdelen som dår blir en bälteskudde vars släta undersida är snäll mot bilens tyg eller skinn. Barnens omdöme är ”sådär”.

Artikelnummer: SBABIL18
Vikt: 4,2 kilo
Pris: 799 kr

Betyg: 2

 

Axid Metro

Axid Metro är en bältesstol av klassiskt snitt som trots att det kan verka så vid första anblick inte går att dela och använda som kudde. Stolen är rymlig, trots smidiga yttermått, vilket i sin tur innebär att stoppningen är ganska tunn. Barnet sitter omslutet men sidokrockskydden för både kroppens sidor och huvudet är åt det mjukare hållet. En smart detalj är att sidostöden åker isär när nackstödet höjs vilket gör att Metro verkligen är en stol som det går att växa i. Barnen gillar Metro, inte minst för de dubbla mugghållarna men också för att nackstödet inte begränsar sikten åt sidorna.

Artikelnummer: 240403
Vikt: 5,0 kilo
Pris: 1 295 kr

Betyg: 3

 

BeSafe iZi Up X3 FIX

BeSafe iZi Up X3 FIX är en av de mest avancerade stolarna i testet. Sittdelen sitter på en bottenplatta villken i sin tur kan låsas i bilens Isofix-fästen vilket gör att stolen sitter bättre på plats men också gör att sittdelen kan dras fram för ökad lutning på ryggstödet. Dessutom kan stolen röra sig på plattan, syftet är att den automatiskt ska vända ”ryggen mot” vid en sidokollision. Sidoskydden är rejält stora och styva vilket i kombination med att stolen är välstoppad och ombonad gör att den tar en hel del plats. Den spontana kommentaren från sjuåringen var ”skön!”, även om båda testbarnen hade svårt att se åt sidorna på grund av det stora nackskyddet.

Artikelnummer: 515146
Vikt: 8,2 kilo
Pris: 2 799 kr

Betyg: 4

 

Britax KiDFIX II XP SICT

Britax KiDFIX II XP SICT tillhör likt BeSafe den dyrare kategorin stolar och kan låsas i bilens Isofix-fästen. Britax trycker mycket på sidokollisionsskyddet och stöden är stora och kraftiga vilket också gäller stolen som helhet. Dessutom finns ett utskruvbart mothåll som gör att stolen tar stöd mot bildörren och fungerar som deformationszon vid en kollision. Andra säkerhetsdetaljer är en grenrem som säkrar midjebältet i korrekt läge samt en kudde för bröstbältet. Ryggstödet går att luta genom att sittdelen dras fram vilket ökar komforten, dock har stolen inget uttalat viloläge. Stoppningen är mjuk och nackstödet det som omfamnar huvudet mest i testet, dock på bekostnad av sidosikten.

Artikelnummer: uppges ej
Vikt: 7,4 kilo
Pris: 2 895 kr

Betyg: 5

 

Cybex Solution Q3-fix PLUS

Cybex Solution Q3-fix PLUS är nummer tre i testet bland de avancerade modellerna som använder sig av Isofix och likt övriga går det även här att genom förlängning av fästarmarna fälla ryggdelen en aning för bekvämare sittställning likt hos Britax. Utformningen av sidoskydden påminner om Britax med men de är vekare, det extra stödet på utsidan går att ta bort för mer plats för andra i baksätet. Likt Axkid breddar sig sidostöden när höjden justeras. Stoppningen är bekvämt mjuk. Cybex är också ensam i testet att ha ett justerbart stöd för bakhuvudet. Cybex är populär bland båda barnen, inte minst för den behagligt osyntetiska klädseln.

Artikelnummer: 517000106
Vikt: 7,8 kilo
Pris: 3 399 kr

Betyg: 4

 

Graco Affix

Graco Affix befinner sig i ett gränsland mellan de enklare stolarna och de som utnyttjar Isofix. Här har man valt att använda sig av band med krokar som via Isofix säkrar stolen mot sätet. Finessen får dock mest ses som att stolen står på sin plats även om barnet inte sitter i den. Stoppningen är åt det tunnare hållet men skydden är större än hos exemplevis Axkid. Däremot är framför allt sidoskydden för bröstkorgen ganska veka. Ryggen går att ta bort från sittdelen som då blir en bälteskudde. Barnen gillar framför allt mugghållaren samt det utdragbara facket som de kan lägga viktiga saker i. Stora och bra armstöd som håller midjebältet på plats.

Artikelnummer: G1930353
Vikt: 4,2
Pris: 1 495 kr

Betyg: 3

 

Maxi-Cosi RodiFix AirProtect

Maxi-Cosi RodiFix AirProtect använder sig av Isofix men är jämfört med övriga sådana modeller i testet betydligt nättare. Sidoskydden för överkroppen är medvetet ledade vilket gör Maxi-Cosi lämplig för dig med mindre bil. Den lägre vikten, 6,2 kilo, märks också i den mjukare konstruktionen, inte olikt Graco Affix. Stoppningen är i tunnaste laget förutom vid huvudet men barnen gillar Maxi-Cosi sånär som på att den är vinglig att sätta sig i om Isofix inte används. Stolen har testets bästa viloläge där sittdelen lutas uppåt i framkant när ryggen lutas, mycket bra och gillas av testbarnen. Underredet är slätt med mjuka radier och därmed snällt mot klädseln.

Artikelnummer uppges ej
Vikt: 6,2 kilo
Pris: 2 299 kr

Betyg: 4

 

Biltemas bältesstol

Biltemas bältesstol är likt Axkid Metro en ”vanlig bilstol” som dock går att dela och använda som bälteskudde. Testets med råge lägsta pris avslöjas i form av en minst sagt plastig känsla och ryggstödets fasta lägen justeras med ett oroväckande knak. Sittdynan är mjukt komfortabel, i övrigt är stoppningen sparsam. Sidoskydden är små och dessutom lutade utåt varför det komforthöjande stödet är begränsat, huvudet faller fram när barnet somnat. Skyddet mot en sidokollision kan också misstänkas vara lågt av samma anledning. Sittdelens undersida är föredömligt slät och har mjuka radier som skonar inredningen.

Artikelnummer: 39-803
Vikt: 4,1 kilo
Pris: 499 kr

Betyg: 2

Om det är något de allra flesta bilförare kan enas om är det att barn ska färdas så säkert i bil som möjligt. Jämfört med hur vi lät barn bilåka förr, i liggvagnsdelen i baksätet, eller ännu värre, har vi kommit mycket långt.

NTF rekommenderar att ett barn ska färdas bakåtvänt upp till mellan fyra och fem års ålder, främst på grund av att nackmusklerna före dess inte kan hantera det förhållandevis stora huvudets vikt. Förr eller senare har dock barnet vuxit ur sin bakåtvända stol och det är dags att byta håll.

Vi har testat åtta framåtvända barnstolar, alla godkända enligt ECE R44.04, som är godkända för barn mellan 15 och 36 kilo samt anvä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Alla stolar har monterats och använts i olika bilar samt bedömts ur ett kvalitets- och komfortperspektiv. De parametrar som ingår i certifieringen har vi inte tagit ställning till. Testpanelen har förutom undertecknad utgjorts av Theo, 7 år, samt Juni, 5 år.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

KOMFORT OCH SÄKERHET GÅR HAND I HAND

För att en bältesstol ska fungera som det är tänkt vill det till att barnet sitter på sin plats. En förutsättning för att så ska ske är att barnet trivs i sin stol varför det är klokt att ha med barnet när stolen ska provas ut. Föräldratipset här är att redan i förväg se ut några olika tänkbara modeller som man sedan låter barnet provsitta i bilen (då kanske man slipper oönskade bråk angående färgval eller liknande).

När du provar stolen i bilen ska du justera stolen för olika storlekar så att du ser att barnet kan växa i den utan konflikt med interiören. Andra egenskaper att ta hänsyn till är om klädseln är lätt avtorkbar samt tvättbar och att sittdelens undersida inte har några elaka kanter som kan skada sätets klädsel. Köpa begagnat? Javisst, men tänk på att livslängden är som mest tio år.

LEVERANTÖRER

Axkid, www.axkid.com, 0511-760 620.

BeSafe, www.besafe.se, 036-18 16 90.

Biltema, www.biltema.se, 077-520 00 00.

Britax, www.britax.se, 08-564 841 00.

Cybex, www.cybex-online.com,
+45-702 311 77.

Graco, www.prosupport.se, 040-47 30 10.

Maxi-Cosi, www.doreleurope.eu,
+31-492 702 056.

2me, www.sba-sweden.se, 0371-770 100.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.